Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Budeia skrev (9 minutter siden):

Fordi det har gjort det i 2021, behøver det vel ikke gjøre det i alle Herrens år etterpå. 

Frem til vi vet noe mer så kan en bare ta utgangspunkt i historikk, og det som forskning vil vise. 

På verdensbasis er vi omtrent der vi var i antall dødsfall pr dag som 4. oktober 2020.
På verdensbasis er vi omtrent der vi var i antall smittede pr dag som 8. November 2020. 

Pandemien er langt fra over. 

Endret av Andre1980
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre1980 skrev (16 minutter siden):

Frem til vi vet noe mer så kan en bare ta utgangspunkt i historikk, og det som forskning vil vise. 

På verdensbasis er vi omtrent der vi var i antall dødsfall pr dag som 4. oktober 2020.
På verdensbasis er vi omtrent der vi var i antall smittede pr dag som 8. November 2020. 

Pandemien er langt fra over. 

Selv om Norge er en del av verden, så betyr det ikke at Norge er som resten av verden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Er fullvaksiner men vil teste meg fordi jeg har forkjølelsessymptomer, sier en mann i køen. Fordi han vil gå på besøk til folk. Til det har jeg to ting å si: har man SYMPTOMER på luftveissmitte skal man ikke gå ute blant folk i det hele tatt, noe man absolutt gjør når man står i en testkø. Det er mulig å bestille hjemmetest. For det andre; den holdningen at om det "bare er forkjølelse" er bare å dra rett på besøk til folk; det er jeg så uenig i som man kan få blitt. Det ville ihvertfall ikke vært akutelt for mitt vedkommende å frivillig ha besøk av noen som har smittsom forkjølelse. Er man forkjølet slipper man ikke inn over dørstokken hos meg, familie eller ikke. Det er regler jeg alltid har hatt. Man bør også holde seg borte fra jobben om man har smittsom forkjøelse. Men igjen; dette er personlige smittevernsregler som jeg mener man fint kan ha uten å regulere og stenge ned samfunnet; personlig ansvar som jeg og en del andre har rundt det med forkjølelse bør være normen rundt covid-19 også uten at staten skal drive med drakoniske tiltak og drive tvungen massetesting av folk.

Lurer på hvor mye smitte det er i de køene der med tanke på at det garantert er noen med delta viruset som i følge @Benbjo smitter langt lettere enn alpha som igjen smittet langt lettere en "normale coviden".

Sett her i Oslo at de står relativt tett alle sammen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Lurer på hvor mye smitte det er i de køene der med tanke på at det garantert er noen med delta viruset som i følge @Benbjo smitter langt lettere enn alpha som igjen smittet langt lettere en "normale coviden".

Sett her i Oslo at de står relativt tett alle sammen.

I følge meg så smitter delta lettere? Det er jo ikke i følge meg, men i følge alle. Delta er 99% sikkert mer smittsomt enn alfa som igjen var mer smittsomt enn villtypen. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Litt på kanten. Men noen som vet om det går et norovirus eller lignende nå? Fått melding fra flere bekjente som jobber i Oslo hvor hele husstanden er utslått. Antar at Covid ikke starter på den måten.

Overrasker meg ikke at noro har fått et oppsving etter langvarige tiltak. Det selv om det vanligvis ikke er sesong for Noro nå. Heldigvis lett å forebygge da. Håndvask er faktisk det viktigste våpenet man har mot Noro særlig .smittekjeden til Noro blir som oftest brutt med god håndhygiene. Ellers kan det smitte via dråper fra oppkast og tja avføring 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (53 minutter siden):

Joe Rogan har fått COVID, etter å gjentatte ganger hevdet at unge friske mennesker ikke trenger å ta vaksinen på sin podcast.

Han behandler det angivelig med Ivermectin, hestemedisinen som gjør underverker

https://www.hollywoodreporter.com/news/general-news/joe-rogan-contracts-covid-19-treated-himself-with-horse-dewormer-1235007061/

240420072_4308837322508840_7141226191264

Og han hadde en dårlig dag med covid samt føler seg i topp form etter 3dager.

Passer vel ikke narrativet ditt.

Også tok han typ 5 andre ting utenom hva du nevner.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

– Vi opplever at situasjonen på sykehuset er litt annerledes enn tidligere i pandemien. Flere av covidpasientene har vært innlagt med andre problemstillinger enn covid. Vi har oppdaget coronasmitten ved screening.

Sitat

Han hadde covidsykdom før jul fjor. Han fikk en vaksinedose i vår. Da mente man at kombinasjonen sykdom og en vaksinedose vil gi god beskyttelse. Han ble lagt inn med covid for andre gang, sier klinikkleder Arild Hagesveen ved Klinikk for medisin.

Tydelig at friske mennesker som oftest slipper helt fint unna covid-19.

https://www.vg.no/nyheter/i/AL7Qox/avdelingsleder-pasientene-vaare-er-naa-yngre-og-uvaksinerte

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Mr.M said:

er det sant?? for en fantastisk oppdagelse, hvem hadde trodd det liksom?!?!

Det er jo det slike kommisjoner er til for. Altså å ettersjekke var oppgaven. Om det er sant? Er du i tvil? Kanskje du bør be dem om å få se underlagsmaterialet den kommisjonen har fått opparbeidet seg?

Lenke til kommentar
12 hours ago, DaniNichi said:

Når man ser median alder burde det vel roe ned de fleste.

Eldre om man kan noe om fysiologi så skjønner man at selv vaksiner ofte ikke hjelpe når man har 3-4 kroniske sykdommer, sånn er livet og sånn er det bli gammel.

Det er vel en sannhet med modifikasjoner foruten det at man kunne ha redusert ihvertfall noe på smittetrykket uten at du og meg ville ha lidd særlig mye av tiltakene.

Det finnes medisiner for noen av alderdomssykdommene som f.eks. blodtrykksmedisin.

Israel er inne på sporet av årsak bak svakere B-celler i eldre mennesker. Jeg synes du kanskje kunne ha tatt en titt på den nyheten. Her:

https://m.jpost.com/health-science/israeli-scientists-discover-how-to-reverse-cell-aging-678081

Jeg synes at du er mye for pessimistisk med hensyn for de eldre. Og at du har alt for lav eldrerespekt og lav respekt for liv. Du framstår som en kynisk ung egoistisk person.

Dette baserer jeg på alle de gangene du har nevnt dette med gjenåpning på bekostning av liv.

Endret av G
  • Liker 6
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Det er vel en sannhet med modifikasjoner foruten det at man kunne ha redusert ihvertfall noe på smittetrykket uten at du og meg ville ha lidd særlig mye av tiltakene.

Jeg synes at du er mye for pessimistisk med hensyn for de eldre. Og at du har alt for lav eldrerespekt og lav respekt for liv. Du framstår som en kynisk ung egoistisk person.

Dette baserer jeg på alle de gangene du har nevnt dette med gjenåpning på bekostning av liv.

Hvor var din respekt for de eldre de årene vi har hatt influensa ? Hvor var din respekt for liv under samme tiden ? Har du plutselig våknet opp fått respekt for de eldre ? 

Jeg har en bunnløs respekt for eldre pre covid og nå..Dette tar ikke bort faktumet av å bli gammel er nært beslektet med kroniske sykdommer og døden.

For min del mener jeg alderdom burde behandles som en sykdom hva hadde ikke vært bedre en at alle eldre kan bli gamle uten å måte lide masse.

Å ja ting som gjenåpning der man har økt smitte vil også føre til økt antall døde, sånn er livet har da absolutt ikke noe med pessimisme å gjøre.

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Hvor var din respekt for de eldre de årene vi har hatt influensa ? Hvor var din respekt for liv under samme tiden ? Har du plutselig våknet opp fått respekt for de eldre ?

Influensa er ikke like smittsomt eller dødelig som Delta-covid. Det dør noen av influensa hvert år, men dette er få mennesker. For influensa finnes det vaksine klart foran influensasesongen hvert år.

De nordmenn som er covid-døde er døde med tiltak. Dette er en vesentlig detalj som aldri ser ut å gli inn hos covid-fornekterne.

Det vaksineres ikke særlig mange mot influensa i Norge, målt i prosent til vanlig. Mange dør gjerne da av opertunistisk lungebetennelse bakterier.

Med covid har man hatt perioder med uvaksinerte, og folk har da dødd i hopetall, så der har du faktiske dødelighetstall. Se til USA som sliter med å overbevise folk til å la seg vaksinere. Der dør det fortsatt en god del, samt folk blir alvorlig syke. Så syke blir de at det må kriseoppsettes sykesenger i f.eks. parkeringsanlegg. Helt ville tilstander har det blitt i USA tross en gjennomsnittlig vaksineringsgrad (fullvaksinerte) på like under 50 prosent.

I verden så er litt over 25 prosent fullvaksinert. Men på verdensbasis så er det ikke alle land som er flinke til å rapportere inn tallene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...