Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Fortsatt Frogner og Grünerløkka som har mest smitte i Oslo "akkurat nå" om man ser på antall siste dagene. Tallene er nå endelig så lave at det igjen egentlig er mest hensiktsmessig å se på direkte antall og ikke smittetrykk per bydel. Men fortsatt litt jobb som gjenstår, får håpe vi kommer tilbake der vi var i slutten av januar snart! Kun 1 smittet i Nordre Aker siste døgn og 0 i Sentrum.

Sentrum regnes vel inn under bydel St Hanshaugen om jeg ikke tar feil. Marka regnes stor del inn under Vestre Aker og Nordre Aker tror jeg. Noen få fastboende langt inn i skogen den grønne. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (9 timer siden):

Poenget mitt oppi alt dett er at du lese på forsidene av mediene overskrifter som "Dette blir fritakene for fullvaksinerte" , "Vurderer fritak for vaksinerte med 1 dose" , "Syden reise for vaksinerte vurderes" osv osv.

Siden det snakkes om lettelser for vaksinerte, regner man med at de ikke lenger er smittebærere? For noen måneder siden var det ikke lov til å klemme eldre selv om de var fullvaksinerte.

Jeg ser for meg en "gradvis innføring" av mutasjoner til resten av befolkningen etter sydentur eller weekend i Paris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Hver dag blir det nå satt et sted mellom to til tre millioner vaksinedoser rundt omkring på amerikanske sykehus, apoteker, massevaksineringshaller og legekontorer.

Likevel mener forskere at 70–85 prosent av amerikanere må være immune for at viruset skal slutte å spre seg. Nettopp derfor mener Westhrin at det er så viktig at så mange som mulig vaksinerer seg.

https://www.vg.no/rampelys/i/OQOL3V/nrk-profil-familien-ble-coronasmittet-etter-vaksinering

Det var en veldig høy prosent. Vi er 6,6% fullvaksinerte i Norge, 29,7% i USA. Heldigvis har vi et godt fungerende helsevesen i Norge for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

50 ungdommar på storfest i natt – 17-åring ville skjenke politiet

 
01.05.21 08:38
Åpne deleknapper for artikkelen

– Hektisk natt til 1. mai, melder politiet.

 For abonnentar

Natt til første mai samla ein gjeng på 40–50 ungdommar seg på ein fest ved Sørstrand i Florø.

Ville gi politiet alkohol

Politiet melder at det var høg promille på fleire av dei.

Ein 17- åring som kanskje ville vere raus med politiet, eller kanskje få dei med på festen, tilbaud lovens lange arm alkohol. Ikkje overraskande fekk han ingen klapp på skuldra, men heller ei formaning, tvitrar politiet.

Det var ingen alvorlege hendingar elles, melder politiet laurdag morgon.

– Det har vore ei hektisk natt i politidistriktet, men det har ikkje vore nokre alvorlege hendingar. Det einaste unntaket er ein 19- åring som blei slegen ned i Førde, seier operasjonsleiar Terje Magnussen til Firda laurdag morgon.

 

Etter at deltakarane hadde reist, låg det att mykje tomgods og griseri i morgontimane laurdag.

Måtte helle ut alkohol i Sogndal

Også i Sogndal samla det seg ein del folk natt til 1. mai. Her var det både ein del russ og yngre vaksne i sentrum. Stort sett var stemninga god, men det var også nokre episodar der det brygga opp til slagsmål mellom russegrupper.

Ein del personar som drakk på offentleg stad, fekk beskjed om å helle ut alkoholen.

Det var også nokre mindreårige i sentrumsområdet, skriv politiet.

https://www.firda.no/50-ungdommar-pa-storfest-i-natt-17-aring-ville-skjenke-politiet/s/5-15-1215783

Samstundes dukkar det jamnt og trutt opp enkelttilfelle med korona i dei same kommunane. Heldigvis smittar ikkje korona fullt så lett ute i frisk luft som inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (11 timer siden):

Og det å gi vaksinerte fordeler mener jeg går tvert imot Norske verdier så det burde man si seg imot.

Eg tenkjer tilbake til ungdomsskulen. Det gjekk alltid lang tid frå ein hadde prøver til ein fekk dei tilbake i retta tilstand, og då hadde ein ofte gløymt både kva ein hadde gjort og kvifor. Argumentet var at ein måtte vente til alle klassane sine prøver var retta. Om ein klassen fekk dei før ein annan ville det vere "urettferdig".

Kvifor kunne ein ikkje heller ha delt ut prøvene klassevis etter kvart som dei var retta, så kunne ein klasse ha fått dei fyrst den eine gongen og ein annan klasse neste gong?

Overført til korona (dårleg samanlikning?) så kan det vel ikkje vere så farleg om ei gruppe får lettelsar tidlegare enn ei anna, så sant det ikkje går ut over nokon. Er det slik at alle må ha det like kjipt for at det skal vere rettferdig? Når det kjem nye mutasjonar vil det kanskje også vere dei som står sist i vaksinekøa som vil få dei justerte vaksinene fyrst.

Eg meiner at det er faglege grunnar som bør vektleggjast når - og evt. for kven ein skal lette på tiltaka. Eksempel på faglege grunnar er at også fullvaksinerte kan bli smitta eller sjuke, samt at dei kan smitte andre. Dersom ein skulle opne opp for karantenefrie reiser frå utlandet vil ein garantert få inn stadig nye variantar som vaksinene virkar dårleg på, og det vil vere eit tidsspørsmål før ein får ein ny runde med nedstenging. Då vil folk vere rimeleg leie. Eg tvilar også på at det å justere vaksinene samt å få vaksinert 3-4 millionar nordmenn over 12-18 år er gjort på eit blunk når det har teke 4 månader berre å få eit par millionar dosar av dei vaksinene vi har no.

Innanlands bør det vere mogeleg å opne opp litt etter kvart, men eg trur uansett at det vil vere lite å tene på å opne opp for mykje for enkeltgrupper når det uansett berre er snakk om veker før dei fleste som vil ha har fått minst ei dose. Eg meiner at koronapass bør vere noko som folk flest ikkje skal ha bruk for med mindre ein skal på utanlandsreise.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Måtte jo ende slik tilslutt nærmest så mye han har rapportert rundt i Europa. Satser på at han kommer seg. Men pressen gjør en viktig jobb og er ikke en jobb som lett lar seg gjøre fra et hjemmekontor. Pressen er viktigere enn noensinne og har en viktig rolle når land etter land har stengt ned og innført tidvis ekstreme restriksjoner. NRK har gjort det klokt i å beholde korrespondentene sine utenriks. Var vel Sidsel Wold som var hjemme en tur  i fjor men ble vel raskt sendt ut igjen. Godt mulig noen andre ble kalt hjem for en periode i fjor også - men stort sett mener jeg de har vært på sine "stasjoner". 

Jeg synes nok det han beskriver det som kan være en influensa jeg da. Men det er kanskje bare meg som reagerer litt på sånne ut sagn "det er ikke noen influensa jeg var sengeliggende med feber i en uke feks "  Har sett mange slike  utsagn i media om å ta dette veldig alvorlig hvor de absolutt sier at dette ikke er noen influensa. Vel da har de ikke hatt influensa antagelig eller trodd at influensa er en mildere sykdom enn det det faktisk er. Ved årsskiftet 2011/2012 ble jeg slått ut av en influensa som jeg antagelig fikk med meg hjem fra ferie i Japan. Klarte knapt å komme meg opp for å gå på do mens det forløp. 

Det er vel med influensa som med korona. Nokre merkar influensa som ein vanleg forkjølelse. Andre kan vere asymptomatisk smitta. Andre igjen kan bli slått ut i vekesvis av vanleg forkjølelse.

Generelt virkar det vel som at mange som ikkje pleier å bli så sjuke av forkjølelse/influensa blir skikkeleg dårlege av korona. Korona har dessutan ein del vanlege langtidseffektar som ein aldri høyrer om ved influensa.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Fortsatt Frogner og Grünerløkka som har mest smitte i Oslo "akkurat nå" om man ser på antall siste dagene. Tallene er nå endelig så lave at det igjen egentlig er mest hensiktsmessig å se på direkte antall og ikke smittetrykk per bydel. Men fortsatt litt jobb som gjenstår, får håpe vi kommer tilbake der vi var i slutten av januar snart! Kun 1 smittet i Nordre Aker siste døgn og 0 i Sentrum.

Frogner har mest smitte? Hm.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

Siden det snakkes om lettelser for vaksinerte, regner man med at de ikke lenger er smittebærere? For noen måneder siden var det ikke lov til å klemme eldre selv om de var fullvaksinerte.

Jeg ser for meg en "gradvis innføring" av mutasjoner til resten av befolkningen etter sydentur eller weekend i Paris.

Såvidt jeg har forstått er det ennå ikke slått fast noe annet enn at man kan være bærer av viruset selv om man er vaksinert men at man selv er beskyttet mot mer alvorlig sykdom.


 

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Frogner har mest smitte? Hm.

Ja, de siste to-tre dagene er det vel sånn at Frogner og Grünerløkka har vært øverst. Men antallet er nå så lavt at tilfeldigheter begynner å komme inn (15 smittede kan være 1 eller 2 utbrudd), som skrevet her i går var det ingen bydeler som hadde over 15 nye registrerte smittede torsdag :) 

Butikkene kommer nok til å åpne igjen i Oslo neste uke!

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
4 hours ago, William_S said:

Jeg synes nok det han beskriver det som kan være en influensa jeg da. Men det er kanskje bare meg som reagerer litt på sånne ut sagn "det er ikke noen influensa jeg var sengeliggende med feber i en uke feks "  Har sett mange slike  utsagn i media om å ta dette veldig alvorlig hvor de absolutt sier at dette ikke er noen influensa. Vel da har de ikke hatt influensa antagelig eller trodd at influensa er en mildere sykdom enn det det faktisk er. Ved årsskiftet 2011/2012 ble jeg slått ut av en influensa som jeg antagelig fikk med meg hjem fra ferie i Japan. Klarte knapt å komme meg opp for å gå på do mens det forløp. 

Han skriver at han hadde stunder hvor han trodde han skulle stryke med. Det har jeg aldri oipplevd med influensa og har hatt influensa en del ganger samt en ganske kraftig en for ca. 3 år siden som førte til en sekundærinfeksjon.

Jeg har mistet alle kraft i bena til å gå ned en trapp for å komme meg på do under en streptokokkinfeksjon og mistet etterhvert bevisstheten i senga før ambulanse hentet meg med 1 ukes innleggelse. Det var nære på.

Har hatt et par meget alvorlige matforgiftninger med flere samtidige infeksjoner via matforgiftingen hvor jeg virkelig trodde jeg skulle stryke med. 1 av de førte til 2 ukers innleggelse og den siste og verste så burde jeg nok også vært innlagt men fikk heldigvis antibiotika før det gikk helt galt.

Men den kraftigste influensaen jeg har hatt har ikke vært i nærheten av disse selv om man ikke orket gå særlig ut av sengen, tenke særlig utover å eksistere eller ha samtaler med folk.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Det er vel med influensa som med korona. Nokre merkar influensa som ein vanleg forkjølelse. Andre kan vere asymptomatisk smitta. Andre igjen kan bli slått ut i vekesvis av vanleg forkjølelse.

Generelt virkar det vel som at mange som ikkje pleier å bli så sjuke av forkjølelse/influensa blir skikkeleg dårlege av korona. Korona har dessutan ein del vanlege langtidseffektar som ein aldri høyrer om ved influensa.

Ja, det er ikke noe å trakte etter. Vil tro at ganske mange aldri har hatt influensa før heller. Heller ikke lungebetennelse. Noen blir jo satt ut av mindre enn det. Og nå vet man også etterhvert om flere som har vært innlagt med Covid og hvordan de sliter etterpå. Vi får håpe pandemien er over snart.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Våknet opp helt knekt i ryggen i dagtidlig etter å hatt en del ryggsmerter den siste tiden, tenkte ikke noe særlig på det bare poppet noen smertestillende og fortsatte med dagen min, begynt dog etterhvert å føle meg skikkelig skikkelig uggen utover dagen, å nå viste termometeret 39,5 grader, Ikke noe betydelig hoste utover hva jeg har hatt det siste  året, pusten har jeg slitt med i 10 måneder siden jeg punkterte ene lunga i fjor sommer, så ikke så godt å føle noe forskjell på det heller. Kjipern om jeg har pådradd med korona noen uker før jeg skulle få vaksinen, men er vel ikke så mye å gjøre noe med, for stikke å teste meg på Mandag å bare ta det som kommer. 

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Våknet opp helt knekt i ryggen i dagtidlig etter å hatt en del ryggsmerter den siste tiden, tenkte ikke noe særlig på det bare poppet noen smertestillende og fortsatte med dagen min, begynt dog etterhvert å føle meg skikkelig skikkelig uggen utover dagen, å nå viste termometeret 39,5 grader, Ikke noe betydelig hoste utover hva jeg har hatt det siste  året, pusten har jeg slitt med i 10 måneder siden jeg punkterte ene lunga i fjor sommer, så ikke så godt å føle noe forskjell på det heller. Kjipern om jeg har pådradd med korona noen uker før jeg skulle få vaksinen, men er vel ikke så mye å gjøre noe med, for stikke å teste meg på Mandag å bare ta det som kommer. 

God bedring, uansett om det er det ene eller det andre!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Evil-Duck said:

Våknet opp helt knekt i ryggen i dagtidlig etter å hatt en del ryggsmerter den siste tiden, tenkte ikke noe særlig på det bare poppet noen smertestillende og fortsatte med dagen min, begynt dog etterhvert å føle meg skikkelig skikkelig uggen utover dagen, å nå viste termometeret 39,5 grader, Ikke noe betydelig hoste utover hva jeg har hatt det siste  året, pusten har jeg slitt med i 10 måneder siden jeg punkterte ene lunga i fjor sommer, så ikke så godt å føle noe forskjell på det heller. Kjipern om jeg har pådradd med korona noen uker før jeg skulle få vaksinen, men er vel ikke så mye å gjøre noe med, for stikke å teste meg på Mandag å bare ta det som kommer. 

Krysser fingerne for at det går bra. Ingen god følelse å kjenne på når må  er i den situasjonen.

Du skulle hatt et oksymeter. Har du samsung så måler du det med samsung Heath og stressmeter.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...