Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (18 minutter siden):

7 ganger flere sykehusinnleggelser.

hvordan forklares egentlig slikt? rett og slett ulik terskel for å bli innlagt, eller er de smittede generelt sjukere? det siste fremstår litt merkelig i så fall, siden vi vel har noenlunde samme sosiale vilkår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (11 minutter siden):

hvordan forklares egentlig slikt? rett og slett ulik terskel for å bli innlagt, eller er de smittede generelt sjukere? det siste fremstår litt merkelig i så fall, siden vi vel har noenlunde samme sosiale vilkår.

Hovedforklaringen er jo 4 ganger flere smittede (pr 100k), men etter det får jeg bare gjette på at det er lavere terskel for innleggelse. Her i Norge har vi jo som kjent ganske dårlig kapasitet på sykehusene så jeg tipper våre leger er litt mer restriktive med å tilby innleggelse. "Gå hjem - ta kontakt på nytt om du blir dårligere".

Lenke til kommentar

Et munnbind er ment som et preventivt tiltak for deg og dine nærmeste slik at dere er beskyttet mot en potensielt svært alvorlig sykdom. En jødestjerne ble tvangsplassert på mennesker av jødisk religiøs tro for å plassere dem i ekstra utsatt stilling/fare i det mellomeuropeiske samfunn.

De har altså motsatt intensjon, selv om de begge er påbudt av offentlige myndigheter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 time siden):

Har du på dig det så mycket? Jag har aldrig haft på mig munnbind mer än korta perioder i for eksempel butikken och jag tycker ikke det er så viktigt att visa vem jag er då.

Jeg ser ingenting med munnbind(Har briller, og nei det nytter ikke å flytte, justere, etc), det klør, osv. så ja det er det som påvirker eg mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Laffe skrev (1 time siden):

Munnbind kan sammenlignes med jødestjerne. Helt absurd

seriøst? Jeg er en av dem som ville blitt merket av tyskerne. Ikke med jødestjerne, men et annet symbol. Å sammenlikne munnbind med nazi-tyskland er totalt på viddene, jeg er personlig fornærmet, og jeg kan overhode ikke ta deg seriøst videre. Dette er så latterlig som det går ann å bli.

Endret av Andre1980
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Kanskje. Det debatteres i hvert fall heftig i Belgia også. Noen er sterkt for, andre sterkt i mot. Det har vært opptøyer i gatene over den voldsomme oppstrammingen av tiltak som følge av den voldsomme smitteoppblomstringen.

Om det er å gå for langt - tja. Det er i hvert fall å trekke det langt og spørs hvor godt det lar seg overholde i praksis. Men at Belgia er i en svært anstrengt situasjon nå er det ingen tvil om, og at de da presses i retning stadig sterkere virkemidler er også liten tvil om. Desperasjonen er stor på begge sider av opptøyene. Desperasjon er forståelig både ut fra hvor hardt tiltakene rammer, men også hvor hardt coronaen rammer.

Belgia har for tida ca 3 ganger høyere smittetall enn Norge, 4 ganger høyere dødstall, og 7 ganger flere sykehusinnleggelser. Alt regnet pr 100k innbygger. De har også høyere R-tall enn oss (1,35 vs 1,25) så det trengs en større opptrapping av tiltak der enn her for å få R under 1 igjen. Vaksinasjonstallene er omtrent like.

Ja men hvordan oppholder folket restriksjonene? Hjelper ikke med munnbindpåbud om bare 30% faktisk benytter det. Da blir det feil å gå nedover i alder, og heller mer riktig å utføre mer kontroll om at påbudet som allerede er blir opprettholdt. 

Lenke til kommentar

 

Quote

 

FLERE CORONARELATERTE DØDFØDSLER

Danmark har det siste halve året registrert mer enn dobbelt så mange dødfødsler som i de første tolv månedene av pandemien. Alle mødrene var coronasmittet.

Mellom 1. juni og november var det elleve dødfødsler fordi gravide hadde covid-19-smitte.

Fra mars 2020 til mars 2021 ble det registrert fire dødfødsler. Det skriver Ugeskriftet , som gis ut av den danske Lægeforeningen.

Alle barna var forløst i tredje tremester og var nesten fullbårne. Legenes oppfatning er at barna hadde overlevd hvis mødrene ikke var blitt smittet med korona.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Babyer rammet

Det nasjonale instituttet for smittsomme sykdommer (NICD) i Sør-Afrika har sett på hvem som har blitt sykehusinnlagt i omikron-episenteret i Gauteng-provinsen. Tallene viser at barn under to år gjør opp ti prosent av sykehusinnleggelsene.

- Det kan se ut som at yngre barn er mer risikoutsatt. Når du ser på tallene for sykehusinnleggelser fordelt på alder, vil vi vanligvis se flere sykehusinnleggelser blant de eldre. Men i de første utbruddene her i Tshwane (administrasjonssenteret i Gauteng red.anm.), ser vi at det har vært flest sykehusinnleggelser blant barn i aldersgruppen 0-2 år. Vi ser også et høyt tall med sykehusinnleggelser hos aldersgruppen 28 til 38 år, sa NICD-topp og lege Waasila Jassat nylig til helsedepartementet i Sør-Afrika, ifølge nyhetsportalen news.com.au.

Og hun la til:

- Det er viktig å si at samtidig som vi forbereder oss for flere sykehusinnleggelser, så kan det hende at vi også må legge til rette for pediatrisk utredning. Det er imidlertid viktig å understreke at det er ingen signaler hittil på at barna blir veldig syke.

FHI vektlegger dårlige levekår

- Det har vært noen medieoppslag som melder at barn under 2 år utgjør 10 % av innleggelsene i sykehus i et område der omikron-utbruddet er (Tshwane). Tshwane er et område av Gauteng, omkring tidligere hovedstad Pretoria. I dette området er det en god del slumområder og svært dårlige levevilkår, skriver FHI-overlege Margrethe Greve-Isdahl til Nettavisen.

- Dr Jassat sier i et intervju til Bloomberg at dette ikke er nytt, at lignende ble sett da delta-varianten var i oppsving, og at det er først og fremst av forsiktighet og frykt for nye varianter som også gjør at flere søker til sykehus med de minste. Vi avventer og er årvåkne i forhold til mer informasjon om dette, men i utgangspunktet er det vanskelig å overføre kunnskapen fra et område med så krevende levevilkår for barn til norske forhold, skriver Greve-Isdahl.

https://www.nettavisen.no/nyheter/omikron-tall-viser-et-nytt-bekymringsfullt-monster-all-grunn-til-a-folge-noye-med-pa-dette/s/12-95-3424214382

Og dette:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Jx3Qj4/helsedirektoratet-ville-ha-flere-i-karantene-naa-fikk-nei-fra-regjeringen

Synes også denne karen kommer med viktige betraktninger. Litt skuffet over at myndighetene ikke har tatt til seg såpass viktige og enkle tips.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/trakket-ned-og-spyttet-pa/74806905

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Veldig bra at regjeringen setter foten ned for flere krav fra HDI, mer bekymringsfullt at de nå går "all inn" og legger aller siste spiker i kisten for kultur- og serveringsbransjen.

Nå er det 8 dager siden denne angivelig fryktede varianten ble påvist og 8 dager etter dette er det ennå ikke registrert dødsfall fra den. DET kommer jeg til å følge med på, ikke absolutt smittetall som jeg nå utelukkende betrakter som bakgrunnsstøy når jeg åpner enn nettavis. 0 døde og enda færre % alvorlig syke enn under tidligere varianter. Om en uke burde vi vite veldig mye og om det om to uker er 0 eller ingen døde og hovedsaklig en mild sykdom er det på høy overtid å avslutte denne farsen en gang for alle og sette kroken på døra for alt som heter coronarestriksjoner for alltid.

Den ene Nettavisen-artikkelen sier at hele verden er i panikk. Det stemmer ikke. Landet varianten ble oppdaget i er ikke i panikk en gang.

At Nakstad er bekymret er jo forutsigbart - det er jo jobben hans.

Det er all grunn til å følge med på dette ja, det er helt riktig. Og at folk har is i magen.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (30 minutter siden):

Men dette er ikke på toppen av de fleste nettaviser ..


Trolig fordi det er helt irrelevant.

En eller annen anestesilege har uttalt seg til en dansk avis, å sier

"Foreløbig er jeg ikke specielt bekymret. Grunden er udmeldingen fra lægerne i Afrika, der lyder på, at man ikke bliver særlig syg af omikronvarianten, men der er mange forbehold..."

Dette er altså begrunnet med de samme anekdotiske uttalelsene man har fra noen leger i Sør-Afrika.

Inntil man vet mer om sykdomsforløpet for de som er smittet med denne varianten, så er det totalt irrelevant hva en dansk lege mener, man kunne like gjerne spurt Sophie Elise hva hun mener om virusets farlighetsgrad.

Alle håper vel på at denne omikron-varianten gir mildere sykdom, samtidig som den er mer smittsom, men inntil man har data som tilsier noe slikt, så er det ikke relevant hva en eller annen danske tror om saken.

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Veldig bra at regjeringen setter foten ned for flere krav fra HDI, mer bekymringsfullt at de nå går "all inn" og legger aller siste spiker i kisten for kultur- og serveringsbransjen.

Nå er det 8 dager siden denne angivelig fryktede varianten ble påvist og 8 dager etter dette er det ennå ikke registrert dødsfall fra den. DET kommer jeg til å følge med på, ikke absolutt smittetall som jeg nå utelukkende betrakter som bakgrunnsstøy når jeg åpner enn nettavis. 0 døde og enda færre % alvorlig syke enn under tidligere varianter. Om en uke burde vi vite veldig mye og om det om to uker er 0 eller ingen døde og hovedsaklig en mild sykdom er det på høy overtid å avslutte denne farsen en gang for alle og sette kroken på døra for alt som heter coronarestriksjoner for alltid.

Den ene Nettavisen-artikkelen sier at hele verden er i panikk. Det stemmer ikke. Landet varianten ble oppdaget i er ikke i panikk en gang.

At Nakstad er bekymret er jo forutsigbart - det er jo jobben hans.

Det er all grunn til å følge med på dette ja, det er helt riktig. Og at folk har is i magen.

Det er helt merkelig å innføre nye krav midt i åpningstiden til en pub som da må omlegge driften midt i åpningstiden. Hva var det egentlig som hasta med å få de kravene innført på 7 timer? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

80 personer fra julebordet med de 120 deltakere på Aker Brygge har fått korona.13 av de 120 har fått omikron. Et supersprederjulebord. De fleste var nok også fullvaksinerte og mange hadde tatt hurtigtest før julebordet. Siste nytt er:

Opp mot hundre smittet etter julebord i Oslo – halvparten har sannsynligvis omikron

Sitat

FHIs Line Vold sier at alle de som deltok på supersprederjulebordet i Oslo behandles som om de har omikron.

Jeg tenker at lokalene de var i er ganske romslige, i hvert fall takhøyden. Men hjelper det når man må sitte tett inntil hverandre for å høre hva som blir sagt? Svar fra Nakstad: Nærkontakt = nærmere enn 2 meter i mer enn 15 minutter.

Vi kjenner alle til den norske drikkekulturen. Hvorfor ikke kreve hurtigtest før man går inn i lokalet?

 

Sitat

Viktig med aktivitet

Jørn Lie oppfordrer folk til å gå ut og hygge seg på julebord, og samtidig følge rådene fra myndighetene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9Kxak5/julebordsgjester-hurtigtest-foer-fest

Denne kom for tre dager siden, men må si jeg har mistet lysten på julebord. Jeg satser på julaften.

Lenke til kommentar

Julebordet ble avholdt før man visste hvor smittsomt omikron-viruset var og før de nye tiltakene trådde i kraft, så man kan ikke laste noen, nei. Mens man venter på å få vite mer om omikron holdes det fortsatt julebord. Det er også mulig å avlyse hvis man engster seg for viruset.

Det kan være at de som jobber ute i samfunnet møter opp på julebordet, mens de som sitter på hjemmekontoret og er vant til å ta hensyn til helsa tenderer mer mot å holde seg hjemme. Mens alle er klar over at isolasjon er negativt, i hvert fall over tid og at man trenger en fest en gang i blant.

Jeg får litt følelsen av at det personlige ansvaret eller de personlige dilemmane har blitt større med Støre, fordi nedstenging eller lockdown ikke er noe alternativ. Feks. om det er rimelig å ikke møte opp på et arrangement man meldte seg på i oktober da det var en annen situasjon. Eller at det kjennetegner den fasen vi er i av pandemien nå. Så kom det nye innslaget - omikron - og om 2-3 uker vet vi mer. Tiltakene revurderes om 14 dager. Så gjelder det å ikke få for høye skuldre i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Subara skrev (57 minutter siden):

80 personer fra julebordet med de 120 deltakere på Aker Brygge har fått korona.13 av de 120 har fått omikron. Et supersprederjulebord.

Denne kom for tre dager siden, men må si jeg har mistet lysten på julebord. Jeg satser på julaften.

Gode nyheter. Stor mulighet for at vi slipper 3 dose. Naturlige antistoffer er bedre.

Du satser på å få Omikron på julaften?

Jeg tar den heller nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...