Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Groovy Gorilla skrev (13 minutter siden):

Kurt Nilsen er en av dem. Millionærer klarer å holde ut ett år uten inntekter :nei:

Nilsen halverte vel sitt honorar, og kompensasjonspengene bedriften fikk gikk stort sett til å dekke inn tapt inntekt for de ansatte samt underleverandører. Det bør være likt for alle å inngå i kompensasjonsordningen når man mister inntektsgrunnlag pga tiltak, millionær eller ei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Nilsen halverte vel sitt honorar, og kompensasjonspengene bedriften fikk gikk stort sett til å dekke inn tapt inntekt for de ansatte samt underleverandører.


Vel, det er nok en sannhet med modifikasjoner.

Nå vet ikke jeg hva Kurt vanligvis har i honorarer, men Kurt, Christel Alsos, og Nilsens fire musikere, tok 5.4 mill.
Det er nesten en million til hver av de, for å holde noen få julekonserter i løpet av et par uker, man kan anta at Kurt tok mesteparten av de pengene.

Deretter gikk 2,7 millioner 11 personer, som utgjør typisk turnécrew – lydansvarlig, turnéleder, bærehjelp og så videre.
Disse fikk altså 250 000 hver. Nå vet ikke jeg hva "bærehjelp" vanligvis tjener i løpet av en juleturne, men dersom det er 250 000, så melder jeg meg gjerne på?

Da er det igjen godt over 5 millioner kroner av støtten Kurt fikk ... det vil si, det var selskapet til Jan Fredrik Karlsen og Petter Stordalen som egentlig fikk denne støtten, så de resterende millionene havnet nok rett i lomme til disse karene, under dekke av "diverse utgifter", som leie av lokaler, andre driftsutgifter osv.

Så er det jo ikke sånn at disse konsertene var gratis, de dro faktisk inn noen millioner på billettsalg også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

https://www.nrk.no/mr/etterlyser-mer-respekt-i-kommentarfelt-og-debattene-om-utenlandske-sesongarbeidere-1.15350704

Mange i fiskerinæringa er fortvilet etter at regjeringen denne uka innførte de strengeste innreisetiltakene siden mars for å hindre spredningen av nye virusvarianter.

Det store problemet er at nordmenn ikke vil ha disse jobbene. Det har ikke stått arbeidsledige nordmenn i kø på vår dør, og det er ikke vår oppgave å kreve at de skal søke jobb hos oss, sier Kristofer Reiten, som daglig leder ved fiskemottaket Vikomar i Hustadvika kommune i Romsdal.

 

 

Lenke til kommentar
Sitat

Ahus: Kritisk mangel på intensivsykepleiere

Nye karantenebestemmelser gjør at Akershus universitetssykehus mangler over 30 intensivsykepleiere i tiden fremover. Det kan få konsekvenser for koronasyke som trenger respirator.

Sitat

Vikarer fra andre land må være i karantene i tre døgn og avlegge en negativ koronatest før de kan jobbe.

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- skrev (På 27.1.2021 den 18.03):

Kan enkelt legge inn android 10 på den (uoffisiell)

LineageOS 17.1

Dette fekk seg lyst til å prøve. Rettleiingane som seg fann var ikke heilt gode, og det var til og med lenker til feil filer. M.a var det lite hjelp i å prøve å installere Gapps for Android 10 på LineageOS 17.1. Men eg fekk det til til slutt. Så no har eg "ny" telefon. No står det att å få tak i nytt flip-cover og batteri, så held kanskje den gamle mobilen sju nye år(!) Takk for at du gjorde meg merksam på dette.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
2 hours ago, torbjornen said:

Dette fekk seg lyst til å prøve. Rettleiingane som seg fann var ikke heilt gode, og det var til og med lenker til feil filer. M.a var det lite hjelp i å prøve å installere Gapps for Android 10 på LineageOS 17.1. Men eg fekk det til til slutt. Så no har eg "ny" telefon. No står det att å få tak i nytt flip-cover og batteri, så held kanskje den gamle mobilen sju nye år(!) Takk for at du gjorde meg merksam på dette.

Hehe, grattis med "ny" tlf. :D Så nå har du ingen unnskyldning til å ikke bruke nye sporingsappen haha lol

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

218 nye smittetilfeller i Norge Det ble registrert 218 nye personer med koronasmitte i Norge siste døgn, det viser tall fra meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS).
Det er 81 færre enn dagen før, og 20 færre enn samme dag forrige uke, melder NTB.

Totalt er det registrert 62.793 smittetilfeller i Norge.

87 koronapasienter var fredag innlagt på sykehus. Det er tolv færre enn dagen før.

Bra det går nedover 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Til tross for synkende smittetrend, har en rekke kommuner innført de strengeste tiltakene siden Norge stengte ned i mars. Hvorfor er frykten så stor for det muterte viruset?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2dPg2x/mutanten-norge-frykter

Ja denne artikkelen forklarer hvorfor det er viktig å få smitten ned mot 0 før mutanten eventuelt tar over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

To nye tilfeller av mutert coronavirus i Nordre Follo

Det er funnet mutert coronavirus i to prøver i Nordre Follo kommune. Ett av tilfellene er ikke knyttet til kjent smittekjede, opplyser kommunen.

På sine nettsider opplyser kommunen at Folkehelseinstituttet (FHI) lørdag kveld meldte om funn av engelsk variant i to prøver fra Nordre Follo.

– Den ene knyttes til utbruddet på Langhus bo- og servicesenter, den andre er ikke knyttet til kjent smittekjede, ifølge kommunen.

Det er også sju nye smittetilfeller tilknyttet Siggerud Gård barnehage, og 14 personer er så langt smittet i dette utbruddet.

Det er ikke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/27/2021 at 9:14 AM, Alkan said:

Og alikevel stenger vi helt ned Oslo og Nordre Follo mens vi samtidig importerer smitte fra utlandet...

Hadde man sørget for å ha kontroll på innreisende fra start av hadde vi aldri vært i dette uføret. Men det øret ville ingen høre på i januar-mars 2020.

Lenke til kommentar

Faren begynner jo når alt åpner opp igjen. Jo lavere smitten er jo, jo bedre er det for gjenåpning. Nå begynner allerede noen av tiltakene å bli opphevet, så vi nærmer oss nok bunnen i denne runden.

Jeg tror ikke man skal tolke 0 smitte bokstavlig. Det er nok bare en ordvending for å beskrive veldig lite smitte. Jeg vil tro smittesituasjonen vi hadde tidlig i sommer kan beskrives ned mot 0.

Personlig kommer jeg ikke til å begynne å slappe av skikkelig før de fleste er vaksinert.

Merker nå at jeg begynner å tenke at det går tilbake til normalen snart, uten at faren egentlig er over. Dersom jeg begynner å tenke sånn, som tar pandemien ganske alvorlig, så er faren også for at det er en mer avslappet stemning blant befolkningen generelt. Etter det jeg har observert på sosiale medier i helgen så virker det som flere har samles i festlig lag, møter folk igjen etc.

Samtidig har jeg fått en liten vekker den siste uken, har snakket om viruset på jobb og det er den gjengse mening om at dette viruset er noe helt annet enn influensa. Jeg fikk høre historier fra kollegaer om  bekjente som hadde fått hjerteinfarkt etter Covid-infeksjon, der hjertelegenene mente dette måtte komme fra viruset (middelaldrende kvinne) og en småbarnspappa som hadde vært skikkelig dårlig og innlagt på sykehus. Dette i et miljø det har vært svært liten smitte og få som vi kjenner som har blitt smittet, men likevel så kjenner flere til folk ned i 40-50 åra som har blitt livstruende syk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å forstå for utlendiger at anbefalinger egentlig betyr påbud. Restriksjonene er basert på tillitssamfunnet.

Sitat

De informerer om koronasituasjonen på Nord-Jæren hver dag, på engelsk

I tillegg til å finne riktig informasjon, så har gruppen også måtte jobbe med hjelpe utlendinger å forstå hva regjeringen mener med det de sier. Og hvordan «den felles dugnaden» fungerer.

– Når norske myndigheter kommer med tiltak, kommer de sjelden med påbud. Og det har vært vanskelig for folk å forstå. I Norge påbyr de nesten ingenting. De kommer med anbefalinger, sier Hawke.

På denne måten har Hawke også fungert som en «kulturtolk», for å hjelpe folk i gruppen som kommer fra land der myndighetene har mindre imot å komme med påbud eller forbud til folk.

Det skal antagelig mye til for at regjeringen innfører portforbud. Vi trenger ikke så strenge regler fordi vi er vårt eget karantenepoliti skriver franske Lorelou Desjardins.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Fnugle Taktikken bør være litt som slukking av skogbrann: Avgrense områdene med branngater. For covid19 betyr det streng grenserkontroll mellom områder med og uten smitte. Altså minimal kryssing og obligatorisk testing og karantene. Strenge tiltak og smittesporing i områder med smitte. For hvert nye område som blir smittefritt bør man opprettholde smittefriheten med strenge grensetiltak + milde interne tiltak. Da får vi viruset på vikende front så det trekker tilbake område for område.

Målet må være å erstatte strenge tiltak med milde i stadig flere områder og holde situasjonen sånn.

Nok en analogi: Tette alle lekkasjer i demningen så vi ikke mister kontroll på de smittefrie områdene og må oppgradere til strenge tiltak igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

@Fnugle Taktikken bør være litt som slukking av skogbrann: Avgrense områdene med branngater. For covid19 betyr det streng grenserkontroll mellom områder med og uten smitte. Altså minimal kryssing og obligatorisk testing og karantene. Strenge tiltak og smittesporing i områder med smitte. For hvert nye område som blir smittefritt bør man opprettholde smittefriheten med strenge grensetiltak + milde interne tiltak. Da får vi viruset på vikende front så det trekker tilbake område for område.

Målet må være å erstatte strenge tiltak med milde i stadig flere områder og holde situasjonen sånn.

Nok en analogi: Tette alle lekkasjer i demningen så vi ikke mister kontroll på de smittefrie områdene og må oppgradere til strenge tiltak igjen.

Ikke uenig i en slik strategi, men hvor godt fungerer det egentlig i praksis? Litt av problemet slik jeg ser det er at smitten sprer seg fordi folk reiser fra områder med smitte til område med lite smitte og bærer med seg viruset uten at de er klar over det. Jeg tenker også internt i Norge, og grensekontroll mellom kommuner er jo ikke aktuelt. Det at mange er smittebærere uten å vite er jo en grunn til at viruset har spredd seg over hele verden. Hadde det vært slik at viruset bare ble spredd blant folk som hadde tydelige symptomer, så hadde vi vært ferdig med denne pandemien for lenge siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (14 minutter siden):

Ikke uenig i en slik strategi, men hvor godt fungerer det egentlig i praksis? Litt av problemet slik jeg ser det er at smitten sprer seg fordi folk reiser fra områder med smitte til område med lite smitte og bærer med seg viruset uten at de er klar over det. Jeg tenker også internt i Norge, og grensekontroll mellom kommuner er jo ikke aktuelt. Det at mange er smittebærere uten å vite er jo en grunn til at viruset har spredd seg over hele verden. Hadde det vært slik at viruset bare ble spredd blant folk som hadde tydelige symptomer, så hadde vi vært ferdig med denne pandemien for lenge siden.

Det fungerer. Det kan du ser på store nasjonale forskjeller mellom naboland. Når smittebølger kommer har grensene hatt stor forsinkende effekt.

Grensekontroll innad i land er helt i tråd med taktikken spesielt i folkerike land. For Norges del har det vært både frarådinger mot å krysse kommunegrenser, mot å reise til og fra røde kommuner og landsdeler. Det har faktisk også vært sterke oppfordringer til karantene ved slike reiser. Nå er neppe kommunegrenser det de mest hensiktsmessige grensene å bruke i smittevernsammenheng, men prinsippet er aktuelt og diskuteres både her til lands og utenlands.

Karantene ved grensekryssing og testing er jo nettopp den branngata som hindrer at folk tar med seg smitte og sprer den uten å vite om det selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...