Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (6 minutter siden):

Molde-ordføraren meiner også at Oslo må bli betre på smittesporing. Dette blir vel vanskelegare no når smitten har auka så mykje, men er dette noko som Oslo kan bli enno betre på?

Smittesporere som har våget seg til å konfrontere muslimske "no go areas", har vel blitt drevet tilbake av molotov cocktailer. Spøk til side, er det noen straff for å ikke ta en test som man er blitt anbefalt å ta? Dvs om man har vært på samme sted som en smittet, og en har fått beskjed om å ta en test. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (14 minutter siden):

Molde-ordføraren anklagar Oslo for dårleg styring. Ein veit at byrådet for kort tid sidan letta på tiltaka. Deretter steig smittetalet, slik at ein må stramme inn enno meir. Har ikkje Molde-ordføraren litt rett?

Molde-ordføraren meiner også at Oslo må bli betre på smittesporing. Dette blir vel vanskelegare no når smitten har auka så mykje, men er dette noko som Oslo kan bli enno betre på?

Nå er jeg ikke noen fan av Jo-Jo strategien norge har holdt på med siden sommerferien 2020, en burde stengt ned og stengt ned skikkelig en periode til vi var på 0 smittede (likt vi gjorde i starten) for så å åpne samfunnet igjen for oss som bor her i norge og ellers hatt ekstremt strenge innreise regler frem til en stor nok andel av befolkningen var vaksinert. Dette er dog et ansvar som ligger mer på regjeringen enn byrådet i Oslo, hadde regjeringen tatt de grep som var nødvendige hadde ikke Oslo vært i den situasjonen de er i i dag, der er jeg helt enig med Raymond. 

Det som reageres på fra min side er måten Dahl går ut og undergraver alt oslofolk har gjort og lidd gjennom og videre skylder på byrådet i oslo for smitte tilfellene de har hatt i Molde av alle ting. Jeg vet ellers ikke hvilket forhold til du har til Molde, men ut fra ditt valg med å bruke nynorsk her på forumet kan det vel kanskje tenkes at du ikke bor alt for langt unna? Jeg bor i en liten kommune utenfor Ålesund og har flere ganger fått kjenne at det koker greit etter uttalelser fra Dahl på alt fra sykehus konfliktene som herjer i Møre og Romsdal, ferge tilbud, veiutbygging osv, mannen har rett og slett en vrangforestilling om at Molde er verdens navle, at fylkestinget for M&R ligger i molde gjør heller ikke saken mye bedre. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 5
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (24 minutter siden):

Molde-ordføraren anklagar Oslo for dårleg styring. Ein veit at byrådet for kort tid sidan letta på tiltaka. Deretter steig smittetalet, slik at ein må stramme inn enno meir. Har ikkje Molde-ordføraren litt rett?

Molde-ordføraren meiner også at Oslo må bli betre på smittesporing. Dette blir vel vanskelegare no når smitten har auka så mykje, men er dette noko som Oslo kan bli enno betre på?

Hele Moldes befolkning utgjør en halv bydel i Oslo.. Ingen i Oslo tar denne ordføreren alvorlig. Han aner ikke hva han snakker om. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (24 minutter siden):

Det som reageres på fra min side er måten Dahl går ut og undergraver alt oslofolk har gjort og lidd gjennom og videre skylder på byrådet i oslo for smitte tilfellene de har hatt i Molde av alle ting.

Dette er eg einig i. Samstundes kan det også godt hende at han har rett i at mykje av smitten i Molde kjem frå Oslo. Dette kan godt vere synsing, men det kan også hende at han har det frå dei som jobbar med smittesporing i kommunen. I så fall veit han mykje betre kvar smitten kjem frå enn oss andre.

Sidan kritikken mot Molde-ordføraren har vore ganske samstemt fekk eg lyst til å ta han litt i forsvar. Eg kan leggje til at eg bur i Sunnfjord, og at eg har lite greie på lokalpolitikken i nabofylket i nord. (Eg kjenner meg likevel att på den måten at mitt kjære Sogn og Fjordane også hadde mykje intern strid fram til regionen vart lagd ned som sjølvstendig fylke for litt over eit år sidan).

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mens mutantene herjer leser vi om at det holdes store fester med både 50 og 80 deltakere, drittsekker som saboterer jobben med å få ned smitten og dermed er ansvarlige for tap av milliarder av kroner i dagsverk. Jeg synes silkehanskene må av og at hardere straffer må til for å stanse slik saboteringen av smittevernet. Bøtene for slike brud bør settes opp mot hundre tusen kroner og ubetinget fengsel bør også tas i bruk. Man kan ikke ta på sammfunsfiendtlige drittsekker og avskum med silkehansker.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Ja det var dårlig formulert av meg. Jeg mente, det er ikke bare Oslo som har slike regler. Men det virker til at det er der de ikke klarer å overholde reglene og stadig må nedlegge flere. Det har og går samme vei for Oslo, innskjerping. 

Stanset fest med 50 deltagere i Bergen: – Diskolys og full fest

Politiet rykket kl. 19 ut til en gate i Bergen sentrum, etter å ha fått fortvilte meldinger fra naboer om full fest og høy musikk i ett døgn, melder Vest politidistrikt på Twitter.

– Politiet har vært på stedet og har påtruffet ca 50 feststemte personer. De er på vei til å forlate stedet nå, skriver politiet.

Bergen kommune har ikke noen lokal forskrift som forbyr private sammenkomster.

– Det er ikke ofte vi opplever noe slikt. Det er søndag, og vi har noe som heter helligdagsbestemmelser, sier operasjonsleder Tatjana Knappen i Vest politidistrikt til Bergens Tidende.

I henhold til de nasjonale coronareglene anbefales folk å ikke ha besøk av mer enn fem personer.

– Her var det langt flere. Samtidig er ikke dette en forskrift du kan anmelde folk etter. Vi kan kun anmode dem om å forlate stedet, sier Knappen.

– Det var diskolys og full fest, sier Knappen til Bergensavisen.

(VG/NTB)

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 timer siden):

Stanset fest med 50 deltagere i Bergen: – Diskolys og full fest

Politiet rykket kl. 19 ut til en gate i Bergen sentrum, etter å ha fått fortvilte meldinger fra naboer om full fest og høy musikk i ett døgn, melder Vest politidistrikt på Twitter.

– Politiet har vært på stedet og har påtruffet ca 50 feststemte personer. De er på vei til å forlate stedet nå, skriver politiet.

Bergen kommune har ikke noen lokal forskrift som forbyr private sammenkomster.

– Det er ikke ofte vi opplever noe slikt. Det er søndag, og vi har noe som heter helligdagsbestemmelser, sier operasjonsleder Tatjana Knappen i Vest politidistrikt til Bergens Tidende.

I henhold til de nasjonale coronareglene anbefales folk å ikke ha besøk av mer enn fem personer.

– Her var det langt flere. Samtidig er ikke dette en forskrift du kan anmelde folk etter. Vi kan kun anmode dem om å forlate stedet, sier Knappen.

– Det var diskolys og full fest, sier Knappen til Bergensavisen.

(VG/NTB)

 

 

 

Ja det skjer i de større byene også, men Oslo er den eneste byen som skjerper straffene for slike ting. Går fra bot til fengsel. Er det pga folk ikke kan oppføre seg eller at de har dårlig råd? Jeg heller mot førstnevnte..

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (5 timer siden):

– Her var det langt flere. Samtidig er ikke dette en forskrift du kan anmelde folk etter. Vi kan kun anmode dem om å forlate stedet, sier Knappen.

Eg spurde her i tråden rett over nyttår om kva som var maksgrense for besøk (eller fest) i eigen heim, og her er altså svaret. Det er inga maksgrense.

Dersom det kjem nye nasjonale krav meiner eg at det bør innførast ei absolutt grense (altså ikkje berre anbefalingar) for kor mange som har lov til å samlast i private heimar utanom husstanden. 50 deltakarar på fest er altfor mange i den situasjonen landet er i no. Ein kan ikkje la nokre få idiotar få styre på samstundes som mange bedrifter må halde stengt, breiddeidretten ikkje får lov til å drive aktivitet, kulturtilbodet er stengt ned, lag og organisasjonar held stengt på grunn av anbefalingane, ungdommen slit med psykiske problem, eldre sit einsame og folk flest stort sett held seg heime. For å nemne noko.

(Det er også eit spørsmål om festdeltakarane heldt minst 1 meter avstand til kvarandre. Men også dette er ei anbefaling).

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/22/2021 at 6:54 AM, Espen Hugaas Andersen said:

290/dag i snitt i uke 7, der det var 248/dag i snitt i uke 6. Altså 17% vekst uke over uke. Man kan forvente at denne utviklingen vil øke uten flere tiltak, ettersom de mer smittsomme variantene fortsatt ikke er dominante. Om vi havner på 25% vekst i uke 8 vil snittet for uke 8 havne på 362/dag.

Det ville være det høyeste snittet siden uke 2.

Snittet endte på 353/dag i uke 8, eller 22% vekst uke over uke. Litt mindre enn jeg fryktet.

Jeg tror nok vi må forberede oss på fortsatt vekst i uke 9, men nå er det nye tiltak og samtidig også virkninger og ettervirkninger av vinterferie. Et annet moment er at den britiske varianten fortsetter å øke utbredelsen. Så det er faktorer som trekker i begge retninger, og det er litt vanskelig å si akkurat hvordan det slår ut.

Jeg tenker vi havner nærmere 20% vekst i uke 9, men alt i 5-30% spennet ville ikke overraske meg. 20% vekst ville bety 424/dag i uke 9. Jeg tenker denne og neste uke vil egentlig avgjøre om det må enda sterkere tiltak til for å få kontroll på de mer smittsomme variantene. Man får håpe tiltakene er gode nok og veksten avtar.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Gårsdagens tal:

Sitat
00:21 

180 nye koronasmittede siste døgn

 

Det siste døgnet er det registrert 180 koronasmittede i Norge. Det er 82 færre enn dagen før og 37 færre enn samme dag i forrige uke. Ved midnatt natt til mandag er det registrert 71.006 koronasmittede personer her i landet, viser tall fra FHI.

Sitat
04:44 

115 nye koronasmittede i Oslo

 

Det er registrert 115 nye koronasmittede i Oslo siste døgn. Det er 48 færre enn gjennomsnittet den siste uken, men ti flere enn forrige søndag. Det er 14 mindre enn gjennomsnittet de foregående 14 dagene, som var på 129 smittede per dag.

Dette kunne ha vore verre. Eg håpar at dette ikkje berre er etterslep i MSIS. Er ein heldig kan vinterferie med stengte skular ha hatt ein viss positiv effekt på dei nasjonale tala. (Eller så kan det like gjerne vere at for få testar seg). Det blir spennande å sjå kva tala for i dag vil vise.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Ser ut som om det skjer noe med vaksinefordelingen nå. 

Oslo har svinget mye i tildeling av vaksine men har i uke 6, 7, 8 og 9 i snitt mottatt 9190 doser i uka. I uke 10 er Oslo tildelt 18960 doser.

Bergen har i uke 6, 7, 8 og 9 i snitt mottatt 4447 doser, og er i uke 10 tildelt 5882 doser.

Trondheim har i uke 6, 7, 8 og 9 i snitt mottatt 3235 doser og er i uke 10 tildelt 4148 doser.

Stavanger har i uke 6, 7, 8 og 9 i snitt mottatt 1951 doser og er i uke 10 tildelt 2930 doser. 

 

Det ser ut som om Oslo får 106% økning av tildeling, mens Bergen får 32%, Trondheim 28% og Stavanger 50% mer enn snitt for ukene nevnt over. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, Morromann said:

Mens mutantene herjer leser vi om at det holdes store fester med både 50 og 80 deltakere, drittsekker som saboterer jobben med å få ned smitten og dermed er ansvarlige for tap av milliarder av kroner i dagsverk. Jeg synes silkehanskene må av og at hardere straffer må til for å stanse slik saboteringen av smittevernet. Bøtene for slike brud bør settes opp mot hundre tusen kroner og ubetinget fengsel bør også tas i bruk. Man kan ikke ta på sammfunsfiendtlige drittsekker og avskum med silkehansker.

Det var en større fest i nabolaget her i forrige uke. De holdt feste uten i hagen (tett i tett boligfelt) og derav omgikk de vel begrensningene. Riktignok ikke greit med ekstrem støy uten nabovarsel til langt og sent. Men etterhvert trakk de inn. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Andre1980 said:

Ser ut som om det skjer noe med vaksinefordelingen nå. 

Oslo har svinget mye i tildeling av vaksine men har i uke 6, 7, 8 og 9 i snitt mottatt 9190 doser i uka. I uke 10 er Oslo tildelt 18960 doser.

Bergen har i uke 6, 7, 8 og 9 i snitt mottatt 4447 doser, og er i uke 10 tildelt 5882 doser.

Trondheim har i uke 6, 7, 8 og 9 i snitt mottatt 3235 doser og er i uke 10 tildelt 4148 doser.

Stavanger har i uke 6, 7, 8 og 9 i snitt mottatt 1951 doser og er i uke 10 tildelt 2930 doser. 

 

Det ser ut som om Oslo får 106% økning av tildeling, mens Bergen får 32%, Trondheim 28% og Stavanger 50% mer enn snitt for ukene nevnt over. 

Det som er interessant oppå dette. Hvilke får nå disse vaksinene for samme ukene? Og er det alle Pfizer?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

 

Israel begynte vaksinering 19. desember med Pfizer-vaksinen. Fordi det tar en måned fra første stikk til full beskyttelse, betyr det at de første var fullvaksinerte 16. januar. Det er fra denne tiden de har målt hvor mange som ble smittet.

Av de fullvaksinerte, altså en uke etter andre dose, er:

743.000 over 60 år. Av dem fikk 531 personer corona, noe som tilsvarer 0,071 prosent. 3 døde, 21 fikk alvorlig sykdom.

387.000 under 60 år. Av dem fikk 258 personer corona, 0,067 prosent. Ingen døde, 3 fikk alvorlig sykdom.

 

Har man sett noe på hvorfor vaksinen ikke beskyttet de som ble syke på tross av vaksineringen?

Quote


– Disse tallene tyder absolutt på at vaksinen beskytter også mot smittespredning, selv om man ikke har undersøkt eksplisitt at vaksinerte faktisk smitter færre, sier Spurkland.

Quote

Det er helt utenkelig at man skifter fra å være smittsom og syk, til bare smittsom. De som har fått vaksinen har klart å kvitte seg med viruset veldig effektivt.

Jeg forstår at man banner i kjærka når man er kritisk mot tallene fra Israel men synes det er litt mye "faglig synsing" og antakelser basert på tidligere faglig kunnskap (som ikke alltid gjenspeiler seg i SARS-CoV-2) kontra empiri.

Når Israel presenterer disse tallene som "absolutte" så tok jeg utgangspunkt i at de hadde testet alle som inngikk i tallmaterialet men det viser det seg at de ikke gjør.
 

Quote

– Kan det hende flere er smittet enn det studien viser, men at de ikke har symptomer og derfor ikke tester seg?
– Det kan hende. Men, testkriteriene er like, så derfor tror vi at symptomatiske personer testet seg og at dataene er representative. Vi trenger mer data for å evaluere vaksineeffekt mot asymptomatisk infeksjon, sier den israelske forskeren.

I veldig mange fagmiljøer ville ikke slikt antakelser, uansett hvor godt faglig begrunnet de var, vært gode nok til å ta viktige beslutninger. Jeg synes faglig eller kvalifisert gjetning litt for lett slipper unna i noen fagmiljøer.

"Tror", "antar", "helt utenkelig", "Forventer"....

Veldig positivt dette, men jeg avventer med resultatene.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Dette kunne ha vore verre. Eg håpar at dette ikkje berre er etterslep i MSIS. Er ein heldig kan vinterferie med stengte skular ha hatt ein viss positiv effekt på dei nasjonale tala. (Eller så kan det like gjerne vere at for få testar seg). Det blir spennande å sjå kva tala for i dag vil vise.

Reisesmitte ventes å øke når Oslo-folk vender tilbake fra vinterferie. Så det blir spennende. Oslos helsebyråd oppfordrer alle som kommer hjem fra vinterferie om å teste seg. Jeg vet ikke om det blir sagt i flere kommuner. Og om det siktes til utenlandsreisende eller hyttefolket.

Hvis alle tester seg får man avdekket de asymptomatiske smittede også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Krever negativ koronatest før reisen – men deler fly med folk som ikke må teste seg

Nils Ingar Egeland må avgi negativ koronatest hver gang han skal fly hjem fra Oslo til Svalbard. Det må ikke medpassasjerer som går av under mellomlanding i Tromsø. – Jeg kan i løpet av turen sitte sammen med en potensiell smittebombe, sier han.

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/alle-som-skal-til-svalbard-ma-testes-for-covid-19_-det-ma-ikke-de-som-deler-flyet-til-tromso-1.15389652

  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 timer siden):

Gårsdagens tal:

Dette kunne ha vore verre. Eg håpar at dette ikkje berre er etterslep i MSIS. Er ein heldig kan vinterferie med stengte skular ha hatt ein viss positiv effekt på dei nasjonale tala. (Eller så kan det like gjerne vere at for få testar seg). Det blir spennande å sjå kva tala for i dag vil vise.

Helgetallene er alltid  lave, men dette her vel på nivå  med forrige søndag kanskje tom enda litt lavere. Vi får se hva dagens tall sier - det blir spennende. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...