Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

On 4/27/2021 at 7:16 PM, Kjetil Lura said:

Jepp. trist med India. +319,435 i går. Men tror ikke det vil hjelpe dem.

Og nei, skal ikke krangle. Må ikke ha vaksinen  Men er redd du blir tvunget til å ta vaksinene. pass for å reise?

Sist jeg hadde en sprøyte i armen, var i 8 klasse.

I forhold til folketallet i India, så er 300 tusen for en liten fis å regne. Realiteter.

  

On 4/27/2021 at 7:42 PM, Gouldfan said:

Jeg reiser lite uansett, holder meg i Skandinavia.. synes det er så annerledes kultur osv. Turisme er ikke noe for meg..

Men jeg skal ha vaksine, gidder ikke risikere å bli dausjuk, ødelagte lunger, og være slapp i et år og uten smak og lukt 6måneder.

Jeg liker å reise litt utenfor Skandinavia. Men et så skittent land som India frister meg på ingen måte å besøke, en eneste gang i løpet av livet en gang. Det er sikkert fine steder i India for all del, men hvor finnes de liksom. Tanken om det enorme menneskemylderet gir meg også litt avsmak. Det er jo ganske heftig bare i London f.eks., men det går jo litt greiere. Og man hører ihvertfall et kjent språk og ikke masse "støy".

  

On 4/27/2021 at 7:43 PM, Budeia said:

Av og til er en god gammeldags nevekamp det beste :) Innledes med banning og steikjing fra Lothepus.

Holmgang med våpen, ellers teller det ikke :roll:

Spoiler

  

On 4/27/2021 at 8:01 PM, Glassmaneten said:

Men når det er sagt så kjenner jeg folk som er tidlig i tredveårene og tidlig i førtiårene som allerede har fått tur i nabobydelene. Kanskje de har noen underliggende greier de aldri har delt med meg. Men på overflaten virker det litt rart.

Flatlus, herpes simplex kanskje?

  

On 4/27/2021 at 8:21 PM, Budeia said:

Jojo, det å "møtes bak låven" for å ta et oppgjør var en seriøs ting i eldre dager. Kjendiser i debatten oppstår fordi media følger profilene til kjendisene. Kan spørre seg hvorfor det som skal være seriøse medier, følger med på hva kjendisene skriver. 

Det neste kan bli influenserne Vita og Wanda som uttaler seg om korona, siden de allerede har kommentert langrenn. Da de var med på programmet til Lars Monsen, var det første gang jeg så Vita og Wanda.

Tituleringer på TV føler jeg sitter fryktelig løst. Virker som du kan kalle deg selv for ekspert på noe omtrent av ingen grunn.

(så jeg slipper å ergre forumet med et ekstra svar) Jeg får ta en titt på videotipset om India fra deg ;) Aner ikke hva som venter meg. Ser for meg ekstra fulle tog elns. :lol:

En ting er helt sikkert. Smilet ser ut å sitte løst:

434617b35e4a0e4c3fad0ae85bd28fad.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 4/27/2021 at 8:14 PM, frohmage said:

Betyr det noe når man registrerte seg altså? Ville gjettet at de plukket fra "køen" av tilgjengelige kandidater utifra hvilken rekkefølge de opprinnelig skulle vaksineres i.

Trodde tanken med det reserveropplegget var at ingen vaksiner skal gå til spille. Fikk meg til å tenke litt på sketsjen:

Spoiler

 

 

Lenke til kommentar
Subara skrev (18 minutter siden):

Det kan også skje. Og det meldes også om folk som smitter hverandre når de møtes ute.

Er det meningen at vi skal senke skuldrene nå fordi vi er i en gjenåpningsprosedyre? Smitten er på vei ned og vi kan glemme den indiske mutasjonen i tilfelle den ikke kommer. Eller sette vår lit til at smittesporerne klarer å fange det opp.

Det er fortsatt mange reisende fra belastede områder som har unntak fra karantenehotell.

https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#egnet-oppholdssted-bosatt

Det var ikke mange unntak. Man kan antagelig ikke ilegge diplomater karantenehotell etter Wienkonvensjonen. Asylretten er en del av Norges menneskerettighetsforpliktelser, men disse havner et annet sted enn karantenehotell, på et mottak og får karantenetiden sin der. Sterke velferdshensyn tror jeg blir tolka svært strengt. 

Lenke til kommentar
Sitat

Smitteutbrudd på UiB knyttes til indisk virusvariant

Et smitteutbrudd på Institutt for fysikk og teknologi kobles til det nyeste funnet av den indiske virusvarianten.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/BlPAMQ/smitteutbrudd-paa-uib-knyttes-til-indisk-virusvariant

Aiaiai... dette er ikke bra.  Nå må Bergen jobbe hardt for å begrense dette utbruddet, veldig skummelt med tanke på dobbeltmutantens virkning på vaksinene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (40 minutter siden):

Det var ikke mange unntak. Man kan antagelig ikke ilegge diplomater karantenehotell etter Wienkonvensjonen. Asylretten er en del av Norges menneskerettighetsforpliktelser, men disse havner et annet sted enn karantenehotell, på et mottak og får karantenetiden sin der. Sterke velferdshensyn tror jeg blir tolka svært strengt. 

Sterke velferdshensyn kan være syke foreldre eller begravelse av familiemedlemmer. Det er ganske vanlig. Og jeg er enig i at det må tillates, men ikke uten karantenehotell.

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/mer-informasjon-om-karantenehotell/id2784377/

Sitat

Plikt til å gjennomføre innreisekarantene på karantenehotell gjelder etter dette ikke for:

  •  
  • De som kan dokumentere sterke velferdshensyn, og har et egnet oppholdssted hvor det er mulig å unngå nærkontakt med andre, med enerom, eget bad og eget kjøkken eller matservering. De må ved innreise kunne fremlegge en bekreftelse på at oppholdsstedet oppfyller disse kravene fra den som stiller oppholdsstedet til disposisjon.
  •  

Her står det at ett av kravene er eget bad, det er jo ganske strengt. Holder det her med kjellerstuen i enebolig og eget toalett med servant, eller må det være innlagt dusj?

Sitat

Reiser som er nødvendig av sterke velferdshensyn:

Sterke velferdshensyn vil eksempelvis være eget barns fødsel, besøk til nærstående som er alvorlig syk eller døende, eller deltakelse i begravelse eller bisettelse til nærstående. Et annet eksempel kan være reiser til utlandet for å motta nødvendig medisinsk behandling. Besøk til ektefelle, kjæreste eller andre nære relasjoner som ikke er alvorlig syk anses ikke som sterke velferdshensyn i denne sammenheng.

Dokumentasjon: For å dokumentere at det foreligger sterke velferdshensyn, kan det f.eks. benyttes en legeerklæring el. I de tilfellene der det ikke er mulig å få annen dokumentasjon, kan dokumentasjonskravet oppfylles ved en egenerklæring fra den reisende.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (6 minutter siden):

Holder det her med kjellerstuen i enebolig og eget toalett med servant, eller må det være innlagt dusj?

Hvis en klarer å holde seg unna de andres dusj, og vasker med klut, eller heller vann over seg fra en flaske.. er det vel ikke forbudt å bo uten dusj. Selv i 2021. Men de unge i dag er kanskje troendes til å snike seg opp til de kjekke fasilitetene som finnes i overetasjen.. :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (Akkurat nå):

Hvis en klarer å holde seg unna de andres dusj, og vasker med klut, eller heller vann over seg fra en flaske.. er det vel ikke forbudt å bo uten dusj. Selv i 2021. Men de unge i dag er kanskje troendes til å snike seg opp til de kjekke fasilitetene som finnes i overetasjen..

Jeg tenker på hvis passkontrollørene tar det som står i reglen bokstavelig. Det går fint å vaske seg med en klut til hjemmekarantenen er over, men kreves det egentlig egen dusj?

Jo flere innreisende på karantenehotell jo bedre. Men ikke plutselige overraskelser og forskjellsbehandling fordi regler kan misforstås eller gis fortolkningsmuligheter.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Typisk det er vel en student eller foreleser som har kommet hjem fra Asia. 

Står litt mer på NRK Vestland:

Sitat

17:17 

Indisk mutasjon påvist ved UiB

 Det er påvist ein indisk virusvariant i ein koronaprøve frå ein UiB-tilsett. Nærkontaktar blei varsla og sett i karantene før helga. I dag blei det bekrefta at det dreier seg om ein indisk mutasjon, melder universitetet.

Det er en ansatt,  så mye bedre enn student. Men den ansatte kan ha rukket å smitte studenter som kanskje lever litt mer svevende og har flere nærkontakter. Siden det er snakk om at utbrudd er det jo flere smittet. Synest også det tidligere var snakk om at det er studenter smittet i dette utbruddet ved UiB.

https://www.nrk.no/vestland/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

FHI ÅPNER FOR TESTKONSERT MED 15.000 MENNESKER

Ifølge NRK vil Folkehelseinstituttet åpne opp for å gjennomføre testkonserter med 15.000 tilskuere. Hensikten er u undersøke om det er trygt å gjennomføre store arrangementer ved å teste publikum før konsertstart.  – Vi ser for oss 30.000 deltakere i juni, sier forskningsdirektør i FHI, Atle Fretheim til NRK.no.

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (46 minutter siden):

270877500_Skjermbilde2021-05-04kl_19_09_21.png.db14be6096a53bd965aa7f7bd26bf21a.png

 

Her ser dere bilde av det aktuelle fakultetet. Hva tror dere om ventilasjonen i et sånt gammelt bygg? Er det samme ventilasjon som går fra kontor til kontor og sirkulerer i hele bygget? Grøss

Sikkert elendig. Får håpe vedkommende har sitt eget kontor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 timer siden):

270877500_Skjermbilde2021-05-04kl_19_09_21.png.db14be6096a53bd965aa7f7bd26bf21a.png

 

Her ser dere bilde av det aktuelle fakultetet. Hva tror dere om ventilasjonen i et sånt gammelt bygg? Er det samme ventilasjon som går fra kontor til kontor og sirkulerer i hele bygget? Grøss

Bygningsmassen på en del universiteter og høgskoler står det ganske dårlig til med. Alle som har vært på Blindern campus på UiO forstår hva jeg prater om. En del bygg på UiB er neppe i veldig mye bedre forfatning.Man kan lese mer om det i denne rapporten her
https://www.forskerforum.no/wp-content/uploads/2020/01/Multiconsult-Rapport-til-KD-om-de-selvforvaltende-universitet-og-høyskolers-eiendomsforvaltning-ifm.-Områdegjennomgangen.pdf 

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

🙂 Keynes var samfunnsøkonom og sitatet har ikke noe med covid å gjøre i det hele tatt. Jeg syns bare det er litt artig. 

Jeg har ingen tro på at det blir noe katastrofe her. Politikerne våre har vist seg såpass ansvarlige at dette nok går relativt greit. Kanskje vi åpner litt for mye litt for fort, og ser litt økning i antall tilfeller og innleggelser, men det går mot sommer og vi vaksinerer stadig flere. Det blir neppe katastrofe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat
Tolv nye smittetilfeller blant russ – testsvarene renner inn i kveld
i dag kl 20:49av Hanne Undem
DEL

Foreløpig har tolv russ fått påvist smitte på Nord-Jæren tirsdag. Åtte er bosatt i Sandnes, ifølge kommunelegevakt Håvard Ims i Sandnes. I tillegg har tre personer i Stavanger og én i Sola fått påvist smitte tirsdag, ifølge Hans Petter Torvik, kommuneoverlege i Sandnes.

Det ventes at tallet vil øke utover kvelden. Tirsdag testet hele 1100 personer seg ved teststasjonen på Kleppe.

Fra Stavanger aftenblad.

Endret av Andre1980
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...