Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

William_S skrev (14 minutter siden):

Men korrekt nok det er nok noe mer smitte i mai i år enn mai i fjor om man ser på innleggelsestallet  som  jo er høyere nå enn i fjor, men også her er trenden nedadgående nå. Jeg liker uansett ikke det tallet som kom fra Oslo i natt. Over 20 flere enn forrige mandag. Men tallene nasjonalt er mer ned sammenligna med forrige mandag. 

Sitat

166 nye koronasmittet i Oslo

Det er registrert 166 nye koronatilfeller i Oslo siste døgn. Det er 24 flere enn samme dag i forrige uke.

Smittetallene er nå høyest i Bjerke bydel. Der ligger smittetrykket på 440 smittede per 100.000 innbyggere de siste to ukene. Det ble registrert 12 nye smittede mandag.

Etter Bjerke følger Stovner med et smittetrykk på 384 og Grünerløkka med 368.

Smittetalene er lavest i Ullern og Nordre Aker med et smittetrykk på henholdsvis 78 og 86 de siste to ukene. I Ullern ble det bare registrert tre nye mandag.

Totalt er 33.947 Oslo-borgere registrert smittet siden mars i fjor.

Sitat

Få eldre somaliere er vaksinert

Oslo kommune sliter med å få vaksinene fram til noen av dem som trenger dem mest. Bare én av tre somaliere over 75 år er blitt vaksinert. Blant norskfødte over 75 år er vaksineringsgraden 95 prosent, skriver Aftenposten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

Oslo kommune sliter med å få vaksinene fram til noen av dem som trenger dem mest. Bare én av tre somaliere over 75 år er blitt vaksinert. Blant norskfødte over 75 år er vaksineringsgraden 95 prosent, skriver Aftenposten

Men hva er årsaken? At de ikke vil vaksineres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Men hva er årsaken? At de ikke vil vaksineres?

Mye skepsis til myndigheter internt i en del av de miljøene. Poenget er vel de de hører på gjerne er moskeer eller andre personer internt i storfamilien. Klanskultur er ganske utbredt i Somalia. Her tror jeg rett og slett flere organisasjoner internt i miljøet må ta i et tak. 

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

Skal selv innrømme at jeg satt i en park med en gjeng og pilsa i helga. Men vi holdt god avstand mellom hverandre da og drakk ikke av hverandres bokser for å si det sånn. De fleste er ganske ansvarlige er mitt inntrykk. 

Ja det ser sånn ut :roll:

 

Spoiler

1933032703_sppelhav.thumb.jpg.aae74adf60c0c8b493a378c90a70eaf3.jpg

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Ja det ser sånn ut :roll:

 

  Vis skjult innhold

1933032703_sppelhav.thumb.jpg.aae74adf60c0c8b493a378c90a70eaf3.jpg

 

Forsøpling er noe annet igjen da, jeg tenkte mer på da man satt i parken og pilsa. Forsåvidt enig  at alle burde ta med søpla si - det er ikke vanskelig å finne søppeldunker i parkene. St Hanshaugen feks har jo søppelmoloer eller hva man nå kaller dem som tar ganske mye mer enn en  vanlig søppelbøtte. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Ja det ser sånn ut :roll:

 

  Skjul innhold

1933032703_sppelhav.thumb.jpg.aae74adf60c0c8b493a378c90a70eaf3.jpg

 

Jeg lurer på en ting: er dagens ungdommer så jævla dårlig oppdratt at de oppfører seg verre enn dyr? Nei, jeg vil ikke høres ut som en sur gammel gubbe, men det er ikke lenge siden jeg var ung og jeg og andre i mitt kull kunne det å kaste ting i søpla og oppføre seg som mennesker og ikke som grevlinger og andre dyr? Er det normen eller er det snakk om et mindretall av utskudd som har blitt utsatt for omsorgssvikt i oppveksten som er så dyriske i oppførselen sin? Jeg vet nå om 4-5 åringer som er flinkere til å rydde opp etter seg en de utskuddene som henger i parkene her.

Håper virkelige at det bare er utskuddene som er ekstra aktive og har samlet seg og at dette ikke er normen for hjelpe meg og grøss og gru hvis slike drittuinger er fremtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på en ting: er dagens ungdommer så jævla dårlig oppdratt at de oppfører seg verre enn dyr? Nei, jeg vil ikke høres ut som en sur gammel gubbe, men det er ikke lenge siden jeg var ung og jeg og andre i mitt kull kunne det å kaste ting i søpla og oppføre seg som mennesker og ikke som grevlinger og andre dyr? Er det normen eller er det snakk om et mindretall av utskudd som har blitt utsatt for omsorgssvikt i oppveksten som er så dyriske i oppførselen sin? Jeg vet nå om 4-5 åringer som er flinkere til å rydde opp etter seg en de utskuddene som henger i parkene her.

Håper virkelige at det bare er utskuddene som er ekstra aktive og har samlet seg og at dette ikke er normen for hjelpe meg og grøss og gru hvis slike drittuinger er fremtiden.

Sånn helt utenom man har alltid klaga på dagens ungdom i generasjoner. Jeg har vært mye på en del DNT hytter og de  har som oftest et helt bibliotek av gamle DNT årbøker. I årboka fra 1948 tror jeg det var  så så jeg en som vandra fjellet på slutten av 1800 tallet som klaga på mye forsøpling fra ungdommen den gang i fjellheimen. Han fant mange gamle ølflasker og lignende. 

Endret av William_S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på en ting: er dagens ungdommer så jævla dårlig oppdratt at de oppfører seg verre enn dyr? Nei, jeg vil ikke høres ut som en sur gammel gubbe, men det er ikke lenge siden jeg var ung og jeg og andre i mitt kull kunne det å kaste ting i søpla og oppføre seg som mennesker og ikke som grevlinger og andre dyr? Er det normen eller er det snakk om et mindretall av utskudd som har blitt utsatt for omsorgssvikt i oppveksten som er så dyriske i oppførselen sin? Jeg vet nå om 4-5 åringer som er flinkere til å rydde opp etter seg en de utskuddene som henger i parkene her.

Håper virkelige at det bare er utskuddene som er ekstra aktive og har samlet seg og at dette ikke er normen for hjelpe meg og grøss og gru hvis slike drittuinger er fremtiden.

Husk at 90% av ungdom/russ holder seg hjemme og fester ikke i parker i Oslo eller andre byer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (13 minutter siden):

Sånn helt utenom man har alltid klaga på dagens ungdom i generasjoner. Jeg har vært mye på en del DNT hytter og de  har som oftest et helt bibliotek av gamle DNT årbøker. I årboka fra 1948 tror jeg det var  så så jeg en som vandra fjellet på slutten av 1800 tallet som klaga på mye forsøpling fra ungdommen den gang i fjellheimen. Han fant mange gamle ølflasker og lignende. 

På 1800-tallet og 1940-tallet var ikke folk så beviste om forsøpling og forurensing av naturen som nå. Men jeg er absolutt imot stemmerett til 16-åringer. Om man vil ha rettighetene til voksne så får man faen meg oppføre seg som voksne også.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (15 minutter siden):

Husk at 90% av ungdom/russ holder seg hjemme og fester ikke i parker i Oslo eller andre byer.

Ja, de relativt få ungdommer jeg kjenner har jeg inntrykk av som ganske skikkelige og veloppdragne. Det er nok snakk om mye individer fra dysfunksjonelle familieforhold det her; de som gikk under radaren til barnevernet i oppveksten. For det er jo snakk om et minimum av grunnleggende oppdragelse; alvorlig talt.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (19 minutter siden):

Uavhengig av korona, forstår jeg ikke at man ikke setter ut store avfallscontainere før natt til 1 mai og 17 mai. Vil tro de fleste fulle klarte å treffe en slik:

350369474_containerFranzefoss-1.jpg.4a337e2ad500d4e25b10365b25401dea.jpg

De som ikke har oppdragelse og befinner seg på nivpet til dyr når det gjelder forsøpling ville ikke hivd noe i en plastdunk om det lå rett foran dem. Jeg ser jo av og til søppel kastet VED SIDEN AV tomme søppeldunker.

Lenke til kommentar

Ser fra VG sin oversikt at at antall innlagte har gått ned med 10. Nå synes jeg ofte det er litt surr mellom de tallene og de offisielle tallene som slippes ca kl 13 men vi satser på at det stemmer og kanskje viser de offisielle tallene at det har gått enda mer ned. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Avdelingsleder ved mikrobiologisk avdeling på Haukeland, Elling Ulvestad, opplyser til BT at de har gjort et nytt funn av den indiske varianten av koronaviruset.

– Det ble gjort ett funn i morges. Vi begynte sekvenseringen på mandag, så denne prøven er nok fra forrige uke og vedkommende er nok i isolasjon, sier han.

Det er det tredje tilfellet av den indiske varianten som Haukeland har påvist i regionen. I april ble det gjort funn av to importtilfeller, opplyser Folkehelseinstituttet i forrige ukesrapport.

Får da inderlig håpe vedkommende er i isolasjon, og at nærkontaktene også er det og har vært det.

Sitat

R-tallet i Helse Bergens område er tirsdag 0,9. Feilmarginen er fra 0,4 til 1,3, melder Helse Bergen.

Forrige gang de opplyste om R-tallet, torsdag i forrige uke, var tallet 0,8.

R-tallet viser hvor mange personer en smittet person smitter andre, gjennomsnittlig.

Helt på vippepunktet med R på 0,9, men man kan alltids håpe på at det reelt sett går det mot nedre feilmargin.

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Vi får håpe den ikke var til stede i Nygårdsparken ...

Det er desverre de som driter i alle andre i samfunnet og kun tenker meg,meg,meg,meg; jeg skal på fylla.

Vi burde kanskje innføre en midlertidig aldersgrense på 25 år på å kjøpe alkohol. Og med de samme reglene som før på å kjøpe til mindreårige at det er ulovlig med prikker på rullebladet og straffeansvarliggjøring. Hvis russefeiring skal holde samfunnet vårt som gisler er det jævlig alvorlig og da må silkehanskene av og man må ta i bruk sterkere virkemidler. Kanskje stenge parker og forby busser å bruke offentlige parkeringsplasser. Et annet tiltak kan være å stanse all kollektivtrafikk etter klokken 21 for å forhindre oppsamling av russ og andre som fester.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Vi får håpe den ikke var til stede i Nygårdsparken ...

Nja uten å spekulere så mye, så vil jeg anta at dette er tatt med fra et besøk i et hjemland. Og egentlig vil jeg si det er noe større bekymring dersom vedkommende har vært i f.eks. et restaurantlokale med dårlig ventilasjon i smitteførende fase og smittet til folk som enda er uvitende om at de potensielt bærer med seg viruset, enn utendørs. Sjølv om det er flere og flere som blir smittet på denne måten no pga. festing og tette grupper. Men om noen har tatt det med fra besøk utenlands, bør jo vedkommende ha sittet i karantene hele tiden. Bare håper det ikke er noen som har tolket for lett på karantenereglene, eller kan ta med seg smitte på f.eks. butikk før det positive prøvesvaret forelå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 minutter siden):

Nja uten å spekulere så mye, så vil jeg anta at dette er tatt med fra et besøk i et hjemland. Og egentlig vil jeg si det er noe større bekymring dersom vedkommende har vært i f.eks. et restaurantlokale med dårlig ventilasjon i smitteførende fase og smittet til folk som enda er uvitende om at de potensielt bærer med seg viruset, enn utendørs. Sjølv om det er flere og flere som blir smittet på denne måten no pga. festing og tette grupper. Men om noen har tatt det med fra besøk utenlands, bør jo vedkommende ha sittet i karantene hele tiden. Bare håper det ikke er noen som har tolket for lett på karantenereglene, eller kan ta med seg smitte på f.eks. butikk før det positive prøvesvaret forelå.

Problemet er at bermen trekker innendørs hele tiden mellom slagene; inn i busser; inn på Rema for å kjøpe mer øl, uten avstand og uten munnbind. Smittevernsreglene håndheves ikke i kollektivtrafikk og i butikker. Jeg ser det hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (20 minutter siden):

Ser fra VG sin oversikt at at antall innlagte har gått ned med 10. Nå synes jeg ofte det er litt surr mellom de tallene og de offisielle tallene som slippes ca kl 13 men vi satser på at det stemmer og kanskje viser de offisielle tallene at det har gått enda mer ned. 

Har forklart det før, men det er fordi helseregionene oppdaterer hver for seg mellom klokka 08:00 til rundt 11:00 et sted som regel. Men det varierer. Så oppdaterer Helsedirektoratet generelt for alt rundt klokka 13. Så VG surrer ikke, de fører bare inn informasjonen når den kommer og da går totalen litt opp og ned før 13-tida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...