Gå til innhold

Hvorfor kan fysisk arbeid gjøre oss syke, mens aktivitet på fritiden kan gjøre oss friskere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det enkle svaret er vel at fysisk arbeid som gjøres i arbeidstiden gjøres for å tilfredsstille kapitalinteresser, mens fysisk arbeid vi gjør for oss selv på fritiden er for å tilfredsstille vår egen interesse. Karl Marx har vel skrevet om dette, om fremmedgjøring. 

Endret av Athos2011
  • Liker 7
Lenke til kommentar
TylerDurden777 skrev (1 minutt siden):

Sier seg vel selv. Fysisk arbeid på jobb er delvis tvang mens fysisk trening på fritiden er det du som bestemmer. Folk blir lykkeligere når man kan bestemme ting selv

Folk får finne seg en jobb de trives i, og ikke bare den som betaler mest

Jeg bestemmer stort sett selv hva jeg skal gjøre, og når

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, TylerDurden777 said:

Sier seg vel selv. Fysisk arbeid på jobb er delvis tvang mens fysisk trening på fritiden er det du som bestemmer. Folk blir lykkeligere når man kan bestemme ting selv

Frihet er litt både òg, ikke alle behersker det. Jeg føler stor glede av å være del av et større miljø, en brikke i puslespillet og bidra med noe. Så har man alltid en viss frihet innen de rammene som er satt. Helt fritt, overalt hadde nok ikke fungert de fleste plasser.

Lenke til kommentar

Tror ikke fremmedgjøring har så mye med denne saken å gjøre. En tømrer som er ansatt og en som jobber på egenhånd har sannsynligvis samme belastninger. Den ansatte kan kanskje tillate seg et litt lavere tempo, mens den selvstendige kanskje presser seg litt mer.

Jeg vil tro at for begge gjelder det å utføre arbeidsoppgavene på en måte som fører til minst belastning på kroppen og kanskje veksle mellom arbeidsoppgaver og arbeidsstillinger. Store bilfabrikker (i Tyskland) tvinger ofte arbeiderne til å flytte rundt for både å bygge ny kompetanse og minske belastningene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var en forsker som snakket på tv for noen år tilbake, om ryggproblemer på jobb. At all fokus på ergonomisk riktig utstyr, sittestilling og diverse spesialutstyr som stoler og alt mulig rart... bare gjorde at folk bare fikk enda større problemer med ting som rygg o.l.

Det tror jeg på! Skal man bli fortalt og lært opp til å sitte slik, gjøre slik, og ditt og datt.... Så blir man til en robot i ganske monotone, ensformige og opplærte positurer som absolutt ikke er bra for noen. 

På fritiden kan du dessuten selv bestemme hvor fort du ønsker å utføre jobben. Du har ikke noe tidspress på deg - som gjør at du sannsynligvis lytter mer til kroppen og tilpasser aktiviteten utfra formen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (41 minutter siden):

En klok mann sa en gang at det skal god rygg til for å takle stillesittende arbeid. Og det er jo faktisk tungt. Har sjelden hatt vondt i rygg selv, er ganske variert det jeg driver med og blir det tungt må man bare ta pauser.

Det er helt sant. Med alderen blir det også bare verre. Personlig merker jeg det godt dersom jeg sitter veldig mye inne - men det skal ikke mer til enn en fjelltur eller to. Så jeg er tilbake til normalen. I dagens moderne samfunn kjører man til jobb (sitter), man tar heisen, sitter i møter, sitter på kontor.... osv.... 

Liten fun fact: Puber i Tokyo, Japan (for de lokale, ikke turiststrøk) har ofte ikke sitteplasser. Rett å slett fordi japanerne sitter hele dagen på jobb, at når de først har fri... ønsker de å stå. 

Mange som har vondt i ryggen burde heller kommet seg mer ut enn å sitte hjemme å knaske på piller. Nå dømmer jeg kanskje litt hardt, men dette begrunner jeg med tatt og statistikk for blant annet sykefravær pga muskel/skjellet-plager. 

I den typiske A4-hverdagen i et urbant område har man liten tid til fysisk aktivitet over lengre tid, fordi man skal så mye - på så kort tid. Særlig om man har barn. Så jeg forstår at det er vanskelig for mange. Det er ikke bare å "rive seg løs" fra satte rutiner som alle har sitt eget forhold.

Var det ikke Obama som sto opp kl 5 hver morgen for å trene 1-2 timer før jobbstart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Folk får finne seg en jobb de trives i, og ikke bare den som betaler mest

Jeg bestemmer stort sett selv hva jeg skal gjøre, og når

Fint for deg, men det er langt fra alle som kan velge slik. Jobb er pr. definisjon å gjøre noe som du ellers ikke har lyst til å gjøre, mot en økonomisk kompensasjon. Jeg har ennå tilgode å se tidligere kollegaer komme på jobb etter at arbeidsgiver slutter å betale lønn.

Spekulativ overskrift. Jeg har fått skader og "vondter" både på jobb og privat. Og noen ganger er det summen av belastning som er problemet. Jeg har vært så heldig å ha arbeidsgivere som har vært villige til å legge til rette for å minimere belastning. Og med litt justering av privat aktivitet så fungerer det ok. Fikk noen vondter i koronatida da tida måtte fylles med noe nyttig. Er ikke alltid så gunstig å prøve seg som skogsarbeider uten erfaring og trening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg føles det motsatt - jeg var et par år i en fysisk aktiv jobb (lagerjobb på den lokale Maxbo-butikken), hvor det var ståing og gåing rundt 7 timer hver dag. En typisk jobb var "finn 1,2 kilometer med materialer av sånn og sånn type" - og så gikk vi 2 stk. og fant frem det, pakket opp materialpakker og begynte å telle før plukkingen.

Så satte jeg meg på skolebenken igjen for litt omskolering, og nå er jeg i en IT-jobb og jeg virkelig savner den fysiske aktiviteten jeg hadde på Maxbo. Jeg trener styrkeløft på hjemmegulvet - har vektstengene foran PC-en, ironisk nok - men har ikke sjanse til å utføre den samme mengden bevegelser (mosjon, frisk luft) som jeg fikk naturlig i Maxbo-jobben.

Dovreekspressen skrev (På 26.12.2020 den 21.41):

 Er ikke alltid så gunstig å prøve seg som skogsarbeider uten erfaring og trening.

I know your pain! Da jeg først startet på Maxbo - uten videre fysisk grunnlag (...) - så var det HARDT de første 2-3 månedene til muskulaturen tilpasset seg, jeg fant ut av korrekte arbeidsteknikker, løfteteknikk og kondisjonen ble bedre.

Løfteteknikk spesielt (!!). Ingen må tro et løft er et løft! Ryggen vil takke alle som gjør det riktig senere i livet: strak i ryggen og bruk lårene så mye som mulig. Nybegynnerfeilen med rette knær og bøy i ryggen fører garantert til senskader.

Endret av PaladinNO
  • Liker 4
Lenke til kommentar
tsetsefluen skrev (6 timer siden):

Jobber med arbeid som krever litt styrke og det er morsomt. Samt gode kolleger og sjef gjør arbeidet nærmest til en lek. Man må kunne nyte arbeidet og ikke jobbe seg ihjel.

At man ikke er konstant redd for sjefen fra helvete eller kollegaer som bare vil hevde seg selv, hjelper mye. Da kan man i større grad nyte arbeidet når de rundt er positive.

Psykisk stress/belastning og feil fysisk belastning er dårlig kombo. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kris85 said:

Det er helt sant. Med alderen blir det også bare verre. Personlig merker jeg det godt dersom jeg sitter veldig mye inne - men det skal ikke mer til enn en fjelltur eller to. Så jeg er tilbake til normalen. I dagens moderne samfunn kjører man til jobb (sitter), man tar heisen, sitter i møter, sitter på kontor.... osv.... 

Liten fun fact: Puber i Tokyo, Japan (for de lokale, ikke turiststrøk) har ofte ikke sitteplasser. Rett å slett fordi japanerne sitter hele dagen på jobb, at når de først har fri... ønsker de å stå. 

Mange som har vondt i ryggen burde heller kommet seg mer ut enn å sitte hjemme å knaske på piller. Nå dømmer jeg kanskje litt hardt, men dette begrunner jeg med tatt og statistikk for blant annet sykefravær pga muskel/skjellet-plager. 

I den typiske A4-hverdagen i et urbant område har man liten tid til fysisk aktivitet over lengre tid, fordi man skal så mye - på så kort tid. Særlig om man har barn. Så jeg forstår at det er vanskelig for mange. Det er ikke bare å "rive seg løs" fra satte rutiner som alle har sitt eget forhold.

Var det ikke Obama som sto opp kl 5 hver morgen for å trene 1-2 timer før jobbstart. 

 

Ja jo tidsklamma er jo reell men ofte handler det kanskje om beviste valg? Sykle for å levere i barnehagen går fint det. Og en transportsykkel gjør at man får plass til alle om en har mange. Skjønner at det ikke passer for absolutt alle, noen har kanskje sa lang vei fra hjem til barnehage også til jobb at bil er en nødvendighet. Men da kan man jo lage en greie at en sykler en tur med barna før middag, går en tur sammen eller spiller ball i hagen om en har det. 

Jeg tror kanskje vi skal være litt forsiktige med å overforenkle eller trekke for raske slutninger når det gjelder muskel og skjelettplager. Leste for en tid tilbake noe forskning på dette, og blant funnene de gjorde var at det var en ganske stor gruppe mennesker som slet med muskel/skjelett problemer som hadde psykiske plager, og noen av disse var udiagnostisert.  Kan det være at disse får vond rygg eller nakke av å spenne seg? At de presser seg for å klare hverdagen men at det ubevisst medfører at de spenner muskler, eller kanskje de rett og slett "biter tenne sammen" og det fører til feilbelastning i nakkemuskler? Og en kan jo tenke seg om noen først får vond nakke så spenner de seg kanskje ennå mer, eller forsøker å gå, stå eller sitte på en spesiell måte for å avlaste også øker de kanskje belastningen slik at de plutselig også får seg en vond rygg? 

Det sagt så tror jeg nok makeligheten mange mennesker sliter litt med ikke er bra. At de heller tar rulletrapp eller heis eller står stille på rullefortau enn å bevege seg. Det er jo ofte små ting som kan gi ganske fint utbytte. Feks å sykle til jobben. Raske gange til og fra jobb noen dager i uken også sykkel de andre? Trapp fremfor heis. Også må vi jo være litt aktive på fritiden. Akkurat der har det vel skjedd ganske mye. Nå har det jo nesten vært folkevandring i skogen når en skal på tur. Allsidig aktivitet er nok å foretrekke uansett yrke og tempo på jobb. 

Jeg er ingen Obama. Fikser ikke regulær trening så tidlig. Men jeg sykler eller går til jobben, mest av trass og for å våkne skikkelig. Så det er jo litt kjedelig nå når alle har hjemmekontor, samt at en ikke får trent på kveldene. Så det ser jeg fram mot når vaksinen får jobbe litt. At en får trent litt mer og bevegd seg mer. Blir liksom ikke rare økten å gå fra sengen, til badet også sette seg på hjemmekontor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...