Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 time siden):

Angående østeuropeere i fiskeindustrien vs norske arbeidsledige så har jeg ingen tro på at østeuropeere ikke trenger opplæring, som om kunnskapen var medfødt. Det vil alltid være en viss andel nye i bransjen som må læres opp og avansere i oppgaver. Eneste forskjell med norske er at det er flere på en gang som må læres opp. Det er helt naturlig å la erfarne og uerfarne jobbe sammen så kunnskapen spres.

Jeg er helt sikker på at alle utenom de minste fiskeribedriftene klarer å finne passende arbeid til en servitør fra Grünerløkka hvis de bare gidder og prøver.

Angående hva man som arbeidsgiver burde valgt av en erfaren som krever 300 kr/t og en uerfaren som bare krever 100 kr/t så vil jeg si: begge deler. Uka etter har man en som er verd 300 kr/t og en som er verdt 200 kr/t. Neste år er de begge verdt 300 kr/t.

Dere fleste snakker så rosenrødt om at det bare er å ta inn nordmenn i disse yrkene, men tenker ikke på at firmaet skal tjene penger i internasjonal konkurranse. 

1. Du har hatt en styrke på la oss si 100 arbeidere som tjener rundt 200kr/t. La oss si de jobber 7,5t pr dag. Det blir 150 000 kr i lønnskosnader pr dag. 

2. Disse 100 arbeiderne sløyer 4000 fisk pr dag, som du i snitt får 50 kr/fisk pr dag. Du får kr 200 000,- for fisken, og tjener 50 000,-

3. Du erstatter denne styrken med 100 arbeidere som tjener 240 kr/t. De jobber like lenge. Det blir 180 000 kr i lønnskostnader pr dag

4. Disse 100 norske arbeiderne sløyer bare 3000 fisk per dag, som du får 50kr/fisk for. Du får Kr 150 000,- for fisken, men taper 30 000,- pr dag. 

 

På en måned, regnet 20 arbeidsdager blir forskjellen slik:

Utlendinger: Lønnskostnader: Kr. 3 000 000,- Inntekter: Kr. 1 000 000,-

Nordmenn: Lønnskostnader: Kr. 3 600 000,- Inntekter: Kr. - 600 000,-

 

Nå er det masse avgifter, arbeidsgiveravgift, pensjon, og andre kostnader jeg ikke har tatt med her, heller er ikke prisen på fisk reell, men det viser hva utfordringen til fiskerinæringen er. De kan ikke umiddelbart endre salgsprisen, men å hente inn(i hvertfall det første året) arbeidere som koster dem mer, og som jobber seinere vil sannsynligvis medføre store tap.  

En annen ting er om folk går på akkord. Dette vil dempe noe av trykket, men du vil allikevel få mindre omsetning, og må evt. bygge større lokaler for å huse flere folk for å opprettholde produksjon og omsetning. 

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Andre1980 Du bommer på et vesentlig punkt: Ufaglærte arbeidere blir ikke tilbudt høyere lønn enn faglærte. Sett inn f.eks 150 kr/t i punkt 3 og regn ut på nytt. De første to dagene kan man regnes som 0% produktiv, så tar det seg gradvis opp og etter noen uker er man kanskje oppe på 4000 fisk/dag så sesongsnittet blir godt over 3000/dag.

Det er også vanlig å jobbe mer enn 7,5 t/dag og ha et element av bonus/akkord i betalinga.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

@Andre1980 Du bommer på et vesentlig punkt: Ufaglærte arbeidere blir ikke tilbudt høyere lønn enn faglærte. Sett inn f.eks 150 kr/t i punkt 3 og regn ut på nytt. De første to dagene kan man regnes som 0% produktiv, så tar det seg gradvis opp og etter noen uker er man kanskje oppe på 4000 fisk/dag så sesongsnittet blir godt over 3000/dag.

Har du undersøkt for minstelønn? Flere bransjer har i dag minstelønnsordninger. Kvantumet på fisk pr dag var også ikke reelt. Jeg regner derimot med at en normal margin i dag er ca 25%. Husk også at med arbeidsgiveravgift, forsikringer, osv, vil kost per ansatt være oppimot kr. 500,-/time

 

Minstelønn i fiskerifag er i dag følgende:

  • For skilled workers: NOK 195.20
  • For production workers: NOK 183.70

Hvor mange nordmenn vil jobbe for 183,70?

 

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
3 minutes ago, toreae said:

Munnbind virker begge veier. Hvor godt det er, kommer selvfølgelig an på type munnbind, og hvordan det blir brukt.

Når vi snakker om munnbind, så snakker vi om det her. Det er helt utrolig, at folk går rundt og tror dette kan beskytte dem. At dette munbindet virker begge veier er tull.

Munnbind.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (41 minutter siden):

Hvor mange nordmenn vil jobbe for 183,70?

Det er tydeligvis mange nordmenn som søker og får avslag. Næringen bekrefter selv at det handler hverken om lønn eller mangel på søkere.

Husk at arbeidsgiveravgift og forsikringer også må betales for østeuropeisk arbeidskraft.

Hvis sløyerne får eget kontorareal på Fornebu eller noe sånt så kan jeg skjønne 500 kr/t i totale kostnader. Eller er dette ennå en skivebom i estimatene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

er dette ennå en skivebom i estimatene?

Dere mangler en stor faktor: vil du ha 50 nordmenn på fiskebruket ditt må du intervjue 250, finne hvem du vil ha og styre med kontrakter og bolig og alt mulig. Vil du ha 50 litauere så ringer du ett bemanningsbyrå i Kaunas og sier «jeg vil ha 50 mann til torsdag» også fikser de resten og sender faktura

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Det er tydeligvis mange nordmenn som søker og får avslag. Næringen bekrefter selv at det handler hverken om lønn eller mangel på søkere.

Husk at arbeidsgiveravgift og forsikringer også må betales for østeuropeisk arbeidskraft.

Hvis sløyerne får eget kontorareal på Fornebu eller noe sånt så kan jeg skjønne 500 kr/t i totale kostnader. Eller er dette ennå en skivebom i estimatene?

Jeg bruker egne kostnader i mitt firma... Kanskje det er noe lavere, kanskje det er noe høyere. Men uansett vil disse utgiftene komme om det er utenlandske ufaglærte fra slummen i india eller fra Bærum. 

Hvis du driver et firma, ønsker du å lære opp noen i 6 måneder 1 gang pr år eller 1 gang pr 2-3 år? Når de er under oplæring så snakker vi ikke om den produktivitet jeg snakket om, men kanskje halvparten, eller under det. 

Altså... kostnadene øker... og produktiviten går drastisk ned. I hvert fall for en periode... Og kan bedriften overleve det?

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (3 minutter siden):

Dere mangler en stor faktor: vil du ha 50 nordmenn på fiskebruket ditt må du intervjue 250, finne hvem du vil ha og styre med kontrakter og bolig og alt mulig. Vil du ha 50 litauere så ringer du ett bemanningsbyrå i Kaunas og sier «jeg vil ha 50 mann til torsdag» også fikser de resten og sender faktura

Det er ikke noe problem å få tak i nordmenn via bemanningsbyråer heller. Det fungerer på akkurat samme måte. NAV kan også bidra med å ta mye organiseringsarbeid av skuldrene til bedriftene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Det er ikke noe problem å få tak i nordmenn via bemanningsbyråer heller. Det fungerer på akkurat samme måte. NAV kan også bidra med å ta mye organiseringsarbeid av skuldrene til bedriftene.

Det kunne vært sånn, men det er det ikke. «Alle» bemanningsbyråene i Norge er basert på spesifikke bransjer og de kontaktene de har der. For så vidt samme i Litauen,  men de har mer rettet seg mot lavtlønte i manuelle sesongjobber. (Og NAV har ikke formidlet en jobb siden de sluttet å hete A-etat)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

Hadde jeg vært arbeidsledig nå så ville et par måneder med sesongfiske vært en interessant ny erfaring. (men ikke så interessant at jeg hadde godtatt å betale i form av tapte inntekter ved å gå med på det, så NAV må i så fall være med på spleiselaget)

Jeg skjønner tanken din, men så er det jo ikke bare å si at "ja jeg vil reise på fiske" og så er man på tur. Det kreves som regel erfaring, en gang i blant så tar man inn uerfarne folk for rekrutteringen sin del. Dette er ikke for hvem som helst. 

Lenke til kommentar
Sitat

299 nye smittede i Norge siste døgn

 

Det ble registrert 299 nye personer med koronasmitte i Norge siste døgn, det viser tall fra meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS), melder NTB. Det er 16 færre enn dagen før. Totalt er det registrert 62.575 smittetilfeller i Norge.

99 koronapasienter var fredag innlagt på sykehus. Det var fem færre enn dagen før.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...