Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (1 time siden):

Ja, det har skjedd mye på det året. Ganske mye. Husker godt hvordan regjeringen måtte bortforklare at de ikke hadde fått etablert skikkelig testkapasitet. Den første perioden av pandemien ble til og med de som hadde mildere symptomer men ikke kritisk fraraådet eller nektet å teste seg overhodet. Mens nå får man slengt tester etter seg. Hvor mange som hadde corona i Norge våren 2020 får vi nok aldri vite, men det var helt klart enormt mye mer enn de ca. 8000 som offisielle tall viste da. For hva jeg vet kan jeg selv ha hatt asymptomatisk smitte den gangen; jeg var selv i en situasjon som sendte meg i to ukers karantene den gangen. Men noen testing for mitt vedkommende var den gangen ren science-fiction.

No måtte jo også testkapasiteten byggjast opp. Det var mangel på både utstyr og testmetodar. Om eg ikkje hugsar feil fann vel NTNU opp ein enklare testmetode som gjorde at Norge kanskje var dei som testa flest personar i forhold til folketal i verda. Likevel var det vel problem med å skaffe så enkle ting som prøveglas.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

31 nye smittede i Bergen, halvparten er under 30 år

Det er registrert 31 nye koronasmittede i Bergen siden forrige rapport, melder Bergen kommune.

25 av de smittede er nærkontakter, to er importsmitte, to har ukjent smittevei, mens to har usikker smittevei.

Det var 2060 personer som testet seg mandag.

Aldersfordelingen blant de smittede er slik:

  • 6-12 år: 1
  • 13-19 år: 5
  • 20-29 år: 10
  • 30-39 år: 3
  • 40-49 år: 5
  • 50-59 år: 7

 

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Skal selv innrømme at jeg satt i en park med en gjeng og pilsa i helga. Men vi holdt god avstand mellom hverandre da og drakk ikke av hverandres bokser for å si det sånn. De fleste er ganske ansvarlige er mitt inntrykk. 

Det er vel alltid slik at det er nokre få som pleier å øydeleggje totalinntrykket. Det pleier også å vere slik at om nokon held fest risikerer ein at ubodne gjestar vil vere med på festen. Det luraste er difor å utsetje f.eks. russefeiringa til i sommar når fleire er vaksinerte og det forhåpentlegvis vil vere mindre smitte.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Det er altså aldersgruppa med mange studentar som er hardast ramma. Studentane har hatt eit tøft år.

Så kan du begynne å regne på hvor mange av de 15 som var i Nygårdsparken jeg tenker minst 2-3. Da har Bergen ett stort problem i slutten av uka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Ja det ser sånn ut :roll:

 

  Skjul innhold

1933032703_sppelhav.thumb.jpg.aae74adf60c0c8b493a378c90a70eaf3.jpg

 

Det var ein gong ein statsminister som sa at det var "typisk norsk å vere god". Men det kan i ein del samanhengar sjå ut som at det heller er slik at det er typisk norsk å vere slaur.

Då eg voks opp kalla ein slike som har vore her for "natursvin".

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Det var ein gong ein statsminister som sa at det var "typisk norsk å vere god". Men det kan i ein del samanhengar sjå ut som at det heller er slik at det er typisk norsk å vere slaur.

Nå er vel ikke de som forsøpler i parker typiske norske heldigvis. Hadde alle gitt så mye faen i tiltakene ville vi vært mye verre stilt her til lands. 10% ødelegger for resten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Nå er vel ikke de som forsøpler i parker typiske norske heldigvis. Hadde alle gitt så mye faen i tiltakene ville vi vært mye verre stilt her til lands. 10% ødelegger for resten.

Andre stader i verda får ein bot om ein kastar ein tyggjegummi på gata. At kanskje 10% gjev faen og grisar til på ein slik måte som dette trur eg må vere typisk norsk.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, William_S said:

Sånn helt utenom man har alltid klaga på dagens ungdom i generasjoner. Jeg har vært mye på en del DNT hytter og de  har som oftest et helt bibliotek av gamle DNT årbøker. I årboka fra 1948 tror jeg det var  så så jeg en som vandra fjellet på slutten av 1800 tallet som klaga på mye forsøpling fra ungdommen den gang i fjellheimen. Han fant mange gamle ølflasker og lignende. 

Bare for at noen kastet en ølflaske for 50 år siden så er ikke det blanksjekk til å oppføre seg desto verre i dag.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 minutter siden):

Andre stader i verda får ein bot om ein kastar ein tyggjegummi på gata. At kanskje 10% gjev faen og grisar til på ein slik måte som dette trur eg må vere typisk norsk.

Jeg hadde stemt for Singapore nivå på bøter for forsøpling ja.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

På 1800-tallet og 1940-tallet var ikke folk så beviste om forsøpling og forurensing av naturen som nå. Men jeg er absolutt imot stemmerett til 16-åringer. Om man vil ha rettighetene til voksne så får man faen meg oppføre seg som voksne også.

Før vart det ofte rydda opp ved f.eks. å kaste ting på sjøen, då var søppelet ute av syne. Men samstundes var det meir sjølvberging og mykje mindre søppel enn i dag. Plast i havet var ikkje eit problem for å seie det slik.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Avdelingsleder ved mikrobiologisk avdeling på Haukeland, Elling Ulvestad, opplyser til BT at de har gjort et nytt funn av den indiske varianten av koronaviruset.

Det blir nok meir av dette i tida framover når vaksinerte skal kunne reise fritt utan å vere i karantene.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Her i min bydel er det satt ut noen ekstra søppeldunker ved bussene og trikkestopp for å håndtere munnbind. Har stort sett vært greit synes jeg, men Oslo har generelt blitt en "ryddigere" by de siste årene siden de bruker mer penger på vedlikehold og Bymiljøetaten.

Kaster man munnbindet spesielt i offentlig søppel, husk å rive opp stroppene. Hvis det mot formodning skulle havne i naturen/havet vil det da ikke kunne feste seg til planter og dyr like lett. 

122609666_10157202462391595_6584765529583109285_n-e1615794102872.jpg

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Wow de offisielle tallene for folk på sykehus er veldig veldig gode, mye bedre enn de antagelsene fra VG tidligere i dag. Applaus! 

Sitat

Tirsdag var 128 koronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge. Det er en nedgang på 25 pasienter fra dagen før. Det er det laveste tallet siden 5. mars.

32 av pasientene får respiratorbehandling. Det er tre færre enn dagen før, ifølge Helsedirektoratets oversikt tirsdag.

112 av koronapasientene er innlagt på sykehus i regionen Helse sør-øst, elleve er innlagt i Helse vest, og fem er innlagt i Helse Midt-Norge.

Siden februar i fjor har 113.952 personer fått påvist koronasmitte her i landet, viser tirsdagens foreløpige tall fra det nasjonale meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS).

Kilde: Aftenposten men står også her

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/antall-innlagte-pasienter-pa-sykehus-med-pavist-covid-19

Det er faktisk helt sinnsykt hvor raskt det har begynt å rase nedover. Er ikke mange dagene siden det var 200. 

Endret av William_S
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Godt å se det er litt nedgang også i de andre regionene nå. Mesteparten er i Sør-Øst med 17 færre enn i går. Jeg tror vi begynner mer for alvor å se resultatene av vaksinering nå. Vi har ikke hatt over 10 ny-innleggelser daglig i Norge siden 28. april, snart en uke.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...