Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sound money skrev (18 minutter siden):

I går samlet 2890 håpefulle mennesker seg i i kø i Bergen for å se om de kan få ferie fra jobben i noen uker.

Skulle trodd de delte ut gratis iPhone til alle som testet seg.

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-statt-to-timer-i-testko/74172600

Er fullvaksiner men vil teste meg fordi jeg har forkjølelsessymptomer, sier en mann i køen. Fordi han vil gå på besøk til folk. Til det har jeg to ting å si: har man SYMPTOMER på luftveissmitte skal man ikke gå ute blant folk i det hele tatt, noe man absolutt gjør når man står i en testkø. Det er mulig å bestille hjemmetest. For det andre; den holdningen at om det "bare er forkjølelse" er bare å dra rett på besøk til folk; det er jeg så uenig i som man kan få blitt. Det ville ihvertfall ikke vært akutelt for mitt vedkommende å frivillig ha besøk av noen som har smittsom forkjølelse. Er man forkjølet slipper man ikke inn over dørstokken hos meg, familie eller ikke. Det er regler jeg alltid har hatt. Man bør også holde seg borte fra jobben om man har smittsom forkjøelse. Men igjen; dette er personlige smittevernsregler som jeg mener man fint kan ha uten å regulere og stenge ned samfunnet; personlig ansvar som jeg og en del andre har rundt det med forkjølelse bør være normen rundt covid-19 også uten at staten skal drive med drakoniske tiltak og drive tvungen massetesting av folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

FHI har i sin ukerapport utarbeidet en modell som beregner sannsynligheten for å bli innlagt i kommende uker basert på trend i smittetall siste tre ukene. Der estimerer de mellom 30 og 65 nye innleggelser på sykehus per dag om tre uker

Vi har sett at de konsekvent underestimerer når de lager disse modellene sine. Dette kan bli heftig. 

https://www.nrk.no/norge/stadig-flere-yngre-blir-innlagt_-_-det-bekymrer-oss-1.15632489

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (28 minutter siden):

Tviler på at det blir så veldig mye mer enn at de skal presisere at de ikke ønsker denne smitteøkningen i skolen og at kommuner må ta ansvar og endre fra grønt nivå osv. der det er behov. Noe som ikke kommer til å hjelpe nevnverdig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Budeia skrev (23 minutter siden):

Da kjører de vel på med vaksiner til 12-15-åringer, som lett kan lokkes med free doughnuts.

https://resett.no/2021/08/29/frisk-13-aring-dode-etter-a-ha-fatt-pfizer-vaksine/

Jeg er redd for at vi snart skal bli tvunget til å ta vaksiner i Norge slik som i USA for å beholde jobben vår.

Denne karen som var med på å godkjenne vaksiner i USA hos FDA har nå allerede fått seg en fin jobb i Big Pharma;

He authorized Moderna's vaccine 6 months ago. Now, ex-FDA chief Hahn joins biotech's backer | FierceBiotech 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (30 minutter siden):

Jeg regner det som en selvfølge at i og med at det er statsministeren som innkaller til pressekonferanse, så vil det bli presentert noe nytt, slik som at 12-15 åringer skal tilbys vaksine, eller at alle skal få dose 3. Noe annet ville vært ganske oppsiktsvekkende like før valget. 

Jeg kan ikke vil gå tilbake på deres strategi om "skoler på grønt" og kommunene vurderer selv, for det ville blitt sett på som et stort nederlag like før valget. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (33 minutter siden):

Er fullvaksiner men vil teste meg fordi jeg har forkjølelsessymptomer, sier en mann i køen. Fordi han vil gå på besøk til folk. Til det har jeg to ting å si: har man SYMPTOMER på luftveissmitte skal man ikke gå ute blant folk i det hele tatt, noe man absolutt gjør når man står i en testkø. Det er mulig å bestille hjemmetest. For det andre; den holdningen at om det "bare er forkjølelse" er bare å dra rett på besøk til folk; det er jeg så uenig i som man kan få blitt. Det ville ihvertfall ikke vært akutelt for mitt vedkommende å frivillig ha besøk av noen som har smittsom forkjølelse. Er man forkjølet slipper man ikke inn over dørstokken hos meg, familie eller ikke. Det er regler jeg alltid har hatt. Man bør også holde seg borte fra jobben om man har smittsom forkjøelse. Men igjen; dette er personlige smittevernsregler som jeg mener man fint kan ha uten å regulere og stenge ned samfunnet; personlig ansvar som jeg og en del andre har rundt det med forkjølelse bør være normen rundt covid-19 også uten at staten skal drive med drakoniske tiltak og drive tvungen massetesting av folk.

At folk holder seg hjemme når de er syke, er en av de få positive tingene som er skjedd på grunn av pandemien. Det er bare så utrolig irriterende at folk på død og liv skal komme på jobb når de er syke, og spre svineriet til alle andre.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (Akkurat nå):

Ja, det hadde jeg faktisk støttet opp om. Håper at de aller fleste bedrifter snart stiller dette som krav. 

Helt forferdelig at andre tror de bestemmer over hva de kan putte inn i min kropp og gjøre med min helse. Sosialismen med  er bra innbakt i dagens nordmenn og kommunismen på godt vei når man ser Rødt's fremmarsj. Det er dårlige tider.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sound money skrev (Akkurat nå):

Helt forferdelig at andre tror de bestemmer over hva de kan putte inn i min kropp og gjøre med min helse. Sosialismen med  er bra innbakt i dagens nordmenn og kommunismen på godt vei når man ser Rødt's fremmarsj. Det er dårlige tider.

Regner da med at du da ser på USA som en sosialistisk/kommunistisk høyborg da det var dette landet du selv henviste til når du var redd for at bedrifter skulle kreve vaksinasjon.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sound money skrev (1 minutt siden):

Helt forferdelig at andre tror de bestemmer over hva de kan putte inn i min kropp og gjøre med min helse. Sosialismen med  er bra innbakt i dagens nordmenn og kommunismen på godt vei når man ser Rødt's fremmarsj. Det er dårlige tider.

Rødt er jo et av få partier hvor det har vært tegn til skespsis mot kontinuerlige harde smittevernstiltak etter vaksinen; fra enkelte i Rødt selvfølgelig. Ikke at jeg vil stemme dem av den grunn, men det er ikke Rødt som er de sterkeste forkjemperne for lockdown-politikken.

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (8 minutter siden):

Regner da med at du da ser på USA som en sosialistisk/kommunistisk høyborg da det var dette landet du selv henviste til når du var redd for at bedrifter skulle kreve vaksinasjon.  

Statens makt vokser mer og mer for hvert år i alle vestlige land, det er sosialisme. Jeg skjønner du planter en stråmann her fordi du har en tanke om at USA er et overveiende kapitalistisk land, noe det absolutt ikke er. Dette blir en annen tråd.

Leser du i kommentarfeltet på Resett i artikkelen jeg lenket til så ser du at flere i kommentarfeltet nevner bekjente som sovnet inn dager etter å ha mottatt vaksinen. Disse nevnes ikke i MSM. Det er en tragedie.

Endret av Sound money
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sound money skrev (2 minutter siden):

Statens makt vokser mer og mer for hvert år i alle vestlige land, det er sosialisme. Jeg skjønner du planter en stråmann her fordi du har en tanke om at USA er et overveiende kapitalistisk land, noe det absolutt ikke er. Dette blir en annen tråd.

Leser du i kommentarfeltet på Resett i artikkelen jeg lenket til så ser du at flere i kommentarfeltet nevner bekjente som sovnet inn dager etter å ha mottatt vaksinen. Disse nevnes ikke i MSM. Det er en tragedie.

Dette har ingenting med stråmann å gjøre. Dette sier du i et forsøk på å si at min mening ikke teller. Du var redd for at det skulle bli som USA, som vel er viden kjent for å være kapitalistisk, og hvor "venstresiden" ligger til høyre for vår både Høyre og FRP. I neste setning snakker du om sosialisme og kommunisme. Du er "all over the place". 

Jeg er ikke for at staten skal bestemme at alle skal bli vaksinert, men jeg er for at bedriften jeg jobber i skal kunne bestemme at det ikke skal gå rundt en uvaksinert smittesky på kontoret hvor jeg tilbringer halvparten av mitt våkne liv. 

En vet i dag at selv fullvaksinerte kan bli smittet, og kan smitte videre. En vet også at vaksinen reduserer riskio for sykdom og til å smitte andre. Uvaksinerte blir mye lettere smittet og smitter da videre.  Da tenker jeg det blir litt som røyking på kontoret. Du skal ikke kunne sette meg i risiko pga dine egne valg. 

De som av ulike medisinske grunner ikke kan ta en vaksine ser jeg selvfølgelig bort fra. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ny FHI- rapport er publisert:

image.thumb.png.d439b54a240b192c7426cb8726e1d41e.png

https://www.nrk.no/norge/fhi-rapport_-4900-smittet-hver-dag-og-188-innlagte-om-tre-uker-1.15633070

Rapporten tar også for seg et scenario lenger frem i tid. Den bratte kurven over innlagte stiger til nesten 2500 pasienter i slutten av november, og over 500 som trenger respirator på samme tid.

Endret av Andre1980
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (6 minutter siden):

skal kunne bestemme at det ikke skal gå rundt en uvaksinert smittesky på kontoret hvor jeg tilbringer halvparten av mitt våkne liv.

Du får det til å høres ut som en smittefarlig tilstand varer svært lenge. Prinsessen er allerede tilbake på skolen etter å ha vært smittet. Så snart deltabølga er over, vil alle telle som uvaksinerte når/hvis det kommer noe mer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (42 minutter siden):

Tviler på at det blir så veldig mye mer enn at de skal presisere at de ikke ønsker denne smitteøkningen i skolen og at kommuner må ta ansvar og endre fra grønt nivå osv. der det er behov. Noe som ikke kommer til å hjelpe nevnverdig.

Hvis kommunene faktisk tar ansvar, så vil det hjelpe. Nasjonale tiltak er idiotisk. Hvorfor skal vi i "min" kommune begrense livsutfoldelsen vår når problemet er lokalisert et annet sted? Det godtar jeg ikke.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 minutter siden):

Du får det til å høres ut som en smittefarlig tilstand varer svært lenge. Prinsessen er allerede tilbake på skolen etter å ha vært smittet. Så snart deltabølga er over, vil alle telle som uvaksinerte når/hvis det kommer noe mer. 

Jeg tenker langsiktig. Det blir sikkert flere booster-doser, og flere forskjellige mutasjoner. Dersom du da har han ene, eller de 3 da som aldri går og vaksinerer seg på kontoret så kan de fort bli superspredere og smitte resten. Tendensen nå virker at de ulike mutasjonene blir mer smittsomme, og ikke nødvendigvis mindre farlige. 

Influensa kommer i sykluser ca 1 gang i året, covid kommer i sykluser 3-4 ganger i året, hver gang det slippes noe opp. Så ja, jeg står for det jeg sier.

Prinsessa hadde jeg ikke hørt om før idag når hun ble varslet frisk. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (2 minutter siden):

Hvis kommunene faktisk tar ansvar, så vil det hjelpe. Nasjonale tiltak er idiotisk. Hvorfor skal vi i "min" kommune begrense livsutfoldelsen vår når problemet er lokalisert et annet sted? Det godtar jeg ikke.

Jeg er enig med deg at nasjonale tiltak er idiotisk, men noe må skje om en kan stole på rapporten fra FHI som akkurat ble publisert. 

Er spent på hva som kommer i morgen, men tror nok det blir innstramminger på et eller annet vis, i og med at det er statsministeren, og ikke Bent Høie som inviterer. Dét eller at 12-15 åringer skal vaksineres. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...