Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
William_S skrev (På 25.4.2021 den 0.40):

329 nye smittetilfeller i Norge 

Sitat

289 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER

Lørdag ble det registrert 289 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 127s tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 416.

Fredag ble det registrert 429 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet torsdag var385.

Det høyeste døgntallet som er registrert hittil i pandemien er 1150 tilfeller tirsdag 16. mars.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende, mens 24 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 113.259 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar er klart til det blir registrert i meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). Tallene kan derfor gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke kommer frem når prøven er tatt - bare når den er registrert.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To barndomsvenner i Oslo fikk 1. vaksinedose denne uken. De får 2. dose om 6 uker. Fra mandag av må man vente 12 uker mellom 1. og 2. dose, i hvert fall i Oslo.

Det er forskjell på by og land, kommune til kommune, frisk og syk, tynn og tykk, ung og gammel. Og datasystemene plukker av og til ut et vinnerlodd til feil person.
Aldersgruppen med flest smittetilfeller kommer helt til slutt i vaksinekøen.

Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (13 timer siden):

Enig. Jeg skal definitivt ikke være med på noen aktiviteter dersom andre må stå utenfor fordi de tillhører en lavere uvaksinert kaste.

Så har man i tillegg en stor gruppe mennesker som har gitt til dels faen i tiltak som å unngå reise ( mange i Oslo øst som et eks ) så skal de i tillegg få masse fordeler i tillegg til vaksine tidligere enn oss andre.

Er til å bli dårlig av.

 

 

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Har møtt "Charter-Svein" noen ganger ifbm jobb tidligere. Han er verdens triveligste fyr, som jeg oppriktig tror at ønsker det beste for alle. Ikke har han slått meg som en dum mann heller. Fryktelig trist å se dette forfallet og at han har lar seg lure trill rundt inn i det surret av noe gjøkeri han holder på med nå om dagen. Den gjengen foran Stortinget utgjør i verste fall en fare for hele samfunnet dessverre. 

Nå er det forfall fordi nettop dette går imot hva du mener i denne saken.

Så alt er subjektivt.

Snikpellik skrev (3 timer siden):

Det er feil. Hvis ikke bør du gå til media med det, så blir det hovedoppslag i alle riksmediene. Dersom en frisk 28-åring blir vaksinert i Oslo er det enten fordi de har griseflaks og får dose til overs på veldig kort varsel som likevel skal kastes, eller fordi det har skjedd en feilplassering i risikogruppe - for eksempel at fastlegen har registrert at personen har astma eller lignende ved feil.

Oslo er fortsatt på friske 50-60-åringer og er ikke på langt nær blant kommunene som har kommet lengst i vaksineringen i Norge. Ingen av mine slektninger på 60+ i Oslo er vaksinert enda, men det nærmer seg veldig :) 

Kjenner til flere som er vaksinert selv om er unge 32år etc og har null risiko.

En god kompis er 41år fikk første dose for over 10dager siden.

Virker veldig vilkårlig og virker som på legekontor er det lettere få "raskere"..

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 timer siden):

Fortsatt Frogner og Grünerløkka som har mest smitte i Oslo "akkurat nå" om man ser på antall siste dagene. Tallene er nå endelig så lave at det igjen egentlig er mest hensiktsmessig å se på direkte antall og ikke smittetrykk per bydel. Men fortsatt litt jobb som gjenstår, får håpe vi kommer tilbake der vi var i slutten av januar snart! Kun 1 smittet i Nordre Aker siste døgn og 0 i Sentrum.

Tror du er litt for tidlig ute med å se på absolutte tall, smitten er ikke så lav i Oslo ennå.

Forøvrig ligger Bjerke helt i toppsjiktet når det gjelder absolutte tall og høyest i relative tall. I tillegg så har ikke smitten sunket siste 14 dager, den har heller steget noe. Det på tross av at Bjerke lenge har vært den bydelen hvor de har kommet lengst i vaksinering. Det er litt skuffende. På den andre siden så ser vi ganske tydelig av grafen over hvem som er smittet der siste 14 dager at vaksineringen fungerer

2139622375_Screenshot2021-05-02at06_47_29.png.d27c74463ea9b32a73fdd2a3090776af.png

Ingen smittede over 70 år siste 14 dager, kun et fåtall i 60-åra og relativt lav andel smittede i 50-åra. Smitten siste 14 dager ligger på 427 pr 100K, så den er ikke ubetydelig.

Endret av nirolo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (5 timer siden):

Nå er det forfall fordi nettop dette går imot hva du mener i denne saken.

Så alt er subjektivt.

Nei, det Charter-Svein «kritiserer» er ikke subjektivt. Det er et intellektuelt forfall å slutte å tro på vitenskap og fakta, og bytte det ut med skadelig informasjon.

Skal du forsvare ham og det han tror på kan du ikke komme med subjektivitet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men smitten synker altså i Oslo - sammenligna med samme dag forrige uke. 79 i Oslo, mot 106 tilsvarende dag sist uke

Nei smitten er ikke lav i hovedstaden men den er helt klart synkende. Ingen bydeler med over 11 tilfeller. "Verstingene" på østkanten hadde alle ensifra tilfeller natt til i dag. 
Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant om UK - eksperter der borte mener at covid 19 ikke lenger er et problem der og at man faktisk kan avslutte daglige rapportering av smittede mener de samme ekspertene. Så få som 0.2% tester positivt der. 

Gjenåpningens fase 1 har gått smertefritt og alt tyder jo på at fase 2 iverksettes som lovet 17 mai. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/Kyg4x6/de-hadde-europas-hoeyeste-doedsrate-naa-er-det-gode-publivet-tilbake-i-l

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (7 timer siden):

To barndomsvenner i Oslo fikk 1. vaksinedose denne uken. De får 2. dose om 6 uker. Fra mandag av må man vente 12 uker mellom 1. og 2. dose, i hvert fall i Oslo.

Det er forskjell på by og land, kommune til kommune, frisk og syk, tynn og tykk, ung og gammel. Og datasystemene plukker av og til ut et vinnerlodd til feil person.
Aldersgruppen med flest smittetilfeller kommer helt til slutt i vaksinekøen.

Det er bra det går unna i Oslo da, slik at resten av landet etterhvert kan gjenåpne. Vi vet alle at det er Oslo som er det store problemet.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Det er bra det går unna i Oslo da, slik at resten av landet etterhvert kan gjenåpne. Vi vet alle at det er Oslo som er det store problemet.

Problemet er at man skulle gjort dette fra starten av. What took FHI so long? Det virker som om all vaksineforskning som er gjort de siste hundre årene liksom ikke teller på covid 19 vaksinen. Ja den beskytter veldig bra etter bare 1 dose, ja den beskytter ganske sikkert mot å smitte videre (det gjør omtrent alle vaksiner), og ja den funker dårligere på eldre (noe som står i alle grunnleggende lærebøker innenfor geriatri)  

 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Problemet er at man skulle gjort dette fra starten av. What took FHI so long? Det virker som om all vaksineforskning som er gjort de siste hundre årene liksom ikke teller på covid 19 vaksinen. Ja den beskytter veldig bra etter bare 1 dose, ja den beskytter ganske sikkert mot å smitte videre (det gjør omtrent alle vaksiner), og ja den funker dårligere på eldre (noe som står i alle grunnleggende lærebøker innenfor geriatri)  

 

Det er mye krisemaksismering rundt dette som slår alle rekorder. Vaksinen fungerer veldig bra, det ser vi i Israel, i USA, i Storbritannia, i Serbia, i Emiratene, smittetall, innlagte og døde stuper dramatisk. Likevel fortsetter noen med skremsler om død og dommedag og man må aldri gjenåpne og "new normal"; i det amerikanske senatet er alle fullvaksinerte og har vært det i månedsvis, likevel sitter alle der med doble munnbind på sammen(hva skal man med vaksinepass da?), her i Norge skremmer Aftenposten med en artikkel om at vi må foreberede oss på minst et år til med lockdowns, for om man åpner opp når alle er vaksinerte vil 100 000 dø eller noe sånt. Når jeg er vaksinert og det store flertallet i Norge er det også; 80% kommer ikke jeg til på følge en eneste smittevernsregel mer. Nok er da nok! Jeg har gjort mitt offer og mitt bidrag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Det er mye krisemaksismering rundt dette som slår alle rekorder. Vaksinen fungerer veldig bra, det ser vi i Israel, i USA, i Storbritannia, i Serbia, i Emiratene, smittetall, innlagte og døde stuper dramatisk. Likevel fortsetter noen med skremsler om død og dommedag og man må aldri gjenåpne og "new normal"; i det amerikanske senatet er alle fullvaksinerte og har vært det i månedsvis, likevel sitter alle der med doble munnbind på sammen(hva skal man med vaksinepass da?), her i Norge skremmer Aftenposten med en artikkel om at vi må foreberede oss på minst et år til med lockdowns, for om man åpner opp når alle er vaksinerte vil 100 000 dø eller noe sånt. Når jeg er vaksinert og det store flertallet i Norge er det også; 80% kommer ikke jeg til på følge en eneste smittevernsregel mer. Nok er da nok! Jeg har gjort mitt offer og mitt bidrag. 

Jeg skjønner ikke det jeg heller at de sitter der med doble munnbind i senatet. De burde jo bare gjenoppta normal business. Men det er jo flere og flere delstater som har opphevet alle restriksjoner (Texas og Florida feks). 

Men jeg synes det er merkelig at man nærmest har skrota all erfaring med vaksiner de siste 100 årene som om covid 19 vaksina skal behandles helt annerledes. Nærmest nulltoleranse mot bivirkninger og. Alle som har tatt vaksine vet at bivirkningene ved covid 19 vaksinene ligner på de man får ellers av alle andre vaksiner her i verden. Helt ufarlig som regel og forbigående. Ja man kan føle seg dårlig i et par dager, ha vondt i armen , men hvis alternativet er å havne i respirator så er det ganske lett valg. Min bestefar på snart 100 sa han bare var ekstra trøtt et par dager etter vaksinering. Var litt  mye om og men - han hører ganske dårlig så skjønte ikke helt at vaksinesenteret som ringte her i vinter, men  hjemmesykepleien fikk satt vaksine på ham. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner ikke det jeg heller at de sitter der med doble munnbind i senatet. De burde jo bare gjenoppta normal business. Men det er jo flere og flere delstater som har opphevet alle restriksjoner (Texas og Florida feks). 

 

USA er megapolarisert og det har også slått inn på narrativet rundt pandemien. I land som Norge er det bred konsensus rundt smittevernstiltak og at pandemien er ekte, så debattene her er normale og rasjonelle stort sett. I USA slår det derimot rett inn i den politiske kulturkrigen mot Trumpister og Bidenister så munnbind der er ikke nødvendigvis lenger egentlig et rent smittevernstiltak men enn måte å demonstrere at man er mot Donald Trump på. Siden Trumpister rent ut benekter at pandemien er ekte går Bidenister i motsatt retning og insistere på å gå alene i parker og på strender med munnbind på ute i frisk luft og antar at en de ser uten munnbind selv utendørs er en Trump-tilhenger. Mulig jeg tar feil, men det er inntrykk av det jeg observerer her fra mitt hjørne i trause Norge.

Glad jeg bor i Norge - TROSS ALT....

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I natt: Opp mot tusen samlet i park
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=63048

Sitat

Det har vært nok en natt med festbråk flere steder i landet. Søndag morgen anslår politiet at det var opp mot 1000 personer samlet i Nygårdsparken i Bergen natt til søndag.

Det forteller operasjonsleder Eivind Hellesund til Bergens Tidende.

Han sier politiet ser en tydelig trend, og mener det henger sammen med forbudet mot å ha mer enn to gjester i private hjem.

Ifølge Bergensavisen tok ryddearbeidet i parken flere timer søndag morgen. Bilder viser mye søppel strødd rundt i parken.

7d8f4c84-a5f9-413e-9faa-3db4bbe452b2?fit

48fc1e06-2a5d-4a26-b0e1-0555e70857d5?fit

Forstår jo hva som fører til at det skjer, men skulle bare ønske for Bergens skyld at de kunne holde ut littebittegranne lengre. Bergen har jo hatt det relativt åpent en stund med nasjonale tiltak frem til i det siste, så trøttheten bør ikke være heeelt ille enda. Vanskelig å skulle begynne med sporing og sånt hvis det blir et utbrudd blant ungdommer som var tilstede der, og skal på skolen til uka.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

USA er megapolarisert og det har også slått inn på narrativet rundt pandemien. I land som Norge er det bred konsensus rundt smittevernstiltak og at pandemien er ekte, så debattene her er normale og rasjonelle stort sett. I USA slår det derimot rett inn i den politiske kulturkrigen mot Trumpister og Bidenister så munnbind der er ikke nødvendigvis lenger egentlig et rent smittevernstiltak men enn måte å demonstrere at man er mot Donald Trump. Siden Trumpister rent ut benekter at pandemien er ekte går Bidenister i motsatt retning og insistere på å gå alene i parker og på strender med munnbind på ute i frisk luft og antar at en de ser uten munnbind selv utendørs er en Trump-tilhenger. Mulig jeg tar feil, men det er inntrykk av det jeg observerer her fra mitt hjørne i trause Norge.

Ja det er ekstremt polarisert der borte. Og det er ikke tilfeldig at en del republikanske delstater sliter med å få vaksinert befolkningen. Jeg refererte vel til West Virginia her inne - en ganske fattig delstat hvor det nærmest var dropin på vaksinesentere fordi mange takket nei.   Jeg så på CNN i går hvor programlederen latterliggjorde en programleder på Fox News som sa man ikke trengte munnbind utendørs, at det i det store og det hele var tull. Her er altså Fox News på linje med norske Helsedirektoratet.  Jeg må innrømme at jeg må gi programlederen på Fox News rett her. Men i det store og det hele tror jeg ikke akkurat ledende republikanere i posisjon er antivaxxere (kanskje med unntak av Trump) , det er nok heller velgeren som er.  Det Republikanske partiet har gått fra å være et politisk parti med konservative synspunkter til å bli helt ute på viddene de senere åra. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

I natt: Opp mot tusen samlet i park
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=63048

7d8f4c84-a5f9-413e-9faa-3db4bbe452b2?fit

Forstår jo hva som fører til at det skjer, men skulle bare ønske for Bergens skyld at de kunne holde ut littebittegranne lengre. Bergen har jo hatt det relativt åpent en stund med nasjonale tiltak frem til i det siste, så trøttheten bør ikke være heeelt ille enda. Vanskelig å skulle begynne med sporing og sånt hvis det blir et utbrudd blant ungdommer som var tilstede der, og skal på skolen til uka.

Mens her i Oslo var folk tydeligvis ferdigfesta natt til 1 mai og politiet rapporterte om en rolig natt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Jeg så på CNN i går hvor programlederen latterliggjorde en programleder på Fox News som sa man ikke trengte munnbind utendørs, at det i det store og det hele var tull. Jeg må innrømme at jeg må gi programlederen på Fox News rett her. Men i det store og det hele tror jeg ikke akkurat ledende republikanere i posisjon er antivaxxere (kanskje med unntak av Trump) , det er nok heller velgeren som er. 

Jeg synes både CNN og Fox News er motbydelige kanaler. Det er ikke nyheter - det er trash og senasjonalisme. Jeg tror de bevisst prøver å appellere til de uinformerte og ignorante som ikke har peil på hva som skjer utenfor USA. De vet neppe at i europeiske land er det normen å ikke gå med munnbind overalt utendørs i en pandemi og at det ikke anbefales av helsemyndigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...