Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Over hundre smittede i ishaller siste måneden: – Perfekte forhold for viruset

Akkurat nå må flere hundre barn og voksne teste seg etter utbrudd i Halden ishall. Ifølge virusforsker er ishaller optimalt for smittespredning.

https://www.nrk.no/osloogviken/over-hundre-koronasmittet-i-ishaller-siste-maned-1.15350945

Synd at Norge er en ishall utendørs nå. Lite vind og iskaldt 🥶

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (1 time siden):

Du spår alltid kun negativitet hele tiden.Bare at du får en thumbs opp her inne på det du skriver over beviser hvor ekstremt giftig de trådene her er..

Dere mater hverandre med frykt daglig og spår doom & gloom til stadighet.

@Benbjo@Benbjo har betydelig større treffsikkerhet i spådommene sine enn deg for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men i ishallene har det ikke vært en mutant på besøk sier de så. For øvrig heller ikke funnet mutanter i det utbruddet på byggeplass i Oslo. Dvs en eller annen mutant er det jo siden virus muterer hele tiden, men ikke den som er på alles lepper. :) En ting skal sies - covid 19 viruset viser seg å være et overraskende stabilt virus tross disse berømte mutantene som har dukket opp. Derfor er det god grunn til å tro at vaksinene også hjelper mot disse. Mange andre virus muterer langt oftere som feks influensavirus og Norovirus 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 minutter siden):

@Benbjo@Benbjo har betydelig større treffsikkerhet i spådommene sine enn deg for å si det sånn.

Jeg har nå ganske sjeldent spådd dødsfall eller antall smittet så hvor du får det fra vet ikke jeg.

Har vel heller truffet ganske korrekt når jeg har korrigerte de negative postene hans i ettertid og sett selv hva jeg skrev.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (10 minutter siden):

Jeg har nå ganske sjeldent spådd dødsfall eller antall smittet så hvor du får det fra vet ikke jeg.

Har vel heller truffet ganske korrekt når jeg har korrigerte de negative postene hans i ettertid og sett selv hva jeg skrev.

 

 

 

 

Nei det har vel vært flere brukere her inne som har spådd 1000 smitta på en dag ganske lenge nå. Vi var riktignok nesten der rett etter nyttår, men det er mer og mer som tyder på at det var et realt etterslep i rapporteringen fra en juleferie med mange helligdager osv (dvs alt tyder på det) 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (23 minutter siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/over-hundre-koronasmittet-i-ishaller-siste-maned-1.15350945

Synd at Norge er en ishall utendørs nå. Lite vind og iskaldt 🥶

Skal ikke mye vind før viruset blåser bort

Bare å ikke spise snøen så er det tilnærmet null smittefare å være ute, om man holder avstand og ikke nyser mot folk
For minuset med vind er at viruset får ekstra fart mot bakken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Skal ikke mye vind før viruset blåser bort

Bare å ikke spise snøen så er det tilnærmet null smittefare å være ute, om man holder avstand og ikke nyser mot folk
For minuset med vind er at viruset får ekstra fart mot bakken

Tror det er andre ting enn corona man gjerne får om man spiser snø (avføring fra dyr osv). Uansett snø  midt på fjellet er stort sett rimelig harmløst, litt mer skeptisk til snø i Oslo feks. Skjedde stort sett fint lite da man spiste snø som liten i alle fall. :)

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Kryptodebunker said:

@Benbjo@Benbjo har betydelig større treffsikkerhet i spådommene sine enn deg for å si det sånn.

Vilket tull, Benbjo verkar ha slutat med sina prediktioner men hade tidigare väldigt många där han spådde doom hele tiden. Det allra mesta av det slog inte in om något gjorde det. 

Daninichi har väl också sällan kommit med några spådommar alls. 

Nu är det du som har tagit över fra Benbjo med sån ca samma resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (10 minutter siden):

Vilket tull, Benbjo verkar ha slutat med sina prediktioner men hade tidigare väldigt många där han spådde doom hele tiden. Det allra mesta av det slog inte in om något gjorde det. 

Daninichi har väl också sällan kommit med några spådommar alls. 

Nu är det du som har tagit över fra Benbjo med sån ca samma resultat.

Du mente alt var lungt så dagen etterpå nedstengning omtrent hele Østlandet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

15 NYE TILFELLER AV MUTERT VIRUS

Det er påvist 15 nye smittetilfeller av den britiske virusmutasjonen i Norge, viser tall fra Folkehelseinstituttet.

Dermed er det påvist til sammen 163 tilfeller av varianten så langt.

Frem til fredag har FHI analysert 1450 virusprøver som er tatt i desember og januar for å avdekke om prøvene er av noen av de muterte variantene.

Det så langt ikke påvist flere tilfeller av det virusvarianten fra Sør-Afrika.

 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kryptodebunker said:

Du mente alt var lungt så dagen etterpå nedstengning omtrent hele Østlandet. 

Nei, det varken menade eller skrev jag. Husker du ikke vad andre och du själv skriver?

Våran diskussion handlade mest om nationella tilltak, skjenkestopp och att det skulle gå till helvete i Trondheim och kristiansand på grund av att man inte har skjenkestopp där. Jag har hela tiden spådd att Oslo området är mest problematiskt och problemen antagligen kommer börja där. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (4 timer siden):

Deltidsjobb? Student? Bor hjemme med mamma og pappa?

Voksne folk med barn og flere millioner i huslån har ikke deltidsjobb. 

Smittevern kan utføres uten å ødelegge økonomien til vanlige folk.

Jeg er student, skal bli lærer i matematikk og fysikk, og har deltidsjobb. Bor ikke hos mamma og pappa.

Det er fullt mulig for disse butikkene å stenge ned en uke eller to uten at det går ut over folk sine jobber. Dette er en periode der butikker ser færre kunder enn vanlig, og det jobbes med varetelling og rydding. Dessuten ser du jo allerede hva som skjer inne i Oslo: trådløs betaling og levering av varer ut døra.

Det burde være mulig å komme med enkle og entydige beskjeder, framfor "alle varehus må stenge, men bare hvis de er over 4000 kvadratmeter". Det er på ingen måte vanskeligere å holde avstand på IKEA enn Clas Ohlson

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (49 minutter siden):

Når ein ser polske arbeidarar sløye fisk med handlag som er opparbeidd over mange år seier det seg sjølv at folk utan trening treng tid til å opparbeide tilsvarande ferdigheiter og effektivitet. Eg vil tru at dette er ein vesentleg del av problemet, enten det gjeld fiskeindustrien eller jordbærplukkarane.

Likevel er det slik at alt kan lærast. Fiskeindustrien bør gje dei som ynskjer jobb ein sjanse, og så får dei heller sjå på dette som ei investering. Det er ikkje gitt at vi i Norge kan basere oss på å hente utanlandsk arbeidskraft for all framtid.

Jeg spør meg selv om jeg kjenner noen som ser en fremtid i fiskesløying eller som profesjonell jordbærplukker. Men det er sikkert en  fin inngansport til arbeidslivet for ungdom uten jobb, eller for de som er glade i praktisk arbeid og ikke er redde for å ta i et tak.

Feks. omskolering fra kontorpult til sløying av fisk vil nok bare være aktuelt for et fåtall, hvis det ikke er under press fra NAV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Nei det har vel vært flere brukere her inne som har spådd 1000 smitta på en dag ganske lenge nå. Vi var riktignok nesten der rett etter nyttår, men det er mer og mer som tyder på at det var et realt etterslep i rapporteringen fra en juleferie med mange helligdager osv (dvs alt tyder på det) 

Tror @Kryptodebunker ikke klarer legge merke til bruken av "jeg tror" som ofte brukes av meg og bastant påstander som "nå fyker det i været"  eller " 500 døde innen november " .

 

fredrik2 skrev (47 minutter siden):

Vilket tull, Benbjo verkar ha slutat med sina prediktioner men hade tidigare väldigt många där han spådde doom hele tiden. Det allra mesta av det slog inte in om något gjorde det. 

Daninichi har väl också sällan kommit med några spådommar alls. 

Nu är det du som har tagit över fra Benbjo med sån ca samma resultat.

Jeg bruker gjerne ord som "Tror" i den forstand at jeg har et optimistisk syn og da håper /tror man eks får nedgang eller at antall døde ikke vil gå opp.

Men jeg er nok skyldig i spå ting feil tidligere i trådene, men det er nok de fleste her inne.

Jeg tok dessverre grundig feil på antall døde årlig i Sverige i 2020, men igjen jeg trodde de ville havne på 92k , det var et optimistisk håp.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Poenget her er at det strømmer til norske som vil jobbe, men de nekter å ansette noen, da de vil ha Litauere, så da er spørsmålet, hvor mye får de betalt?

Slike skal ikke støttes av staten

Angående østeuropeere i fiskeindustrien vs norske arbeidsledige så har jeg ingen tro på at østeuropeere ikke trenger opplæring, som om kunnskapen var medfødt. Det vil alltid være en viss andel nye i bransjen som må læres opp og avansere i oppgaver. Eneste forskjell med norske er at det er flere på en gang som må læres opp. Det er helt naturlig å la erfarne og uerfarne jobbe sammen så kunnskapen spres.

Jeg er helt sikker på at alle utenom de minste fiskeribedriftene klarer å finne passende arbeid til en servitør fra Grünerløkka hvis de bare gidder og prøver.

Angående hva man som arbeidsgiver burde valgt av en erfaren som krever 300 kr/t og en uerfaren som bare krever 100 kr/t så vil jeg si: begge deler. Uka etter har man en som er verd 300 kr/t og en som er verdt 200 kr/t. Neste år er de begge verdt 300 kr/t.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Mutert virus påvist i Tromsø:

En analyse av en positiv covid-19-test tatt i Tromsø kommune forrige uke viser at den inneholdt coronavirus med den engelske mutasjonen, opplyser Tromsø kommune i en pressemelding.

Prøven stammer fra en person bosatt i Tromsø som kom til Tromsø i midten av januar med fly fra et «rødt» land.

Dette er det frste tilfellet av mutert virus påvist i Tromsø.

- Vedkommende var i innreisekarantene fra ankomst og i ti dager. Noen dager etter ankomst testet vedkommende positivt på covid-19. Prøven ble sendt til analyse fra UNN til FHI og i dag fikk vi vite at det dreide seg om den engelske mutasjonen, sier smittevernoverlege Trond Brattland i pressemeldingen.

Smittesporingen avdekket at vedkommende bare har en nærkontakt, og at dette er samboeren. Samboeren har vært i karantene og har testet negativt. Begge er nå ute av isolasjon/karantene.

- Situasjonen er relativt oversiktlig med bare en nærkontakt og liten sjanse for smitte ut i samfunnet. Vi tar nå en ny runde med smittesporing for å dobbeltsjekke dette. Samboeren er uten symptomer, men vi har likevel tatt en ny test av vedkommende for være på den sikre siden. Vi får trolig prøvesvaret lørdag ettermiddag, sier smittevernoverlege Trond Brattland.

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

@Kryptodebunker Jeg bet meg fast i disse sitatene:

"En analyse av en positiv covid-19-test tatt i Tromsø kommune forrige uke" og "Begge er nå ute av isolasjon/karantene."

Kan dette stemme? Hvor lenge anses man som smittsom?

Slipper ut etter 7 dager med negativ test. Altfor tidlig, jeg er sikker på at mange kan være slitsomme lengre. 

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/duration-isolation.html

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...