Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Bygdetulling84 skrev (26 minutter siden):

Når eg les i tråden her at unge friske folk i 30 årene har begynt å få tilbod om vaksine i Oslo tykjer eg at noko er stein hakke gale med denne såkalla vaksine strategien.. Mi mor i sine seine 60 år med både kols og kreft har enda ikkje fått tilbodet eingong. Det er da ganske tydeleg at styresmaktene sjølv sitt nede i Oslogryta å tenkjer fyrst og fremst på seg sjølve. Eg tykkjar at det var ein god ide å gi fleire vaksine dosar til risikogruppar og liknande i Oslo og andre hardt ramma delar av landet når det blei vurdert tidligare i år, men at me skulle ende opp på dette viset hvor ein vaksinerar unge friske oslobuarar før dei mest skjerpa risikogruppanne i resten av landet hadde eg aldri forestilt meg i min villaste fantasi, så då skulle det vise seg at vi på bygda ikkje var like verdifulle som dei som har valgt å busette seg i hovudstaden. Eg håpar inderleg at det blir ein gransking av dette som no har utspelt seg dei siste månedane. som har gitt unge friske folk vaksiner lenge før dei sjukaste mest sårbare gruppene i våres langstrekte land. 

Dette stemmer ikke, merkelig hvordan disse ryktene sprer seg rundt nå og at folk tror på dem uten et eneste medieoppslag for en sak som ville vært kjempestor i nasjonale medier.

Noen veldig få unge, helt friske har fått vaksine i Oslo enten ved feil eller fordi Oslo har et godt system som gjør at en rekke personer kontaktes på kort varsel hvis det er doser til overs på slutten av dagen for å hindre at de må kastes. Hvis ingen svarer før de kommer ned til for eksempel 30-åringen kan man altså ha superflaks.

Ingen av mine tanter eller onkler på 60-65 som bor i Oslo har fått vaksinen enda. Jeg er selv 30 år og kjenner bare én på min alder som er vaksinert fordi han hadde ekstremt flaks og fikk melding på kort varsel, har ikke hørt om noen andre unge og friske i mitt nettverk som har fått noen vaksine bortsett fra helsepersonell. En annen jeg kjenner på min alder har fått den pga astma.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bjerke bydel i Oslo ble det vel meldt  i midten av april at de hadde startet på aldersgruppen 45-55 altså gruppe 9. Hvor langt de har kommet der vet jeg dog ikke, men det er vel ikke helt urimelig å anta at det nærmer seg vaksinering av friske folk i 30 årene og i de gitte bydelene?

https://www.aftenposten.no/oslo/i/rg2xre/i-bjerke-bydel-i-oslo-blir-det-snart-vaksine-for-innbyggere-i-40-aarene

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Dette stemmer ikke, merkelig hvordan disse ryktene sprer seg rundt nå og at folk tror på dem uten et eneste medieoppslag for en sak som ville vært kjempestor i nasjonale medier.

 

Jeg har det ikke fra media, jeg har det fra folk jeg kjenner.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (19 minutter siden):

Jeg kjenner en 40-åring i Oslo uten underliggende sykdom som allerede har fått første stikket. Hvorfor? Dunno. Men jeg hører om flere også. Er nok ikke en myte.

Noen bydeler har nettopp begynt på folk i gruppen 45-54 år. I artikkelen under finner du en grei oversikt over ståa nå:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dlEBzq/slik-gaar-det-med-vaksineringen-i-oslo

Dersom du kjenner en 40-åring utenfor risikogruppe som har fått vaksine i Oslo kommune er det sannsynligvis enten fordi det har skjedd en feil, eller at personen har vært veldig heldig og fått dose som er til overs og skal kastes på kort varsel. Enten det, eller at personen er i risikogruppen uten å ville dele det. Husk at risikogruppene er veldig store, er vel noe sånt som 1,6 millioner på landsbasis.

Til sammenligning har min mor på rundt 60 som er bosatt i en annen kommune på bygda fått vaksinering neste uke, før mine slektninger i Oslo på samme alder. 

Evil-Duck skrev (13 minutter siden):

Bjerke bydel i Oslo ble det vel meldt  i midten av april at de hadde startet på aldersgruppen 45-55 altså gruppe 9. Hvor langt de har kommet der vet jeg dog ikke, men det er vel ikke helt urimelig å anta at det nærmer seg vaksinering av friske folk i 30 årene og i de gitte bydelene?

https://www.aftenposten.no/oslo/i/rg2xre/i-bjerke-bydel-i-oslo-blir-det-snart-vaksine-for-innbyggere-i-40-aarene

Ingen av bydelene er ferdig med 45-55 år ennå, såvidt jeg vet og det fremgår også av VGs artikkel lenket til over. Det vil nok ta noen uker til før de kan begynne på massevaksineringen. 

Morromann skrev (4 minutter siden):

Som sagt så vet jeg ikke grunnen. Jeg stusset på det og ble litt provosert også. Men det er sant.

I og for seg er det bare bra, men jeg er veldig sikker på at om personen er under 45 så er det enten fordi det er en feil eller dose til overs. Min kompis på 31 tvilte litt om han skulle takke ja da han ble ringt her om dagen av samvittighet, men han var den ellevte personen de ringte og han var den første som kunne. Han heiv seg på sykkelen og rakk det. Hvis ikke måtte de ha kastet en dose, så det er viktig at man takker ja til tilbud!

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Noen bydeler har nettopp begynt på folk i gruppen 45-54 år. I artikkelen under finner du en grei oversikt over ståa nå:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dlEBzq/slik-gaar-det-med-vaksineringen-i-oslo

Dersom du kjenner en 40-åring utenfor risikogruppe som har fått vaksine i Oslo kommune er det sannsynligvis enten fordi det har skjedd en feil, eller at personen har vært veldig heldig og fått dose som er til overs og skal kastes på kort varsel. Enten det, eller at personen er i risikogruppen uten å ville dele det. Husk at risikogruppene er veldig store, er vel noe sånt som 1,6 millioner på landsbasis.

Til sammenligning har min mor på rundt 60 som er bosatt i en annen kommune på bygda fått vaksinering neste uke, før mine slektninger i Oslo på samme alder. 

Som sagt så vet jeg ikke grunnen. Jeg stusset på det og ble litt provosert også. Men det er sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (21 minutter siden):

Vel, befinner din mor seg i stor fare for å bli påført smitte i kommunen hun bor i? Hvor mange smittede er det i kommunen din? Når vi nå vet hvor godt vaksinen virker er det bare bra; OGSÅ FOR DIN MOR; at selve episenteret for smittespredning til hele Norge har hovedprioritet i vaksineringen. Da oppnår man også raskere en effekt hvor større deler av landet er helt coronafrie allerede før mesteparten av befolkningen er vaksinerte. I og med at smittespredningen er størst fra Oslofolk mellom 18 og 50 er det bra at det går unna der.

Mine tanker rundt det er vertfall at en dame i slutten av 60 årene med kols, kreft og mye behov for sykehus behandling som eksempelvis bor i en liten kommune utenfor Ålesund har en fryktelig mye høyere sjans for å dø av koronaviruset enn friske folk i 40 årene som bor i Oslo. Men den diskusjonen har jeg tatt utallige ganger tidligere, og noe jeg ikke er i form til å hive meg rundt på en ny runde av i dag 🤪

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Mine tanker rundt det er vertfall at en dame i slutten av 60 årene med kols, kreft og mye behov for sykehus behandling som eksempelvis bor i en liten kommune utenfor Ålesund har en fryktelig mye høyere sjans for å dø av koronaviruset enn friske folk i 40 årene som bor i Oslo. Men den diskusjonen har jeg tatt utallige ganger tidligere, og noe jeg ikke er i form til å hive meg rundt på en ny runde av i dag 🤪

Ja, jeg forstår det, men sjansen om man befinner seg i en liten kommune med null smitte og stor atspredelse blant folk å bli påført dødelig smitte er langt mindre enn om man bor i tjukkeste Oslogryta og har kols og kreft og mye behov for sykehusbehandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg forstår det, men sjansen om man befinner seg i en liten kommune med null smitte og stor atspredelse blant folk å bli påført dødelig smitte er langt mindre enn om man bor i tjukkeste Oslogryta og har kols og kreft og mye behov for sykehusbehandling.

Ja, men alle som bor i tjukkeste Oslogryta med kols, kreft og mye behov for sykehusbehandling er vaksinerte for lenge siden. Ikke for å putte ord i munnen til andre brukere, men han skriver jo at han syns det var en god ide å vaksinere risikogruppene i byene først. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (39 minutter siden):

Ingen av bydelene er ferdig med 45-55 år ennå, såvidt jeg vet og det fremgår også av VGs artikkel lenket til over. Det vil nok ta noen uker til før de kan begynne på massevaksineringen. 

Jeg har hørt 53 år uten underliggende sykdommer i en bydel. Mens bydelen ved siden av var ikke kommet så langt. Vedkommende trodde det var skjedd en feil. På NRK-Dagsrevyen i går, mener jeg de sa at datasystemene ikke var helt til å stole på (eller håndteringen av informasjonen). Det har nok vært en ekstraoppgave for de overarbeidede fastlegene å velge ut risikogruppene fra pasientlisten på 1100 stykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Enig. Men plutselig ble jeg misunnelig på sprøytstikket i armen 😷  Hadde jeg bodd i Oslo, da... Innbyggerne der er mer utsatt for smitte hver gang de går i butikken, så det er helt på sin plass. Det første stikket deres feiret jeg med glede og ropte hurra, men at de også har kortere ventetid på neste dose, stakk litt i hjertet. Dvs. at selvopptattheten når nye høyder "for å redde mitt eget skinn" eller å kunne få senket skuldrene litt.

Gjeldene for hele befolkningen er at vi har noen fine måneder foran oss med sol og varme, viruset blir mindre aggressivt og vi kan flytte det sosiale livet utendørs.

Så får vi se på uviklingen til mutasjonene i resten av verden, det blir nok flere nålestikk. Heldigvis har Norge gitt bistandsmidler til India og AZ-vaksinen sendes til innbyggere i fattige land som lurer på om de er mindre verdt.

Utvida intervall frå 6 til 12 veker gjeld nasjonalt frå i morgon (om eg ikkje hugsar feil), og har ikkje tilbakevirkande kraft. Det gjeld heller ikkje for risikogruppene, der intervallet framleis skal vere 6 veker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

 

Ja  det er det. Mye som gikk galt i UK, men når det gjelder å komme seg ut av nedstengingen og ta livet tilbake igjen så er de et foregangsland. 21 juni er datoen hvor alt skal være helt åpent igjen. Blir spennende å se om planen får tilbakeslag, men hittil ser deti ikke sånn ut. 

Dei er vel også av dei landa som er komne lengst i vaksineringa. Då skulle det jo eigentleg berre mangle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Vel, befinner din mor seg i stor fare for å bli påført smitte i kommunen hun bor i? Hvor mange smittede er det i kommunen din? Når vi nå vet hvor godt vaksinen virker er det bare bra; OGSÅ FOR DIN MOR; at selve episenteret for smittespredning til hele Norge har hovedprioritet i vaksineringen. Da oppnår man også raskere en effekt hvor større deler av landet er helt coronafrie allerede før mesteparten av befolkningen er vaksinerte. I og med at smittespredningen er størst fra Oslofolk mellom 18 og 50 er det bra at det går unna der.

Det er ikkje berre i Oslo det er smitte. Smittetalet i Bergen har vel lagt ganske stabilt på 20-40 per dag i seinare tid. Det er også smitte mange andre stader. Det er sikkert nokre tilfelle som kjem frå Oslo, men eg tippar at dei fleste tilfella her i vest ikkje kjem frå Oslo. Når ein då ikkje er ferdig med risikogruppene og ein i tillegg har få smittetiltak samanlikna med Oslo kan eit utbrot som kjem ut av kontroll få store konsekvensar. I den vesle kommunen Ulvik fekk ein raskt 100 smittetilfelle og halve befolkninga i karantene.

Tidlegare har det alltid vore slik at ein vaksinerer risikogrupper og helsepersonell før ein vaksinerer resten av befolkninga, og eg meiner at dette prinsippet burde gjelde også no.

Når det er sagt, så meiner eg at når ein er ferdig med risikogruppene bør utsette område som Oslo prioriterast, slik at ein raskt får redusert smittespreiing, sjukdom og død. Ein bør også seriøst vurdere å snu prioriteringslista slik at ein får vaksinert den aldersgruppa med mest smitte fyrst.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bygdetulling84 skrev (2 timer siden):

Når eg les i tråden her at unge friske folk i 30 årene har begynt å få tilbod om vaksine i Oslo tykjer eg at noko er stein hakke gale med denne såkalla vaksine strategien.. Mi mor i sine seine 60 år med både kols og kreft har enda ikkje fått tilbodet eingong. Det er da ganske tydeleg at styresmaktene sjølv sitt nede i Oslogryta å tenkjer fyrst og fremst på seg sjølve. Eg tykkjar at det var ein god ide å gi fleire vaksine dosar til risikogruppar og liknande i Oslo og andre hardt ramma delar av landet når det blei vurdert tidligare i år, men at me skulle ende opp på dette viset hvor ein vaksinerar unge friske oslobuarar før dei mest skjerpa risikogruppanne i resten av landet hadde eg aldri forestilt meg i min villaste fantasi, så då skulle det vise seg at vi på bygda ikkje var like verdifulle som dei som har valgt å busette seg i hovudstaden. Eg håpar inderleg at det blir ein gransking av dette som no har utspelt seg dei siste månedane. som har gitt unge friske folk vaksiner lenge før dei sjukaste mest sårbare gruppene i våres langstrekte land. 

Bygdetulling84

Hm.... har dere sjekket vaksineplanen for kommunen deres? Er det sant at de ikke har begynt å vaksinere  høyrisikogrupper i 60+ din kommune? 

Er selv fra en bygd på Vestlandet og faren min som er 56 år og akkurat havner i kategori 55-65 år med høy risiko fikk første vaksinestikk i uken som var.  Hurra! Han fikk telefon uka før. Moren din burde være i kategorien over, altså enten for de over 65+ eller de under 65 år med særlig høy risiko. Om hun ikke har fått, kan det ikke være lenge igjen.

Men ellers kjenner jeg meg igjen i tankegangen din. Jeg har sett folk i slutten av 20-åra og i 30-åra som har lett kroniske sykdommer få vaksine i Oslo. De har nok en økt risiko, men feks. vil mange av de ha en betydelig lavere risiko enn moren din som er ekstremt høy risiko pga. alder alene og diagnosene alene. 

Jeg selv vet om ei som har samme diagnose som meg, ulcerøs kolitt, i 30-åra, som har fått vaksina i Oslo. Antar at hun kanskje har fått vaksine fordi hun er satt på predisolon eller noe, immundempende medisin for sykdommen. De fleste med min diagnose blir behandlet med prepareter som ikke er immundempende, og sykdommen i seg selv blir ikke regnet som en risikogruppe (har lest en del på dette). Har aldri sett folk med denne diagnosen bli regnet som risikogruppe under hele pandemien, så jeg må si jeg synest dette var litt merkelig, men antar at fastlegen har gjort individuell vurdering, pga. valgt behandling. Jeg er ganske sikker på at fastlegen ikke har plassert meg med samme diagnose i oversending av risikopasienter, så jeg blir pent nødt til å vente til juli. Jeg skal riktignok være glad for at jeg er såpass frisk med min diagnose, men må si jeg har stusset over dette da jeg ikke har funnet noe info om at folk med UC og Chrons skal ha noe fortrinn i vaksinekøen.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommuner med en eldre befolkning ble dessverre veldig hardt straffet når vaksine tildelingen ble endret i mars, så de med den eldste befolkningen henger katastrofalt etter når det kommer til å vaksinere risikogruppene sine.

edit: Jeg er selv i gruppe 4 å ikke fått tilbud enda. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 timer siden):

Dette stemmer ikke, merkelig hvordan disse ryktene sprer seg rundt nå og at folk tror på dem uten et eneste medieoppslag for en sak som ville vært kjempestor i nasjonale medier.

Noen veldig få unge, helt friske har fått vaksine i Oslo enten ved feil eller fordi Oslo har et godt system som gjør at en rekke personer kontaktes på kort varsel hvis det er doser til overs på slutten av dagen for å hindre at de må kastes. Hvis ingen svarer før de kommer ned til for eksempel 30-åringen kan man altså ha superflaks.

Ingen av mine tanter eller onkler på 60-65 som bor i Oslo har fått vaksinen enda. Jeg er selv 30 år og kjenner bare én på min alder som er vaksinert fordi han hadde ekstremt flaks og fikk melding på kort varsel, har ikke hørt om noen andre unge og friske i mitt nettverk som har fått noen vaksine bortsett fra helsepersonell. En annen jeg kjenner på min alder har fått den pga astma.

 

Fleste jeg vet om har vært på legekontoret for andre ting så får de samtidig tilbud om å komme ta vaksine

Dette er da Gamle Oslo.

Vet om folk ned til 32år som har fått vaksinen uten risiko eller jobbe i helse.

Så kan godt bare være flaks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Russekull i karantene etter smitte

Hele russekullet på Mandal videregående skole settes i karantene etter at en russ er bekreftet smittet. Alle som har vært sammen og rullet med russen fra fredag til søndag settes også i karantene skriver kommunen.

Her var det faktisk litt uklart å skjønne hva som er ment, men dersom de faktisk mener russen som i bestemt ental, aka den smittede, så høres det jo ut som denne russen har vært og festet hele helgen, også i dag først plutselig testet positivt? Høres mistenkelig ut som vedkommende allerede har hatt (lette?) symptomer under helgens fester, og ventet med å teste seg. Enten det, eller så har bare noen våknet med sår hals og hoste og testet seg sporenstreks. Uansett så høres det dessverre ut som det har vært en smitteførende russ på fest i helgen. 

Også kan man jo håpe at det her siktes til ubestemt form flertall her, og at vedkommende ikke nødvendigvis har vært ute og rullet hele helgen.

Virker som russen går hardt til verks i år kontra i fjor, frykter dessverre mye smitte blant russen i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...