Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (14 minutter siden):

Det blir nok meir av dette i tida framover når vaksinerte skal kunne reise fritt utan å vere i karantene.

Da blir det enda viktigere å være først i vaksinekøen. Ambisjonsnivået - å ta knekken på viruset - kan virke som det har sunket. Vi kan likegodt åpne opp, fordi vi må leve med viruset i noen år fremover.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Godt å se det er litt nedgang også i de andre regionene nå. Mesteparten er i Sør-Øst med 17 færre enn i går. Jeg tror vi begynner mer for alvor å se resultatene av vaksinering nå. Vi har ikke hatt over 10 ny-innleggelser i Norge siden 28. april, snart en uke.

Det har vel vært nedgang også i over en uke på rad nå tror jeg eller noe i den dur. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Det har vel vært nedgang også i over en uke på rad nå tror jeg eller noe i den dur. 

Ja, forrige økning i innlagte var 25. til 26. april.

Så det begynner å se lovende ut nå, bare å krysse alt for at det fortsetter nedover. Antallet er fortsatt noe høyt satt i perspektiv, vi har nå beveget oss rett under toppen på innlagte i januar. Fortsetter nedgangen i samme tempo vil vi kanskje ha under 50 innlagte i slutten av mai, og sykehusene kan utføre flere andre oppgaver igjen.

Mange grunner til optimisme nå synes jeg :)

Lenke til kommentar
Sitat

OVER 100 PERSONER SMITTET ETTER RESTAURANTUTBRUDD I ÅLESUND

Det ble tirsdag bekreftet syv nye smittetilfeller i Ålesund. To av disse har tilknytning til et utbrudd på et verft i byen. Fem andre tilfeller knytter seg til utbruddet på restauranten Toldboden helgen 17.-18. april.

Det er til sammen meldt om over 100 smittede knyttet til dette utbruddet, som kommunen omtaler som en massesmitte-hendelse. Restauranten er politianmeldt for brudd på smittevernloven.

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Ja, forrige økning i innlagte var 25. til 26. april.

Så det begynner å se lovende ut nå, bare å krysse alt for at det fortsetter nedover. Antallet er fortsatt noe høyt satt i perspektiv, vi har nå beveget oss rett under toppen på innlagte i januar. Fortsetter nedgangen i samme tempo vil vi kanskje ha under 50 innlagte i slutten av mai, og sykehusene kan utføre flere andre oppgaver igjen.

Mange grunner til optimisme nå synes jeg :)

Det er vel kun Helse Sørøst som i det hele tatt har fått noen problemer i denne tredje bølgen? 

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Det er vel kun Helse Sørøst som i det hele tatt har fått noen problemer i denne tredje bølgen? 

Nei, det er redusert aktivitet, utsatte operasjoner, redusert poliklinisk aktivitet etc også i Helse Vest. Er ikke sikker på Midt og Nord nå. Alle helseregionene i et lite land som Norge henger sammen og blir påvirket, i 2020 var det for eksempel Helse Nord og Helse Midt som hadde høyest andel utsatte operasjoner

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Her i min bydel er det satt ut noen ekstra søppeldunker ved bussene og trikkestopp for å håndtere munnbind. Har stort sett vært greit synes jeg, men Oslo har generelt blitt en "ryddigere" by de siste årene siden de bruker mer penger på vedlikehold og Bymiljøetaten.

Kaster man munnbindet spesielt i offentlig søppel, husk å rive opp stroppene. Hvis det mot formodning skulle havne i naturen/havet vil det da ikke kunne feste seg til planter og dyr like lett. 

122609666_10157202462391595_6584765529583109285_n-e1615794102872.jpg

Helt enig. Oslo har blitt en flott ren og ryddig by og virkelig oppgradert i områder man før kanskje ikke var så begeistret for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utbruddet på utestedet Toldboden i Ålesund har nå ført til over 100 smittede. 

Skal ikke mye til når reglene ikke følges, mange er samlet innendørs, folk kanskje er litt slappere i noen områder og i tillegg at det skjer på et sted med bare nasjonale tiltak.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/over-100-personer-smittet-etter-restaurantutbrudd-i-aalesund.tkWBHtbMb

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/ber-om-hjelp---alvorlig/73722882

Vestfold og Telemark får nok 5 B snart. 

Merkelig sololøp av denne ordføreren. Det er stort sett snakk om nærkontakter som er smitta og allerede er i karantene. Ikke mye villsmitte . Og han burde tenke seg om en og to ganger før han gjør det der. Flere kommuner i Viken sliter med å komme ut av det regimet og blir stadig forlenget selv om det ikke er behov for det. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Jeg merker på venner som har barn i skolepliktig alder at de ikke er så restriktive i livsførselen, bla. med cafebesøk. Jeg synes det er for tidlig og begynne å gå på cafe, selv om det antagelig blir lov igjen i slutten av uken i Oslo og Viken.

Men foreldre kan ikke dvele for mye ved luftsmitten, for da kunne de ikke ha sendt barna på skolen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-ha-lettelser-for-oslo-regionen-onsdag/73715917

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (24 minutter siden):

Jeg merker på venner som har barn i skolepliktig alder at de ikke er så restriktive i livsførselen, bla. med cafebesøk. Jeg synes det er for tidlig og begynne å gå på cafe, selv om det antagelig blir lov igjen i slutten av uken i Oslo og Viken.

Men foreldre kan ikke dvele for mye ved luftsmitten, for da kunne de ikke ha sendt barna på skolen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-ha-lettelser-for-oslo-regionen-onsdag/73715917

Alternativt smittes foreldrene på cafe og bringer smitte til sine barn og videre inn i skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/27/2021 at 3:22 PM, Simen1 said:

Ikke at det er så veldig viktig, men jeg reagerer på kg/m2. Hva betyr det egentlig?

La oss si at den kvadratmeteren er 0 mm tykk, så blir det vel ingen sted å gjøre av de 35 kg vel? Altså enkelt forklart så blir det jo ingen volum (liter).

Det ville også ha vært voldsomt om de skulle drive å regne dette i kubikkmeter. 1 kubikkmeter vann veier jo som kjent et metrisk tonn.

Edit:

Sitter fortsatt og funderer litt på dette. Kan det tenkes at det er kvadratmeter hudareal som er målestokken disse 35 kg skal smette inn i kroppen innenfor? For det er vel et par kvadratmeter hud på et normalt menneske (alle er jo ikke like store, men..)

Endret av G
Lenke til kommentar

kg/m^2 er den vanlige benevninga til KMI (BMI). Så vidt jeg vet brukes ikke imperiske enheter. Det regnes om til metrisk og så bruker man metriske tabeller og skjemaer.

Benevninga er bare en direkte konsekvens av hva KHI er for noe og hvordan det regnes ut. Antall kg kroppsvekt delt på høyden i meter opphøyd i andre.

Jeg tror ikke KMI har noen fysisk enkel forklaring. Det er bare en relasjon mellom høyde og vekt som fungerer for et vidt spenn av høyder og vekt. NB. små barn klassifiseres ikke i vektklasser på samme måte som voksne på grunn av andre normal-proporsjoner.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (30 minutter siden):

Alternativt smittes foreldrene på cafe og bringer smitte til sine barn og videre inn i skolen.

Det kan også skje. Og det meldes også om folk som smitter hverandre når de møtes ute.

Er det meningen at vi skal senke skuldrene nå fordi vi er i en gjenåpningsprosedyre? Smitten er på vei ned og vi kan glemme den indiske mutasjonen i tilfelle den ikke kommer. Eller sette vår lit til at smittesporerne klarer å fange det opp.

Det er fortsatt mange reisende fra belastede områder som har unntak fra karantenehotell.

Sitat

Regler for reisende fra Bangladesh, India, Irak, Nepal og Pakistan

Det innføres krav om karantenehotell for alle reisende fra Bangladesh, India, Irak, Nepal og Pakistan. Det vil si at også reisende som har vært på nødvendige reiser i disse landene, må på karantenehotell.

Du vil få unntak fra karantenehotell dersom du:

  • Kan dokumentere sterke velferdshensyn og legge frem bekreftelse på at du har et egnet oppholdssted for gjennomføring av karantenen.
  • Søker asyl eller er overføringsflyktning
  • er utlendinger som er nevnt i utlendingsforskriften § 1-4eller  1-5, og kan fremvise diplomat- eller tjenestepass,
  • ankommer i forbindelse med gjennomføring av avtalt eller fastsatt samvær mellom foreldre og barn eller delt bosted for barn etter barnelova og barnevernloven.

https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#egnet-oppholdssted-bosatt

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...