Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (2 timer siden):

Jeg bruker det fordi det er påbudt og ikke vil skille meg ut, men jeg har brukt det samme munnbindet i hele 2021.
brukes omtrent 2 ganger i uken, når jeg drar på butikken

+

alws_br00d skrev (På 26.1.2021 den 16.07):

Når jeg ser folk med tøymunnbind, tenker jeg "når vasket du det sist?" og går utenom :) 

 

Er det mulig at dere to har vært på samme sted:p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

POLITIAKSJON PÅ TRENINGSSENTER

Ved 19-tiden fredag kveld troppet to politipatruljer opp på et treningssenteret i Vestfold etter mistanke om at folk fra Oslo trente på senteret.

Inne i lokalet påtraff politiet det de beskriver som «en del» personer fra Drammens- og Bærums-området, skriver Tønsbergs Blad.

– De utførte kontroll etter mistanke om treningsturister fra Oslo og dårlig overholdelse av smittevernet, forteller operasjonsleder Marianne Mørch i Sørøst politidistrikt.

– Patruljene tok en prat med daglig leder, men det ble ingen anmeldelse, sier Mørch.

Daglig leder på det aktuelle treningssenteret bekrefter overfor Tønsbergs Blad at politiet har vært på besøk.

– Det var ikke en del, men et par stykker. De skal absolutt ikke være hos oss, men holde seg hjemme, sier han. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Mutert virus påvist i Trondheim

Trondheim kommune bekrefter i en pressemelding at de har påvist ett tilfelle av den muterte virusvarianten fra Storbritannia. Den smittede ankom Trondheim fra nettopp Storbritannia for over to uker siden. Vedkommende har sittet i isolasjon siden ankomst til Trondheim. Kommunen bekrefter å ha kontroll over smittesporingen til dette tilfellet.

 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (12 timer siden):

Hvor mange nordmenn vil jobbe for 183,70?

 

Det er mange som jobber for 183kr og mindre i dag. 

Jeg har 258kr. Kan bytte jobb å gå opp til 265-270kr. Men har søkt jobb der lønna er mellom 215 og 225kr/t. Ikke tro at manuelt arbeid betaler så bra, det gjør ikke det. Akademikere, kontorfolk og byråkrater ønsker at vi skal jobbe for lort og ingenting slik at de/dere kan få pusset opp kjøkken, bad og stue billigere.

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (1 time siden):

Det er mange som jobber for 183kr og mindre i dag. 

Jeg har 258kr. Kan bytte jobb å gå opp til 265-270kr. Men har søkt jobb der lønna er mellom 215 og 225kr/t. Ikke tro at manuelt arbeid betaler så bra, det gjør ikke det. Akademikere, kontorfolk og byråkrater ønsker at vi skal jobbe for lort og ingenting slik at de/dere kan få pusset opp kjøkken, bad og stue billigere.

Kontorhjelp gjennom bemanningsbyrå er også dårlig betalt selv om de bruker fine titler. Høyere utdannelse gir ikke nødvendigvis gevinst. Det er mange utdanningsløp som gjør det vanskelig å få relevante jobber etterpå.

Vi er inne i tid der NAV strammer inn på ytelsene. Det er økte forskjeller i samfunnet fordi mange har blitt rikere av å ikke kunne dra på ferie og dyrke dyre fritidssyssler, mens andre har mistet jobben. Det er rett over ni arbeidssøkende per ledige stilling. I februar 2020, altså før pandemien, var tallet på 2,6 arbeidssøkere per ledige stilling. Under pandemien bør man ikke dele ut lønnsforhøyelse til høytlønte.Ta en for laget, som det så fint snakkes om. Det er reell dugnad.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Doble munnbind er nok bare tull og tøys. Nakstad hadde iallefall null tro på det.  Effekten blir ikke doblet. Tenk i banen doble kondomer og hvorfor man ikke skal bruke det under samleie. 

Eksempelet bommer da en kondom skal være en tett hinne, mens munnbind er en porøs barriære som skal slippe gjennom gass men stoppe partikler iht. visse kriterier. Det er (formodentlig) allerede velkjent at munnbind med flere lag er anbefalt fremfor munnbind med ett enkelt lag.
Kirurgiske munnbind har 3 lag hvor det innerste er absorberende, det ytterste vannavstøtende, og det mellom dem er "melt blown" filtermateriale. Anbefaling vedr. tøymasker inkluderer at de bør ha minst 2 lag.

Det er riktignok ikke helt enighet blant helsepersonell rundt i verden vedr. hvorvidt det har noe for seg å dobbeltmaske, men av andre grunner enn kondomeksempelet. Det handler ikke nødvendigvis om dobling av effekt pga. antall lag, men ting som at munnbind lekker mye rundt sidene og endel av pustingen passerer uten filtrering overhodet, som kan reduseres kraftig ved å ta på seg en annen maske over munnbindet som holder sidene kliss inntil huden, og da vil tvinge mer av luften man puster inn/ut til å gå gjennom munnbindet istedenfor rundt kantene. Her snakker man også om beskyttelse av brukeren, ikke bare å hindre spredning til folk rundt brukeren på utpust (kildekontroll/source control) som har vært hovedhensikten med munnbind.

Det samme gjelder hvis den innerste masken er en N95/KN95/FFP2-type koppformet maske, da folk ofte bruker dem uten å tilpasse nesebøylen ordentlig, og ofte har lekkasjer rundt siden. En mangelfullt tilpasset maske gir mangelfull beskyttelse. Det argumenteres at en ekstra maske utenpå vil trekke den innerste tettere inntil huden, og bidra til å hindre lekkasje rundt kanten. Det snakkes også om å anbefale N95/KN95 og tilsv. masker pga. den ekstra filterfunksjonen disse har vha. elektrostatisk ladning, som gjør dem mer effektive.
Alt dette i sammenheng med de mer smittsomme, og til en viss grad også mer virulente (varierende datagrunnlag) variantene som har dukket opp den siste tiden.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Rart det går så fort nedover, lever i håpet at de har funnet noen medisiner som virkelig gjør susen!

Synes ikke det er så rart - vi har hatt en rimelig grei nedadgående kurve på smitte. Da vil det naturlig nok være færre som trenger sykehusbehandling. Også prosentandelen som tester positivt på Covid 19 er også noe ned som også er en grei indikator på smitte. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Synes ikke det er så rart - vi har hatt en rimelig grei nedadgående kurve på smitte. Da vil det naturlig nok være færre som trenger sykehusbehandling. 

ja, men den har vært nå den siste tiden, før det hadde vi ganske høye smittetall. Jeg hadde forventet at sykehustallene gikk nedover om 1-2 uker, ikke allerede startet med nedgangen for en uke siden

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

ja, men den har vært nå den siste tiden, før det hadde vi ganske høye smittetall. Jeg hadde forventet at sykehustallene gikk nedover om 1-2 uker, ikke allerede startet med nedgangen for en uke siden

 

Man kan nesten si man har hatt en ekspotensiell nedgang av innlagte på sykehus. Det var ikke lenge siden den var på 150. På relativt kort tid har antall innlagte stupt. Men det er en sånn ekspotensiell kurve man liker. Jeg tror mange av rapportene rett i etterkant av julefeiringa kan tas med en liten klype salt - selv om det viste nesten 1000 smittede om dagen så er det nå lite annet som tyder på at det var et gedigent etterslep i rapporteringa. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...