Gå til innhold

Amerikanerne fortsatt skeptiske til elbiler – her er årsakene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se utviklingen i Norge i årene som kommer. I øyeblikket er det en skrikende mangel på brukte dieselbiler grunnet dårlig salg de siste årene, men samtidig faller nybilsalget fordi folk ikke tør å kjøpe nye dieselbiler.

Jeg kjenner mange som bruker store summer på å vedlikeholde gamle dieselbiler fordi de ikke ønsker elbil og ikke tør kjøpe ny dieselbil. Personlig ser jeg ikke lengre noen glede i å kjøpe ny bil, og kommer nok til å beholde mine biler med forbrenningsmotor så lenge som mulig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

@Ketill Jacobsen Er dieselbilen din ukurant (mindre attraktiv) merke/modell,  og eldre enn 5 år er det sannsynligvis årsaken til at den er tungsolgt. 

Økt salg av bruktbiler:
Diesel fortsatt konge i elbillandet Norge
Bruktbilsalget går så det gviner – og særlig dieselbiler er det fart i omsetningen av.

https://motor.no/bensin-bilparken-bilsalget/diesel-fortsatt-konge-i-elbillandet-norge/178953

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Euro6d fra 1. januar har så store utslippsbøter at Subaru sluttet med diesel i EU allerede i år. 
Mitsubishi tar pause fra alt salg i EU etter nyttår. 
Daimler, Honda, Renault, Porsche, WV, Hyundai, Volvo, Toyota, og Nissan, slutter alle med diesel i løpet av neste år. 
Og den enda strengere Euro7 er ikke engang innført. 
Første trinn i dieselbilens død i EU starter 1. januar. Og det er pussig hvor mange som ikke forstår konsekvensene av EUs nye lovverk.

https://www.tv2.no/broom/11784110/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok pris er enda mer dominerende. I USA har de ikke samme subsidier for elbiler som i Norge og bensin og dieselbiler blir ikke beskattet på samme måte. Da må elbiler bli mye billigere og samtidig vise at de kan by på samme rekkevidde som bensin og dieselbiler, samme pris, samme nytte og samme lademuligheter som bensinstasjoner kan tilby i dag. Dette er fortsatt noen år vekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (8 minutter siden):

Det blir enda mer spennende å følge med på Danmark fra neste år, da de innfører samme avgiftsregime for elbiler som for bensin og dieselbiler. Da kan vi få en mer reell innsikt i konkurransedyktigheten til elbiler.

Stemmer det? Jeg ble nysgjerrig og Googlet, og fant denne artikkelen fra tidligere i desember. Da har de blitt enige om å "øger afgifterne på benzin- og dieselbiler. Til gengæld lettes afgifterne på de grønne biler.“

https://www.berlingske.dk/business/den-gennemsnitlige-elbil-bliver-markant-billigere

Synes det er riktig og logisk at bensin- og dieselbiler har høyere avgifter enn elbiler. De fører til dårligere luftkvalitet høyere CO2-utslipp og mer støy enn elbiler. Det er da naturlig at disse bilene ikke har like avgifter. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, syar2003 said:

@Ketill Jacobsen Er dieselbilen din ukurant (mindre attraktiv) merke/modell,  og eldre enn 5 år er det sannsynligvis årsaken til at den er tungsolgt. 

Økt salg av bruktbiler:
Diesel fortsatt konge i elbillandet Norge
Bruktbilsalget går så det gviner – og særlig dieselbiler er det fart i omsetningen av.

https://motor.no/bensin-bilparken-bilsalget/diesel-fortsatt-konge-i-elbillandet-norge/178953

 

Man kan ikke måle popularitet i bruktbilmarkedet. Kjøpes det 100’000 dieselbiler, så selges det samtidig 100’000 dieselbiler. Er diesel da veldig populært( mange som kjøper), eller veldig upopulært( mange som selger)?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Viggo Stenbekk said:

Euro6d fra 1. januar har så store utslippsbøter at Subaru sluttet med diesel i EU allerede i år. 
Mitsubishi tar pause fra alt salg i EU etter nyttår. 
Daimler, Honda, Renault, Porsche, WV, Hyundai, Volvo, Toyota, og Nissan, slutter alle med diesel i løpet av neste år. 
Og den enda strengere Euro7 er ikke engang innført. 
Første trinn i dieselbilens død i EU starter 1. januar. Og det er pussig hvor mange som ikke forstår konsekvensene av EUs nye lovverk.

https://www.tv2.no/broom/11784110/

Når vil fyllestasjonene for alvor se etterspørselen etter fossilt drivstoff falle til gulvet og slutte og investere i fyllestasjoner? Hvor skal da de som bor grisgrendt få tak i diesel?

Etterspørselen har falt jevnt og trutt pga elbiler og gjerrige fossilbiler. Korona året, hvor mye jobbpendling forsvant, vil nok slå hardt ut på salgsstatistikken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (26 minutter siden):

Man kan ikke måle popularitet i bruktbilmarkedet. Kjøpes det 100’000 dieselbiler, så selges det samtidig 100’000 dieselbiler. Er diesel da veldig populært( mange som kjøper), eller veldig upopulært( mange som selger)?

Det kan man selvsagt (måle popularitet).
Hva med :
Selger 250 biler i året – 95 prosent velger diesel
– Det er det kundene vil ha.
https://www.tv2.no/a/11623483/

 

Det selges og kjøpes et stort antall bruktbiler kontra helt nye. Slik har det vært i alle år.
Tallene lyver ikke , man har samme konklusjon fra søkene på finn. Det gjelder i særs distrikts-Norge.
Dessuten er det vel slik at en som kjøper en «ny» brukt dieselbil ikke nødvendigvis selger sin gamle , Ref Ketill. Eller den er oppbrukt og skrotes. Eller man er førstegangskjøper eller kjøper første bil #2
 

Endret av syar2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (55 minutter siden):

Stemmer det? Jeg ble nysgjerrig og Googlet, og fant denne artikkelen fra tidligere i desember. Da har de blitt enige om å "øger afgifterne på benzin- og dieselbiler. Til gengæld lettes afgifterne på de grønne biler.“

https://www.berlingske.dk/business/den-gennemsnitlige-elbil-bliver-markant-billigere

Synes det er riktig og logisk at bensin- og dieselbiler har høyere avgifter enn elbiler. De fører til dårligere luftkvalitet høyere CO2-utslipp og mer støy enn elbiler. Det er da naturlig at disse bilene ikke har like avgifter. 

Den artikkelen du linker til omhandler politisk enighet om avgiftsendringer i 2025 for å nå mål i 2030.

En måte å teste om avgiftene i Danmark er høye på er å gå inn på Teslas nettside til neste år og se på hvor dyrt en elbil selges ny der i for danskene og se om det er stor forskjell på prisen på den norske nettsiden. Jeg tror 2021 i Danmark kan gi oss en pekepinn på hvor konkurransedyktige elbiler er kontra bensin og dieselbiler når avgiftene er omtrent like. Salg av elbiler i Danmark i 2021 kan dermed vise oss hvor godt de vil selge i resten av verden.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, syar2003 said:

Det kan man selvsagt (måle popularitet).
Hva med :
Selger 250 biler i året – 95 prosent velger diesel
– Det er det kundene vil ha.
https://www.tv2.no/a/11623483/

 

Det selges og kjøpes et stort antall bruktbiler kontra helt nye. Slik har det vært i alle år.
Tallene lyver ikke , man har samme konklusjon fra søkene på finn. Det gjelder i særs distrikts-Norge.
Dessuten er det vel slik at en som kjøper en «ny» brukt dieselbil ikke nødvendigvis selger sin gamle , Ref Ketill. Eller den er oppbrukt og skrotes. Eller man er førstegangskjøper eller kjøper første bil #2
 

Nei, enhver bruktbil som kjøpes er samtidig en bruktbil som selges. Noen skaffer seg en brukt dieselbil og noen kvitter seg med en brukt dieselbil. Det oppstår ikke bruktbiler ut av intet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (12 minutter siden):

Når vil fyllestasjonene for alvor se etterspørselen etter fossilt drivstoff falle til gulvet og slutte og investere i fyllestasjoner? Hvor skal da de som bor grisgrendt få tak i diesel?

Etterspørselen har falt jevnt og trutt pga elbiler og gjerrige fossilbiler. Korona året, hvor mye jobbpendling forsvant, vil nok slå hardt ut på salgsstatistikken. 

Bensistasjoner ser i dag at salget av både bensin og diesel faller drastisk. De som satser, bygger om til energistasjoner, som i all hovedsak betyr hurtigladere og lynladere, og økt serveringstilbud for å tekkes ladende kunder som får en kortere eller lengre pause.

Samtidig legger stadig flere stasjoner ned, spesielt i distriktene der kundegrunnlaget allerede er tynt, men og i byene forsvinner mange til fordel for nye bygninger med annet bruk. Riktignok har det vært en liten økning igjen frem til og med 2019, som er siste tallet som er med. Fra 4263 stasjoner i 1969 (inkludert truckstops og andre utsalgssteder som f.eks. pumper ved butikker), ned til 1697 i 2016, og så opp til 1834 i 2019. Da må det bemerkes at de fra 2014 har inkludert marinaer og andre utsalgssteder, samt at de i 2018 har inkludert flere selskaper i tellingen.

Og, til tross for at detaljomsetningen har økt, har drivstoffomsetningen gått ned.

https://dinside.dagbladet.no/motor/nesten-halvparten-av-bensinstasjonene-er-borte/66588091

https://www.drivkraftnorge.no/Tall-og-fakta/bensinstasjoner/

https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/petroleumsalg/aar

https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/doi/maaned

https://www.drivkraftnorge.no/nyheter/2017/bensinstasjonsstatistikken-for-2016/

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (10 minutter siden):

Nei, enhver bruktbil som kjøpes er samtidig en bruktbil som selges. Noen skaffer seg en brukt dieselbil og noen kvitter seg med en brukt dieselbil. Det oppstår ikke bruktbiler ut av intet.

Nei , selvfølgelig ikke. Men sannheten er at det omsettes veldig mye en til fire/fem år gamle brukt dieselbiler. Og det er lett å omsette nyere dieselbiler i prissjiktet 4-500000. Som var mitt tilsvar til ketill. 
Og som du leser i artikkelen fra broom er det bekreftet fra folk fra bransjen.

De fleste kjøper «ny» bruktbil og samme hva regjeringen og bilprodusentene gjør fra 2021 er det år ca 1.200 000 dieselbiler i den Norske bilparken og jeg antar ca 1/3 av disse er mellom 0-5 år i alder og innenfor nybilgaranti i Norge (dette kan man finne eksakt på ssb).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (56 minutter siden):

Bensistasjoner ser i dag at salget av både bensin og diesel faller drastisk. De som satser, bygger om til energistasjoner, som i all hovedsak betyr hurtigladere og lynladere, og økt serveringstilbud for å tekkes ladende kunder som får en kortere eller lengre pause.

Samtidig legger stadig flere stasjoner ned, spesielt i distriktene der kundegrunnlaget allerede er tynt, men og i byene forsvinner mange til fordel for nye bygninger med annet bruk. Riktignok har det vært en liten økning igjen frem til og med 2019, som er siste tallet som er med. Fra 4263 stasjoner i 1969 (inkludert truckstops og andre utsalgssteder som f.eks. pumper ved butikker), ned til 1697 i 2016, og så opp til 1834 i 2019. Da må det bemerkes at de fra 2014 har inkludert marinaer og andre utsalgssteder, samt at de i 2018 har inkludert flere selskaper i tellingen.

Og, til tross for at detaljomsetningen har økt, har drivstoffomsetningen gått ned.

https://dinside.dagbladet.no/motor/nesten-halvparten-av-bensinstasjonene-er-borte/66588091

https://www.drivkraftnorge.no/Tall-og-fakta/bensinstasjoner/

https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/petroleumsalg/aar

https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/doi/maaned

https://www.drivkraftnorge.no/nyheter/2017/bensinstasjonsstatistikken-for-2016/

 

5% for drastisk og “stupe”?
Vegtrafikk drivstoffsalget har i 2020 en nedgang på 6%. . 
Den Norsk personbilparken er ved inngangen til 2020 på 2.8 mill personbiler hvor kun 260000 er rene elbiler . Hhv 1mill og 1.2 mill biler er bensin og diesel (kilde ssb).
En nedgang i 2020 kan tilskrives covid-19 iflg bransjeforeningen som understøttes av SVV sin vegtrafikkindeks

Sitat

 

Hittil i 2020, viser statistikken at drivstoffsalget til veitrafikken har falt med nesten 6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Mye av dette skyldes det kraftige fallet i etterkant av strenge koronatiltak og lock down i perioden mars til mai. Drivstoffsalget i sommer og høst har vært opp mot nivåer fra året før.

Dette stemmer godt med tall fra Statens Vegvesens Vegtrafikkindeks. Den viser at det har vært 7 % mindre trafikk i perioden januar til august 2020 sammenlignet med samme periode i 2019. Vegtrafikkindeksen baseres på 1200 trafikkregistreringspunkt. I mars og april viste denne indeksen en nedgang på nesten 25 prosent.

 

https://www.drivkraftnorge.no/nyheter/2020/bli-oppdatert-pa-drivstoffsalget2/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 timer siden):

Den artikkelen du linker til omhandler politisk enighet om avgiftsendringer i 2025 for å nå mål i 2030.

En måte å teste om avgiftene i Danmark er høye på er å gå inn på Teslas nettside til neste år og se på hvor dyrt en elbil selges ny der i for danskene og se om det er stor forskjell på prisen på den norske nettsiden. Jeg tror 2021 i Danmark kan gi oss en pekepinn på hvor konkurransedyktige elbiler er kontra bensin og dieselbiler når avgiftene er omtrent like. Salg av elbiler i Danmark i 2021 kan dermed vise oss hvor godt de vil selge i resten av verden.

De selges likt for likt I USA, skattefradragene til Tesla er vell borte der. Så trenger ikke vente🤷

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (6 timer siden):

Stemmer det? Jeg ble nysgjerrig og Googlet, og fant denne artikkelen fra tidligere i desember. Da har de blitt enige om å "øger afgifterne på benzin- og dieselbiler. Til gengæld lettes afgifterne på de grønne biler.“

https://www.berlingske.dk/business/den-gennemsnitlige-elbil-bliver-markant-billigere

Synes det er riktig og logisk at bensin- og dieselbiler har høyere avgifter enn elbiler. De fører til dårligere luftkvalitet høyere CO2-utslipp og mer støy enn elbiler. Det er da naturlig at disse bilene ikke har like avgifter. 

Det er ikke noe problem å vri avgiftene til fordel for elbil selv om avgiftsregimet er det samme for alle biler. Det er bare å fjerne avgiften for vekt og effekt og kun ha avgifter for CO2 og NOx. Om man vil ha elbiler momsfrie kan man fjerne moms for biler i det hele tatt, men ærlig talt er det ikke urettferdig om det er moms på elbiler. Da kan alle biler avgiftsberegnes etter samme kalkulator, uten å tenke på om de drives av strøm, bensin eller diesel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, syar2003 said:

5% for drastisk og “stupe”?
Vegtrafikk drivstoffsalget har i 2020 en nedgang på 6%. . 
Den Norsk personbilparken er ved inngangen til 2020 på 2.8 mill personbiler hvor kun 260000 er rene elbiler . Hhv 1mill og 1.2 mill biler er bensin og diesel (kilde ssb).
En nedgang i 2020 kan tilskrives covid-19 iflg bransjeforeningen som understøttes av SVV sin vegtrafikkindeks

https://www.drivkraftnorge.no/nyheter/2020/bli-oppdatert-pa-drivstoffsalget2/

Det stuper ikke akkurat, men det er på vei ned. I år ble det solgt rundt 84.000 elbiler. Det betyr redusert etterspørsel på noe sånt som 6 millioner liter per måned. Med rundt 300 millioner liter bilbensin og autodiesel solgt per måned er det altså 2% reduksjon.

Og sånn vil det jo fortsette de neste årene.

Trenden vil tilta når lastebilene begynner gå over på batterier.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...