Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knipsolini skrev (3 minutter siden):

Tror det er flere som fant det morsomt, trodde helt ærlig at tekst tv ikke eksisterte lenger. Men gode minner fra 90-tallet!

så nå er man plutselig "av den gamle skolen" hvis man titter på teksttv-nyheter? vel den var ny for meg, men kan leve med det :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

NTNU slår på stortromma og lover mer fysisk undervisning til våren (til tross for ingen skoleeksamener)

Quote

Mer fysisk undervisning i vårsemesteret, men med forsiktig gjenåpning i januar

Etter at NTNU bestemte at det ikke vil bli holdt skoleeksamen våren 2021, har mange lurt på om det heller ikke vil bli fysisk undervisning våren 2021. Det blir det. I timeplanen for våren 2021 er det planlagt litt mer fysisk undervisning enn det var høsten 2020, men akkurat januar blir litt spesiell.

[...]
 

Hvor mye undervisning blir det på campus til våren?

Timeplanen for våren blir omtrent som i høst: en blanding mellom fysiske og digitale undervisningsaktiviteter, men med mer fysisk undervisning enn det var i høst.  I høst var ca. 70 % av undervisningen fysisk. For våren ligger det an til at ca. 80 % av undervisningen kan skje fysisk.

Fortsatt gjelder 1-metersregelen, og det legger en del begrensninger på hvor store fag som kan undervises fysisk, men målet er at alle NTNU-studenter skal ha regelmessig undervisning på campus, og fagmiljøene bedt om å legge til rette for det. Fakultetene er bedt om å prioritere hvilke fag som absolutt bør undervises fysisk, og de er også i vårsemesteret bedt om å prioritere fysisk undervisning for førsteårsstudenter. Helt til slutt er de bedt om å sikre at alle studenter har noen fysiske undervisningsaktiviteter på campus, uansett årskull.

 

Lenke til kommentar

Ja hvorfor ikke få alle syke før en eventuell vaksine? Studentene på industriell økonomi har vel regnet på det 😂

Sitat

FHI med knusende smittedom

Folkehelseinstituttet leverer en knusende dom om smitterisiko blant utenlandske arbeidstakere i Norge. Helsedirektoratet anbefaler derfor ny forskriftsendring.

Folkehelseinstituttet mener at innkvarteringen som ofte tilbys arbeidstakere, som bare stiller krav om eget soverom, men delte fasiliteter for øvrig, «er å anse som høyrisiko med hensyn til smitteoverføring». «Smitterisikoen ved denne boformen økes ytterligere ved hyppige utskiftning av beboere», skriver de i sin vurdering.

«De siste ukene har det for eksempel vært flere utbrudd på brakkerigger som arbeidsgiver har leid og hvor mange beboere deler fasiliteter. Data samlet inn av det nasjonale smittesporingsteamet fra lokale utbrudd i ulike kommuner viser en generell økning i antall utbrudd tilknyttet import», skriver FHI og fortsetter:

«I perioden fra 18. juni til 29. november ble det registrert i underkant av 300 utbrudd. Av disse kunne ca. 13 prosent knyttes til importsmitte, mens dette utgjorde ca. 10 prosent av smittetilfellene. Av utbruddene som kunne knyttes til importsmitte hadde ca. 38 prosent tilknytning til gjestearbeidere, og utgjorde ca. 58 prosent av smittetilfellene. Utbruddene blant gjestearbeidere varierte i størrelse, og i gjennomsnitt ble det registrert 15 smittetilfeller per utbrudd.»

Anbefaler karantenehotell

Folkehelseinstituttet anser karantenehotellordningen som det beste smittevernmessige alternativet i mange tilfeller. Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet foreslår derfor å senke egenandelen for opphold ved karantenehotell for å få flere arbeidsgivere til å benytte seg av ordningen. I dag koster det arbeidsgiver 1500 kroner per døgn for å innlosjere arbeidstakere på karantenehotell.

Av rapporten framgår det også at Arbeidstilsynet framover skal kontrollere smittevern i alle tilsyn. Helse- og omsorgsdepartementet anser det som nødvendig å iverksette tilsyn i januar for å hindre nye smitteutbrudd i landet. Dette med tanke på økt risiko for importsmitte fra arbeidsreisende som vil ankomme Norge.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-med-knusende-smittedom/73170919

Lenke til kommentar
Sitat

Norge anbefalte hjemmekontor, svært mange fulgte den anbefalingen, å gjør det enda.
I Sverige sa Adolf Tegnell at hjemmekontor førte til "ojämlikhet" overfor de som jobbet i bransjer som ikke kunne ha hjemmekontor. Det var altså ikke rettferdig med hjemmekontor, ettersom alle ikke kunne ha det, noen jobbet jo i bransjer hvor de måtte møte opp på jobben, man kunne ikke diskriminere ovenfor de.

Riktignok snudde FHM etterhvert, å anbefalte de som kunne å jobbe hjemmefra.

Det samme jeg tenker 😀  Men under en pandemi og fra en statsepidemiolog! Man blir jo mildt sagt rystet. Heldigvis har de snudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

118 innlagte coronapasienter

Lørdag er det 118 innlagte pasienter smittet med coronaviruset på norske sykehus, viser tall fra Helsedirektoratet.

Det er en nedgang på 14 personer fra fredag.

22 av pasientene får respiratorbehandling, som er to færre enn dagen før.

Mandag var det 151 innlagte coronapasienter på sykehusene, som var det høyeste antall innlagte siden 20. april, da det var 162 innlagte.

Gode nyheter, men det står ikke hvor mange av de som er borte fra sykehuset, faktisk døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg håper, men ikke tør helt juble for ennå, er at når man har sett hvor godt det fungerer å studere og utføre en del kontorjobber fra hjemmet (individuelt) så får man en større individuel frihet i forhold til hvordan man ønsker å studere og utføre en kontorjobb. Også på de tradisjonelle "du skal være her" studieplassene og arbeidsplassene. "Campus" er også på mange måter et utdatert konsept, spesielt der man også bor i knøttsmå rom på studieplassen.

Jeg ser at mange tradisjonelle og konservative lederorganer ønsker å trekke en tilbake til 90-talls tankeganger her. Man leter nærmest etter å finne "negative ting med hjemmekontor" for å kunne stenge muligheten.

Hva et kjent utviklerstudio sier om temaet.



En bekjent som har gått opp 10kg på 6 måneder (hovedsaklig fordi han har skadet benet og operert ryggen) fikk beskjed av sjefen sin "Det ser jo ikke ut som det er sunt for deg å være på hjemmekontor så jeg tenker vi må revurderer denne ordningen ved nyttår". Han jobber forøvrig i Oslo. Han har alltid fått beskjed om  å ha kameraet på i alle Teams møter slik at sjefen kan vurdere "tilstanden hans" som de sier.

Tilstanden? Er det ikke arbeidet en sjef skal vurdere?

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Det er vanskelig på hjemmekontor.


Neida, det er bare å være kreativ, så går det like fint å plage de ansatte som har hjemmekontor, med timelange videokonferanser, arbeidsoppgaver som er helt umulig, ufine e-poster og spamming av facebook profiler og den slags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, 0laf said:


Neida, det er bare å være kreativ, så går det like fint å plage de ansatte som har hjemmekontor, med timelange videokonferanser, arbeidsoppgaver som er helt umulig, ufine e-poster og spamming av facebook profiler og den slags.

Dessverre ja. Eller alltid kuppe kalenderen så den ansatte alltid må flytte sine avtaler.
 

8 minutes ago, Pc Lynet said:

Mange sjefer er dessverre kontroll freaker og tatalt inkompetente. De trenger noe å plage for å føle seg bra. Det er vanskelig på hjemmekontor.

Sjefen forsøkte å forsvare dette ved at han må se tilstanden til de ansatte så man unngår eller forebygger sykemelding pga. overarbeid og den slags. Dette hvistnok fordi han hadde jobbet 5-10 timer overtid en måned som aldri var et problem når man var på kontoret.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Gode nyheter, men det står ikke hvor mange av de som er borte fra sykehuset, faktisk døde.

Nei det bruker det ikke stå, så det må man nesten "telle" seg frem i ettertid, når man får vite om de ulike dødsfallene. Men det har iallfall vært et koronarelatert dødsfall på Haukeland det siste døgnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, brbmay said:

https://www.nrk.no/ytring/vinteren-kommer-1.15228086
Kanskje det heller er det at reiseliv ikke er livet laga.

Det er litt drøyt å anbefale folk å gå på konsert og kino.

Personlig er jeg glad Kino finnes, men jeg synes også det hadde vært fantastisk om jeg kunne velge å betale litt mer for å se en fersk kinofilm hjemme i min egen stue der jeg har topp utstyr.

Om folk misbruker det ved å sitte 10 mann i en liten stue så tror jeg ikke alle der er potensielle kinogjengere likevel og man får bare et større publikum. Velger noen å filme TVen er det igjen såpass redusert kvalitet at det kun er pirater eller i majoritet folk som ikke ville sett den på kino som velger å se det.

Men vil påpeke at jeg ønsker at samme anndel av inntektene går til de samme selskapene som også tilbyr oss kino opplevelsen slik at de ikke mister levebrødet. Jeg vil gjerne betale til Vika Kino i Oslo om der er kinoen jeg ønsker å støtte eks.

Jeg tror man har et enormt potensiale ved å våge å gjøre noe nytt her.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
brbmay skrev (12 minutter siden):

https://www.nrk.no/ytring/vinteren-kommer-1.15228086
Kanskje det heller er det at reiseliv ikke er livet laga.

Det er litt drøyt å anbefale folk å gå på konsert og kino.

Forstår at de gjør det. De risikere å miste livsverket sitt. Men de burde heller fått kompensasjon til å holde seg flytende. Pengene kan man ta fra de bedriftene som har fått millioner uten at de egentlig trenger dem:

https://e24.no/naeringsliv/i/2GL8l4/pgs-har-faatt-over-116-mill-i-kontantstoette-fra-staten

https://e24.no/spesial/2020/coronaviruset/kontantstotte

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Theo343 said:

Jeg ser at mange tradisjonelle og konservative lederorganer ønsker å trekke en tilbake til 90-talls tankeganger her. Man leter nærmest etter å finne "negative ting med hjemmekontor" for å kunne stenge muligheten

Bare for å komme med litt positivitet så finnes det også mange arbeidsgivere som fikk erfare at hjemmekontor fungerer og nå tar i mot denne arbeidsmåten med åpne armer. Min bedrift (stor, internasjonal med 40k ansatte på verdensbasis) kommer på nyåret med en flexi-ordning hvor du kan jobbe et visst antall dager i uka hjemmefra (hvis du ønsker) når ting er som normalt igjen. Dette tilbudet kommer på bakgrunn av tilbakemeldinger fra ansatte og pluss at dem har sett at arbeidet blir gjort minst like godt - hvis ikke bedre i mange tilfeller.

Jeg tror også at for dem ansatte som ikke liker hjemmekontor, så vil dette kanskje forandre seg litt når dem får muligheten til å velge selv, og ikke får det pålagt.

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Wheeljack said:

Bare for å komme med litt positivitet så finnes det også mange arbeidsgivere som fikk erfare at hjemmekontor fungerer og nå tar i mot denne arbeidsmåten med åpne armer. Min bedrift (stor, internasjonal med 40k ansatte på verdensbasis) kommer på nyåret med en flexi-ordning hvor du kan jobbe et visst antall dager i uka hjemmefra (hvis du ønsker) når ting er som normalt igjen. Dette tilbudet kommer på bakgrunn av tilbakemeldinger fra ansatte og pluss at dem har sett at arbeidet blir gjort minst like godt - hvis ikke bedre i mange tilfeller.

Jeg tror også at for dem ansatte som ikke liker hjemmekontor, så vil dette kanskje forandre seg litt når dem får muligheten til å velge selv, og ikke får det pålagt.

Fantastisk! Jeg håper dette sprer seg og ja helt enig i det siste.

Hvor mange dager er det snakk om per år? Eller er det per uke?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 said:

Hvor mange dager er det snakk om per år? Eller er det per uke?

Dette var snakk om dager pr uke. I undersøkelsen vi fikk så sto det alt fra 0 til 5, men det var nok mer for å måle stemninga over hva folk er interssert i. Tror nok jeg kommer til å benytte meg av det når den tid kommer og ta ihvertfall 2 dager hjemmefra.

Lenke til kommentar

Det meldes om at folk som kommer til Norge på Gardermoen, og skal på karantenehotell, lider under dårlige forhold.

Man stuer nå fremmede sammen på samme rom, ser ut til å bruke rom tiltenkt for alt annet enn overnatting osv.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LnodG4/fullt-paa-karantenehotell-paa-gardermoen-delte-rom-med-fremmede

Dette dreier seg om Clarion, så vidt jeg har forstått er også Comfort Hotel et karantenehotell.
Begge disse hotellene er del av Nordic Choice, som eies av Petter Stordalen.

Dersom jeg har forstått det riktig, er det kommunene som i første hånd har avtaler med Nordic Choice om disse karantenehotellene, å som har betalt store summer til Petter Stordalen for å tilby dette.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...