Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Høres ut omtrent som det jeg også hadde. Bare en dag var jeg litt for syk til å ha hjemmekontor.

Mistet du lukt og smak? Det var det verste for min del. Heldigvis kom det tilbake etter noen dager. Må være et helvete å ikke kunne nyte en god indrefilet og en porter.

Endret av Fibonacci
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Fibonacci said:

Høres ut omtrent som det jeg også hadde. Bare en dag var jeg litt for syk til å ha hjemmekontor.

Mistet du lukt og smak? Det var det verste for min del. Heldigvis kom det tilbake etter noen dager. Må være et helvete å ikke kunne nyte en god indrefilet og en porter.

Lukten er noe påvirket vil jeg si. Men så er jeg nå tett i nesa. Tror ikke smakssansen er noe spesielt påvirket. Må nesten smake på litt mer der for å være sikker :p hadde vært kjipt å ikke få nytt biff ja.. 

Lenke til kommentar

Testsituasjonen er åpenbart for dårlig, nå krever man test fra alle innreisende, også de som er fullvaksinert med coronapass, men det finnes ikke nok kapasitet til å teste på grensene, så folk står i timevis i kø.

Så kan man teste seg innen 24 timer dersom teststasjonen er stengt, eller man reiser inn et sted hvor det ikke er teststasjon, men da bortfaller hele poenget, man kan smitte mange på 24 timer.

Det er også noe uklart hva som skjer dersom man reiser ut av landet innen 24 timer har gått? Noen som vet dette?

Det ironiske er kanskje at Norge har verdens største Omikron-utbrudd, så testing burde kanskje foregått andre veien, at alle nordmenn som ville inn i andre land, ble testet?

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Begynn med å aspirere vaksinene NÅ !!


Gadd ikke se videoen, men aspirere er altså når man drar litt tilbake, for å se om det kommer blod, før man injiserer, for å se at man ikke har truffet blodkar.

Etter årevis med studier og spekulering rundt dette i forhold til vaksinering, har man ikke funnet noe som tyder på at dette er verken fordelaktig eller negativt.

Videre brukes det i stor grad såkalte AD (Auto Disable) sprøyter for vaksinering, som ikke lar seg aspirere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 timer siden):

Vender en blikket utover så ser man stadig flere grotekse grep blir tatt. I Beliga er det nå munnbindplikt for folk over 6 år også på skolen, tidligere var grensa på 10 år.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/belgia-strammer-inn-for-tredje-uke-paa-rad.FmP6lGcEF?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row6_pos1

Hva faen er det man lærer barna sine om dagen? At alle andre menneskerer er potensielle smittebomber og må unngåes for enhver pris? 

Jeg sjekket ut situasjonen i Belgia etter innlegget ditt for å forstå hvorfor de strekker munnbindpåbudet helt ned til 6/7 år*. Den enkle forklaringen er at Belgia har sterkt økende smitte i det siste. Det er stor økning blant de under 18 år også, men ikke voldsomt men ikke større økning enn gjennomsnittet for alle aldersklasser. Det er aldersgruppa 25-49 som trekker opp smittetallene. Men jeg finner også ut at gruppa 25-49 er ca 85% fullvaksinert. Men aldersgruppa 0-18 er bare ca 30% vaksinert.

Nå er det ting som tyder på at Omikron lett smitter de som har hatt corona før, og Belgia er et land som har hatt nettopp svært mange corona-tilfeller (15,5% av befolkninga). Videre er det ting som tyder på at Omikron smitter vaksinerte i større grad enn Delta.

Nå har Belgia allerede mange strenge tiltak som følge av svært høyt smittenivå og høy belastning på sykehusene, så det virker som det å påby 6/7-åringer* munnbind virker som en desperat opptrapping av tiltak for å kontre de fortsatt stigende smittetallene.

* Mediene vet visst ikke forskjell på 6-åringer og alle over 6 år (altså fra og med 7 år), så jeg vet faktisk ikke hvor påbudgrensa går.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det blir en hysterisk kamp om å ha de strengeste tiltakene. å kreve munnbind på barn fra 6-7 år er å gå for langt. 

Det er pr i dag ingenting som sier at Omicron er mer farlig enn Delta... heller motsatt. Er shit lei tiltak nå og vil tilbake til normalen, slik det var før dette drittviruset landet i Norge og verden. 

Samtidig med Omicron har vi fått en tåkefyrste som skifter mening raskere enn andre skifter truser og en helseminister totalt blottet for sosial intelligens. Så da står vi her da med meldinger om at vi kan fortsatt ha julebord, mens myndigheten som sa dette avlyser, og at vi må holde avstand, men de vil ikke sette grense.... 

For min del opplever jeg at munnbind er det tiltaket som påvirker meg aller mest. Andre avfeier det som et enkelt tiltak, men det er det eneste tiltaket som går direkte på kroppen min, meg, og den jeg er. At ikke andre folk ser dette er meg helt utrolig. 

Dette var et lite sukk... lei nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vært i media, dog med små notiser(hvorfor?)at samtlige av de smittede med omicron i Norge ikke er alvorlig syke og at det ikker er registrert noe dødsdall ute verden med den nye varianten. Likevel, dette er gjemt i små notiser som ellers drukner i mylderet av katastrofeoverskrifter og speskulative worst case-scenarier som i en artikkel av Halvard Sandberg på nrk.no. Hvorfor? Slike fantastiske nyheter burde være helt på toppen av samtlige nettaviser og under Dagbladets AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ -overskrifter, men de ble fort gjemt bort så fort som de kom. Hvorfor? Man kan undres på hvorfor media er så opptatt av å fremme maksimalt med frykt og redsel rundt den nye varianten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Andre1980 said:

For min del opplever jeg at munnbind er det tiltaket som påvirker meg aller mest. Andre avfeier det som et enkelt tiltak, men det er det eneste tiltaket som går direkte på kroppen min, meg, og den jeg er. At ikke andre folk ser dette er meg helt utrolig. 

Har du på dig det så mycket? Jag har aldrig haft på mig munnbind mer än korta perioder i for eksempel butikken och jag tycker ikke det er så viktigt att visa vem jag er då.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (5 minutter siden):

Det blir en hysterisk kamp om å ha de strengeste tiltakene. å kreve munnbind på barn fra 6-7 år er å gå for langt. 

Det er pr i dag ingenting som sier at Omicron er mer farlig enn Delta... heller motsatt. Er shit lei tiltak nå og vil tilbake til normalen, slik det var før dette drittviruset landet i Norge og verden. 

Samtidig med Omicron har vi fått en tåkefyrste som skifter mening raskere enn andre skifter truser og en helseminister totalt blottet for sosial intelligens. Så da står vi her da med meldinger om at vi kan fortsatt ha julebord, mens myndigheten som sa dette avlyser, og at vi må holde avstand, men de vil ikke sette grense.... 

For min del opplever jeg at munnbind er det tiltaket som påvirker meg aller mest. Andre avfeier det som et enkelt tiltak, men det er det eneste tiltaket som går direkte på kroppen min, meg, og den jeg er. At ikke andre folk ser dette er meg helt utrolig. 

Dette var et lite sukk... lei nå.

Munnbind kan sammenlignes med jødestjerne. Helt absurd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Det har vært i media, dog med små notiser(hvorfor?)at samtlige av de smittede med omicron i Norge ikke er alvorlig syke og at det ikker er registrert noe dødsdall ute verden med den nye varianten. Likevel, dette er gjemt i små notiser som ellers drukner i mylderet av katastrofeoverskrifter og speskulative worst case-scenarier som i en artikkel av Halvard Sandberg på nrk.no. Hvorfor? Slike fantastiske nyheter burde være helt på toppen av samtlige nettaviser og under Dagbladets AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ -overskrifter, men de ble fort gjemt bort så fort som de kom. Hvorfor? Man kan undres på hvorfor media er så opptatt av å fremme maksimalt med frykt og redsel rundt den nye varianten.

Kanske för att det ikke sier så mycket att ingen bland 50 relativt unga full vaksinerade personer* ikke blir väldigt sjuka? Sån statistisk sätt alltså. 

Förövrigt får jag intrykk av att folk letar efter de värsta överskrifterna eller de mest negativa artiklarna för att kunna bli irriterade. Tycker ikke det er så vansklig att få en nyanserad bild av situationen genom att läsa i media. 

*har fått för mig att det er en ok beskrivning av de som er smittede, på julebordet i alla fall.

 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Den får du nog förklara lite. Är det bara en grupp diskrimenarade människor som bruker munnbind i Norge? 

Nei. Jeg sammenligner det med folk som  blir stemplet fordi dem ikke har lyst til å bruke munnbind/ta vaksinen. Regne nazistenes tid hele opplegget

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Laffe said:

Nei. Jeg sammenligner det med folk som  blir stemplet fordi dem ikke har lyst til å bruke munnbind/ta vaksinen. Regne nazistenes tid hele opplegget

Så de som ikke bruker munnbind blir behandlade som jødene blev av nazisterna? 

Hur du får in vaksinenen med munnbinden förstår jag ikke ens. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (18 minutter siden):

Har du på dig det så mycket? Jag har aldrig haft på mig munnbind mer än korta perioder i for eksempel butikken och jag tycker ikke det er så viktigt att visa vem jag er då.

Mange må bruke det på jobb som et eks.

 

 

Endret av Kazuo
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (6 minutter siden):

Det var nå ta i litt for mye.

 

Javel.. på hvilken måte? Er det fordi det ikke passer inn i din virkelighetsoppfatning? Eller kjenner du noen som er jøde, og derfor så kan ikke det sammenlignes? Isåfall, så bør du kanskje ikke snakke så særlig høyt om hva som er rett eller galt.

Endret av Laffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (48 minutter siden):

Det blir en hysterisk kamp om å ha de strengeste tiltakene. å kreve munnbind på barn fra 6-7 år er å gå for langt. 

Kanskje. Det debatteres i hvert fall heftig i Belgia også. Noen er sterkt for, andre sterkt i mot. Det har vært opptøyer i gatene over den voldsomme oppstrammingen av tiltak som følge av den voldsomme smitteoppblomstringen.

Om det er å gå for langt - tja. Det er i hvert fall å trekke det langt og spørs hvor godt det lar seg overholde i praksis. Men at Belgia er i en svært anstrengt situasjon nå er det ingen tvil om, og at de da presses i retning stadig sterkere virkemidler er også liten tvil om. Desperasjonen er stor på begge sider av opptøyene. Desperasjon er forståelig både ut fra hvor hardt tiltakene rammer, men også hvor hardt coronaen rammer.

Belgia har for tida ca 3 ganger høyere smittetall enn Norge, 4 ganger høyere dødstall, og 7 ganger flere sykehusinnleggelser. Alt regnet pr 100k innbygger. De har også høyere R-tall enn oss (1,35 vs 1,25) så det trengs en større opptrapping av tiltak der enn her for å få R under 1 igjen. Vaksinasjonstallene er omtrent like.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...