Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Foretrekker å vente på Pfizer/Moderna. Men hadde det vært eneste mulighet ville jeg tatt J og J.

FHI har regnet ut at like mange vil dø av bivirkning fra AstraZeneca som av korona her i Norge siden vi har så lite smitte. Risk reward blir feil her til lands.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lERn2A/derfor-ville-fhi-droppe-astrazeneca-vaksinen

Vil nok helst ha Pfizer jeg og. Moderna er ikke tilgjengelig der jeg bor. AZ har det vært mye fokus på, men jeg bortsett fra de 7 tilfellene i USA har jeg hørt heller lite om J&J. 

Det jeg mener taler for J&Js fordel er at det kun er behov for 1 dose, og at jeg pr nå kun kjenner til 6 tilfeller i USA etter nærmere 7 millioner doser gitt. . Er det kommet frem flere tilfeller som har hatt samme forløp som AZ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Andre1980 said:

Vil nok helst ha Pfizer jeg og. Moderna er ikke tilgjengelig der jeg bor. AZ har det vært mye fokus på, men jeg bortsett fra de 7 tilfellene i USA har jeg hørt heller lite om J&J. 

Det jeg mener taler for J&Js fordel er at det kun er behov for 1 dose, og at jeg pr nå kun kjenner til 6 tilfeller i USA etter nærmere 7 millioner doser gitt. . Er det kommet frem flere tilfeller som har hatt samme forløp som AZ? 

Tror det er rundt 15 tilfeller nå, men er nok store mørketall her

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig overrasket over at man ikke offisielt har avlyst russetida i år.  Vi har mye smitte og ironisk nok hadde vi omtrent ingen I mai 2020 når russen tok det mer seriøst. 

Sitat

Koronasmitte blant russ i Rogaland – ber alle russ teste seg

Det ble mandag kveld registrert seks smittetilfeller hos russ på Nord-Jæren. Kommuneoverlege ber alle russ i Sør-Rogaland teste seg.

https://www.nrk.no/rogaland/smitte-blant-russ-i-rogaland-_-ber-alle-russ-teste-seg-1.15481297

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (15 minutter siden):

Jeg er egentlig overrasket over at man ikke offisielt har avlyst russetida i år.  Vi har mye smitte og ironisk nok hadde vi omtrent ingen I mai 2020 når russen tok det mer seriøst. 

https://www.nrk.no/rogaland/smitte-blant-russ-i-rogaland-_-ber-alle-russ-teste-seg-1.15481297

Det blir en ny grunn for at myndighetene kan holde på restriksjonene... fordi tallene kommer nå til å stagnere, får så å gå opp igjen... en skulle nesten tro at de ønsker dette. Hadde vært utrolig lett å si nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... og som jeg skrev for 2 minutter siden... smittetallene vil gå opp:

Fra Stavanger Aftenblad:

Sitat

Flere smittetilfeller blant russ: Alle som har deltatt i russefeiring, må teste seg

Det ble mandag kveld registrert seks smittetilfeller hos russ på Nord-Jæren. Smitteoverlegene på Nord-Jæren beskriver situasjonen som uoversiktlig.

Det var tirsdag ventet at ordførerne på nord-jæren skulle ta en avgjørelse om å gå vekk i fra tiltaksnivå 5B med forsterkede tiltak som har vedvart siden de nasjonale tiltakene ble lettet etter påske. 

Med denne nyheten regner jeg med at i det minste Stavanger velger å bli i denne tiltaksklassen.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/kR9Jla/flere-smittetilfeller-blant-russ-alle-som-har-deltatt-i-russefeiring

Russefeiringa må stoppes, og politiet må prioritere å slå ned på denne galskapen! Hvorfor skal et årskull fra videregående holde resten av Rogaland som gissel?! 

Endret av Andre1980
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å avlyse russetida er ikke noe myndighetene kan gjøre, men russen selv. Dette har jeg inntrykk av at varierer veldig i hele landet i år, i motsetning til i fjor. I flere byer og steder virker det som om russen tenker å kjøre på. Med mer smittsomme mutasjoner kan russefeiring, også utendørs, bli en smittedriver i år dessverre. Og vi har allerede flere utbrudd.

I Oslo er det for eksempel slik at alle russelederne har vedtatt å utsette feiringen, men det er sikkert noen ganske få "utskudd" som vil komme til å feire der også likevel.

Artikkel fra i mars:

Utsetter årets russefeiring

Sitat

Representanter for russen i Oslo har enstemmig bestemt å utsette årets feiring i hovedstaden til 17. mai.

I helgen har russens hovedstyre i Oslo, med representanter fra 13 videregående skoler, hatt møter for å planlegge russetiden. Søndag ble det klart at de har bestemt å flytte russetiden.

Ny startdato er satt til 17. mai og med slutt 18. juni. Flyttingen skjer etter anbefaling fra Oslo politidistrikt og statsministeren, sier Sivert August W. Leirbakk, president i russens hovedstyre i Oslo.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lE9JV3/utsetter-aarets-russefeiring

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Å avlyse russetida er ikke noe myndighetene kan gjøre, men russen selv. Dette har jeg inntrykk av at varierer veldig i hele landet i år, i motsetning til i fjor. I flere byer og steder virker det som om russen tenker å kjøre på. Med mer smittsomme mutasjoner kan russefeiring, også utendørs, bli en smittedriver i år dessverre. Og vi har allerede flere utbrudd.

I Oslo er det for eksempel slik at alle russelederne har vedtatt å utsette feiringen, men det er sikkert noen ganske få "utskudd" som vil komme til å feire der også likevel. Artikkel fra i mars:

Utsetter årets russefeiring
Representanter for russen i Oslo har enstemmig bestemt å utsette årets feiring i hovedstaden til 17. mai.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lE9JV3/utsetter-aarets-russefeiring

Hvis ikke politiet eller politikerne klarer å kontrollere tenåringer kan vi like godt gi bort Norge til russerne i dag. Det er helt tafatt. Kjør på med annonser på sosiale medier der Kåre drepte bestefar med korona osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Å avlyse russetida er ikke noe myndighetene kan gjøre, men russen selv. Dette har jeg inntrykk av at varierer veldig i hele landet i år, i motsetning til i fjor. I flere byer og steder virker det som om russen tenker å kjøre på. Med mer smittsomme mutasjoner kan russefeiring, også utendørs, bli en smittedriver i år dessverre. Og vi har allerede flere utbrudd.

I Oslo er det for eksempel slik at alle russelederne har vedtatt å utsette feiringen, men det er sikkert noen ganske få "utskudd" som vil komme til å feire der også likevel. Artikkel fra i mars:

Utsetter årets russefeiring

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lE9JV3/utsetter-aarets-russefeiring

Dette er noe myndighetene absolutt kan gjøre noe med. Samlingene de lager er allerede forbudt. Vi ser til og med bilder i avisene av politiet som er sammen med dem, uten at de blir stoppet. Skriv ut bøter, putt dem i fyllearresten. Er masse myndighetene kan gjøre. Få hjelp av heimevernet/hæren. Det er ikke mindre farlig om de er russ!

Men nei... mottoet her her "TENK PÅ BARNA!!!!!! Å DE STAKKARS BARNA Å HYL OG KLUNK!!!!! BAAAAARNA!!! 

Endret av Andre1980
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 minutt siden):

Nesten 500 tilfeller i dag. 75 mer enn snittet siste 7 dager. 

Typisk. Folk er idioter. 

Sitat

483 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER

Mandag ble det registrert 483 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 75 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 408.

Søndag ble det registrert 210 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet lørdag var 289. Det blir generelt sett registrert færre smittetilfeller i helger og på helligdager enn i ukedagene.

Det høyeste døgntallet som er registrert hittil i pandemien er 1150 tilfeller tirsdag 16. mars.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende, mens 28 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 113.952 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (9 minutter siden):

Dette er noe myndighetene absolutt kan gjøre noe med. Samlingene de lager er allerede forbudt. Vi ser til og med bilder i avisene av politiet som er sammen med dem, uten at de blir stoppet. Skriv ut bøter, putt dem i fyllearresten. Er masse myndighetene kan gjøre. Få hjelp av heimevernet/hæren. Det er ikke mindre farlig om de er russ!

Men nei... mottoet her her "TENK PÅ BARNA!!!!!! Å DE STAKKARS BARNA Å HYL OG KLUNK!!!!! BAAAAARNA!!! 

Hadde det vært opp til meg hadde vannkanonener og tåregass blitt tatt i bruk, men det er nå meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (6 minutter siden):

Hvis ikke politiet eller politikerne klarer å kontrollere tenåringer kan vi like godt gi bort Norge til russerne i dag. 

Andre1980 skrev (4 minutter siden):

Dette er noe myndighetene absolutt kan gjøre noe med. Samlingene de lager er allerede forbudt. Vi ser til og med bilder i avisene av politiet som er sammen med dem, uten at de blir stoppet. Skriv ut bøter, putt dem i fyllearresten. Er masse myndighetene kan gjøre. Få hjelp av heimevernet/hæren. Det er ikke mindre farlig om de er russ!

Men nei... mottoet her her "TENK PÅ BARNA!!!!!! Å DE STAKKARS BARNA Å HYL OG KLUNK!!!!! BAAAAARNA!!! 

Morromann skrev (Akkurat nå):

Hadde det vært opp til meg hadde vannkanonener og tåregass blitt tatt i bruk, men det er nå meg.

Det var da voldsomt 😅

Det kan absolutt gjøres mer, og jeg skulle gjerne sett mer håndhevelse og bøter mot ansamlinger/fest som bryter forskriftene, altså flere enn 20 personer samlet utendørs. Men alt dette er en balansegang hvor målet er å hindre mest mulig smitte samtidig som flest mulig forstår, har tiltro til og følger så mange som mulig av tiltakene. Jeg tror ikke akkurat å sette inn Forsvaret eller bruke tåregass mot russen er veien å gå for å hindre smitte for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Det var da voldsomt 😅

Det kan absolutt gjøres mer, og jeg skulle gjerne sett mer håndhevelse og bøter mot ansamlinger/fest som bryter forskriftene, altså flere enn 20 personer samlet utendørs. Men alt dette er en balansegang hvor målet er å hindre mest mulig smitte samtidig som flest mulig forstår, har tiltro til og følger så mange som mulig av tiltakene. Jeg tror ikke akkurat å sette inn Forsvaret eller bruke tåregass mot russen er veien å gå for å hindre smitte for å si det sånn.

Det er utrolig egoistisk gjort av russen. De hadde fortjent litt iskaldt vann. Det ender vel med at de blir vaksinert nå først etter risikogruppene. Starter på 18 og jobber seg oppover mot 44.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Det var da voldsomt 😅

Det kan absolutt gjøres mer, og jeg skulle gjerne sett mer håndhevelse og bøter mot ansamlinger/fest som bryter forskriftene, altså flere enn 20 personer samlet utendørs. Men alt dette er en balansegang hvor målet er å hindre mest mulig smitte samtidig som flest mulig forstår, har tiltro til og følger så mange som mulig av tiltakene. Jeg tror ikke akkurat å sette inn Forsvaret eller bruke tåregass mot russen er veien å gå for å hindre smitte for å si det sånn.

Jeg tviler vel også på at de fleste normale i Stavanger vil la en gjeng russ holde resten av byen som gissel for de de ønsker å feste. Smittetallene er allerede begynt å gå oppover igjen, etter en uke med nedgang. Regner med at det er alderen 0-19 som driver det videre. Tallene kommer kl. 0900...

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/kR9Jla/flere-smittetilfeller-blant-russ-alle-som-har-deltatt-i-russefeiring

Anser den planlagte åpningen som skrotet... så ja da er det faktisk russen som holder regionen fanget i tiltak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Russen kan feire hele sommeren når de er vaksinerte. Hele russetiden er idiotisk. Spesielt å feire ferdig på skolen, før man faktisk er ferdig. Russetiden ødelegger også eksamen for mange. Hvem hadde trodd at en måned på fylla før eksamen er en genistrek. Tenk hva det koster samfunnet at mange 1000 må ta opp fag på privat skoler. 

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er fortsatt seigpingen! Norge (spesielt Oslo) har levd over lang tid med restriksjoner som sakte, men sikkert tar livet av spredningen. Hadde vi tatt en måned, kanskje to med full nedstengning for så å gjøre innreise så strengt som bare mulig så hadde vi kanskje blitt coronafri, men nei. Jeg syns fortsatt dette er dårlig håndtert i Norge til tross for at det aldri har vert verken Indiske eller Brasilianske tilstander her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...