Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Simen1 said:

Ja, jeg tror det handler om konfliktskyhet og populisme, ofte skjult under mantraet "velge sine kamper". Mange velger å se gjennom fingrene med ting fordi det er enkelt og fordi det ikke gjør de upopulære.

En relatert trend er at unge er mindre selvstendige i dag enn da jeg vokste opp. Både foreldre, skole og samfunn påtar seg en større og mer formyndersk rolle, som gjør at unge voksne ikke har vokst like godt ut av redet når de blir myndig, som det forrige generasjon gjorde. De forventer i større grad at "samfunnet" - "de andre" skal ta seg av formynderrollen, sånn at de slipper å være like "voksen" som forrige generasjon var på deres alder. Mindre ansvarsfølelse.

Ja. Jeg får litt irriterende kløe når jeg hører folk på 21-25 snakke om at de ikke er voksne men skal likevel ha gode stillinger, høy lønn, fancy bolig og fin bil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (2 timer siden):

De fleste steder i landet utsatte man russetiden til slutten mai og juni. Da var det omtrent ikke smitte her i Norge. Nedstegningen hadde god effekt. 

Nå har vi en betydelig verre smittesituasjon.

500 daglige tilfeller mot 3 mai 2020 kun 44stk!

Russen drar med seg annen ungdom ut på fest i parkene. Disse går på skolen og de som ble smittet på fest vil føre smitten videre i klasserommene. 

Blir nok stengte VGS I Bergen nå om en ukes tid etter festivalen i Nygårdsparken. Da ryker eksamen for alle. 

I fjor testa vi nesten ingen så tallene kan ikke helt uten videre sammenlignes. Nå testes godt over 100k i uka. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (21 minutter siden):

Hører ikke denne posten egentlig hjemme i coronaviruset i verden? Er vel rimelig irrelevant å dra inn India i Norge tråden uansett. 

Det vil gå like ille i Norge om vi slutter med smittevern. Viruset gjør ikke forskjell på rasjonalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

Så tenker du at hvis vi slipper opp på restriksjonene, så betyr det automatisk at vi mister kontrollen og alle får viruset da eller? Ikke bare får viruset, men alle blir grise dårlige? Har du beviser for at dette GARANTERT vil skje?

Det er ingen som har kjørt fullt frislipp, så vi har egentlig ikke noe å sammenlikne med. Kanskje Brasil. Men det vi har observert der man har hatt mindre inngripende tiltak ...

- ikke alle får viruset, men veldig mange

- ikke alle blir "grise dårlige", men mange nok til at sykehusene får problemer med å henge med. Det er ikke så lenge siden at sykehus i Uppsala i Sverige måtte sende fra seg pasienter fordi de ikke hadde kapasitet. Ahus har gjort det samme her. 

Hvis så mange er syke at sykehusene ikke lenger har noen reserver de kan sende pasienter til ... hva da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

I fjor testa vi nesten ingen så tallene kan ikke helt uten videre sammenlignes. Nå testes godt over 100k i uka. 

Ja, det har skjedd mye på det året. Ganske mye. Husker godt hvordan regjeringen måtte bortforklare at de ikke hadde fått etablert skikkelig testkapasitet. Den første perioden av pandemien ble til og med de som hadde mildere symptomer men ikke kritisk fraraådet eller nektet å teste seg overhodet. Mens nå får man slengt tester etter seg. Hvor mange som hadde corona i Norge våren 2020 får vi nok aldri vite, men det var helt klart enormt mye mer enn de ca. 8000 som offisielle tall viste da. For hva jeg vet kan jeg selv ha hatt asymptomatisk smitte den gangen; jeg var selv i en situasjon som sendte meg i to ukers karantene den gangen. Men noen testing for mitt vedkommende var den gangen ren science-fiction.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Ja, det har skjedd mye på det året. Ganske mye. Husker godt hvordan regjeringen måtte bortforklare at de ikke hadde fått etablert skikkelig testkapasitet. Den første perioden av pandemien ble til og med de som hadde mildere symptomer men ikke kritisk fraraådet eller nektet å teste seg overhodet. Mens nå får man slengt tester etter seg. Hvor mange som hadde corona i Norge våren 2020 får vi nok aldri vite, men det var helt klart enormt mye mer enn de ca. 8000 som offisielle tall viste da. For hva jeg vet kan jeg selv ha hatt asymptomatisk smitte den gangen; jeg var selv i en situasjon som sendte meg i to ukers karantene den gangen. Men noen testing for mitt vedkommende var den gangen ren science-fiction.

Men korrekt nok det er nok noe mer smitte i mai i år enn mai i fjor om man ser på innleggelsestallet  som  jo er høyere nå enn i fjor, men også her er trenden nedadgående nå. Jeg liker uansett ikke det tallet som kom fra Oslo i natt. Over 20 flere enn forrige mandag. Men tallene nasjonalt er mer ned sammenligna med forrige mandag. 

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

Hvor har du det tallet fra? VG sin oversikt sier noe ganske annet. 1260 ble testa 3 mai 2020. 

Så på feil tabell. Tallene er herfra:

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

03.05.2020 var en søndag. Men du ser på dagene før og etter at man testet en god del flere folk.

fhi_mai_testet.jpg.33775c82dc4475e9f24e8b4303d660e4.jpg

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

Men korrekt nok det er nok noe mer smitte i mai i år enn mai i fjor om man ser på innleggelsestallet  som  jo er høyere nå enn i fjor, men også her er trenden nedadgående nå. Jeg liker uansett ikke det tallet som kom fra Oslo i natt. Over 20 flere enn forrige mandag. Men tallene nasjonalt er mer ned sammenligna med forrige mandag. 

Kjipt om russen og den vanlige ettergivenheten ovenfor russen skal sette hele Oslos befolkning som gisler da. Og også Norge, for er Oslo stengt ned smitter det i større og mindre grad over på resten av landet. Da kan russen fort bli mer hatet enn noensinne.

Ja, jeg vet at russen feirer mye ute, MEN jeg ser jo fra bilder på Bygdøy at flere stormet bussene og ga f i munnbind og satt inne i bussen som sild i tønne. Det skal veldig lite til. Og man er ikke immun mot å bli smittet av å drikke av samme flaske selv om man drikker av samme flaske utendørs.

Så da kan man fort få en situasjon hvor befolkningen holdes som gisler av russefeiring som er ute av kontroll.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Kjipt om russen og den vanlige ettergivenheten ovenfor russen skal sette hele Oslos befolkning som gisler da. Og også Norge, for er Oslo stengt ned smitter det i større og mindre grad over på resten av landet. Da kan russen fort bli mer hatet enn noensinne.

Ja, jeg vet at russen feirer mye ute, MEN jeg ser jo fra bilder på Bygdøy at flere stormet bussene og ga f i munnbind og satt inne i bussen som sild i tønne. Det skal veldig lite til. Og man er ikke immun mot å bli smittet av å drikke av samme flaske selv om man drikker av samme flaske utendørs.

Skal selv innrømme at jeg satt i en park med en gjeng og pilsa i helga. Men vi holdt god avstand mellom hverandre da og drakk ikke av hverandres bokser for å si det sånn. De fleste er ganske ansvarlige er mitt inntrykk. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Denne ene cellen kan ha utløst AstraZeneca-katastrofen

På et laboratorium i Oslo finnes cellene som tyskerne mener har forurenset AstraZeneca-vaksinen og forårsaket blodproppene.

– Vår kollega sa forrige uke at når vi får vaksinen inn i kroppen, får vi ikke bare adenoviruset, men også rester etter dyrkingsmetoden, sier immunolog, forfatter og professor Anne Spurkland ved Universitetet i Oslo til VG.

På laboratoriet hennes på Domus Medica ved Rikshospitalet holder hun opp cellene som den tyske professoren Andreas Greinacher mener har etterlatt seg rester, altså søppel som kroppen ikke trenger.

Og det er disse restene, i tillegg til noe fra adenoviruset, som ifølge ham har ført til at flere pasienter fikk alvorlige og sjeldne blodpropper etter AstraZeneca-vaksineringen.

 

Det er fordi han så i sitt laboratorium at vaksinen inneholder disse restproteinene og at uvaksinerte (altså folk flest) har antistoffer mot disse proteinene.

Disse restene fra vaksinen, sammen med de helt spesifikke antistoffene som de norske forskerne fant, har dannet blodproppene.

Funnene er publisert i en «preprint», som betyr at den ikke er fagfellevurdert.

Spurkland tar ut en plastbeholder med HEK-celler fra kjøleskapet som hennes PhD-student Hanna Chan har ordnet i stand. I inkubatorskapet som holder 37 grader og 5 prosent karbondioksid – for å simulere menneskekroppen – har de perfekte forhold å formere seg i.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQOqB3/denne-ene-cellen-kan-ha-utloest-astrazeneca-katastrofen

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Skal selv innrømme at jeg satt i en park med en gjeng og pilsa i helga. Men vi holdt god avstand mellom hverandre da og drakk ikke av hverandres bokser for å si det sånn. De fleste er ganske ansvarlige er mitt inntrykk. 

Men du er ikke russ? Det er jo russen jeg snakker om.

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Skal selv innrømme at jeg satt i en park med en gjeng og pilsa i helga. Men vi holdt god avstand mellom hverandre da og drakk ikke av hverandres bokser for å si det sånn. De fleste er ganske ansvarlige er mitt inntrykk. 

Vi får bare håpet at viruset er 1000 ganger mindre smittsomt utendørs med to meters avstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Ja nei russ er jeg ikke. Ja jeg skjønte det. :) Men mange har jo pekt på denne parkpilsingen som fy fy sånn generelt da. 

De trekker inn, som for eksempel i bussene og følger ikke smittevernsreglene i bussen. Da oppstår fort smitten. Legg til høyt alkoholkonsum og man glemmer seg. Samt at immunforsvaret også er svakere i høy alkoholrus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Vi får bare håpet at viruset er 1000 ganger mindre smittsomt utendørs med to meters avstand.

Det er vel støttet i forskningslitteraturen at viruset trives best i trange og uventilerte rom. Utendørs med god avstand mellom folk reduserer faren betraktelig. Det er ikke helt uten fare selvsagt som alt annet, men ganske betydelig ja. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Russ i avklaringskarantene

Alle avgangselever på alle videregående skoler i Stavanger, Sandnes og Randaberg er i avklaringskarantene inntil de har testet seg, sier smittevernoverlege. Mandag kveld ble nemlig registrert seks smittetilfeller hos russen på Nord-Jæren. Det betyr at avgangselevene ikke kan komme på skolen tirsdag, forteller smittevernoverlege i Stavanger Runar Johannessen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Det er vel støttet i forskningslitteraturen at viruset trives best i trange og uventilerte rom. Utendørs med god avstand mellom folk reduserer faren betraktelig. Det er ikke helt uten fare selvsagt som alt annet, men ganske betydelig ja. 

Glemte å legge til at det garantert er dårlig oppdratte individer innen russekullet som sikkert også buser rett inni butikker i større grupper uten hverken munnbind eller karantene for å kjøpe flere sixpacks til å drikke av. Skal lite til, skal lite til....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...