Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

aomt skrev (3 timer siden):

Om du leser innlegget mitt, står det "Når eg kjørte gjennom Oslo for par månad siden". Flott at du tar dagens info og blander det med det som eg beskriver for 2 månader siden. For å svare deg - på denne tiden var butikker stengt både i Hamburg, Berlin og i Oslo. Alle hadde kun "bestill på nett, hent i butikk" ordning. Det var midt i uka og "grei vær" alle plasser. Det har rett og slett med holdninger å gjøre.

Oslo for 2 mnd siden hadde ikke mange virrende rundt i gatene. Da var den siste bølgen på sitt høyeste og alle videregående skoler, ungdomsskoler samt deler av bareneskolene var stengte, alle disse hadde hjemmeskole. Ingen butikker var åpne, alle jobbet fra hjemmekontor og det var forbud mot mer enn 2 på besøk. Beskrivelsen din henger ikke sammen med den virkeligheten vi som bor her kjenner eller de målinger som presenteres hos FHI, så jeg forholder meg heller til statistikken enn dine påstander.

 

aomt skrev (3 timer siden):

Jo, størst smitte var og er i Oslo. Om alle hadde holdt seg hjemme så ville det vert tilnærmet null smitte. I følge FHI blir de fleste smittet ved å besøke kvarandre (nærkontakt). Det finst ikkje NOE grunn at Østlendinger absolutt på liv og død skal besøke kvarandre midt i pandemien.

Nei, og det har vi ikke gjort på månedsvis. Jeg har begravelser jeg ikke har gått i pga smittesituasjonen. Familie har 70-års bursdager som ikke feires, russen har ingen festing, etc, etc. Til motsetning av hvordan det er mange andre steder i landet.

aomt skrev (3 timer siden):

Regjeringen valgte å gi fleire vaksiner til Oslo, da alle grein "kor vanskelig de hadde det", men når påska kom, så var det "Nei takk, kan ikke vaksineres nå, nå skal jeg på hytta". Egoisme uten grenser! Holdninger som eg nevnte ovenfor.
Nå er det mye smitte blant russ og regjeringen velger å hive vaksine etter de. 

Tullprat. Du beskriver noe som ble ekstremt overdrevet i mediene basert på feilrepresentasjon av enkeltuttalelser.

aomt skrev (3 timer siden):

Så ja, fakta er at de som synder verst får særbehandling. Ved neste pandemi, den gruppa/regionen som er mest gira på vaksineringer bør dritte i smittevern, samle seg i grupper, besøkje kvarandre og leve livet som normalt - slik blir ein prioritert i køen. Og det er fakta pdd. 

Nei, det er det ikke. Det har vært mye strengere tiltak i Oslo enn Molde siden november og Oslo har hatt mye lavere mobilitet.

Det er en kjennsgjerning at smitten har hatt høyest utbredelse i større byer over hele verden - men det er kanskje et fellestrekk at alle i byer er idioter og ikke kan følge smittevernstiltak, mens folk på landet følger dem? Det faller på sin egen urimelighet. Dermed ser vi at påstandene dine er helt feil. Det er fakta pdd.

 

Oslo har høy smitte pga folk som deg @aomt som ikke kan holde seg hjemme, men drar fra by til by og sprer smitte. Vi skulle gjerne sett at dere holdt dere hjemme og ikke virret rundt i sentrum og det samme gjelder nok både Hamburg og Berlin. Om grunnen er jobb eller hva det er spiller liten rolle, for folk som reiser rundt mellom byer har vært et stort problem smittemessig for oss.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nirolo skrev (28 minutter siden):

Det naturlige blir vel at de stenger ned sin egen kommune da. Nekter butikker og restauranter å holde åpne samt nekter hoteller å ha gjester. Da kommer det ikke noen til kommunen, evt man kjører bare rett igjennom.

Hvorfor skal ikke folk kunne feriere der man ikke har slike problemer? Det gikk tydeligvis fint med påskeutfart i våres under langt høyere smittetrykk. Men hvis Stryn ikke har mulighet til besøk fra de litt flatere områdene av landet så må de stenge ned seg selv, ikke nekte folk å bevege seg andre steder.

Nå har dere jo kolonne gjennom tunnelene også, så det er enda vanskeligere å komme på besøk. Kanskje bare stenge de helt så er mye av problemet løst 😉

På Sørlandet var det vel snakk om hytteforbod og å stenge hamner for båtar. Samstundes ville dette bety krise for turistnæringa. Problemet er det same som då det var "søringkarantene" og nasjonalt hytteforbod i mars i fjor, og kommunane har ikkje eit helsetilbod som er dimensjonert for å ta seg av mange turistar samstundes som dei skal ta seg av ein uoversiktleg smittesituasjon og attpåtil vaksinere på spreng midt i ferietida.

Elles vil også vi leve normalt, og då er turistar det siste ein treng når ein har ei uvaksinert befolkning. Eit godt eksempel på kva som kan skje er pensjonistbussen som reiste Sør-Norge rundt i fjor haust og førte med seg ei rekkje smitteutbrot. Ei kvinne frå Askvoll kommune var tilfeldigvis på same hotell i Førde som pensjonistane, og vart smitta og døydde kort tid etter. Dette er det einaste dødsfallet vi har hatt av korona i Sogn og Fjordane så langt. (Ja, vi har vore heldige).

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 minutt siden):

På Sørlandet var det vel snakk om hytteforbod og å stenge hamner for båtar. Samstundes ville dette bety krise for turistnæringa. Problemet er det same som då det var "søringkarantene" og nasjonalt hytteforbod i mars i fjor, og kommunane har ikkje eit helsetilbod som er dimensjonert for å ta seg av mange turistar samstundes som dei skal ta seg av ein uovetsiktleg smittesituasjon og attpåtil vaksinere på spreng midt i ferietida.

De som vaksinerer er skjelden de samme som skal ta seg av syke turister. Det kommer selvsagt an på hvordan kommunen har lagt det opp, men her kan kommunen tilpasse seg slik at det ikke blir et problem.

Når vi ser hvor lite problemer påskeutfarten i år skapte, på tross av høyere smittetrykk i den perioden, hvorfor skal sommerferien være så mye mer dramatisk? Uansett så må de kommunene som ikke vil ha turister stenge sin egen kommune. De får selvsagt ikke pengene til turistene, men det er en vurdering de må ta før de stenger. Om de kan gjøre andre tiltak slik at de både unngår smitte og kan tillate turistnæringen å holde åpen så er vel det det beste for alle. Det fungerte tydeligvis i påsken.

 

torbjornen skrev (6 minutter siden):

Elles vil også vi leve normalt, og då er turistar det siste ein treng når ein har ei uvaksinert befolkning. Eit godt eksempel på kva som kan skje er pensjonistbussen som reiste Sør-Norge rundt i fjor haust og førte med seg ei rekkje smitteutbrot. Ei kvinne frå Askvoll kommune var tilfeldigvis på same hotell i Førde som pensjonistane, og vart smitta og døydde kort tid etter. Dette er det einaste dødsfallet vi har hatt av korona i Sogn og Fjordane så langt. (Ja, vi har vore heldige).

Ja, den bussturen er jo legendarisk. Å reise fra sted til sted skaper langt høyere risiko enn å være på ett sted over tid. Kanskje man heller kan oppfordre turister til å ikke reise land og strand rundt, men heller være færre steder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ole Morten skrev (5 timer siden):

Det er sant,men på Østlandet produseres det nesten ikke en dritt,Norge må ha eksportinntekter for og betale alt dette,og mesteparten av eksportinntekter kommer fra Vestlandet.Østlandet nyter godt av dette også.Mye bedre og vaksinere de som er mest produktiv i bærekraftige yrker først så kan de på Østlandet med alle de ubrukelige politikerne der vente med utepilsen en stund til.

Nok en myte om Østlandet og Osloregionen. Vil anbefale deg å ta en titt på SSBs nettsider om verdiskapning i Oslo. Men tilbake til det rent pandemirelaterte - så vil landet som helhet få større frihet om pandemien knekkes i Oslo og omegn tidligere. Antagelig vil regjeringen kunne lempe på nasjonale restriksjoner tidligere.  Det vil vi vel alle vel?  

Uansett over 100 i Oslo natt til i dag registrert smitta, men jeg tror dette blir det høyeste tallet denne uka pga langhelg og en del som henger igjen litt fortsatt. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Større koronautbrudd i Hammerfest: – Situasjonen er alvorlig og uoversiktlig
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/storre-koronautbrudd-i-hammerfest_-_-situasjonen-er-alvorlig-og-uoversiktlig-1.15503747


Slår alarm i Hammerfest etter smitte: Har definert 200 nærkontakter
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/slaar-alarm-i-hammerfest-etter-smitte-har-definert-200-naerkontakter.jR2bKXRpz

Får håpe det var et bra nachspiel 😬

Hammerfest har vel hatt et par slike utbrudd det siste året. Men saken er at vi må regne med slike lokale utbrudd i tiden fremover uten å krisemaksimere det helt.  Folk virker jo å ha lulla seg i en slags nulltoleranse for smitte noe sted. Danmark feks har jo mer åpent enn oss med mer smitte. Saken er at etterhvert så vil smitte i seg selv ikke være veldig alvorlig. Mange i risikogruppa er nå vaksinerte og sannsynligheten for at en smitta person som antagelig er ung vil bli lagt inn på sykehuset blir mindre. Den debatten om hvor mye smitte man faktisk tåler virker ikke å bli tatt etter hvert som flere og flere blir vaksinerte. Hvis denne smitten ikke fører til belastning på helsevesenet så må vi på en måte tåle det synes jeg. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (11 minutter siden):

Nok en myte om Østlandet og Osloregionen. Vil anbefale deg å ta en titt på SSBs nettsider om verdiskapning i Oslo. Men tilbake til det rent pandemirelaterte - så vil landet som helhet få større frihet om pandemien knekkes i Oslo og omegn tidligere. Antagelig vil regjeringen kunne lempe på nasjonale restriksjoner tidligere.  Det vil vi vel alle vel?  

Uansett over 100 i Oslo natt til i dag registrert smitta, men jeg tror dette blir det høyeste tallet denne uka pga langhelg og en del som henger igjen litt fortsatt. 

Oslo kan opne opp tidlegare, medan resten av landet må vente lenger. Smitten er ikkje mindre farleg fordi om den kjem frå Bergen enn om den hadde komme frå Oslo.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Oslo kan opne opp tidlegare, medan resten av landet må vente med å gjenopne. Smitten er ikkje mindre farleg fordi om den kjem frå Bergen enn om den hadde komme frå Oslo.

Oslo har i stor grad vært nedstengt det siste halve året, det har ikke resten av landet hvor man mange steder har levd som om corona ikke eksisterer. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
nirolo skrev (Akkurat nå):

Hvis vi fjerner smitte fra der det er mye av den så vil det blusse opp færre andre steder. Dermed kan hele landet åpne opp tidligere om vi får slått det ned på østlandet.

Nettopp - ser mange ordførere i media som sutrer, men ordføreren fra Voss virka mer fornuftig der. Han sa at en del av smittetilfellene  som har vært i  Voss stamma fra Østlandet så ved å redusere risikoen derfra så trenger ikke vossingene å frykte smitte så mye lengre. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Dette meiner eg er feil. I Bergen og mange andre stader er det vedvarande smitte. Ein kan ikkje drive gjenopning på Vestlandet når smitten kjem frå Bergen og folk ikkje er vaksinerte.

Likevel har smitten i Bergen pr 100k vært ganske lav sammenligna med Oslo og andre deler av Østlandet. Det er uansett knapt noen innlagte på sykehus på Vestlandet fra Egersund til Volda. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Nettopp - ser mange ordførere i media som sutrer, men ordføreren fra Voss virka mer fornuftig der. Han sa at en del av smittetilfellene  som har vært i  Voss stamma fra Østlandet så ved å redusere risikoen derfra så trenger ikke vossingene å frykte smitte så mye lengre. 

Ånei? Så Voss er immune mot smitte som stammar frå Bergen?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 minutter siden):

Dette meiner eg er feil. I Bergen og mange andre stader er det vedvarande smitte. Ein kan ikkje drive gjenopning på Vestlandet når smitten kjem frå Bergen og folk ikkje er vaksinerte.

Men Bergen er heller ikke nedprioritert mtp vaksine, det skal ingen av kommunene med vedvarende smitte - ellers har FHI bommet på hvilke kommuner de har valgt. Dermed får man en positiv effekt av skjevdelingen av vaksiner også i Stryn. Når østlendinger som meg kommer på besøk så er det mindre sjanse for at jeg smitter deg.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når ein fyrst skal skeivfordele burde Bergen etter mi meining ha vore prioritert opp, sidan Bergen sin funksjon som regionsenter for Vestland har ein del fellestrekk med Oslo sin funksjon som regionsenter og hovudstad. (Og tilsvarande gjeld sjølvsagt i andre deler av landet).

Men poenget er uansett at dersom ein fjernar tiltaka vil eitt enkelt smittetilfelle vere nok til å skape eit stort utbrot. Det spelar inga rolle om smitten kjem frå ein vaksinert Oslo-borgar, ein uvaksinert bergensar eller frå nabokommunen. Dersom ein hadde fått fullvaksinert både Oslo og Bergen i morgon ville sannsynlegheita for smitte ha minska betrakteleg her i Sogn og Fjordane om ikkje nokon fann på å opne grensene att for uvaksinerte gjestearbeidarar. Men ein ville framleis kunne få sporadiske tilfelle med smitte frå andre stader. Ein ville då truleg ha hatt ein situasjon som minner litt om i fjor sommar, då ein stort sett berre hadde dei enkle tiltaka som einmeter og vasking/spriting av hender samt at folk måtte halde seg heime om dei var "forkjøla". Når så alle blir vaksinerte kan ein opne heilt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (5 timer siden):

Så kvifor var det færre folk i gatene i Hamburg (var fint vær og alt) som har x3 innbyggere enn Oslo? Nei, det er ikkje gitt at det

 

Ser du etterspør litt fakta? 
Jo, størst smitte var og er i Oslo. Om alle hadde holdt seg hjemme så ville det vert tilnærmet null smitte. I følge FHI blir de fleste smittet ved å besøke kvarandre (nærkontakt). Det finst ikkje NOE grunn at Østlendinger absolutt på liv og død skal besøke kvarandre midt i pandemien.
Regjeringen valgte å gi fleire vaksiner til Oslo, da alle grein "kor vanskelig de hadde det", men når påska kom, så var det "Nei takk, kan ikke vaksineres nå, nå skal jeg på hytta". Egoisme uten grenser! Holdninger som eg nevnte ovenfor.
Nå er det mye smitte blant russ og regjeringen velger å hive vaksine etter de. 

Etterspøre fakta og så komme med et "ressonement" som har støtte hull enn en god vannsil.

1)smitten i Oslo er ikke hovedsaklig blant "blåsruss" som ikke ville ha i påska fordi de ville ha på hytta.

2)russ ja. HVOR i Norges land har det vært smitteoppblomstring hos russen? La oss være ærlige om det skal vi? Skal vi være ærlige og innrømme at det var VELDIG, VELDIG langt fra Oslo? I Oslo var det ikke russefeiging før 17.mai i det hele tatt og selv NÅ er det ganske stille. Oppsiktsvekkende rolig russefeiring faktisk. Så ikke skyv utbruddene med russesmitte i Grenslandsomrdået og bibelbeltet på sørvestlandet over på Oslo.

Hvor smitten hele tiden er stor i Oslo vet vi jo veldig godt men....det er vel litt berøringsangst med å nevne akkurat hvor? Samme som i Drammen om jeg må være litt forsiktig. Men det er ikke hos finansmannen Preben med piano i stuen og det er heller ikke hos russen som det knapt har vært noe av i Oslo i år.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 timer siden):

Oslo for 2 mnd siden hadde ikke mange virrende rundt i gatene. Da var den siste bølgen på sitt høyeste og alle videregående skoler, ungdomsskoler samt deler av bareneskolene var stengte, alle disse hadde hjemmeskole. Ingen butikker var åpne, alle jobbet fra hjemmekontor og det var forbud mot mer enn 2 på besøk. Beskrivelsen din henger ikke sammen med den virkeligheten vi som bor her kjenner eller de målinger som presenteres hos FHI, så jeg forholder meg heller til statistikken enn dine påstander.

 

Nei, og det har vi ikke gjort på månedsvis. Jeg har begravelser jeg ikke har gått i pga smittesituasjonen. Familie har 70-års bursdager som ikke feires, russen har ingen festing, etc, etc. Til motsetning av hvordan det er mange andre steder i landet.

Tullprat. Du beskriver noe som ble ekstremt overdrevet i mediene basert på feilrepresentasjon av enkeltuttalelser.

Nei, det er det ikke. Det har vært mye strengere tiltak i Oslo enn Molde siden november og Oslo har hatt mye lavere mobilitet.

Det er en kjennsgjerning at smitten har hatt høyest utbredelse i større byer over hele verden - men det er kanskje et fellestrekk at alle i byer er idioter og ikke kan følge smittevernstiltak, mens folk på landet følger dem? Det faller på sin egen urimelighet. Dermed ser vi at påstandene dine er helt feil. Det er fakta pdd.

 

Oslo har høy smitte pga folk som deg @aomt som ikke kan holde seg hjemme, men drar fra by til by og sprer smitte. Vi skulle gjerne sett at dere holdt dere hjemme og ikke virret rundt i sentrum og det samme gjelder nok både Hamburg og Berlin. Om grunnen er jobb eller hva det er spiller liten rolle, for folk som reiser rundt mellom byer har vært et stort problem smittemessig for oss.

Man har frekkhetens nådegave per exellence når man presterer å sitte og gi OSLO ansvaret for smitteutbrudd hos russen. Da lurer jeg på om man egentlig følger med på nyhetene med mer enn et halvt øye.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 timer siden):

 

 

Oslo har høy smitte pga folk som deg @aomt som ikke kan holde seg hjemme, men drar fra by til by og sprer smitte. Vi skulle gjerne sett at dere holdt dere hjemme og ikke virret rundt i sentrum og det samme gjelder nok både Hamburg og Berlin. Om grunnen er jobb eller hva det er spiller liten rolle, for folk som reiser rundt mellom byer har vært et stort problem smittemessig for oss.

Samt russen ute i distrikts-Norge. Men aomt er så frekke som flatlusa når han presterer å gi Oslo som ikke har hatt noen russefeiring skylden for smitteutbrudd hos russen. Å skrive slikt er så hårreisende frekt at det ikke kan stå uimotsagt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Oslo har i stor grad vært nedstengt det siste halve året, det har ikke resten av landet hvor man mange steder har levd som om corona ikke eksisterer. 

...og hvor det enetste "tiltaket" de har hatt er en flaske med håndsprit ved inngangen til butikkene, som om covid-19 var en bakterie som hovedsaklig kom fra folks hender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...