Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (5 minutter siden):

Jeg synes både CNN og Fox News er motbydelige kanaler. Det er ikke nyheter - det er trash og senasjonalisme. Jeg tror de bevisst prøver å appellere til de uinformerte og ignorante som ikke har peil på hva som skjer utenfor USA. De vet neppe at i europeiske land er det normen å ikke gå med munnbind overalt utendørs i en pandemi og at det ikke anbefales av helsemyndigheter.

Jeg er helt enig - nyhetssendinger i USA er ikke akkurat veldig intelligente greier. Men det skal sies at det finnes gode programledere i begge kanaler da (Wolf Blitzer, Richard Quest i CNN og Chris Wallace i Fox news - han stilte jo Trump helt ekstremt til veggs i intervjuet), men det er mye søppel. 

Det USA mangler er en ekte allmennkringkaster som man har i de fleste land i  Europa. BBC skal det mye til for andre å nå opp til. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (13 minutter siden):

Jeg så på CNN i går hvor programlederen latterliggjorde en programleder på Fox News som sa man ikke trengte munnbind utendørs, at det i det store og det hele var tull. Jeg må innrømme at jeg må gi programlederen på Fox News rett her. Men i det store og det hele tror jeg ikke akkurat ledende republikanere i posisjon er antivaxxere (kanskje med unntak av Trump) , det er nok heller velgeren som er. 

Det var kanskje den ekstremt konservative Tucker Carlson på Fox News som ble latterliggjort for sitt innslag i sitt underholdningsprogram, og helt med rette i så fall. Jeg postet om det innslaget i den andre tråden tidligere. Én ting er å være mot munnbind utendørs, men Carlson oppfordret til å trakassere folk med munnbind. Han er ikke god, og dette kommer i rekken av årevis med ville og uansvarlige uttalelser fra Carlson. 

Trump er forøvrig ikke antivaxxer, han tok vaksine i januar. Men han gjorde det i skjul og annonserte det ikke før ganske nylig fordi mange av hans supportere er nettopp antivaxxere og han ikke ville støte fra seg disse. For Trump og andre alt-right politikere er det viktigere med politisk vinning enn å holde på prinsipper eller formidle fornuft. Derfor ga han veldig varierende signaler rundt vaksiner i valgkampen. Noen ganger insinuerte han nærmest at vaksiner var ondskap, andre ganger hyllet han dem. Slikt er naturligvis veldig farlig, men heldigvis er han ikke president lengre.

Er utrolig glad Norge ikke har blitt ledet av en populist-regjering gjennom pandemien. Tenk om vi hadde hatt helseminister Sylvi Listhaug, for eksempel. Tør ikke en gang tenke på hvor ille det kunne blitt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Det var kanskje den ekstremt konservative Tucker Carlson på Fox News som ble latterliggjort for sitt innslag, og helt med rette i så fall. Jeg postet om det innslaget i den andre tråden tidligere. Én ting er å være mot munnbind utendørs, men Carlson oppfordret til å trakassere folk med munnbind. Han er ikke god. 

Trump er forøvrig ikke antivaxxer, han tok vaksine i januar. Men han gjorde det i skjul og annonserte det ikke før ganske nylig fordi mange av hans supportere er nettopp antivaxxere og han ikke ville støte fra seg disse. For Trump og andre alt-right politikere er det viktigere med politisk vinning enn å holde på prinsipper eller formidle fornuft. Derfor ga han veldig varierende signaler rundt vaksiner i valgkampen. Noen ganger insinuerte han nærmest at vaksiner var ondskap, andre ganger hyllet han dem. Slikt er naturligvis veldig farlig, men heldigvis er han ikke president lengre.

Ja det var nok det innslaget ja. Ja nei å trakassere folk som bruker munnbind utendørs er selvsagt ikke greit. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Jeg er helt enig - nyhetssendinger i USA er ikke akkurat veldig intelligente greier. Men det skal sies at det finnes gode programledere i begge kanaler da (Wolf Blitzer, Richard Quest i CNN og Chris Wallace i Fox news - han stilte jo Trump helt ekstremt til veggs i intervjuet). 

Vel, Richard Quest er jo britisk og med bakgrunn fra BBC og ja, han er dyktig, men så er det jo mest økonomi og business han fokuserer på da. Fareed Zakira er også ganske dyktig. Men Erin Burnett, Don Lemmon og Chris Cuomu....klarer jeg ikke å se på, må zappe forbi hvis de er på CNN.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Vel, Richard Quest er jo britisk og med bakgrunn fra BBC og ja, han er dyktig, men så er det jo mest økonomi og business han fokuserer på da. Fareed Zakira er også ganske dyktig. Men Erin Burnett, Don Lemmon og Chris Cuomu....klarer jeg ikke å se på, må zappe forbi hvis de er på CNN.

Ja nei når det gjelder valgnatt fra USA så følger jeg kun Wolf Blitzer. Ingen over ingen ved siden for å si det sånn. Wolf Blitzers foreldre overlevde faktisk Auschwitz. Helt sykt egentlig. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Ja det var nok det innslaget ja. Ja nei å trakassere folk som bruker munnbind utendørs er selvsagt ikke greit. 

Samme som Kari Jaquesson gjør her i Norge det.

Men det å bruke munnbind overalt utendørs ER meningsløst og kopntraprodultivt. Her er ULEMPENE definitivt større enn foredelene, da sjansen for utendørssmitte er tilnærmet null. Hvordan blir det når man over lengre tid aldri har pustet inn frisk luft utendørs? Men pustet inn plastikk og fiber i over et helt år. Og hva gjør det med menneskers forhold til hverandre når man knapt ser et menneskefjes? Blir spennende å se årene etter pandemien hvordan det har gått med folks organfunskjon i land hvor man har hatt utendørs munnbindpåbud vs. de land som ikke har det. Regner med at man om 5 år vil si flere steder; ikke i Norge; at man overdrev det med munnbind overalt. Jeg er veldig glad for at folk har fått lov å se andre mennesker utendørs i Norge og det vil vi se tilbake på med stolthet når dette er over. Ikke har det ført til massemsmitte heller at vi hverken har hatt protforbud eller utendørs munnbindtvang.

Edit: jeg er for munnbind innendørs men ikke utendørs. Absolutt mot det utendørs. 100%.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Samme som Kari Jaquesson gjør her i Norge det.

Men det å bruke munnbind overalt utendørs ER meningsløst og kopntraprodultivt. Her er ULEMPENE definitivt større enn foredelene, da sjansen for utendørssmitte er tilnærmet null. Hvordan blir det når man over lengre tid aldri har pustet inn frisk luft utendørs? Men pustet inn plastikk og fiber i over et helt år. Og hva gjør det med menneskers forhold til hverandre når man knapt ser et menneskefjes? Blir spennende å se årene etter pandemien hvordan det har gått med folks organfunskjon i land hvor man har hatt utendørs munnbindpåbud vs. de land som ikke har det. Regner med at man om 5 år vil si flere steder; ikke i Norge; at man overdrev det med munnbind overalt.

Edit: jeg er for munnbind innendørs men ikke utendørs.

For å ikke snakke om hvor mye søppel som har blitt skapt av munnbind da. Mye har havna i havet som jo ikke trenger enda mer plast. Ser jo tom munnbind som er kasta langt til skogs også. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

For å ikke snakke om hvor mye søppel som har blitt skapt av munnbind da. Mye har havna i havet som jo ikke trenger enda mer plast. Ser jo tom munnbind som er kasta langt til skogs også. 

Så masse engangsmunnbind kastet på i grøfta i nærheten av bussholdeplasser da jeg var ute og syklet i går. Bra folk har det på på bussen, men ikke bra at de kaster det på bakken og ikke søppelbøtta på holdeplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

I natt: Opp mot tusen samlet i park
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=63048

7d8f4c84-a5f9-413e-9faa-3db4bbe452b2?fit

48fc1e06-2a5d-4a26-b0e1-0555e70857d5?fit

Forstår jo hva som fører til at det skjer, men skulle bare ønske for Bergens skyld at de kunne holde ut littebittegranne lengre. Bergen har jo hatt det relativt åpent en stund med nasjonale tiltak frem til i det siste, så trøttheten bør ikke være heeelt ille enda. Vanskelig å skulle begynne med sporing og sånt hvis det blir et utbrudd blant ungdommer som var tilstede der, og skal på skolen til uka.

Det som rubber meg litt feil vei her er all søpla som ligger å flyter.

1 hour ago, William_S said:

For å ikke snakke om hvor mye søppel som har blitt skapt av munnbind da. Mye har havna i havet som jo ikke trenger enda mer plast. Ser jo tom munnbind som er kasta langt til skogs også. 

Det har blåst en del tidligere uker og disse munnbindene er små lette seil som driver langt med vinden. Enkelte tenker jo at bare de legger det fra seg på en full søppelkasse så har de gjort jobben sin. Noen virker kronisk redde for å kaste det hjemme så de "kaster fra seg smitten" ute.

1 hour ago, Morromann said:

Så masse engangsmunnbind kastet på i grøfta i nærheten av bussholdeplasser da jeg var ute og syklet i går. Bra folk har det på på bussen, men ikke bra at de kaster det på bakken og ikke søppelbøtta på holdeplassen.

Gjenspeiler store deler av samfunnet i dag er jeg redd. Egoisme ftw.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Det er bra det går unna i Oslo da, slik at resten av landet etterhvert kan gjenåpne. Vi vet alle at det er Oslo som er det store problemet.

Enig. Men plutselig ble jeg misunnelig på sprøytstikket i armen 😷  Hadde jeg bodd i Oslo, da... Innbyggerne der er mer utsatt for smitte hver gang de går i butikken, så det er helt på sin plass. Det første stikket deres feiret jeg med glede og ropte hurra, men at de også har kortere ventetid på neste dose, stakk litt i hjertet. Dvs. at selvopptattheten når nye høyder "for å redde mitt eget skinn" eller å kunne få senket skuldrene litt.

Gjeldene for hele befolkningen er at vi har noen fine måneder foran oss med sol og varme, viruset blir mindre aggressivt og vi kan flytte det sosiale livet utendørs.

Så får vi se på uviklingen til mutasjonene i resten av verden, det blir nok flere nålestikk. Heldigvis har Norge gitt bistandsmidler til India og AZ-vaksinen sendes til innbyggere i fattige land som lurer på om de er mindre verdt.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 timer siden):

Interessant om UK - eksperter der borte mener at covid 19 ikke lenger er et problem der og at man faktisk kan avslutte daglige rapportering av smittede mener de samme ekspertene. Så få som 0.2% tester positivt der. 

Gjenåpningens fase 1 har gått smertefritt og alt tyder jo på at fase 2 iverksettes som lovet 17 mai. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/Kyg4x6/de-hadde-europas-hoeyeste-doedsrate-naa-er-det-gode-publivet-tilbake-i-l

Sterkt bilde. Minnemur over Covid-ofrene i London.

966883786_MurmedhjerteroverddeCovid-ofreLondon.thumb.jpg.fe3cce7b1179423ebcaa90c25b5180a0.jpg

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

 

Ja  det er det. Mye som gikk galt i UK, men når det gjelder å komme seg ut av nedstengingen og ta livet tilbake igjen så er de et foregangsland. 21 juni er datoen hvor alt skal være helt åpent igjen. Blir spennende å se om planen får tilbakeslag, men hittil ser deti ikke sånn ut. 

Lenke til kommentar

Når eg les i tråden her at unge friske folk i 30 årene har begynt å få tilbod om vaksine i Oslo tykjer eg at noko er stein hakke gale med denne såkalla vaksine strategien.. Mi mor i sine seine 60 år med både kols og kreft har enda ikkje fått tilbodet eingong. Det er da ganske tydeleg at styresmaktene sjølv sitt nede i Oslogryta å tenkjer fyrst og fremst på seg sjølve. Eg tykkjar at det var ein god ide å gi fleire vaksine dosar til risikogruppar og liknande i Oslo og andre hardt ramma delar av landet når det blei vurdert tidligare i år, men at me skulle ende opp på dette viset hvor ein vaksinerar unge friske oslobuarar før dei mest skjerpa risikogruppanne i resten av landet hadde eg aldri forestilt meg i min villaste fantasi, så då skulle det vise seg at vi på bygda ikkje var like verdifulle som dei som har valgt å busette seg i hovudstaden. Eg håpar inderleg at det blir ein gransking av dette som no har utspelt seg dei siste månedane. som har gitt unge friske folk vaksiner lenge før dei sjukaste mest sårbare gruppene i våres langstrekte land. 

Bygdetulling84

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bygdetulling84 skrev (1 minutt siden):

Når eg les i tråden her at unge friske folk i 30 årene har begynt å få tilbod om vaksine i Oslo tykjer eg at noko er stein hakke gale med denne såkalla vaksine strategien.. Mi mor i sine seine 60 år med både kols og kreft har enda ikkje fått tilbodet eingong. Det er da ganske tydeleg at styresmaktene sjølv sitt nede i Oslogryta å tenkjer fyrst og fremst på seg sjølve. Eg tykkjar at det var ein god ide å gi fleire vaksine dosar til risikogruppar og liknande i Oslo og andre hardt ramma delar av landet når det blei vurdert tidligare i år, men at me skulle ende opp på dette viset hvor ein vaksinerar unge friske oslobuarar før dei mest skjerpa risikogruppanne i resten av landet hadde eg aldri forestilt meg i min villaste fantasi, så då skulle det vise seg at vi på bygda ikkje var like verdifulle som dei som har valgt å busette seg i hovudstaden. Eg håpar inderleg at det blir ein gransking av dette som no har utspelt seg dei siste månedane. som har gitt unge friske folk vaksiner lenge før dei sjukaste mest sårbare gruppene i våres langstrekte land. 

Bygdetulling84

Det er en myte at Oslo massevaksinerer friske folk i 30 årene. At en og annen har fått snike i køen feilaktig endrer ikke på det. De jeg kjenner i 30 årene som har fått tilbud  her i byen er folk med underliggende sykdommer eller ja jobber i helsevesenet. 

Endret av William_S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bygdetulling84 skrev (29 minutter siden):

Når eg les i tråden her at unge friske folk i 30 årene har begynt å få tilbod om vaksine i Oslo tykjer eg at noko er stein hakke gale med denne såkalla vaksine strategien.. Mi mor i sine seine 60 år med både kols og kreft har enda ikkje fått tilbodet eingong. Det er da ganske tydeleg at styresmaktene sjølv sitt nede i Oslogryta å tenkjer fyrst og fremst på seg sjølve. Eg tykkjar at det var ein god ide å gi fleire vaksine dosar til risikogruppar og liknande i Oslo og andre hardt ramma delar av landet når det blei vurdert tidligare i år, men at me skulle ende opp på dette viset hvor ein vaksinerar unge friske oslobuarar før dei mest skjerpa risikogruppanne i resten av landet hadde eg aldri forestilt meg i min villaste fantasi, så då skulle det vise seg at vi på bygda ikkje var like verdifulle som dei som har valgt å busette seg i hovudstaden. Eg håpar inderleg at det blir ein gransking av dette som no har utspelt seg dei siste månedane. som har gitt unge friske folk vaksiner lenge før dei sjukaste mest sårbare gruppene i våres langstrekte land. 

Bygdetulling84

Vel, befinner din mor seg i stor fare for å bli påført smitte i kommunen hun bor i? Hvor mange smittede er det i kommunen din? Når vi nå vet hvor godt vaksinen virker er det bare bra; OGSÅ FOR DIN MOR; at selve episenteret for smittespredning til hele Norge har hovedprioritet i vaksineringen. Da oppnår man også raskere en effekt hvor større deler av landet er helt coronafrie allerede før mesteparten av befolkningen er vaksinerte. I og med at smittespredningen er størst fra Oslofolk mellom 18 og 50 er det bra at det går unna der.

Lenke til kommentar
William_S skrev (30 minutter siden):

Det er en myte at Oslo massevaksinerer friske folk i 30 årene. At en og annen har fått snike i køen feilaktig endrer ikke på det. De jeg kjenner i 30 årene som har fått tilbud  her i byen er folk med underliggende sykdommer eller ja jobber i helsevesenet. 

Jeg kjenner en 40-åring i Oslo uten underliggende sykdom som allerede har fått første stikket. Hvorfor? Dunno. Men jeg hører om flere også. Er nok ikke en myte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...