Gå til innhold

Snowflake / krenkafolka ødelegger alt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Krenket" er for ofte det nye "uenig" eller "kritisk". Det blir ikke konstruktiv debatt av slikt, men hei hvor gøy det er å utdefinere andre som krenket når de ganske enkelt har et annet synspunkt. Dette synes jeg ofte er tilfellet. Så det eneste som irriterer meg mer enn lettkrenkede er de som skal påberope andre å være krenket hele tiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagens foreldregenerasjon har selv vært med på å skape dette fenomenet, mange har vokst opp med dårlig forhold til sine egne foreldre og tenker jeg skal ihvertfall ikke være en sånn der bakstreversk surpomp som faren min var, derfor heier de fram alt som kan virke progressivt, you go girl, dette kombinert med facebook hvor folk nesten fronter politiske meninger som om det er logoer de tar på seg, ja det er faktisk fult mulig å være for homofili og urfolks rettigheter uten at man må utbasunere det til alle man kjenner, de gir kred å fronte de "riktige" meningene og man høster umiddelbart anerkjennelse, som en artigkar skrev i ett kommentarfelt, våres generasjon er bare bitter fordi de ikke fikk likes da de vokste opp, likes er anerkjennelse btw.

Lenke til kommentar
unicorndeath skrev (1 minutt siden):

Dagens foreldregenerasjon har selv vært med på å skape dette fenomenet, mange har vokst opp med dårlig forhold til sine egne foreldre og tenker jeg skal ihvertfall ikke være en sånn der bakstreversk surpomp som faren min var, derfor heier de fram alt som kan virke progressivt, you go girl, dette kombinert med facebook hvor folk nesten fronter politiske meninger som om det er logoer de tar på seg, ja det er faktisk fult mulig å være for homofili og urfolks rettigheter uten at man må utbasunere det til alle man kjenner, de gir kred å fronte de "riktige" meningene og man høster umiddelbart anerkjennelse, som en artigkar skrev i ett kommentarfelt, våres generasjon er bare bitter fordi de ikke fikk likes da de vokste opp, likes er anerkjennelse btw.

«You go girl» husker jeg. Jævla taper jenter. Var noen som skrev det en gang jeg hadde forsvart meg mot ei kjerring som ble sjalu pga hennes eks var interessert i meg. Var ingenting mellom oss, jeg var ikke engang interessert. Men hun måtte legge ut offentlig trussel på sosiale medier og hun fikk støtte hun vet du. «You go girl» , «you fall girl» jævla taper jenter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, unicorndeath said:

Dagens foreldregenerasjon har selv vært med på å skape dette fenomenet, mange har vokst opp med dårlig forhold til sine egne foreldre og tenker jeg skal ihvertfall ikke være en sånn der bakstreversk surpomp som faren min var,

Det er vel heller motsatt. Dagens foreldregenerasjon har ryddet veien fri for utfordringer for dagens ungdomsgenerasjon i så stor grad at ungdommen knekker sammen i møte med små problemer når de flytter ut av redet. De aller fleste har et godt forhold til egne foreldre.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir blåst opp, til de grader. Av de som mener alle andre er så lett krenkede. 

Fellesnevneren virker å være en dragning til alt som er "oss mot dem" tankegods.

Som at det finnes en felles motstander de bruker merkelappen lettkrenket på. Automatisk blir det slik at alle de som er uenig eller som har et annet synspunkt blir lagt i den samme gruppen av lett krenkede mennesker. 

Det er for meg en meget forenklet utgave av virkeligheten hvor det ikke finnes rom for nyanser. Sort eller hvitt. Enten er du med oss eller så er du i mot oss. 

Festlig nok er en annen fellesnevner at de gjerne støtter Trump, noe som naturligvis forklarer en hel del. 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser mange av momentene her og jeg er ikke tilhenger av "deltakermedalje" og alle skal roses uavhengig av faktisk

innsats. Men dette med å "passe inn".

Her kan man skjule mye mobbing, trakassering, hets og ikke minst "konkuranse" ved å svartmale, undergrave og skvise andre ut av en jobb. Man kan ganske greit bruke "passer ikke inn" som et skalkeskjul for utfrysing osv. av kolleger.

Man må gå på arbeidsoppgaver, ikke person og da ikke ensartet høre på de som evt. har en agenda og kanskje har en motivasjon for å få vedkommende "bort" fordi de ser på seg selv som å ha en større rettighet (ego) til å eksistere på arbeidsplassen.

Er vedkommende kompetent nok til å gjøre oppgavene sine? Har personen for mye å gjøre som gjør at man ikke får gjort alt? Er det andre momenter som pågår her?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å vite hvor stor andel av de gruppene som angivelig blir (eller burde bli) krenket faktisk blir det. Vi ser jo at det er langt fra alle innvandrere som stiller seg bak Jamal Sheik.

Vi så jo også hvordan UIrikke Falch gikk hardt ut mot Siv Jensen som hadde kledd seg ut som indianer (nå har visst dette ordet blitt erstattet med urfolk), men i ettertid var det jo urfolk som sto frem og sa de så på det som helt uproblematisk. Her har vi altså en hvit, privilegert kvinne som definerer hva andre skal bli krenket av eller ikke.

Det samme med Ella Marie Hætta Isaksen og joika-kaker. Det viste seg jo at hun slett ikke snakket på vegne av alle samer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, DukeRichelieu said:

Det hadde vært interessant å vite hvor stor andel av de gruppene som angivelig blir (eller burde bli) krenket faktisk blir det. Vi ser jo at det er langt fra alle innvandrere som stiller seg bak Jamal Sheik.

Vi så jo også hvordan UIrikke Falch gikk hardt ut mot Siv Jensen som hadde kledd seg ut som indianer (nå har visst dette ordet blitt erstattet med urfolk), men i ettertid var det jo urfolk som sto frem og sa de så på det som helt uproblematisk. Her har vi altså en hvit, privilegert kvinne som definerer hva andre skal bli krenket av eller ikke.

Det samme med Ella Marie Hætta Isaksen og joika-kaker. Det viste seg jo at hun slett ikke snakket på vegne av alle samer.

Dette tror jeg er vesentlig å være klar over.
En enkelstående krenka-karikatur med meningsinnlegg i tabloide søppelaviser, må ikke forveksles med konsensus fra gitt gruppe.

Disse sakene engasjerer først og fremst fordi det er bred konsensus om at det er hysterisk, samt at det ikke krever noen forkunnskap å mene noe om det, eller teoretisere om hvordan det er blitt sånn.
(Sånn er det blitt-narrativer er vel nærmest tidløse i sin popularitet, særlig om de kan kombineres med kidsa idag-observasjoner.)

Altså er det fair å anta at media opplever stor klikk, og kommentarvirksomhet dersom de belyser tematikken.
(Ikke for å påstå at det er fullstendig fabrikert, jeg påstår det er oppblåst til de grader. Men er samtidig åpen for at jeg kanskje tar feil, og tilskriver folk mer fornuft enn de fortjener.)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror også at disse som lar seg krenke så lett og prøver å fjerne alt de kan velge å tolke rasistisk utgjør en forsvinnende liten minoritet som dessverre får ufortjent mye oppmerksomhet og makt, og jeg tror det er ganske beskrivende at det tilsynelatende er de aller minst sofistikerte stemmene blant "antirasister" og "venstresiden" som ønsker og støtter denne sensuren, mens mer velutviklede stemmer fra samme grupper virker å holde hodet lavt. Oppmuntrende er det også å se innvandrere fra venstresiden som tar til orde mot dette hysteriet og sier klart at disse menneskene ikke representerer dem. Det tror jeg er veldig bra.

Så spørs det om ikke Dplay/Discovery har skutt seg selv i foten og trodd de skulle høste "godhetspoeng" for å bøye seg for disse menneskene, om det viser seg at støtten er så liten og smal, imaget deres skadet og produktet de tilbyr forringet. 

Endret av herzeleid
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (På 12.12.2020 den 16.18):

Så spørs det om ikke Dplay/Discovery har skutt seg selv i foten og trodd de skulle høste "godhetspoeng" for å bøye seg for disse menneskene, om det viser seg at støtten er så liten og smal, imaget deres skadet og produktet de tilbyr forringet. 

Kan se ut til at Dplay/TVNorge kom til samme konklusjon:

Sitat

 

Etter å ha tatt «Nissene over skog og hei» bort fra Dplay har nå TVNorge snudd.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnkrGl/tvnorge-snur-vi-legger-nissene-over-skog-og-hei-tilbake-paa-dplay

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...