Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Skrevet
Allostasis skrev (34 minutter siden):

Ja, det er piss og si uvaksinerte er årsaken til at smitten går opp.

Jeg registrerer at du ikke evner å argumentere men går til personangrep når du er uenig. Tenker jeg blokker deg, så slipper i hvert fall jeg å se det tullet du skriver. 😙

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Allostasis skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår det jeg snakker om kan være forvirrende for noen, så jeg skal gi ett enkelt eksempel på slik bias:

Befolkningen er 90% fullvaksinert og 10% uvaksinert. 
1000 uvaksinerte testes.
1000 vaksinerte testes.

100 uvaksinerte tester positivt for covid.
100 vaksinerte tester positivt for covid.

Siden 90% av befolkningen er vaksinert, vil de kunne ha 9/10 av de positive tilfellene uten at det viser noen forskjell i graden av smitte mellom vaksinert og uvaksinert. Dermed kunne vaksinerte hatt 900 tilfeller med covid og hatt lik grad av beskyttelse mot smitte som uvaksinerte. Problemet her er at de de ble testet i samme grad som uvaksinerte selv om vaksinerte sto for 90% av befolkningen og vaksinerte bare 10% av befolkningen.  Så enkelt kan bias oppstå og man får misvisende tall.

Ok. Men hvis vi ser på Norge da. Jeg tror svært mange av de fullvaksinerte nå lever på nesten samme vis som før pandemien. I sommer fikk man høre at fullvaksinerte kunne omgås hverandre med langt mindre forsiktighet enn uvaksinerte/delvaksinerte. Hvis vaksinen ikke hindret smitte i noen (særlig) grad så skulle jo dette føre til en smitteoppblomstring i disse gruppene. Så vidt jeg har skjønt har derimot smitten sunket i disse gruppene som nå er fullvaksinerte. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Maabren skrev (1 time siden):

Rart. Min erfaring er at det er fullvaksinerte i alderen 50+ utan barn som har reist mykje og di er ikkje redde for å reise for di er fullvaksinerte osv...

Men uten tall fra noen av oss så vet vi ingen ting om dette?

Skrevet (endret)
8 minutes ago, nirolo said:

Jeg registrerer at du ikke evner å argumentere men går til personangrep når du er uenig. Tenker jeg blokker deg, så slipper i hvert fall jeg å se det tullet du skriver. 😙

Jeg observerer heller det motsatte, at du ikke registrerer argumenter mot det du sier og velger å gå i offerrollen fordi noen har kritisert din sak. Gratulerer.

Endret av Allostasis
  • Liker 2
Skrevet
Allostasis skrev (1 time siden):

Studier betyr nada, nix og ingenting når det ikke blir reflektert i større skala. Studier fra vaksineselskap skal du ta med en stor klype salt på grunn publiseringsbias, manipulering, talltriksing og direkte løgn data.

Hvor har du det fra at dette er "talltriksing" fra Pfizer? Meg bekjent er det nettopp store studier fra UK, Canada m.fl. som har vist en betydelig beskyttelse mot infeksjon for fullvaksinerte (dog ikke like høy beskyttelse som mot alvorlig sykdom). Israel viser til at beskyttelsen faller markant fra man er fullvaksinert til det har gått et halvt års tid, og er nå i gang med å gi en tredje dose til alle som fikk andre dose minst fem måneder tilbake i tid, og foreløpige tall viser en ny markant beskyttelse mot infeksjon. Det finnes data på at de som ble vaksinert flere måneder tilbake, som vi ser i Israel, har en betydelig lavere beskyttelse mot infeksjon. Men at man har like stor risiko for å bli smittet om man ble (nylig) ble fullvaksinert som en som er uvaksinert, det stemmer nok heldigvis ikke. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 hours ago, Kjetil Lura said:

Hehe, hvorfor stiger smitte/død mere i israel enn danmark/norge:hmm:

Fordi de kun ventet 3 uker mellom de to dosene, og nå blir nødt å haste seg på en 3.dose?

Skrevet
3 minutes ago, knipsolini said:

Hvor har du det fra at dette er "talltriksing" fra Pfizer? Meg bekjent er det nettopp store studier fra UK, Canada m.fl. som har vist en betydelig beskyttelse mot infeksjon for fullvaksinerte (dog ikke like høy beskyttelse som mot alvorlig sykdom). Israel viser til at beskyttelsen faller markant fra man er fullvaksinert til det har gått et halvt års tid, og er nå i gang med å gi en tredje dose til alle som fikk andre dose minst fem måneder tilbake i tid, og foreløpige tall viser en ny markant beskyttelse mot infeksjon. Det finnes data på at de som ble vaksinert flere måneder tilbake, som vi ser i Israel, har en betydelig lavere beskyttelse mot infeksjon. Men at man har like stor risiko for å bli smittet om man ble (nylig) ble fullvaksinert som en som er uvaksinert, det stemmer nok heldigvis ikke. 

Det var en uttalse på generelt grunnlag om studier fra vaksineselskap. Jeg stoler på vaksineselskap like mye som jeg stoler på studier fra kosttilskudd selskap. Begge vil selvfølgelig manipulere så mye de kan komme unna med for å få produktet deres til å stå fram som noe bra. Slik det er nå har jeg ikke sett noe som overbeviser meg at man har noe vesentlig beskyttelse mot smitte, tvert imot. Det eneste er noe kortere tid fra man blir smittet til man slutter å smitte. 

Vaksinene beskytter mot alvorlig sykdom, der er dataene tydelige.

• Liker 1
Skrevet (endret)

1349 nye registrerte smittetilfeller i Norge
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/1349-nye-registrerte-smittetilfeller-i-norge.9oP5mFjCf

Sitat

Det er registrert 1349 nye smittetilfeller siste døgn, viser VGs oversikt.

Dette er 175 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er 1174.

Det registreres vanligvis færre smittetilfeller i helger og på helligdager enn i ukedagene.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende i Norge, og 95 kommuner har stigende smittetrend.

PestenitrappaKittelsen.118912.jpg

https://no.wikipedia.org/wiki/1349

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)

– Riktigere å si til befolkningen at vi nå har sluppet pandemien fri

Sitat

Anders Danielsen Lie, assisterende bydelsoverlege i Nordre Aker i Oslo, mener myndighetenes koronahåndtering skaper full forvirring.

Sitat

– Jeg tror det hadde vært riktigere å si til befolkningen at vi nå har sluppet pandemien fri, og at vi mener det er forsvarlig ut fra vaksinasjonsgraden. Jeg mener at det hadde vært ærligere å si, sier han.

Endret av Subara
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
3 hours ago, DaniNichi said:

Sitter her hjemme nå hardt forkjølet og kan ikke engang se får meg stå i en slik kø over 20min.

At noen står i kø med hva som tydeligvis er/kan være covid i flere timer er helt sjukt, må jo totalt knuse kroppen psykisk og fysisk når man er sjuk.

Er enig med det du sier som dreier seg om den uforsvarlig lange køen.

Skrevet
3 hours ago, Allostasis said:

Smitten går opp av både vaksinerte og uvaksinerte.

Det tror jeg også at er det mest sannsynlige, men med en vri til at det er mange flere uvaksinerte som bidrar til smitten, gitt at vaksinen er så effektiv som det gjerne ofte påstås. Da får en bare håpe at den kanskje bidrar til en slik delvis beskyttelse.

Skrevet
11 hours ago, :utakt said:

Jeg vil tro det kommer mer informasjon for revmatikere i løpet av uka. Det har vært kjørt en større studie der de har sett på vaksineeffekten hos revmatikere. Resultatene presenteres denne uka.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/08/27/samler-500-revmatologer-fra-skandinavia/

(nå antar jeg at det er revmatisme du tenker på, pga. kombinasjonen biologisk + methotrexate, som er vanlig der)

Jeg har en cocktail av autoimmune sykdommer så du traff på en av de ;) Jeg venter på resultatene i spenning! Leste en studie for en del måneder siden at det var vesentlig nedsatt effekt på vaksinasjon hos de som brukte Infliximab (biologisk), så har egentlig bare ventet på at FHI skulle si noe på det.  

(https://gut.bmj.com/content/early/2021/04/25/gutjnl-2021-324789 - Studien for de som skulle være interessert.)

Skrevet
10 minutes ago, William_S said:

Møkkabladet (Dagbladet) har selvsagt klistra denne opp på forsiden. 

Ja, de gjør lurt i å advare befolkningen. En variant som er enda farligere enn Delta. Vi får nyte friheten mens vi kan. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Benbjo skrev (2 minutter siden):

Ja, de gjør lurt i å advare befolkningen. En variant som er enda farligere enn Delta. Vi får nyte friheten mens vi kan. 

Har du lest Dagbladet det siste året ? Noen nøktern dekning er det iallefall ikke. Der er det krisemaksimering ut av en helt annen verden. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, William_S said:

Har du lest Dagbladet det siste året ? Noen nøktern dekning er det iallefall ikke. Der er det krisemaksimering ut av en helt annen verden. 

Det står jo akkurat det samme i DB-artikkelen som i artikkelen lenket over. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...