Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Fibonacci said:

Hvorfor bør man ikke innføre tilsvarende restriksjoner innenriks? Viruset er overalt, det sprer seg like mye i byer i Norge som i byer i utlandet.

Sjekk av koronasertifikat på fylkesgrenser? Eller kommunegrenser?

Hadde grensene vært stengt, ville vi hatt mindre smitte.

Så, da ville det ikke hvert nødvendig med slike kontroller.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 minutt siden):

Hadde grensene vært stengt, ville vi hatt mindre smitte.

Så, da ville det ikke hvert nødvendig med slike kontroller.

Hadde vi kjørt samme vanvittige strategi som Australia og New Zealand, mener du?

Den fungerte fint en stund - på noen av verdens mest isolerte land. Nå har de det verre enn alle.

Utopisk å tro det hadde fungert her. Dessuten har det toget gått for ca 1,5 år siden.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Fibonacci said:

Hadde vi kjørt samme vanvittige strategi som Australia og New Zealand, mener du?

Den fungerte fint en stund - på noen av verdens mest isolerte land. Utopisk å tro det hadde fungert her. Dessuten har det toget gått for ca 1,5 år siden.

Nei det er ikke nødvendig. Norske myndigheter anbefaler å ikke ta unødvendige reiser.

Men hva gjorde nordmenn da de åpnet opp?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Snakk om å overdrive med å antyde at myndighetene eller folk her ønsker tiltak av type zero strategien. Det har aldri vært et mål eller behov her i landet, så slutt å krisemaksimere rundt en strategi som ikke er noe reelt alternativ.

For å bremse smitten kan det være så enkelt som å gå tilbake til en del av tiltakene i trinn 2 nå. Særlig dette med gult nivå på skolene. Og det kan være tilstrekkelig mens man får vaksinert flere. Men det begynner å haste om man skal klare seg med enkle tiltak.

Men helt ærlig, sånn som myndighetene holder på nå med at de sitter på gjerdet og ser det an, mens smitten er i ferd med å komme fullstendig ut av kontroll, og mans man ser på at innlagte stiger jevnt og trutt uten at vi har sett resultatet enda av forrige ukes rekord, så er jeg redd for at man om en 2 ukers tid må innføre mye strengere tiltak enn om man handler nå, fordi det nærmer seg 200-300 innlagte på sykehus og daglige tilfeller begynner å nå 2000-3000 tilfeller.

På dagens første registrering er det meldt nesten 900 nye tilfeller, jeg regner med at det blir nok en smitterekord ved midnatt, kanskje nærmere 1600-1800 tilfeller?

Man kan jo håpe på at mirakel da, at smittetrenden begynner å snu i slutten av denne uken da, ettersom diverse kommuner har begynt å innføre lokale tiltak og flere blir vaksinert, men jeg vet nå ikke helt.

 

Endret av Fnugle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
3 hours ago, Subara said:

FHI kan i verste verste fall ha påført skattebetalerne store framtidige uføreutbetalinger og kanskje utgifter til flere yngre voksne på sykehjem ut livet.

Skrekkscenarioet det, som sikkert også fører med seg noen få ekstra dødsfall om man er heldig, dersom man skal være litt realistisk. Massedød får man vel kun dersom vaksinene er helt ubrukelige, og det kan man vel ikke tenke seg når det finnes rapporter om vaksinene som tilsier at de hindrer en del død.

NAV kan ved mildere utfall måtte rehabilitere folk til tilrettelagte arbeidsinstitusjoner. Dette kan også ramme barn vel, når de omsider når arbeidsfør alder.

Om noe av dette i det hele tatt skjer, så kan det jo skje i fra noen svært få opptil flere tusen. Nå vet jo ikke jeg om prosenter rundt long covid er riktige eller om barn vil få mer MIS-C av frislippet til FHI.

Met vi vet hvor fagansvaret hviler.

Selv om de skrekkscenarioet ikke inntreffer, så er jeg skeptisk til hvordan frihetene til barn ble tilrettelagt. Ganske uansvarlig faktisk å ta denne store risikoen.

Endret av G
  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kjetil Lura said:

Okay, en ung dame jeg jobber med fikk dose 2 etter 3 uker. Så om det er problemet, hvorfor gjør de det i norge da?

I Norge så gjorde de vel som Pfizer Biontech anbefalte. Men det var med de tidlige dosene som jeg ikke vet omfanget av.

Men pga. at vaksinen var tregt levert oss tidlig fra EU-samarbeidet, så fikk vi tilfeldigvis et brudd på disse tre ukene. Jeg f.eks. hadde 6 uker i mellom dosene i slutten av mai.

I Israel så har de utført massevaksinering basert på Pfizer sin opprinnelige 3 ukers anbefaling. I starten så mente Pfizer at 3 uker gav bedre vaksineresultat.

Vi er bare bittelitt heldigere som tilfeldigvis oppnådde bedre effekt med f.eks. 8 eller 12 uker.

Jeg skulle likt å vite varigheten på alle disse forskjellige ukesspredningene som er benyttet i det norske covidvaksinasjonsprogrammet.

Endret av G
Lenke til kommentar
19 minutes ago, G said:

I Norge så gjorde de vel som Pfizer Biontech anbefalte. Men det var med de tidlige dosene som jeg ikke vet omfanget av.

Men pga. at vaksinen var tregt levert oss tidlig fra EU-samarbeidet, så fikk vi tilfeldigvis et brudd på disse tre ukene. Jeg f.eks. hadde 6 uker i mellom dosene i slutten av mai.

I Israel så har de utført massevaksinering basert på Pfizer sin opprinnelige 3 ukers anbefaling. I starten så mente Pfizer at 3 uker gav bedre vaksineresultat.

Vi er bare bittelitt heldigere som tilfeldigvis oppnådde bedre effekt med f.eks. 8 eller 12 uker.

Jeg skulle likt å vite varigheten på alle disse forskjellige ukesspredningene som er benyttet i det norske covidvaksinasjonsprogrammet.

Var nå i august, hun sa ville vente. Men kan spørre henne imorgen. Ps hun er 37år.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Kjetil Lura said:

Var nå i august, hun sa ville vente. Men kan spørre henne imorgen. Ps hun er 37år.

Wow. Så vaksinetilbudet har økt så kraftig. Rart at de følger de opprinnelige 3 ukene dersom muligheten byr seg nå så mange mnd. senere. Men er vel typisk av byråkrater som er sendrekrigte med endringer å holde på den gamle visa til platen slår sprekker.

All empiri fra Israel tilsier å unngå disse Pfizer 3 ukenes mellomrom mellom dosene fordi immunforsvaret ser ut til å lære dårligere, og du ender opp med kortvarig immunitet. Ergo at Israel er nødt å ty til 3.dose mye tidligere for selv yngre mennesker, enn hva mange andre land behøver. Mulig at vi må snart ut med 3.dose i Norge.

Dette barneslippet kan ha ført til et tidligere behov. Ingenting er sikkert lengre. Ihvertfall vil behovet mest sannsynligvis oppstå for de med svakere immunforsvar.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...