Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

aomt skrev (8 minutter siden):

Forstår du bakgrunn for de reglene? Forstår du at det er slik smitten sprer og folk dør? Så langt har over 600 død av covid. Det er nesten 10 ganger flere enn Breivik drepte. Og det er nettopp "å treffe litt fleire venner" som fører til. Si meg, er det SÅ vanskelig å ha mindre fester? Er det SÅ vanskelig å avstå fra det i 1 år? Er det SÅ vanskelig å ta det ute? Eller treffes via zoom? Nei, det er ikkje det. 

Hele dette innlegget vitner om at du er ganske uvitende. Det er faktisk en grunn til at hjelpetelefoner for psykisk helse nærmest har sprengt kapasitet nå. Det er ikke naturlig for mennesker å gjøre dette over lenger tid. Det er fint at du har det fint og klarer deg uten sosial interaksjon. Men for mange så er dette en vesentlig del av livet. 

Dette er dog et paradoks. Vi gjør alt vi kan for å ikke overbelaste de somatiske sengeplassene pga corona, men for psykriatrien så er det for lengst overbelasta og sistnevnte aksepterer vi.  Flere som har slitt med spiseforstyrrelser har stått frem og sagt at det ikke er sikkert de hadde overlevd om sykdommen hadde herja som verst i dag mtp hvor mange tilbud som nærmest har forsvunnet/kuttet kraftig. 

Endret av William_S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (6 minutter siden):

Hele dette innlegget vitner om at du er ganske uvitende. Det er faktisk en grunn til at hjelpetelefoner for psykisk helse nærmest har sprengt kapasitet nå. Det er ikke naturlig for mennesker å gjøre dette over lenger tid. Det er fint at du har det fint og klarer deg uten sosial interaksjon. Men for mange så er dette en vesentlig del av livet. 

Dette er dog et paradoks. Vi gjør alt vi kan for å ikke overbelaste de somatiske sengeplassene pga corona, men for psykriatrien så er det for lengst overbelasta og sistnevnte aksepterer vi. 

Jeg syns det er en litt feilet argumentasjon, for lockdown eller ikke lockdown så er vi likefult i en pandemi, hadde vi ikke hatt lockdown å smitten føyk til himmels tror jeg vi hadde hatt vertfall like mye om ikke mer trafikk på hjelpetelefonene enn vi har i dag i korrelasjon til lockdown. Det er ikke så enkelt som å si at vi ofrer psykisk helse for fysisk helse. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Hele dette innlegget vitner om at du er ganske uvitende. Det er faktisk en grunn til at hjelpetelefoner for psykisk helse nærmest har sprengt kapasitet nå. Det er ikke naturlig for mennesker å gjøre dette over lenger tid. Det er fint at du har det fint og klarer deg uten sosial interaksjon. Men for mange så er dette en vesentlig del av livet. 

Dette er dog et paradoks. Vi gjør alt vi kan for å ikke overbelaste de somatiske sengeplassene pga corona, men for psykriatrien så er det for lengst overbelasta og sistnevnte aksepterer vi.  Flere som har slitt med spiseforstyrrelser har stått frem og sagt at det ikke er sikkert de hadde overlevd om sykdommen hadde herja som verst i dag mtp hvor mange tilbud som nærmest har forsvunnet/kuttet kraftig. 

Det er ingen folkerett å drikke seg dritting på store fester. Det er fortsatt lov å treffe venner, men i begrensa antall. Ingen sier at du må være ensom. Besøk Peter, så Ola, så Kari. Fullt lovlig og i tråd med regler. Ha sosiale interaksjoner på facetime, zoom. Spill DOTA/CS sammen. Mange muligheter enn større fester.

Du har ikkje svart på spm mitt. Det scenario eg kom med, der du er direkte skyldig (og uten noe tvil) i død, langvarige skader og enorme økonomiske tap - kas straff bør du få for det?

 

Til slutt, om ALLE hadde fulgt reglene, så hadde vi vert for lengst ute av pandemien. Eg ønskjer også å feste. Eg ønskjer å dra på teateret. Eg ønskjer å reise på ferie. Men eg følger råd og regler. Det er pga idioter som hever seg over systemet, som trur at DERES behov er så unik - egosentriske idioter uten like, som driter i lover, at alle andre må lide. Så ja, det gleder meg å se de folka straffes hardere og hardere. Om de greier ikkje å tilpasse seg samfunnet og dess lover, så bør de utestenges (fengsel) til de lærer å følge regler, istedenfor å spre smitten. Disse kreftceller av mennskjer bør settes i fengsel raskest mulig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aomt skrev (3 minutter siden):

Det er ingen folkerett å drikke seg dritting på store fester. Det er fortsatt lov å treffe venner, men i begrensa antall. Ingen sier at du må være ensom. Besøk Peter, så Ola, så Kari. Fullt lovlig og i tråd med regler. Ha sosiale interaksjoner på facetime, zoom. Spill DOTA/CS sammen. Mange muligheter enn større fester.

Du har ikkje svart på spm mitt. Det scenario eg kom med, der du er direkte skyldig (og uten noe tvil) i død, langvarige skader og enorme økonomiske tap - kas straff bør du få for det?

 

Til slutt, om ALLE hadde fulgt reglene, så hadde vi vert for lengst ute av pandemien. Eg ønskjer også å feste. Eg ønskjer å dra på teateret. Eg ønskjer å reise på ferie. Men eg følger råd og regler. Det er pga idioter som hever seg over systemet, som trur at DERES behov er så unik - egosentriske idioter uten like, som driter i lover, at alle andre må lide. Så ja, det gleder meg å se de folka straffes hardere og hardere. Om de greier ikkje å tilpasse seg samfunnet og dess lover, så bør de utestenges (fengsel) til de lærer å følge regler, istedenfor å spre smitten. Disse kreftceller av mennskjer bør settes i fengsel raskest mulig. 

Det virker som for meg her at du ønsker en politistat. En ting har iallefall blitt helt klart under denne pandemien - folk ønsker tydeligvis autoritært styre tidvis. Det er ikke nødvendigvis snakk om vill festing som er greia her, men fravær av alt. Fraværet av å møte opp på skolen, fraværet av  å møte på universitetet, fraværet av å delta i fritidsaktiviteter og lignende. Jeg tror ikke det er festen som står i fokus her for de fleste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (10 minutter siden):

Det er ikkje det. Se på New Zealand. De stenger ned byen med ein gong de får 1 tilfelle. 10-14 dager senere så lever aller som normalt. Korleis har det vert i Norge? Kor mye penger har staten tapt? Kor mye penger vanlige folk har tapt?

Myndighetene har jo alle midler og data for å kunne forutse utviklingen og være i forveien av smitta. Er det mutant ut på ferden - steng ned bygda asap i 2 uker, FØR den sprer seg og den må være stengt i 2-6 månad. 

 

Er det noe skikkelig oppfølging på de som kommer til landet, mtp karantene? Eg kan si at når eg reiste over grensa (før jul), så ble verken adressa eller noe annet notert. Systemet baserer seg 100% på tillit. Men det fungerer ikkje med polakker som kommer hit for å tjene penger. De kommer ikkje til å sitte på hotellet i 2 uker, det er nokså logisk. Ingenting imot polakker (i alle fall ikkje i denne sammenheng), det er faktisk myndighetene som svikter. 

Jo, men en komplett nedstengning for å få bukt med all smitte ville også ha en pris, og det er vel heller ikke gitt at vi, som har en lang grense mot tre andre land, ville klare å holde den tilsvarende kontrollen med trafikken inn som New Zealand gjør. Jeg prøver altså ikke si at alt Norge gjør er riktig, men å poengtere at det er umulig å konkludere med et fasitsvar her. Personlig tror jeg vi kommer ut på andre siden med den konklusjonen at vi tok for hardt i. Vi har prestert det kunststykket å få den generelle dødligheten i samfunnet ned i en pandemi. Da er det noe som skurrer i mitt hode...

Lenke til kommentar
William_S skrev (13 minutter siden):

Det virker som for meg her at du ønsker en politistat. En ting har iallefall blitt helt klart under denne pandemien - folk ønsker tydeligvis autoritært styre tidvis. 


Det er vel ingen som ønsker en politistat og autoritært styre ... vel, noen er det sikkert, men de aller fleste ønsker seg vel heller mindre smitte, slik at de og deres nærmeste ikke blir syke.

Målet er ikke å stenge ned mest mulig, målet er å redusere smitten mest mulig, å det gjøres best med nedstenginger inntil man har andre løsninger, som vaksinering, som nå er i gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenk å ha et ego som Molde-ordføreren hvor du innbiller deg at du kunnskapsløst kan belære andre i en helt annen situasjon om koronatiltak, men samtidig være en ordfører som trenger hjelp fra statsministerens høyre hånd for å komme i kontakt med nasjonal presse.

Tenk å være statsminister, ordfører, stortingsrepresentant eller talsperson i samme parti som har brukt den siste tiden på å bedyre at det er skikkelig ufint å antyde at det lå noen strategi eller koordinering bak utspillet fra Molde-ordføreren, og at det viktigste er å stå sammen, ikke partipolitikk.

Og så bare blæm:

Solbergs statssekretær var i dialog med Molde-ordfører før korona-utspill

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):


Det er vel ingen som ønsker en politistat og autoritært styre ... vel, noen er det sikkert, men de aller fleste ønsker seg vel heller mindre smitte, slik at de og deres nærmeste ikke blir syke.

Målet er ikke å stenge ned mest mulig, målet er å redusere smitten mest mulig, å det gjøres best med nedstenginger inntil man har andre løsninger, som vaksinering, som nå er i gang.

Og når i verdenshistorien var det at samfunn innførte lockdown p g a et virus? Åja, det er sant, aldri. Burde det fortelle oss noe? 

Det er på tide å våkne opp. Den uhellige alliansen mellom media, politikere og akademia er et stort, stort problem. 

 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (1 minutt siden):

Og når i verdenshistorien var det at samfunn innførte lockdown p g a et virus?


1918 under spanskesyken, 1958 (lokalt under asiasyken) ... samt i 1350, men da for en bakterie, og i nesten alle mindre lokale utbrudd av farlige virus det siste årtusenet.

Det er helt vanlig prosedyre, som vi vet virker, men de av oss som lever i dag har åpenbart ikke levd gjennom de tidligere store pandemiene, så vi husker det ikke.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Tenk å ha et ego som Molde-ordføreren hvor du innbiller deg at du kunnskapsløst kan belære andre i en helt annen situasjon om koronatiltak, men samtidig være en ordfører som trenger hjelp fra statsministerens høyre hånd for å komme i kontakt med nasjonal presse.

Tenk å være statsminister, ordfører, stortingsrepresentant eller talsperson i samme parti som har brukt den siste tiden på å bedyre at det er skikkelig ufint å antyde at det lå noen strategi eller koordinering bak utspillet fra Molde-ordføreren, og at det viktigste er å stå sammen, ikke partipolitikk.

Og så bare blæm:

Solbergs statssekretær var i dialog med Molde-ordfører før korona-utspill

Dette er en skandale - SOlberg burde gi fyren sparken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):


1918 under spanskesyken, 1958 (lokalt under asiasyken) ... samt i 1350, men da for en bakterie, og i nesten alle mindre lokale utbrudd av farlige virus det siste årtusenet.

Det er helt vanlig prosedyre, som vi vet virker, men de av oss som lever i dag har åpenbart ikke levd gjennom de tidligere store pandemiene, så vi husker det ikke.

Vi trenger ikke gå lenger tilbake enn til 2003 for å finne forrige pandemi. Synet av alle de døde som lå rundt på gatene hjemsøker meg fortsatt... 

Neida, fra spøk til alvor. Jeg respekterer det synet du har. Men tiltakene er altfor strenge i forhold til dødstall. Pandemier som dette kommer kanskje med 20-30 års mellomrom, og vi kan vel ikke stenge ned samfunnet hver gang? 

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (44 minutter siden):

Jo, men en komplett nedstengning for å få bukt med all smitte ville også ha en pris, og det er vel heller ikke gitt at vi, som har en lang grense mot tre andre land, ville klare å holde den tilsvarende kontrollen med trafikken inn som New Zealand gjør. Jeg prøver altså ikke si at alt Norge gjør er riktig, men å poengtere at det er umulig å konkludere med et fasitsvar her. Personlig tror jeg vi kommer ut på andre siden med den konklusjonen at vi tok for hardt i. Vi har prestert det kunststykket å få den generelle dødligheten i samfunnet ned i en pandemi. Da er det noe som skurrer i mitt hode...

Stengte grenser har vi hatt lenge. Det er vel ikkje SÅ mange som tar seg ulovlig til Norge. Selv om det er enklere å ta seg fra Sverige til Norge (enn New Zealand), så er ikkje det vesentlig forskjell. Hovedforskjell ligger i korleis krisen blir håndtert.

 

William_S skrev (47 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis snakk om vill festing som er greia her

Du har fortsatt til gode å gi svar på ein enkelt spørsmål. Om du fester og det fører til død og enorme økonomiske konsekvenser, kva burde straffen være?
At du gjør alt mulig for å vri deg unna forteller meg at du er enig at det bør straffes knallhardt. På lik linje som andre saker der folk driter i loven.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, aomt said:

Stengte grenser har vi hatt lenge. Det er vel ikkje SÅ mange som tar seg ulovlig til Norge. Selv om det er enklere å ta seg fra Sverige til Norge (enn New Zealand), så er ikkje det vesentlig forskjell. Hovedforskjell ligger i korleis krisen blir håndtert.

Norge har i praktiken inte stängda gränser och jag är rimeligt sikker på att Norge har mer kort tids arbetskraft än Nya Zeeland.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (59 minutter siden):

Tenk å ha et ego som Molde-ordføreren hvor du innbiller deg at du kunnskapsløst kan belære andre i en helt annen situasjon om koronatiltak, men samtidig være en ordfører som trenger hjelp fra statsministerens høyre hånd for å komme i kontakt med nasjonal presse.

Tenk å være statsminister, ordfører, stortingsrepresentant eller talsperson i samme parti som har brukt den siste tiden på å bedyre at det er skikkelig ufint å antyde at det lå noen strategi eller koordinering bak utspillet fra Molde-ordføreren, og at det viktigste er å stå sammen, ikke partipolitikk.

Og så bare blæm:

Solbergs statssekretær var i dialog med Molde-ordfører før korona-utspill

Tenk å ha et ego som byrådslederen hvor du innbiller deg at du kunnskapsløst kan kreve at andre kommuner skal gi fra seg vaksiner fordi du selv synes at din by og dine innbyggere er så mye mer verdt og viktigere enn alle andre. 

Tenk å være medie-norge... -VG, Dagbladet, NRK, og TV2, alle med en organisasjon fra vaskepersonal til sjefsredaktør som er bosatt i Oslo som snakker varmt om herr Johansen. (Og ja, jeg tok med TV2, som årlig får smekk for å ha for mye av ledelse og ansatte i Oslo)

Tenk å være resten av Norge som sitter å hører på dette fjaset. Dersom Raymond får viljen sin, bør også Norge si fra seg alle vaksiner i det hele for nå. Det er andre som trenger dem mer. 

Det er en person i dette landet som har startet dette, og det er Raymond Johansen som mente han trengte mer enn sin rettferdige del. 

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (3 minutter siden):

Tenk å være resten av Norge som sitter å hører på dette fjaset ...


Nekte-Raymond, som gikk fra å ikke ville stenge ned, og som nærmest måtte trues av Høie, har nå blitt rappe-Raymond, som vil stjele vaksinene til alle andre i landet, fordi han mener han trenger de mer selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Nekte-Raymond, som gikk fra å ikke ville stenge ned, og som nærmest måtte trues av Høie, har nå blitt rappe-Raymond, som vil stjele vaksinene til alle andre i landet, fordi han mener han trenger de mer selv.

Jeg kan se at det er vanskelig å styre og mange hensyn som må tas, men herr Raymond Johansen har jo vinglet noe voldsomt ang. tiltak, og jeg mistenker at noe var politikk, samtidig som han har hylt opp om ekstra vaksiner. Jeg tror veldig mange har blitt provosert av hans vaksine-uttalelser men har holdt kjeft lenge, men ting begynner å rakne nå. Folk er lei, og nå redd når FHI går ut og vurderer vaksinestrategien (og dermed om Raymond skal få viljen sin). 

Jeg kan si såppas, dersom han får det slik han vil, så vil det politiske landskapet endre seg kraftig for mange år fremover.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Ny TV 2-måling: 6 av 10 vil endre vaksinestrategien
Et klart flertall mener regjeringen bør snu og prioritere kommuner som har hatt mye koronasmitte i vaksine-køen. Det viser en ny hurtigmåling utført av Kantar for TV 2 mandag.
https://www.tv2.no/nyheter/11988189/

A0BDC612-52B8-4022-A8E9-BC48A38DCE39.thumb.jpeg.5f0bee20531d93c3d7457160057fedf8.jpeg

Hvem ble spurt, hvor mange ble spurt? En kan regne med at alle i østlandsområdet (2,5 mill) sier de vil prioritere områder med høyt smittetrykk (østlandet) så det gagner dem... denne undersøkelsen betyr ingenting og bærer preg av flertallets tyranni. 

Lenke til kommentar

Derfor endrer hun vaksinemening: – Vi er ikke egoistiske

Sitat

Immunolog og førstelektor ved UiO Tone Gregers mener det er på sin plass at Oslo prioriteres i vaksinefordelingen.

Blant dem som har endret sin mening om vaksinestrategi er immunolog og førstelektor ved UiO Tone Gregers. Når hun før mente at vaksinene skulle fordeles jevnt utover landet, er hun nå klar på at Oslo bør prioriteres.

– Per 1. mars er 21.836 fullvasksinert i Oslo. Hvis befolkningen er på 700.000, utgjør det cirka 3 prosent. Det er så lite at man kan i hvert fall ikke snakke om noe flokkimmunitet. Hvis R-tallet er på 1,4 betyr det at 28 prosent av befolkningen i Oslo må være fullvaksinert for at vi skal få kontroll. Da sier det seg selv at vi er ganske langt unna det, sier Gregers.

Immunologen sier at hun hele tiden har tenkt at små kommuner og små steder har større utfordringer knyttet til et utbrudd – og at man derfor skal sørge for at disse også holdes under kontroll.

Men med tanke på hvor få vaksiner Norge sitter på akkurat nå, mener Gregers at noe må gjøres.

– Når vi har et så begrenset antall av vaksiner, tenker jeg det kan være en god strategi og prioritere å få kontroll i områder med størst befolkningstetthet. I hvert fall nå, også kan den eventuelt endres når vi får flere vaksiner, sier hun.

https://www.tv2.no/nyheter/11987327/

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...