Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

 

Sitat

 

https://www.nrk.no/mr/molde-ordforaren-kritiserer-regjeringa-for-vaksineomfordeling-1.15502980

Oslo-området har hatt veldig mykje smitte over lengre tid som også har spreidd seg elles i landet. Korkunc seier at håpet er at endringa som regjeringa nå gjer vil føre til at det ikkje spres smitte til andre stader i landet.

 

Hva med å sette Oslo i karantene og nekte de å reise?
Hele grunnen for at Oslo piroriteres er at de er elendige på tiltak og lar de reise fritt i hele landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (20 minutter siden):

Hva med å sette Oslo i karantene og nekte de å reise?
Hele grunnen for at Oslo piroriteres er at de er elendige på tiltak og lar de reise fritt i hele landet.

Erna, Høie og co må vel få lov te å kose seg hjemme, hytta, rest og ferien? Dritt i resten av landet, who cares? De er der kun for å betale skatt.

Lenke til kommentar
William_S skrev (35 minutter siden):

Det bor jo flere i Oslo enn alle steder på Vestlandet omtrent... Det virker som du er helt sjokkert å se at det er flere mennesker i Oslo enn andre steder. 

Vel, dagen etter var eg i Hamburg - ca Oslo x 3. Og det var langt færre folk ut på gata. Same i Berlin, som er nesten x2 enn hele Østlandet. Ytterst få i Oslo har noe som helst BEHOV å gå opp/ned CarlJ. eller henge ute foran OsloS. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (1 time siden):

Kanskje Østlendinger burde prøvd å holde seg meir hjemme under hele pandemien? Når eg kjørte gjennom Oslo for par månad siden, så var det langt fleire folk ute enn i byene på Vestlandet. Til tross for allerede høyre smitte i Oslo. Det å sitte hjemme 24/7 er like jævlig i Oslo, som i Alta, som i Bergen. Men Østlendinger trur de er for gode til å gjøre det, så de MÅ ut på byen, ja? 

Fleire sykehus har fortsatt forbudt mot å besøke sine kjære, folk står fortsatt uten jobb i utsatte bransjer, mens i Oslo er det utepils som er prioritering, ffs! Du ser ikkje kva som er problemet med det?

Problemet med det du skriver er at det er helt feil. Oslofolk har det siste halve året hatt svært lav mobilitet og holdt seg hjemme i svært stor grad. At Oslo med sine 600.000 innbyggere har flere i gatene enn småsteder på vestlandet sier seg selv.

At du sutrer over at østlandet prioriteres framfor vestlandet som knapt har hatt restriksjoner i forhold synes jeg er helt på tur. Det hjelper heller ikke at du kommer med usanne påstander og overdrivelser.

Endret av nirolo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (49 minutter siden):

Hva med å sette Oslo i karantene og nekte de å reise?
Hele grunnen for at Oslo piroriteres er at de er elendige på tiltak og lar de reise fritt i hele landet.

 

aomt skrev (27 minutter siden):

Erna, Høie og co må vel få lov te å kose seg hjemme, hytta, rest og ferien? Dritt i resten av landet, who cares? De er der kun for å betale skatt.

Her var det mye usaklig drittslenging. Bare ubegrunnede feilaktige påstander. Hva med at dere dokumenterer påstandenen deres i stedet for å oppføre dere som furtne unger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel blitt en slags gjentakende greie at noen skal komme innom tråden for å slenge ut uvitenhet om Oslo, og faktisk på ekte gir uttrykk for at de tror smittetallene har vært høye der er på grunn av at «de er elendige på tiltak» og lignende rør. Til det vil jeg si god bedring - ingen kommuner har hatt større mobilitetsavvik fra normalen enn det Oslo har. Det er folks gode etterlevelse av de strenge tiltakene som gjør at man har fått så bra kontroll i en by med 650.000 innbyggere og høyest antall tilreisende i landet, sentrum i en storregion med over 1,6 millioner mennesker.

Det samme om god etterlevelse kan man si om en rekke andre byer og kommuner i Norge, også på Vestlandet. Folk og myndigheter har vært generelt ekstremt dyktige på å følge smitteverntiltakene. Men det er sikkert sånn at noen fungerer på den måten at de alltid må ha noe å legge skylda på, og da blir det veldig ofte Oslo eller Østlandet som skal få det. Fascinerende egentlig at noen tror vaksiner skal til Oslo for at folk der skal få drikke pils. Man tror jo nesten ikke hva man leser iblant.

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (36 minutter siden):

Vel, dagen etter var eg i Hamburg - ca Oslo x 3. Og det var langt færre folk ut på gata. Same i Berlin, som er nesten x2 enn hele Østlandet. Ytterst få i Oslo har noe som helst BEHOV å gå opp/ned CarlJ. eller henge ute foran OsloS. 

Det har noe med at nå har smitten endelig gått såpass ned i Oslo at butikkene har kunnet åpne igjen etter ha vært stengt i lengre tid (unntatt et lite vindu i februar hvor ting var åpne). Men i Hamburg er fortsatt alle butikker stengt (unntatt mat, apotek, etc) i henhold til Hamburg sine nettsider. I Berlin må man ha vaksinesertifikat eller en nylig negativ test for å komme inn i butikkene.

Men dette viste du sikkert siden du har vært begge steder?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Større koronautbrudd i Hammerfest: – Situasjonen er alvorlig og uoversiktlig
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/storre-koronautbrudd-i-hammerfest_-_-situasjonen-er-alvorlig-og-uoversiktlig-1.15503747

Sitat

Hammerfest kommune har fått et større koronautbrudd. Barnehager og skoler vil være stengt fredag. Hammerfest sykehus er satt i gul beredskap.

Torsdag kveld holdt Hammerfest kommune en ekstraordinær pressekonferanse i forbindelse med et større koronautbrudd i kommunen.

– Vi står i en situasjon som er svært alvorlig, veldig uoversiktlig og dette vil komme til å kunne bli et stort antall smittede i Hammerfest, sier ordfører i Hammerfest Marianne Sivertsen Næss.

Kommunen vil stenge ned alle barnehager og skoler.

Sitat

– Vi er kjent med at et titalls personer med symptomer har vært rundt i vår kommune den siste uken. Vi er veldig bekymret for hvordan den her smitten kan være spred i hele vår kommune, sier hun.

Sitat

Ni personer bekreftet smittet

Kommunen mistenker at smittet har sitt utspring fra helgen 8. og 9. mai. Per nå har kommune ni positive prøvesvar.

– I Hammerfest er det den ene vi meldte om tidligere i dag, så er det i tillegg to ansatte ved Hammerfest sykehus og en pasient. Det er to i Karasjok og tre i Alta som vi mener har tilknytning til den smitten som vi har i Hammerfest, sier Næss.

Finnmarkssykehuset bekrefter at de i kveld har hatt krisemøte. Hammerfest sykehus er satt i gul beredskap.


Slår alarm i Hammerfest etter smitte: Har definert 200 nærkontakter
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/slaar-alarm-i-hammerfest-etter-smitte-har-definert-200-naerkontakter.jR2bKXRpz

Sitat

Det skjer etter at en kvinne i 20-årene har testet positivt for corona etter å ha fått symptomer på 17. mai. To dager tidligere, altså lørdag 15. mai, skal hun har vært på et utested og senere hatt nachspiel, men smitten kan muligens stamme fra lenger tilbake i tid.

Hammerfest har bedt alle som var på utestedet eller den private festen om å ta kontakt på kommunens coronatelefon. Der har det gått varmt, med over 400 henvendelser.

– Vi har klart å besvare rundt 200. Alle de som har tatt kontakt har vært definert som nærkontakter. Vi har altså 200 definerte nærkontakter allerede, og forventer det dobbelte, sier ordføreren.

Får håpe det var et bra nachspiel 😬

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 minutter siden):

Lovforslaget bryter med Grunnloven

En rekke advokater ber om at forslaget om bruk av coronapass innenlands skrotes. Regjeringens lovforslag bryter med Grunnloven, Den europeiske menneskerettskonvensjon og EØS-avtalen, mener jusprofessor.

https://www.dagbladet.no/nyheter/lovforslaget-bryter-med-grunnloven/73787521

 

Håper inderlig dette vinner frem, selv om jeg tviler, at det i det heletatt vurderes innført når vi i realiteten vil være under 2 måneder fra samtlige i norge skal ha fått tilbud om vaksine når dette passet innføres, samt en vaksineoppslutning på over 90% virker bare meningsløst å i overkant dystopisk for min del. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg ikke klarer å forstå meg på dem som driver utestedene, det er over hvor mye selvskryting dem kommer med når det gjelder tilltak. Gang på gang ser man at dem ikke har kontroll og de gangene det har vært åpent, så har det vært 0-m avstand, "over" booket og massiv folkemengder utenfor. 

De få gangene det har vært åpent her i distriktet, så har vi vært rundt 10-15 folk rundt samme bord på 5 forskjellige utesteder. Snakk om å ha kontroll. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, G said:

Det blir jo en catch-22 det nå da. For Høie sa at de ikke kom til å endre på vaksinedistribueringen noe mer nå. Det som er bestemt rulles ut på den måten som ble nevnt på pressekonferansen. Så da får du velge om du ønsker å utsette deg selv for smitte, uten å kunne hjelpe på at utrullingen i kommunen din skal skje raskere.

Jeg er vaksinert så for min del er det ikke noe problem, tenker bare at hvordan det er gjort nå er urettferdig for resten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror innenlands bruk av koronapass enten vil skrotes eller bare ha et veldig snevert bruksområde frem til langt ut på høsten, etter alle som vil har blitt vaksinert. Er ikke så veldig bekymra for dette passet egentlig. Jeg tror de fleste, inkludert myndighetene forstår at dette kan skape et A-lag og B-lag om det brukes i forbindelse med gjenåpning av kultur og lignende før alle har fått mulighet til å velge.

Da måtte vi isåfall gjort som Danmark og innført ekstremt enkel og rask tilgang på testing overalt, men det er nok ikke mulig i samme grad her i landet, og i hvert fall ikke spesielt nyttig nå som det kommer til å gå griseraskt med massevaksineringen. Danskene innførte det tidlig som et smitteverntiltak, men det er ikke noe vi vil trenge når det kommer så sent.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (35 minutter siden):

Problemet med det du skriver er at det er helt feil. Oslofolk har det siste halve året hatt svært lav mobilitet og holdt seg hjemme i svært stor grad. At Oslo med sine 600.000 innbyggere har flere i gatene enn småsteder på vestlandet sier seg selv.

At du sutrer over at østlandet prioriteres framfor vestlandet som knapt har hatt restriksjoner i forhold synes jeg er helt på tur. Det hjelper heller ikke at du kommer med usanne påstander og overdrivelser.

Det er sant,men på Østlandet produseres det nesten ikke en dritt,Norge må ha eksportinntekter for og betale alt dette,og mesteparten av eksportinntekter kommer fra Vestlandet.Østlandet nyter godt av dette også.Mye bedre og vaksinere de som er mest produktiv i bærekraftige yrker først så kan de på Østlandet med alle de ubrukelige politikerne der vente med utepilsen en stund til.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Problemet med det du skriver er at det er helt feil. Oslofolk har det siste halve året hatt svært lav mobilitet og holdt seg hjemme i svært stor grad. At Oslo med sine 600.000 innbyggere har flere i gatene enn småsteder på vestlandet sier seg selv.

At du sutrer over at østlandet prioriteres framfor vestlandet som knapt har hatt restriksjoner i forhold synes jeg er helt på tur. Det hjelper heller ikke at du kommer med usanne påstander og overdrivelser.

Så kvifor var det færre folk i gatene i Hamburg (var fint vær og alt) som har x3 innbyggere enn Oslo? Nei, det er ikkje gitt at det "må" være fleire i gater i Oslo. Ja, det bur lang fleire enn i Molde, men så har Oslo litt fleire gater å velge mellom også?

 

nirolo skrev (1 time siden):

Men dette viste du sikkert siden du har vært begge steder?

Om du leser innlegget mitt, står det "Når eg kjørte gjennom Oslo for par månad siden". Flott at du tar dagens info og blander det med det som eg beskriver for 2 månader siden. For å svare deg - på denne tiden var butikker stengt både i Hamburg, Berlin og i Oslo. Alle hadde kun "bestill på nett, hent i butikk" ordning. Det var midt i uka og "grei vær" alle plasser. Det har rett og slett med holdninger å gjøre.

 

Ser du etterspør litt fakta? 
Jo, størst smitte var og er i Oslo. Om alle hadde holdt seg hjemme så ville det vert tilnærmet null smitte. I følge FHI blir de fleste smittet ved å besøke kvarandre (nærkontakt). Det finst ikkje NOE grunn at Østlendinger absolutt på liv og død skal besøke kvarandre midt i pandemien.
Regjeringen valgte å gi fleire vaksiner til Oslo, da alle grein "kor vanskelig de hadde det", men når påska kom, så var det "Nei takk, kan ikke vaksineres nå, nå skal jeg på hytta". Egoisme uten grenser! Holdninger som eg nevnte ovenfor.
Nå er det mye smitte blant russ og regjeringen velger å hive vaksine etter de. 
Så ja, fakta er at de som synder verst får særbehandling. Ved neste pandemi, den gruppa/regionen som er mest gira på vaksineringer bør dritte i smittevern, samle seg i grupper, besøkje kvarandre og leve livet som normalt - slik blir ein prioritert i køen. Og det er fakta pdd. 

PS: Du skriver at du er uenig her og uenig der, uten å komme med noe argument eller fakta selv. Fint om du greier å komme med noe konstruktivt. 

Lenke til kommentar

Mange smitta torsdag i forhold til forrige torsdag:

Sitat

21. mai 2021 kl. 00:14 

505 nye koronasmittede siste døgn

 

Det siste døgnet er det registrert 505 koronasmittede personer i Norge. Det er 185 flere enn samme dag i forrige uke. De siste sju dagene er det i snitt registrert 354 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 414, så trenden er synkende.

Men likevel ikkje så mange fleire enn onsdag:

Sitat
00:13Ingrid Hovda Storaas

505 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Torsdag ble det registrert 505 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 177 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 328.

Onsdag ble det registrert 478 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet mandag var 201.

Det høyeste døgntallet som er registrert hittil i pandemien er 1150 tilfeller tirsdag 16. mars.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat, mens 36 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 120.797 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar er klart til det blir registrert i meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). Tallene kan derfor gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke kommer frem når prøven er tatt - bare når den er registrert.

I følgje VG er det 101 smitta i Oslo, og det er vel ei stund sidan det var over 100? Bergen har 26.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (5 timer siden):

Jepp, la oss stenge alt i hele Norge slik som mange kommuner på østlandet har vært stengt. Å, nei? Du vil ikke stenge ned resten av landet, resten av landet skal få lov til å drikke utepilsen sin, men om østlandet som har vært nedstengt lenge får flere vaksiner er det urettferdig?

I Dagsrevyen var det i kveld snakk om at kommunar med høgt smittetrykk på Sørlandet kanskje ville måtte nekte feriefolket å komme dit i sommar m.a. på grunn av at dei må gje frå seg vaksiner. Ordføraren i Stryn stod på Vestlandsrevyen og snakka om at helsetilbodet i kommunen eigentleg er underdimensjonert for alle turistane om sommaren, og at dei i år ville måtte vaksinere for fullt i juli i tillegg til å drive smittesporing og alt det vanlege. Kanskje burde både Oslo-folk og andre halde seg heime i sommar? Eg skal iallefall ikkje av flekken før eg er vaksinert, og er glad for at eg bur på ein vakker og fredeleg stad som få turistar veit om.

2013-03-16_24.thumb.JPG.92106d09774caf52e580a62c4d8c9434.JPG

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (4 timer siden):

Fleire sykehus har fortsatt forbudt mot å besøke sine kjære, folk står fortsatt uten jobb i utsatte bransjer, mens i Oslo er det utepils som er prioritering, ffs! Du ser ikkje kva som er problemet med det?

I Bergen er det utepils som er prioriteringa. I Oslo er det vel førebels born og unge som skal prioriterast?

Mi meinig er at Oslo har hatt det tøft, sidan dei er einaste staden der det verkeleg har vore nedstenging over tid. Vi som bur i resten av landet veit knapt kva nedstenging er for noko. Så eg er einig i at Oslo og andre kommunar med høg smitte over tid bør prioriterast, men hadde helst sett at ein gjorde seg ferdig med det viktigaste fyrst, nemleg å vaksinere dei som er meir utsette for sjukdom enn andre. Eller skal ein sende alle influensavaksinene til Oslo også framover framfor å vaksinere bestemor på 75?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

I Dagsrevyen var det i kveld snakk om at kommunar med høgt smittetrykk på Sørlandet kanskje ville måtte nekte feriefolket å komme dit i sommar m.a. på grunn av at dei må gje frå seg vaksiner. Ordføraren i Stryn stod på Vestlandsrevyen og snakka om at helsetilbodet i kommunen eigentleg er underdimensjonert for alle turistane om sommaren, og at dei i år ville måtte vaksinere for fullt i juli i tillegg til å drive smittesporing og alt det vanlege.

Det naturlige blir vel at de stenger ned sin egen kommune da. Nekter butikker og restauranter å holde åpne samt nekter hoteller å ha gjester. Da kommer det ikke noen til kommunen, evt man kjører bare rett igjennom.

torbjornen skrev (1 time siden):

Kanskje burde både Oslo-folk og andre halde seg heime i sommar?

Hvorfor skal ikke folk kunne feriere der man ikke har slike problemer? Det gikk tydeligvis fint med påskeutfart i våres under langt høyere smittetrykk. Men hvis Stryn ikke har mulighet til besøk fra de litt flatere områdene av landet så må de stenge ned seg selv, ikke nekte folk å bevege seg andre steder.

torbjornen skrev (1 time siden):

Eg skal iallefall ikkje av flekken før eg er vaksinert, og er glad for at eg bur på ein vakker og fredeleg stad som få turistar veit om.

Nå har dere jo kolonne gjennom tunnelene også, så det er enda vanskeligere å komme på besøk. Kanskje bare stenge de helt så er mye av problemet løst 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...