Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 9/8/2021 at 12:00 AM, Budeia said:

Taler til folket kan i teorien skape udødelige sitater. Grove vitser (om når det er lov med one night stand), er ikke noe udødelig sitat på nivå med Churchill. 

De kunne nå sagt noe sånn som at sex styrker immunforsvaret eller noe sånt når de først gadd ta seg tid. Det er jo et hyggelig budskap. For de som liker sex vel og merke.

Quote

Participating in sex one to two times per week helps boost the immune system, according to research published in Psychological Reports. They found that people who had sex once or twice per week had a 30 percent increase in IgA (an antibody that shows how tough our immune system is) compared to those who don't.Sep. 25, 2019

https://www.themewspractice.com/the-10-health-benefits-of-regular-sex/

Endret av G
Lenke til kommentar
22 hours ago, Guest 07faf...dc0 said:

Husker fortsatt serien de kjørte med alle tingene i verdensrommet som plutselig kunne utslette oss alle... Verste varat jeg kjente han som skrev serien litt, så jeg passa på å nevne det ca hele tiden. Han var egentlig bare veldig interessert i vitenskap generelt og var litt fanget i formatet til arbeidsplassen sin, stakkars. 

Anonymous poster hash: 07faf...dc0

Har viruset nådd verdensrommet også nå? 😉

Lenke til kommentar
22 hours ago, Fibonacci said:

Jeg var i ett av våre naboland i sommer, og de bemerket at nordmenn var ekstremt opptatt av korona. Selv tok de det med ganske stor ro. Ingen som snakket om det, og ingen brydde seg særlig om tiltak. De eneste som brukte munnbind var turister. Utelivet var som i 2019.

Nordmenn har dette kanskje genetisk? Ingen ønsker å oppleve svartedauen en runde til. Tok jo ca. 500 år å komme seg ovenpå igjen, nok til å ta styring selv over landet.

Lenke til kommentar
22 hours ago, atleape said:

Det har vært mange saker av lokale bedrifter som måtte stenge ned, gått konkurs og videre. Disse lokalene de drev fra har nok blitt kjøpt opp av rikere selskaper eller grupper som vil i større grad monopolisere handel i Norge.

Om det ikke kan være en isenkram, som selger doble fustasjopphengsforkoplinger så kan det nå være det samme for min del. Da kan jeg jo like gjerne kjøpe slikt på eBay, AliExpress, Amazon med flere..

Lenke til kommentar
12 hours ago, Kjetil Lura said:

Er redd vi må leve med c19, samme som med forkjølese viruset.

Stemmer nok det, men la oss putte det litt i perspektiv.

Vi må lære å leve med c19 på samme måte som indianerne måtte lære seg å leve med forkjøelse, da vi koloniserte den nye verden. Det var ganske brutalt og mange døde av sykdom, men det gikk til slutt. 

Lenke til kommentar

Ett av fem barn mister luktesans, viser ny studie: − Et stort handicap
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEaA6Q/ett-av-fem-barn-mister-luktesans-viser-ny-studie-et-stort-handicap

Sitat

En ny studie fra Storbritannia har kartlagt barns senvirkninger av covid-19. Ett av fem rammede barn mangler luktesans etter coronainfeksjon.

Over 20 prosent av barn og unge mellom 11–17 år rapporterte om tap av luktesans etter en coronainfeksjon, viser en ny britisk studie, som har fulgt 17.000 ungdommer over tid.

Sitat

Etter tre måneder har fortsatt 13 prosent redusert luktesans - 17 prosent av 16–17-åringer og 12 prosent av de mellom 11 og 15 år.

Til sammenligning rapporterte 1,5 prosent av de som ikke hadde hatt corona et tap av luktesans. Forskjellen er dermed stor, og tyder på at dette er en reell senvirkning av en coronainfeksjon, mener både Helsedirektoratet og FHI.

Sitat

– Et helseproblem

Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad sier studien er god og at tallet er høyt:

– Det er et godt argument overfor ungdommer å unngå å bli smittet før man er vaksinert og det er et helseproblem det er viktig å følge med på, fordi vi ikke vet hvor lenge det vedvarer, sier han til VG.

– Ett av fem barn betyr flere i en skoleklasse?

– Ja, det er et stort handicap å tape smak- og luktesans over tid. Det ser ut som disse sansene kommer tilbake hos de fleste, men man vet ikke hvor mye som kommer tilbake. 

I studien, som ikke er fagfellevurdert (kvalitetssikret) ble barn og unge spurt om symptomer da de ble testet og symptomer nå. På testtidspunktet hadde de som var positive en god del flere symptomer enn test-negative. Tre måneder etterpå klaget begge grupper på en del symptomer.

De ble spurt om symptomer som tungpust, smerter i brystet, manglende luktesans, tretthet og hodepine.

De som hadde vært testpositive, hadde flere symptomer å klage på enn de som var testnegative - og forskjellen var altså størst når det gjaldt luktesans.

 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Morromann said:

Det er jo det Australia og New Zealand forsøker og vi vet hva resultatet er. Det blir som å forsøke å utrydde mygg eller støv; det er umulig.

Det var det Australia forsøkte ja, men det er ikke lenger strategien. Nå satser de på å vaksinere flest mulig før det gjenåpnes, som de fleste andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/8/2021 at 11:04 AM, Morromann said:

Jeg forventer vel egentlig aldri at unntakstilstanden skal oppheves i Norge uansett hvor mange som blir vaksinerte. Danmark skal gå tilbake til normalen om to dager, men Norge skal kanskje henge to måneder etter - eller lenger? Har ingen tro på at regjeringer eller helsemyndigheter vil ta til orde for at dette skal ta slutt; men jeg håper noen jurister i det minste kommer på banen i og med at det ikke lenger kan retferdiggjøres å føre unntakstilstand beregnet på krigstid i den siutajsonen som er nå.

Forklare oss gjerne hva du legger i begrepet unntakstilstand. Du virker å misbruke ord og begreper atter en gang. Jeg ser ihvertfall ikke på det som skjer i Norge som noen unntakstilstand nå. Jeg er jo i utlandet i øyeblikket, så dersom noe veldig spesiellt har skjedd som jeg ikke har fått med meg eller fått føle på kroppen, så forklar.

Er muligens blitt gjort noen lovendringer i Norge for å gi litt større handlingsrom, men da tidligere i pandemien? Er dette noe som ligger under begrepet?

Et gammelt eksempel på en virkelig ille unntakstilstand i Norge.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Melkestreiken

 

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/8/2021 at 12:31 PM, Budeia said:

Da blir det ny vaksine hver 8. måned? Med de reaksjoner og konflikter som kommer til å oppstå i forbindelse med det. 

Da kommer eldreopp-i-øret?

Merket meg at denne flotte eldre mannen har sansen for budeier. Tid 2:47

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...