Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Det var sjokk å komme til Norge og flere steder blir spurt om jeg er vaksinert for å slippe inn, og stedene hadde sitteplasser som var merket ulovlig å sitte på..

Ingenting slikt i Sverige.

Så vidt jeg vet kan ingen nekte deg innslipp om du er uvaksinert, så det er noe de stedene gjør på eget initiativ, de har ikke lov å kreve slike opplysninger fra deg. Har selv aldri opplevd å bli spurt om vaksinestatus annet enn på legevakta. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (32 minutter siden):

Så vidt jeg vet kan ingen nekte deg innslipp om du er uvaksinert, så det er noe de stedene gjør på eget initiativ, de har ikke lov å kreve slike opplysninger fra deg. Har selv aldri opplevd å bli spurt om vaksinestatus annet enn på legevakta. 

Jeg skulle besøke en venn som var på sykehuset de spurte alle som kom om de var vaksinert utenfor sykehuset, og vi ble stoppet av militæret på bussen vi kjørte og måtte svare det samme og vise papirer.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
15 hours ago, Morromann said:

Da synes jeg Norge har et bedre kriterie på akkurat det punktet.

Kanskje ikke før vi kommer til de ønskelige 90 prosenter som virker potensiellt mulig å vaksinere dersom enda flere takker ja. Den vaksineskeptiske i min familie har endelig fått summet seg og fått første dose i armen. Så det finnes håp. Kanskje at det var økningen i smitten i skole som måtte til først da det er barn i den familien.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Fnugle said:

 Man har derfor all grunn til å forvente at om litt så vil Norge ha betydelig flere alvorlig syke enn det har Danmark har, selv om Danmark per i dag skulle ha dobbelt så mange innlagte. 

Dette er sannsynligvis som musikk i ørene til tiltaksskeptikerne. "De tulltakspåståelige".

Noen ekstra døde eller noe mer lidelse er jo åpenbart en kalkukkert kostnad vi må tåle for å opprette mer og nye friheter. For vi er visst under lockdown nå og tilnærmet portforbudtilstander når som helst. Eller har jeg misforstått noe når jeg stadig vekk leser om trusler om portforbud, fasisme og det som verre er, dommedagsprofetier om spesiellt økonomien.

Endret av G
Lenke til kommentar
15 hours ago, Svein M said:

image.png.95dd012bc78d934fbe2cb5a47fc9b688.png

Det som er viktig nå er at flest mulig får både første og andre dose. Jeg ser av grafen at det er mange som ikke har fått andre dose ennå. Vi ligger etter flere andre land og har ikke fått vaksinert mange nok ennå.

Og ingen prater særlig mye om eller når en tredjedose er aktuellt for nordmenn. Det virker som om at informasjonsflyten rundt slike viktige steg er helt resignert nå foran valginnspurten. Alt vi leser om temaet er at andre nasjoner for lengst har bestemt seg å gå for en 3. dose. Eneste Norge har sagt er at de vurderer det for de med svakere immunforsvar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Fnugle said:

Han der radioverten Phil i USA tok ikke vaksinen fordi han mente at sjansen for å dø var så lav (han nevnte vel 1%) att han heller ville ta risikoen ved å bli smittet. Han  var vel noe og 60, men hadde ingen underliggende sykdom. Han døde nettopp av korona etter noen uker på sykehus etter å ha blitt smittet.

Sjansen for å dø er kanskje ikke så stor for denne personen, men sjansen for å bli alvorlig syk i den alderen vedkommende er i vil jeg si er skummelt høyt, sa hun burde la seg vaksinere. Sjansen for alvorlige bivirkninger av vaksinen er nok mye mindre.

En annen ting jeg tror kan spille inn som kan gjøre det mye farligere for den uvaksinerte er virus load, når flere og flere blir vaksinerte, man slipper opp på tiltak og smitten er så høy som nå, så vil man trolig utsettes for større mengder virus og det kan gjøre til at man blir sykere. Dette ble jo diskutert mye i starten av pandemien. Det var forferdelig mange unge helsearbeidere som jobbet tettet med det koronasyke som ble syke og døde under den første bølgen pga. mangel på tilstrekkelig smittevernutstyr. De ble trolig eksponert for mye virus.

Om denne vennen din har tenkt å leve som normalt framover og ikke kommer til å være noe forsiktig med tanke på status uvaksinert. Så løper vedkommende en stor risiko mener jeg.

 

Viral load er vel nok en meget god grunn for å nytte munnbind innendørs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Kjetil Lura said:

Nope, ikke enda.

Men flere dør av influensa viruset.

Men nok nå😃

Tror du at du tåler stikket bedre med litt lystgass montro? Velment tanke og selvsagt bittelitt ironi samtidig.

Endret av G
Lenke til kommentar
nirolo skrev (11 timer siden):

Du sammenligner influensa uten tiltak med C19 med nedstengning

Ikke glem at det finnes influensavaksiner. Hadde det ikke vært noen vaksinerte, hadde nok dødstallene vært langt høyere. Så at det ikke er tiltak mot influensa, er feil.

Nå har vi mot begge deler, så da kan man sammenligne.

Vaksineringen har gjort at Danmark har degradert alvorligheten av SARS-CoV-2, noe Norge også kommer til å gjøre etter hvert. 

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dystopia kommer nærmere (aftenposten.no)

Hva er partienes koronapolitikk? Vi forsøkte å få noen svar. (aftenposten.no)

Oppsiktsvekkende og skremmende at det desidert største temaet for nordmenn og det norske samfunn er et politisk ikke-tema.

Så heretter bør politikerne også ligge unna statsbudsjettet, for det er en sak kun for økonomer.

Og planlegging av infrastruktur bør overføres fra politisk hold til ingeniører og entreprenører.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (52 minutter siden):

Ikke glem at det finnes influensavaksiner. Hadde det ikke vært noen vaksinerte, hadde nok dødstallene vært langt høyere. Så at det ikke er tiltak mot influensa, er feil.

Nå har vi mot begge deler, så da kan man sammenligne.

Vaksineringen har gjort at Danmark har degradert alvorligheten av SARS-CoV-2, noe Norge også kommer til å gjøre etter hvert. 

La oss først se hva FHI sier om C19 i artikkelen du linker til:

Sitat

For uvaksinerte gamle er dette en livsfarlig sykdom. For unge, friske er dødsrisikoen veldig, veldig lav uansett om man er vaksinert eller ikke. Det er derfor meningsløst å snakke om en gjennomsnittlig IFR, sier Aavitsland, som heller trekker fram vaksinasjonsgrad i risikogruppen.

Han påpeker at 92 prosent over 45 år i Norge er vaksinert med minst én dose og 61 prosent med to doser, og at dette endrer risikoen knyttet til koronaviruset betydelig.

De over 45 år har nemlig stått for om lag 99 prosent av dødsfallene fra Covid-19, opplyser FHI i sin nyeste koronarapport.

Så når @Kjetil Lura er i 50-årene (?) så er dette en sykdom han bør ta på alvor. Det å da ikke vaksinere seg er en unødvendig risikosport.

 

Ang at vi har tiltak mot influensa, så er det forsåvidt korrekt. 20% av befolkningen har pleid å ta en vaksine som gir ca 60% beskyttelse om jeg husker tallene riktig. Så sammenligner vi med 71% vaksinerte pr nå (et tall som stadig stiger) hvorav 54 prosentpoeng fullvaksinerte (som stiger med drøyt ett prosentpoeng pr dag for tiden) av en vaksine med langt høyere effekt enn 60%. Da blir det litt for enkelt å si at det finnes vaksiner mot begge så derfor kan vi sammenligne tall. Så enkelt er det ikke.

Vi kan regne med at 250K-500K får influensa hvert år ihht FHI. Det betyr at influensa har langt lavere relativ dødelighet enn C19 i Norge. Når vi også tar i betraktning at C19 er veldig mye mer smittsom enn influensa, så vil også de absolutte tallene for dødelighet være veldig mye høyere for C19 enn influensa, gitt at man sammenligner likt med lik. Med det mener jeg; Like tiltak i samfunnet, lik vaksinasjonsgrad, lik sykehusberedskap, etc.

Uansett så er det vel mest relevant å sammenligne tall blant de uvaksinerte og se på hvor mange som blir innlagt på sykehus og som dør der hvert år i begge gruppene. Nå har ikke jeg presise tall for noe av dette, men det vi vet er at uvaksinerte er ekstremt sterkt overrepresentert blant de som legges inn med C19. Man må derfor anta at denne gruppen fra nå og framover vil være brorparten av innleggelser og dødsfall på sykehus. Når man sammenligner det med influensa hvor kun 20% er vaksinert, så blir det åpenbart at dødligheten blant uvaksinerte er svært mye høyere av C19 enn influensa.

Endret av nirolo
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Varsler store kutt i kollektivtilbudet
https://www.nrk.no/osloogviken/oslo-og-viken-varsler-store-kutt-i-kollektivtilbudet-1.15626111

Sitat

Dagen nærmer seg da smitteverntiltakene på buss, trikk og bane tar slutt. Skrur staten samtidig igjen pengekrana, kan det bli store kollektivkutt i Oslo-området fra nyttår.

– Uten statlig kompensasjon er dette en veldig reell fare, sier miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Sirin Stav (MDG).

Hva blir den nye normalen?

Det kan nemlig ta lang til før passasjerene og dermed billettinntektene er tilbake. Oslo og Viken vil derfor ha statlig krisehjelp i ytterligere seks måneder etter at alle smitteverntiltak er opphevet.

Ruter skal bruke overgangsperioden til å finne ut hvordan en «ny normal» blir.

Sitat

Purrebrev

Det er Oslo og Viken som eier Ruter. Nå har Sirin Stav, byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap) sendt et nytt brev til Samferdselsdepartementet.

Her ber de om raskt svar. Det har blant annet sammenheng med at kontrakter må sies opp med tre måneders varsel hvis tilbudet skal kuttes.

Uten statlig kompensasjon i overgangsperioden, må Oslo kommune og Viken fylkeskommune innen 1. oktober ta stilling til store kutt i kollektivtilbudet fra og med årsskiftet for å tilpasse tilbudet til reduserte billettinntekter.

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Varsler store kutt i kollektivtilbudet

Villedende og manipulativ tittel fra NRK. Det handler om normalisering av kollektiv-subsidiene. På grunn av indeksregulering kommer det ikke ned på 2019-nivå, men vil bli den historisk høyeste kollektiv-subsidieringen utenom pandemien.

Når det gjelder seks måneder ekstra krisehjelp så lytter de ikke på den reelle etterspørselen. Faller etterspørselen så bør også tilbudet justeres deretter. Det er bare å sette situasjonen litt på spissen så ser man hvor prinsipielt galt det er å ikke etterpørsels-justere disse subsidiene. Det kan ikke være å få flere tomme kollektiv-vogner/busser som er hensikten med disse skattepengene vi betaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Villedende og manipulativ tittel fra NRK. Det handler om normalisering av kollektiv-subsidiene. På grunn av indeksregulering kommer det ikke ned på 2019-nivå, men vil bli den historisk høyeste kollektiv-subsidieringen utenom pandemien.

Når det gjelder seks måneder ekstra krisehjelp så lytter de ikke på den reelle etterspørselen. Faller etterspørselen så bør også tilbudet justeres deretter. Det er bare å sette situasjonen litt på spissen så ser man hvor prinsipielt galt det er å ikke etterpørsels-justere disse subsidiene. Det kan ikke være å få flere tomme kollektiv-vogner/busser som er hensikten med disse skattepengene vi betaler.

Er enig i hva du sier, men ikke at tittelen er noe villedende. Det varsles om store kutt i tilbudet fra nyttår dersom ikke subsidiene fortsetter, og det sier tittelen, hverken mer eller mindre.

Problemet her er at man havner i en skvis i overgangsperioden - at man må kutte tilbudet rett før passasjer-antallet er tilbake på normalen. Så passasjerene kommer tilbake til et mye dårligere kollektivtilbud enn før, og man risikerer at det vil bli langvarig dårligere tilbud selv om antallet kunder er like mange som før. Det er i samfunnets beste interesse at flest mulig bruker kollektivtrafikk.

Samfunnskritisk infrastruktur er bare nødt til å fungere og kan ikke finansieres nesten kun etter tilbud/etterspørsel og prinsipper mener jeg, som blant annet privatiseringen av jernbanen viser. Men det blir en annen debatt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De første tredjedosene er nå satt i Norge. Det er først pasienter som går på immundempende medisiner som tilbys dette, gjennom en studie ved Ahus.

Får tredje vaksinedose på Ahus
https://www.ahus.no/nyheter/forskning/far-tredje-vaksinedose-pa-ahus

Sitat

Hos enkelte pasienter som bruker immundempende medisiner er det blitt påvist svak eller manglende antistoff-respons etter to doser vaksine mot covid-19. I Nor-vaC-studien tilbys nå slike pasienter en tredje vaksinedose for å se om dette øker vaksineeffekten. 

Nor-vaC studien undersøker den immunologiske responsen etter vaksinering mot SARS-CoV-2 viruset hos pasienter som står på immundempende behandling. 

Fiona Skei Bech er blant studiedeltakerne som nå får en tredje vaksinedose etter å ha fått lav respons etter andre dose. 

- Det er helt topp å få tilbud om å være med i denne studien. Forhåpentligvis gagner det meg, og eventuelt vil resultatene gagne flere også. Jeg håper jo at jeg er blant de som kan få effekt av tredje dose, sier Skei Bech. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...