Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

11 hours ago, DaniNichi said:

For være din mening 🙂
Rart at det mest kontroversielle jeg skrev her inne er hva Danmark nå skal følge med tanke på gjenåpning.

Tenker at hvis vi heller holder oss til saken fremfor å snakke ned andre i tråden så får vi til en bedre greie :) Det gjelder også meg når jeg svarer på slikt.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (5 minutter siden):

Rundt om i landet blir denne plikten tolket radikalt forskjellig, enkelte steder må det være mat på tallerkenen så voksne folk tviholder på den siste poteten for å få en runde til. Mens andre steder holder det å kjøpe minimalt med mat og så får man drikke resten av kvelden. 

"Et smørbrød med ost på deling, takk - og 10 pils i samme slengen":lol:

Det var vistnok normen i Oslo på 60- og 70-tallet om man skulle ut og ta seg et glass eller to.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, -ɐMoԀ- said:

Åpne I Oslo nå? Haha... Vet ikke om jeg skal le eller gråte.... Men må jo bare si lykke til.. 

Oslo har kommet ganske langt i vaksineringen så det kan jeg forstå. Men åpning i Oslo betyr ikke nødvendigvis at alle som bor rundt Oslo og jobber i Oslo kan komme på kontoret før de er vaksinert, det håper jeg man tar hensyn til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Tenker at hvis vi heller holder oss til saken fremfor å snakke ned andre i tråden så får vi til en bedre greie :) Det gjelder også meg når jeg svarer på slikt.

Enig. Man blir fort revet med, også emosjonelt om man er veldig engasjert i en sak og jeg prøver så godt jeg kan å beherske meg selv når jeg blir voldsomt provosert. Og det kan man fort bli i et diskusjonsforum:)

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 4.5.2021 den 9.38):

Kunne ikke vært mer enig.

Men jeg har merket meg en trend i Norge siste 10 år. Både blant barn og selv i arbeidslivet at dårlig oppførsel faktisk belønnes i stadig større grad.

Velferdsstaten gir opphav til moral hazard i bøtter og spann.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Det var kun på grunn av nedstengningen vi hadde fra mars til juni. 

Viruset bryr seg ikke om sesong. 

Litt effekt for man fordi man smittes mindre ute i sommer halvåret. 

Du er skråsikker på det meste du, ser jeg. Da kan du sikkert svare på hvorfor oppheving av tiltakene i Texas overhodet ikke medførte økning i smitte og dødstall der.

Endret av Yessmann
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (6 minutter siden):

Du er skråsikker på det meste du, ser jeg. Da kan du sikkert svare på hvorfor oppheving av tiltakene i Texas overhodet ikke medførte økning i smitte og dødstall der.

Jeg kan svare på det: vaksinen. Store deler av befolkningen der er vaksinerte. Jeg har ingen fasit, og det kan godt hende at man ikke behøver å vente til 80% er vaksinerte for å se om full gjenåpning er forsvarlig. Men man har ikke den fulle fasisten ennå og mutasjoner truer fortsatt der ute. Men jeg er åpen for at Texas kan ha gjort det rette. Sannheten om hva som er riktig og galt har vi jo ikke np, men om et par år har man nok en godt bilde på hvem som gjorde ting riktig og hvem som feilet under covid-19-pandemien.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (20 minutter siden):

Du er skråsikker på det meste du, ser jeg. Da kan du sikkert svare på hvorfor oppheving av tiltakene i Texas overhodet ikke medførte økning i smitte og dødstall der.

Det er litt feil. Nedgangen i smittetilfeller i Texas bremset like etter tiltakene ble opphevet, faktisk hadde de en ganske brå økning med dobling i antall tilfeller dagene etter gjenåpning 10. mars.

Det er dog mange grunner til at smitten har flatet/ikke økt mye i Texas etter Abbott valgte å fjerne tiltak:

- Tallene i hele USA gikk generelt svært raskt ned
- Massevaksinering og antistoffer
- Folk bruker i stor grad munnbind selv om Abbott opphevde påbudet
- Private bedrifter og arbeidsplasser har sine egne strenge smitteverntiltak
- Mange følger reglene som før, og tør ikke gå på bar/kafé/restaurant ennå
- Større arrangementer, konferanser, samlinger etc. flyttet ut av Texas da de opphevde tiltak
- Ingen ferier eller tradisjonelle innendørs samlinger slik det er i januar og februar

Rundt 4000 nye tilfeller daglig nå er fortsatt et godt stykke fra lite smitte, og det meldes om mange titalls dødsfall hver dag.

Vi ser at delstater som for eksempel California som har holdt lenger på enkle smitteverntiltak har klart seg mye bedre, og nå har langt færre tilfeller enn for eksempel Texas.

Videre kan du nok alltids cherrypicke steder, situasjoner, innføring eller opphelvelse av tiltak slik det passer det narrativet du ønsker å presentere.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (53 minutter siden):

Tenker at hvis vi heller holder oss til saken fremfor å snakke ned andre i tråden så får vi til en bedre greie :) Det gjelder også meg når jeg svarer på slikt.

👍Enig der.

Covid er såpass betent tema og fleste av oss lider under det i forskjellig grader så ikke rart det kan bli litt varmt i trøyen hos de fleste av oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (21 minutter siden):

Vaksinepass er diskriminering. Det var ikke etisk riktig og nå kommer det altså likevel.

Ja dette var ekstremt kvalmt...."Dugnad" så man kan sette igang et skjevfordelt samfunn..

At de som alle har jobbet for ikke skal bli smittet aka eldre og syke (risiko,svake) skal få masse frihet så skal de friske bare sitte stille vente på vaksine da spesielt de unge, ikke riktig i mine øyne i det hele tatt.

 

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Evil-Duck said:

For min del kan en gjærne innføre et vaksinepass, men ikke før alle har fått tilbud om vaksine. 

Denne tilnærmingen støtter jeg. Ellers blir det grov forskjellsbehandling.

Det skal ikke være slik at en høytlønnet i et departement skal kunne reise på ferie til spania et halvt år tidligere enn andre bare fordi han har blitt plassert i "samfunnskritisk personell" hangaren som virker å inkludere så og si alle i det offentlige.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
36 minutes ago, BadCat said:

Vaksinepass er diskriminering. Det var ikke etisk riktig og nå kommer det altså likevel.

Jeg skal ihvertfall ikke benytte meg av det. Blir ikke med å skape ennå et klasseskille i samfunnet.

Har mistet lysten på hele vaksinen. Kjenner så mange nå, som har fått den tilsynelatende ufortjent. Hvilket betyr at noen andre ikke får. Synes man skulle sende vaksinene til f.eks. India, når de som faltisk er i risikogrupper er vaksinerte. Men det er klart… når noen en dag ringer til meg, kommer jeg sikkert ikke til å stå for mine prinsipper i det hele tatt men bli grådig jeg også. Er veldig redd for Covid. Selv om jeg sikkert bor i ett av de tryggeste landene i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Politiet tar selvkritikk

Etter det NRK kjenner til var det patruljerende politi innom arrangementet, men de gjorde ingenting for å bryte opp forsamlingen.

I løpet av onsdagen har Sør-Vest politidistrikt hatt et internt møte om dåpshelga. Her konkluderer de med at de fremover vil ha en mer aktiv rolle i sammenheng med denne type arrangement.

– Dersom politiet har grunn til å tro at vi står ovenfor et ulovlig arrangement vil vi i større grad benytte oss av politilovens paragraf sju. Den gir oss hjemmel til å oppløse slike forsamlinger, sier politiinspektør Sigve Espeland.

– Vil det si at dere burde ha grepet inn i russefesten på Mekjarvik?

– Ut fra det jeg har sett i ettertid så kan jeg nok svare ja på det, sier Espeland.

https://www.nrk.no/rogaland/dette-russetreffet-i-mekjarvik-bidro-til-smittespredningen-i-rogaland-1.15483526

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Stavernfestivalen avlyst – Palmesus og Øyafestivalen vurderer det samme

To av Norges største festivaler, Palmesus i Kristiansand og Øyafestivalen i Oslo, vurderer nå å avlyse etter at kulturministeren la fram retningslinjene for utendørs arrangementer i sommer. Stavernfestivalen har allerede besluttet å droppe årets festival.

https://www.nrk.no/kultur/stavernfestivalen-avlyst-_-palmesus-og-oyafestivalen-vurderer-det-samme-1.15483848

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...