Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

6 hours ago, Morromann said:

I England har politiet faktisk blitt kritisert for overdrevent maktmisbruk under pandemien og gått lenger enn det smittevernsloven faktisk sa de skulle gjøre. Helt fra tidlig i pandemien da de fløy spiondroner over et par og hunden deres som gikk ute og luftet seg i et friluftsområde uten et eneste annet menneske i sikte. Det var ikke utifra helsemyndighetenes retningslinjer, det var herskesyke politifolk som gikk lengre enn det som var mandatet deres. Men at det finnes herskesyk psykopatpoliti er ikke helsemyndighetenes skyld. De gikk etter folk som ikke hadde brutt noen smitteregler.

Interessant å se i etterkant ja. Men, er det ikke viktigere å se tilbake på hvor lite smittetrykk vi har hatt i Norge sammenliknet i mot andre land, før en griper etter at hos noen var det for strengt? Vet at det kiler etter gjenåpning og det der nå.

Men, hvordan burde framtidige pandemi-respons være/se ut?

Man vet jo ikke nødvendigvis hva som kommer, om det er noe litt farlig, eller om det blir noe som eter opp hjernen hos folk :fun:

1. Altså, skal man gå noe førevar?

2. Eller skal det sees an før reaksjon?

3. Eller skal det være en mellomting?

4. Eller skal det se annerledes ut enn noe omkring disse tre førstnevnte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre1980 skrev (8 timer siden):

Har egentlig bare hentet tallene fra VG. Det er nok mange faktorer som spiller inn, og dette med 2. dose med pfizer for helsepersonell vil trekke i retning enda færre dose 1. 

Men jeg ser jo og at etter 2-4 uker så vil vi bli ferdig med de som nå skal ha dose 2, og i kombinasjon med det som kan se ut som flere leveranser (338000 doser i uke 22) så vil vaksineringen skyte fart ganske kraftig.

For dei kommunane som held på med risikogruppene vil dette ha ingen ting å seie, for der skal det framleis vere 6 veker intervall. 12-vekersintervallet får fyrst effekt når alle i risikogruppene er ferdigvaksinerte, og det blir lenge til slik som det ser ut no.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Subara said:

Listhaug, ja. Hun virker som hun bare er ute etter å lage bråk. Min gamle mor og venninnene over gangen digger henne, så jeg håper at de glemmer å stemme 🙂 Vedum blir for mye med latteren sin. Jonas smiler for lite.

Synd at trynefaktoren har så mye å si, for det går jo an å vokse inn i en rolle.

Det er mange som har fått dårligere råd under pandemien, men kanskje enda flere har spart penger?, så jeg lurer på hvordan det vil påvirke valget. Hvis stemmesedlen først og fremst handler om lommeboka.

Hvordan ser demografien ut på f.eks. inntekt i forskjellige lag og grupper av befolkningen? Kunne være interessant å vite litt om.

Fant på et nytt slogan for den nye Frp-lederen, sjekk: Populisthaug

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Fem nye koronasmittede i Arendal
https://www.nrk.no/sorlandet/1.15502213

Nok et eksempel på at brudd på smittevernreglene/anbefalingene blant unge fører til utbrudd, dessverre. Det har vært en gjenganger de siste ukene, spesielt i og rundt byer på Sørlandet og deler av Vestlandet ut fra nyhetsbildet.

Oi, flere har tilknytning til strandfest ser det ut til. Så utendørssmitte skjer under noen forutsetninger likevel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 timer siden):

*snipp*

Om ein passerer nokon på 10 cm avstand er vel risikoen liten. Dersom ein står i ein folkehop i ein park over lang tid vil risikoen vere større, men ikkje så stor som om den same flokken står innandørs i eit lite rom med dårleg ventilasjon.

Det blir iallefall spennande å sjå kva retning smittetala i Bergen og andre stader vil gå i no i nærmaste framtid. Eg trur vi vil sjå ein liten auke, m.a. på grunn av all aktiviteten rundt 17. mai, slik som vi også såg i forrige veke etter festing rundt 1. mai. Deretter trur eg smittetala vil gå tilbake til ein fallande trend i takt med at det blir varmare i vêret og folk er meir ute. Når ein kjem skikkeleg i gang med nyvaksinering vil trenden falle raskt. Oslo kunne sikkert ha gjenopna i juni, medan resten av landet truleg må vente litt til.

Det har heilt sikkert vore gjort mange feil med pandemihandteringa, men ein får meir og meir kunnskap. Kanskje blir konklusjonen om nokre år at mange av tiltaka (f.eks. utandørs) hadde liten verknad eller vart gjort på feil grunnlag. Det vil tida vise.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

Dagbladets vaksinekalender viser tre uker forsinkelse, hvis det er riktig. De fleste kjenner noen på samme alder som ble vaksinert i Oslo for flere uker siden, også undertegnede. I tillegg til å være før ute, får de også andre dose etter bare 6 uker. Merker jeg kjenner på det, selv om jeg bor i en forfordelt kommune. Det er stor forskjell på å være vaksinert og ikke.

Tror det rundt 2. dosen gjør det mindre byråkratisk for vaksinatørene som skal holde rede på hvem som har fått hva til hvilken tid?

  

2 hours ago, Subara said:

Kanskje på sin plass med en Trøsteminister, siden storparten av befolkningen verken tror på Gud, Jesus eller Jomfru Maria og flere til. I følge paven i Roma er misunnelse en av dødssyndene.

Paven har absolutt null direkte innflytelse på mitt liv. Så hva katolikker måtte definere misunnelse til å være bryr jeg meg heller mindre om.

Forresten, jeg er ikke misunnelig for piggdekkavgiften de har i Oslo (ref. lenken din). Vi har fått den litt inn her på Vestlandet også, og jeg liker den ikke særlig.

Endret av G
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 timer siden):

Forskjellen fra i fjor er vel også at i fjor sommer hadde vi knapt smitte i landet. Man blir ikke smittet hvis det ikke finnes noen å bli smittet av. 

Men jeg tror også at risikoen utendørs er minimal. 

Hadde dette vore eit stort problem skulle ein uansett ha sett ein stor prosentvis auke.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 timer siden):

I England har politiet faktisk blitt kritisert for overdrevent maktmisbruk under pandemien og gått lenger enn det smittevernsloven faktisk sa de skulle gjøre. Helt fra tidlig i pandemien da de fløy spiondroner over et par og hunden deres som gikk ute og luftet seg i et friluftsområde uten et eneste annet menneske i sikte. Det var ikke utifra helsemyndighetenes retningslinjer, det var herskesyke politifolk som gikk lengre enn det som var mandatet deres. Men at det finnes herskesyk psykopatpoliti er ikke helsemyndighetenes skyld. De gikk etter folk som ikke hadde brutt noen smitteregler.

Storbritannia skulle vere eit oppegåande demokrati. Dersom det er slik at politiet ikkje følgde retningslinjene blir neste spørsmål: Fekk dette nokon konsekvensar for politifolka, eller kom det beklagelsar fordi politiet tolka reglane feil?

I Russland derimot har dei nok iallefall følgt "retningslinjene". Det vart plutseleg enno enklare å slå ned på demonstrasjonar av omsyn til "smittevern". Og Kina fekk slutt på demonstrasjonane i Hong Kong, og fekk stramma grepet om byen medan verda fyrst og fremst var opptekne med andre ting.

Lenke til kommentar

Legeforeningen uttrykker seg om Jansen-vaksinen:

 

– Vi mener ikke leger skal delta i dette. Det vil kreve mye informasjon, veiledning og nesten helt umulige dilemmaer, sier president i Den norske legeforening, Marit Hermansen.

Hun står i spissen for omtrent 96 prosent av alle leger i Norge.

Nå har foreningen sendt brev til Helse og omsorgsdepartementet hvor de opplyser om at de vil fraråde leger og kommuner å påta seg vaksinering med Janssen-vaksinen.

https://www.nrk.no/norge/legeforeningen-frarader-leger-a-sette-janssen-vaksinen-1.15502592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (15 minutter siden):

Legeforeningen uttrykker seg om Jansen-vaksinen:

 

– Vi mener ikke leger skal delta i dette. Det vil kreve mye informasjon, veiledning og nesten helt umulige dilemmaer, sier president i Den norske legeforening, Marit Hermansen.

Hun står i spissen for omtrent 96 prosent av alle leger i Norge.

Nå har foreningen sendt brev til Helse og omsorgsdepartementet hvor de opplyser om at de vil fraråde leger og kommuner å påta seg vaksinering med Janssen-vaksinen.

https://www.nrk.no/norge/legeforeningen-frarader-leger-a-sette-janssen-vaksinen-1.15502592

Sett at det er 1200 tilfelle med blodproppar av p-piller kvart år og ei handfull blodproppar frå AZ eller J&J-vaksinene. Skal då legane slutte å skrive ut p-piller?

Det burde vere mogeleg å skrive ut desse vaksinene som reisevaksiner eller for bekymra folk i risikogruppene som må vente ekstra lenge på vaksiner på grunn av skeivfordelinga. Resten toler å vente nokre få veker til.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, William_S said:

De skjermer enheter som jobber med Corona. Ikke noe å bekymre seg for 

Men enkelte foreldre må ta seg fri fra jobb for å passe barna når skoletilbudene er stengt? Med andre ord tvungen lønnsnemd garantert!?

 

Salma Hayek (54):

– Legen min tryglet meg om å dra til sykehuset siden jeg var så dårlig. Jeg sa nei takk. Jeg vil heller dø hjemme, sier hun i et stort intervju med magasinet som gjøres via Zoom.

Skuespilleren, som opprinnelig kommer fra Mexico, sier hun lå syv uker isolert i et eget rom i huset i London. Hun sier videre at hun brukte mesteparten av fjoråret på å komme seg på bena igjen.

Det er først nå hun avslører at hun har hatt covid-19.

https://www.vg.no/rampelys/i/aPm7EL/hayek-fikk-corona-sier-hun-maatte-ha-oksygen

Endret av G
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/omsorgsboliger-i-indre-ostfold-stengt-etter-smitte-hos-uvaksinert-ansatt-1.15501295

Slike personer burde få sparken.
De kan ikke jobbe med eldre når de nekter å ta vaksinen.

Jeg mener at dette er saklig grunn for oppsigelse.

Ein skal hugse på at folk kan ha allergiar som gjer at dei ikkje kan ta vaksiner, og det gjeld sjølvsagt også sjukepleiarar.

Uansett årsak bør sjukepleiarane omplasserast slik at dei ikkje har pasientkontakt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...