Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Per H skrev (15 minutter siden):

Det var jo ikke noe flokkimmunitet før omikron, man har jo hatt de værste smitte og dødstallene siden starten av pandemien nå i det siste på tross av 70% vaksinasjonsgrad (90%+ i de høyere aldersgrupper).

Befolkningen jeg snakker om her er den Sør-Afrikanske: "Viruset var nesten borte i Sør-Afrika etter en tøff pandemi. 70–80 prosent av befolkningen hadde trolig hatt korona. I Gauteng-provinsen trodde de at pandemien var over."

(https://www.aftenposten.no/norge/i/0GbQRG/dette-er-grafen-hele-verden-foelger-med-argusoeyne-den-vil-gi-svar-paa-d)

Per H skrev (15 minutter siden):

også viktig å forstå forskjellen på «naturlig» immunitet og mRNA-indusert immunitet. Når du får korona, vil immunforsvaret ditt være i stand til å kjenne igjen flere bestandeler av hele viruset neste gang, inkludert spike-proteinet. Immuniteten blir også å finne i slimhinnene.

når du tar covid vaksinen, er den KUN basert på spike protein fra ALPHA-varianten. Du får masse antistoffer KUN mot spike protein, og kun «konfigurasjoner» av spike som ligner på alpha-spike. Hvis spike-proteinet muterer tilstrekkelig (som er tilfelle med omikron) er det mulig at antistoffene ikke vil kjenne igjen «nye» spike protein. Antistoffene er også i hovedsak i blodet, ikke i slimhinnene ( må ha de der for å hindre smitte).

hvis en med «naturlig» immunitet får omikron eller en fremtidig mutasjon, har han flere «muligheter» til å stoppe viruset, siden immuniteten er «bredere», og ikke begrenset til alpha-spike, og ikke begrenset til antistoffer bare i blodet (primært).

I befolkningen jeg diskuterer her var, som vi ser over, 70 - 80 prosent antatt å ha hatt korona. 

For øvrig er ikke dagens vaksiner basert på alfa-varianten, men en tidligere variant.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, SuperKrokodille said:

For øvrige er ikke dagens vaksiner basert på alfa-varianten, men en tidligere variant.

Ok My bad, bare antok at alpha var første. Kall det «den ville Kina-varianten da, poenget var ihvertfall at det var første variant. Jeg redigerer innlegget mitt.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

Hvor mange ganger bruker folk engangsmunnbind?

Noen som kommenterte på Stavanger Aftenblads facebook, at helsearbeidere bare må bruke to munnbind på hver vakt. En annen kommenterte "Ja, sånn er det". Så også de prøver å spare. 

Folk ble intervjuet på gata i Italia, og spurt hvor lenge de hadde brukt munnbindet. De svarte flere dager. De fikk et nytt munnbind, og det gamle ble tatt med til analyse i lab. Det var bakterier som bl. a. kunne føre til halsbetennelse. 

Men å gjenbruke det for en kort tur på butikken, er nok ikke så farlig. Det er verre for butikkansatte og andre som må gå rundt med det i 7-8 timer. Da må de ha bedre hygiene, og ikke gå med et munnbind fullt av bakterier. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Ikke jeg heller, men det varte ikke så veldig lenge. Får håpe de fleste eldre både har fått tilbud om tredje dose og fått beskyttelse av den innen jul.

Hvordan skal en dose 3 beskytte om omricron har de egenskapene forskerene sier til nå er meg litt forbigått, en sterkere respons mot deler av et virus som viruset har mutert fra ? Hvis det er slik at fullvaksinert unge friske (fleste har vel kun hatt dose 2 i 9-14uker) blir sjuke/smittet, hvordan skal da dose 3 hindre denne variantene smitte de eldre ?  Vil tro om noe er det kun boosting av t celle responsen som vil vil utgjøre noe forskjell og jeg tviler på man får så ekstremt mye høyere respons der av en ekstra dose når man allerede har fått 2 doser.

Men er vel alt dette de skal klare finne ut etter dem har gitt ut masse booster doser.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Hvem er det som forteller dere at man ikke blir smittet og syk når man er vaksinert? Trur dere fortsatt på dataene fra big pharma og legemiddelverket? 

Du blir smittet uansett om du er vaksinert eller ikke. Du får mildere sykdomsforløp når du er vaksinert. Dette er avhengig av alder, underliggende sykdommer, fedme, immunforsvar osv.

Skulle ønske sutring var en de ovennevnte. 

Lenke til kommentar
NortonM skrev (1 minutt siden):

Hvem er det som forteller dere at man ikke blir smittet og syk når man er vaksinert?

Ingen, din enkle forestilling om folks naivitet er helt enkelt feil. Folk vet at vaksinene reduserer smittefare, ikke fjerner totalt. Det samme med sykdomsforløp og dødsrate.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
NortonM skrev (13 minutter siden):

Du blir smittet uansett om du er vaksinert eller ikke.


Det kommer vel an på hva du mener med "smittet"?
Eneste måten å unngå å få viruset inn i luftveiene, er å unngå viruset ... eller å unngå å puste. Vaksinene hjelper ikke der.

De tallene som finnes, viser at vaksinene så langt beskytter godt mot symptomatisk sykdomsforløp, og flere studier viser også at de beskytter mot videresmitte.

Tallene varierer noe, og det er tidlig enda for å evaluere slike ting korrekt, men de tallene som har vært for tidligere varianter, har vært ca. 90% mot symptomatisk sykdomsforløp, og 40-50% mot at man blir smittsom ovenfor andre.

Det betyr åpenbart at 10% som er vaksinert kan bli syke, samt at rundt halvparten av vaksinerte kan videresmitte, selv om de ikke selv blir syke.

Det er likevel en høy grad av beskyttelse.
Influensavaksiner har for eksempel en effektivitetsgrad på ca. 40-60%, hvor de beskytter mot sykdom.
Det er ytterst få vaksiner, særlig mot denne typen virus, som er 100%, men at de beskytter godt, både mot sykdom og videresmitte, er veletablert.

Det store usikkerhetsmomentet nå, er hvorvidt dette også gjelder for Omikron-varianten. Mye tyder på at det ikke gjør det?

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, William_S said:

Munnbind er jeg ferdig med sånn utenom på sykehuset, hvor smitte har mye mye mer å si.  Tbanen og butikker osv er arenaer jeg simpelthen ikke tar meg bryet med å bruke det. 

Jeg bruker briller og det å stå i hele arbeidsdager om dagen med munnbind får være nok.

Jeg og bruker briller, så nei vill ikke følge de nye reglene.

Om jeg bruker munnbind må jeg vente til dugg forsvinner fra brillene mine.

PS: Jeg nekter å bruke munnbind en omgang til. Du puster mye ved å flytte 750kg paller.

Den jobben jeg har trenger jeg ikke for pengene sin del, men å ha 15t i uken med trim vil jeg.

Men kan ta ut ferie. ikke hatt det siden 2018?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (5 minutter siden):

Om jeg bruker munnbind må jeg vente til dugg forsvinner fra brillene mine.

PS: Jeg nekter å bruke munnbind en omgang til. Du puster mye ved å flytte 750kg paller.

Om det dugger på brillene dine er noe feil.

Vanlige munnbind funker bare med lite fysisk arbeid. Jobber du hardere, må du/dere finne andre løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (7 minutter siden):

Ambulansepersonell jeg har snakket med brukte noe teip på munnbindet over nesebroen for å unngå dugging på briller. Nyvaskede briller dugger også litt mindre. Så teip og litt hyppigere brillevask funket visstnok for de.

Ja, det er et ålreit tips hvis man ikke bryr seg så mye om hvordan det ser ut. Har brukt kirurgisk teip selv de gangene jeg har jobbet med munnbind på kalde steder eller utendørs for å unngå dugg i kamerasøker.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...