Gå til innhold

Snowflake / krenkafolka ødelegger alt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (46 minutter siden):

Jeg tror denne passer her:


Den passer perfekt 😀

Siri Borge, Rødt-politiker, skribent og samtidskunstner, er helt klart veldig krenket, og veldig krenket på helt feil grunnlag.

Jeg tror ikke Erna er særlig interessert i verken livmoren til Siri, eller dobbeltsengen hennes, det var kun en artig kommentar til et bilde, hvor hun mente at det kanskje var greit å holde nærkontakter til et minimum under pandemien.

Siri er også veldig krenket på vegne av disse "bloggerne", de må jo få lov til å være i et forhold, være bifile, lesbiske eller hva det nå enn er de er, selv om en av de allerede er i et forhold med en mann, og den andre har vært, eller er fremdeles, i et forhold med en annen mann osv. Blir veldig komplisert dette her.

Det har tydeligvis gått Siri hus forbi at "bloggere" legger ut slike bilder for å få oppmerksomhet og PR, ingenting annet, og at Ernas kommentar om nærkontakter trolig var helt på sin plass.

Dette er et prakteksempel på erketullinger som burde holdt seg til samkunst, ikke politikk og ufine kommentarer i riksdekkende medier, men all honnør til Dagbladet som slipper til selv de mest dustete forfattere, selv om de kanskje her burde vurdert å beskytte Siri fra seg selv!

Det er faen meg til å grine av !

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det jeg er mest redd for er presedensen det setter når media-aktører fjerner innhold som kan være "potensielt støtende". Newsflash: ALT kan være "potensielt støtende" for en eller annen. Hvor skal grensa gå? Hvem skal sitte og avgjøre hvilke av dem som føler seg "støtt" som skal høres på?

Skremmer meg like mye hver gang jeg ser satire-artikkelen om at tre nøtter til askepott blir tatt av skjermen av hensyn til allergikere, fordi dersom feil folk ser den så vil dem tenke at det var en god idè - og da er plutselig en endra løsere presedens satt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (4 timer siden):

Det jeg er mest redd for er presedensen det setter når media-aktører fjerner innhold som kan være "potensielt støtende". Newsflash: ALT kan være "potensielt støtende" for en eller annen. Hvor skal grensa gå? Hvem skal sitte og avgjøre hvilke av dem som føler seg "støtt" som skal høres på?

Skremmer meg like mye hver gang jeg ser satire-artikkelen om at tre nøtter til askepott blir tatt av skjermen av hensyn til allergikere, fordi dersom feil folk ser den så vil dem tenke at det var en god idè - og da er plutselig en endra løsere presedens satt.

Nøtteallergi satiren er en ting, men det er særs merkelig at ingen har blitt krenket at det er en MANN som har alle stemmene i den norsk-dubbede versjonen...  Det er uhørt, og sjåvinistisk og bør tas av skjermen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle likt å vite forskjellen på krenking, mobbing og trakassering.

Jeg liker heller ikke tanken på at alle skal gå rundt og finne seg i alt. Det skal ikke være en naturlig greie å gå rundt og bli mobbet og latterliggjort i demokratiets og sosialismens navn! Bare fordi at psykopater skal få ut dritten sin. For dét er hva det virker som for meg, at denne debatten dreier seg om.

Hva skjedde med god gammeldags folkeskikk og respekt?

For meg er de ekte "snøflakene" de som ikke klarer å finne selvdisiplin nok til å ha respekt for andre mennesker. Som bare MÅ ut med dritten sin, og tar det som en selvfølge at andre skal spise det uten å ha noen kvaler med det etterpå. Sånne folk er det jo en del av. Dét er for meg psykopati.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (14 minutter siden):

Skulle likt å vite forskjellen på krenking, mobbing og trakassering.

Jeg liker heller ikke tanken på at alle skal gå rundt og finne seg i alt. Det skal ikke være en naturlig greie å gå rundt og bli mobbet og latterliggjort i demokratiets og sosialismens navn! Bare fordi at psykopater skal få ut dritten sin. For dét er hva det virker som for meg, at denne debatten dreier seg om.

Hva skjedde med god gammeldags folkeskikk og respekt?

For meg er de ekte "snøflakene" de som ikke klarer å finne selvdisiplin nok til å ha respekt for andre mennesker. Som bare MÅ ut med dritten sin, og tar det som en selvfølge at andre skal spise det uten å ha noen kvaler med det etterpå. Sånne folk er det jo en del av. Dét er for meg psykopati.

Ja, men man må skille mellom humor/satire, og det å bevisst slenge dritt for å såre, feks ved å sparke nedover.  Det er ikke slik at man finner seg i alt, det er en del normer man ikke trår over også når det gjelder humor, og disse barrierene synes jeg det er helt fair å stå på. Faren ved å bli "krenka av absolutt alt", er at man ikke lenger kan si noen ting, man må hele tiden forholde seg helt korrekt, ryddig og høflig og det er for meg et skikkelig kjedelig samfunn. 

Som det har blitt nå, så skal det ytterst lite til for å "trå feil", eller bli hengt ut som stor stygg ulv som feks rasist. Er vi ute etter å bli kvitt de som trår feil, eller er man ute etter å bli kvitt rasismen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Taurean skrev (20 minutter siden):

Skulle likt å vite forskjellen på krenking, mobbing og trakassering.

Jeg liker heller ikke tanken på at alle skal gå rundt og finne seg i alt. Det skal ikke være en naturlig greie å gå rundt og bli mobbet og latterliggjort i demokratiets og sosialismens navn! Bare fordi at psykopater skal få ut dritten sin. For dét er hva det virker som for meg, at denne debatten dreier seg om.

Hva skjedde med god gammeldags folkeskikk og respekt?

For meg er de ekte "snøflakene" de som ikke klarer å finne selvdisiplin nok til å ha respekt for andre mennesker. Som bare MÅ ut med dritten sin, og tar det som en selvfølge at andre skal spise det uten å ha noen kvaler med det etterpå. Sånne folk er det jo en del av. Dét er for meg psykopati.

Det er jo selvfølgelig ikke bra å bryte ut med det man mener i enhver setting kun fordi man kan det, og ja det er nok endel folk som gjør dette med full viten om at det kan såre andre mennesker, de som oppfører seg slik har nok sterkt avvikende personlighetstrekk.

Men nå må man skille snørr og bart

Det fins ting som er høyst berettiget å kritisere/harselere med uten at man skal kalle de som gjør det for psykopater eller rasister.

Endret av unicorndeath
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Nøtteallergi satiren er en ting, men det er særs merkelig at ingen har blitt krenket at det er en MANN som har alle stemmene i den norsk-dubbede versjonen...  Det er uhørt, og sjåvinistisk og bør tas av skjermen

Ja, det er "male facing" det. Vi kan le, men det er i gang allerede. Krav om at kun homofilie kan spille homfile, kun autister kan få lov til å spille autister på film....det ender til slutt opp med at ingen kan få lov til å spille andre enn seg selv. Endestasjonen er at all kultur er krenkende og noen finner alt støtende. Kunst handler om frie uttrykk og å slippe lkreativiteten løs. Slikt blir umulig når det sitter et woke-prestekskap og bestemmer hva du skal ha lov til å tenkse, skrive, si og mene i absolutt alt.

Angående det som blir beskyldt for å være "blackface"; det var en eldgammel tradisjon for å gjøre narr av afro-amerikanere da de var slaver. Har ingenting med en norsk komiserie som bare er noen få år gammel. Men vent litt - er de som påberoper seg å være krenket i Norge afro-amerikanere? Nope! Det er etter hva jeg ser, somaliere og andre med afrikansk innvandrerbakgrunn som har absolutt 0,0 whatsoever med Amerikas slavefortid å gjøre, men har kommet til velferdsstaten Norge ikke lenger tilbake enn tusenårsskiftet med alle rettigheter og plikter som er i vårt samfunn. De er ikke slaver og de er ikke undertrykkere og vi undertrykker dem ikke. Nå er det riktignok noen få personer i Norge av afro-amerikansk bakgrunn, Johan Golden og en annen jeg ikke husker navnet på som når de uttalte seg IKKE VAR KRENKET OVER NOSOH OVERHODET!! Det er jo de som er av afro-amerikansk, og ikke øst-afrikansk bakgrunn som burde ha mest grunn til å være krenket over dette i Norge, men de er jo ikke krenket! De som hevder de er "krenket" liker å leke offere når de ikke er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Ja, men man må skille mellom humor/satire, og det å bevisst slenge dritt for å såre, feks ved å sparke nedover.  Det er ikke slik at man finner seg i alt, det er en del normer man ikke trår over også når det gjelder humor, og disse barrierene synes jeg det er helt fair å stå på. Faren ved å bli "krenka av absolutt alt", er at man ikke lenger kan si noen ting, man må hele tiden forholde seg helt korrekt, ryddig og høflig og det er for meg et skikkelig kjedelig samfunn. 

Som det har blitt nå, så skal det ytterst lite til for å "trå feil", eller bli hengt ut som stor stygg ulv som feks rasist. Er vi ute etter å bli kvitt de som trår feil, eller er man ute etter å bli kvitt rasismen? 

Jeg synes ikke det er sånn jeg da .. jeg synes det er motsatt. At medier, humorister og ymse kjendisfolk kan si og gjøre omtrent hva de vil uten å få noen konsekvenser. Så lenge man tjener penger, så er omtrent alt tilgitt.

Jeg mener også at -i det offtenlige- er det best om det er så nøytralt, hygienisk og ryddig som mulig. Men når man sitter hjemme, i lag, debattprogrammer på tv og alle sånne "lag", da kan man være mer åpen og jobbe ut meninger og verdier.

Det føles bare som at alle skal tåle alt og ingen skal ha noe å si på det. Og gjør man det, så er man en sutrekopp og klagefant, og det man sier har liksom ingen verdi. Å stå opp for sannheten er liksom noe som er uglesett. Og det mener jeg er usunt. Fritt marked fører til mobbesamfunn.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ikke det er sånn jeg da .. jeg synes det er motsatt. At medier, humorister og ymse kjendisfolk kan si og gjøre omtrent hva de vil uten å få noen konsekvenser. Så lenge man tjener penger, så er omtrent alt tilgitt.

Jeg mener også at -i det offtenlige- er det best om det er så nøytralt, hygienisk og ryddig som mulig. Men når man sitter hjemme, i lag, debattprogrammer på tv og alle sånne "lag", da kan man være mer åpen og jobbe ut meninger og verdier.

Det føles bare som at alle skal tåle alt og ingen skal ha noe å si på det. Og gjør man det, så er man en sutrekopp og klagefant, og det man sier har liksom ingen verdi. Å stå opp for sannheten er liksom noe som er uglesett. Og det mener jeg er usunt. Fritt marked fører til mobbesamfunn.

Spennende, min oppfatning er ganske motsatt. Har du noen eksempler på type humor du mener er ille i Norge? Jeg kommer på "norges minste kommentatorboks", som ofte henger ut folk på bakgrunn av hvordan de ser ut og kler seg. 

Hva er nøytral, hygienisk og ryddig humor? Eller mener du at vi helst bør fjerne all humor fra offentligheten fordi det kan oppleves krenkende eller provoserende? 

Og når det gjelder at kjendiser, medier og humorister kan gjøre ha de vil uten konsekvenser så er jeg dypt uenig, som offentlig person blir alt du gjør gjenstan for kritikk, hele tida. Det å feks bli superkjendis er nok for de aller fleste en forbannelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (37 minutter siden):

Spennende, min oppfatning er ganske motsatt. Har du noen eksempler på type humor du mener er ille i Norge? Jeg kommer på "norges minste kommentatorboks", som ofte henger ut folk på bakgrunn av hvordan de ser ut og kler seg. 

Hva er nøytral, hygienisk og ryddig humor? Eller mener du at vi helst bør fjerne all humor fra offentligheten fordi det kan oppleves krenkende eller provoserende? 

Og når det gjelder at kjendiser, medier og humorister kan gjøre ha de vil uten konsekvenser så er jeg dypt uenig, som offentlig person blir alt du gjør gjenstan for kritikk, hele tida. Det å feks bli superkjendis er nok for de aller fleste en forbannelse. 

Gjenstand for kritikk, ja, men det skjer aldri noe. Det blir bare mer pr og mer penger i kassa for dem.

Jeg gidder ikke å leite fram artikler akkurat nå, og jeg har ikke for vane å samle og kategorisere artikler for hver eneste diskusjon jeg holder. Men i løpet av et år så kan du jo prøve å holde et litt mer kritisk blikk på dette temaet om du ønsker da. Så skal det ikke gå lang tid før du ser noe kritikkverdig.

Men der har du problemet. Folk flest vil ikke ha problemer, og bare finner seg i dritten, ikke sant. Lar seg andre bli latterliggjort og så ruller vi oss rundt i søla som grisene. De er jo happy de? Jeg liker å leve med litt mer verdighet og respekt. Man kan spøke og tulle med så utrolig mye .. det behøver ikke å involvere folk og mennesker.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (18 minutter siden):

Gjenstand for kritikk, ja, men det skjer aldri noe. Det blir bare mer pr og mer penger i kassa for dem.

Jeg gidder ikke å leite fram artikler akkurat nå, og jeg har ikke for vane å samle og kategorisere artikler for hver eneste diskusjon jeg holder. Men i løpet av et år så kan du jo prøve å holde et litt mer kritisk blikk på dette temaet om du ønsker da. Så skal det ikke gå lang tid før du ser noe kritikkverdig.

Men der har du problemet. Folk flest vil ikke ha problemer, og bare finner seg i dritten, ikke sant. Lar seg andre bli latterliggjort og så ruller vi oss rundt i søla som grisene. De er jo happy de? Jeg liker å leve med litt mer verdighet og respekt. Man kan spøke og tulle med så utrolig mye .. det behøver ikke å involvere folk og mennesker.

Hva skal skje med de? 

Du trenger ikke leite frem artikler osv, jeg bare lurte på om du hadde noen eksempler på type humor som du mener er er greit og som du mener ikke er greit ifølge de kriteriene du satt tidligere. 

Jeg sliter med å se hvilke mennesker som hele tiden blir latterligjort og behandlet med lite respekt fra humorister og media, men noen unntak er det, og det er nettopp disse bloggerne og humoristene som bedriver dårlig humor, eller tjener penger på å vise seg frem. 

Jeg tenker jo at humorister som gjør narr av seg selv, og bruker seg selv som eksempler er moro, men det er vel kanskje ugreit det og? Siden de situasjonene de har vært i, er det andre som også har som slettes ikke synes det er morsomt? 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
5 hours ago, Taurean said:

Skulle likt å vite forskjellen på krenking, mobbing og trakassering.

Jeg liker heller ikke tanken på at alle skal gå rundt og finne seg i alt. Det skal ikke være en naturlig greie å gå rundt og bli mobbet og latterliggjort i demokratiets og sosialismens navn! Bare fordi at psykopater skal få ut dritten sin. For dét er hva det virker som for meg, at denne debatten dreier seg om.

Hva skjedde med god gammeldags folkeskikk og respekt?

For meg er de ekte "snøflakene" de som ikke klarer å finne selvdisiplin nok til å ha respekt for andre mennesker. Som bare MÅ ut med dritten sin, og tar det som en selvfølge at andre skal spise det uten å ha noen kvaler med det etterpå. Sånne folk er det jo en del av. Dét er for meg psykopati.

Forskjellen er godt definert i lovverket.
Mobbing er når hets eller trakassering skjer over tid og systematisk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Forskjellen er godt definert i lovverket.
Mobbing er når hets eller trakassering skjer over tid og systematisk.

Det er egentlig litt rart. For det er de stikkende éngangskommentarene som kan gjøre mest skade. Langvarig mobbing kan man i det minste utvikle en strategi mot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...