Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Budeia skrev (1 time siden):

Mulig, men du skrev nettopp at observasjoner av hva folk skriver på internett er verdiløse. 

https://rumble.com/vhur63-a-huge-march-for-freedom-in-london.html

Jeg mener at anekdoter er ganske ubrukelige for å etablere objektive fakta ja. Men, som det vel også fremgår av det jeg skrev, gjelder ikke det kun for anekdoter som setter vaksinene i negativt lys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, William_S said:

Smittetallene er irrelevante egentlig nå. Nesten ingen er på sykehus  her til lands. Flere og flere får vaksine som også gir beskyttelse mot Delta. Risikogruppene har fått. Hele dugnaden var nettopp for risikogrupper. Men sånn har det blitt, folk som er så hysteriske kan heller holde seg hjemme 

Det vet vi ikke enda. Smitte går opp, israel som har mye vaksinert går smitten opp.

Om det får mange på sykehuset vil fremtiden vise.

Men ingen vet om de vaksinerte må ta en vaksine til får å vere beskyttet mot delta. Hva blir neste variant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aurora og Rose føler de er gjort til syndebukker under pandemien

Sitat

Ungdommer fra Oslo øst føler de har fått skylden for smittespredningen på grunn av alder, bosted og hudfarge.

Redd Barna har snakket med ungdommer fra levekårsutsatte områder i Oslo. Samtalene ble til rapporten som har fått navnet «Ikke gi oss skylden».

Sitat

Ungdommene som Redd Barna har snakket med, har en oppfordring til de voksne. De ønsker mer faktabasert informasjon om steder som Groruddalen. Særlig er de kritiske til bilder av blokker og små leiligheter. Ungdommene mener selv at bydelen har en variert bebyggelse med hus, rekkehus og blokker.

Sitat

– Det er et voksent ansvar å sørge for at ungdommer ikke blir stigmatisert i Norge, sier Monica Sydgård, leder i Redd Barnas Norgesprogram. Sydgård mener vi er på farlig grunn når unge mennesker føler seg stemplet.

Aurora og Rose håper rapporten kan endre noen holdninger. – Det er voksne som har hatet, ikke ungdommene, sier Aurora.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Du elsker virkelig ordet hysterisk? Det virker nesten litt hysterisk i bruken av ordet.

Altså den gjentakende bruken av ordet virker mer hysterisk i seg selv en det man ønsker å oppnå med ordbruken.

Klarer du ikke bedre enn det ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hmm...
Dere er kanskje kjent med at det tidligere i vaksinasjonsdiskusjonene ble diskutert hvorvidt man skulle aspirere, eller ikke, når det settes en vaksine. Årsaken til diskusjonen var om bivirkninger ved vaksinasjon har å gjøre med om noen kan ha fått vaksinen direkte i en blodåre eller i muskelen (den skal i muskelen). Som denne artikkelen viser så ble det bestemt i Danmark at man skulle aspirere, men ikke i Norge:
 
I England har man heller ikke benyttet aspireringsteknikken, noe Dr John Campbell har klødd seg i hodet over en periode. Han kontaktet også helsemyndighetene i England grunnet dette, og ble ikke spesielt fornøyd med svaret han fikk derfra (se videoen). Igår postet han denne hvor han viser til nye data som gir gunnlag for økt bekymring rundt dette slik jeg ser det:
 
Dette gjelder Astrazeneca-vaksinen, men er det utenkelig at visse bivirkninger fra andre Covid-vaksiner (som mRNA-variantene) kan skyldes at noen får vaksine inn i blodet, istedenfor i muskelen? Kan alvorlighetsgrad av bivirkningene eventuelt ha med mengde vaksine man får i blodet? :hmm:
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Splitter skrev (2 minutter siden):

Noen som vet hvor ofte helsenorge.no blir oppdatert? Fikk (endelig) min første dose med Pfizer i dag, så forventer ikke at dette er blitt registrert ennå, men hvor lang tid vil det ta?

Med meg var det kommet inn morgenen etter når jeg sjekket vertfall. Men noe eksakt svar kan jeg ikke gi deg, skal dog sies at jeg fikk grønt vaksinepass 1 minutt over midnatt 3 uker etter jeg fikk vaksinen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Med meg var det kommet inn morgenen etter når jeg sjekket vertfall. Men noe eksakt svar kan jeg ikke gi deg, skal dog sies at jeg fikk grønt vaksinepass 1 minutt over midnatt 3 uker etter jeg fikk vaksinen. 

Ok, takk for info. :)

Jeg antar vaksinepasset var etter to doser og ikke bare en?

Lenke til kommentar

Folks opplevde bivirkninger er ikke nødvendigvis "ekte" bivirkninger, uten at man skal dra frem hypokonder-stempelet av den grunn. Nocebo-effekten er et begrep for det motsatte av placebo-effekten. Mens placebo-effekten er opplevde positive virkninger som følge av positive forventninger av en behandling som egentlig er virkningsløs, er nocebo-effekten opplevde negative virkninger som følge av negative forventninger av en behandling som egentlig er virkningsløs.

Denne interessante figuren er hentet fra Moderna-studien i NEJM:

nejmoa2035389_f2.jpeg

De enkelte deltakerne (ca 30 420 personer) visste ikke om de fikk vaksine eller om de fikk saltvann i sprøytene, det var ca 50/50-fordeling mellom vaksine og saltvann.

Hvert av bivirkningsområdene i figuren har søyler som viser andel av deltakerne som meldte om bivirkninger innen området. Hvert område har 4 søyler. De to søylene til høyre representerer andelen bivirkningsmeldinger etter dose 1 og etter dose 2 fra deltakerne som fikk vaksine. "Høyre-søylene" er generelt høyere enn "Venstre-søylene" innen samme bivirkningsområde. Og venstresøylene viser altså andelen bivirkningsmeldinger etter dose 1 og etter dose 2 fra deltakerne som fikk sprøyter med saltvann (!).

Som man ser, rapporterte en betydelig andel av personene som fikk saltvannssprøyter bivirkninger, både lokale og systemiske. Og da melder selvsagt et spørsmål seg: hvor stor andel av vaksine-bivirkninger er i realiteten det samme som saltvanns-bivirkninger? 

Jeg har ikke peiling (<-siterbart utsagn :) ) Det eneste jeg er sikker på, er at bivirkningsmeldinger bør gå til de som har kompetanse til å behandle og sammenstille dem. Altså Legemiddelverket. Meld dem til lege eller direkte til Legemiddelverket. Om man etterpå har lyst til å dele dem på sosiale medier for å spekulere og diskutere dem med folk som i likhet med meg har bortimot null peiling, så er ikke det noe jeg skjønner meg særlig på - men hver sin lyst, tenker jeg. :huh:

Endret av a_aa
Moderna-studien, ikke BioNTech/Pfizer-studien.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Intressant men ikke så rart att lokal smerte och feber relativt sätt er mycket vanligare för de som fick vaksinen och inte placebo och att huvudverk, trötthet etc er relativt sätt vanligare i placebo gruppen. De sista är ju mycket mer subjektiva och kan lätt bli värre hvis man är rädd för att få dem. 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 timer siden):

Klarer du ikke bedre enn det ?

Folkens. Det er veldig lite konstruktivt for diskusjonen her inne å karakterisere folk som hysteriske.

Det fremstår som et personangrep snarere enn som et argument, og som noe det er rimelig pinglete å slenge ut fra den tryggheten og anonymiteten som et skjermnavn gir.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

En rekke land slipper inn norske turister, men Spania har egne regler avhengig av hvilke fylker nordmenn kommer fra. Regner med at det inkluderer øyene også, som Lanzarote, Gran Canaria, Mallorca m.fl.
Innreiseskjema er vel nytt av året, og koronapass kreves også basert på fylket en kommer fra.

Disse ferielandene slipper norske turister inn
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/LnvmPQ/disse-ferielandene-slipper-norske-turister-inn

Sitat

Turister får igjen komme inn i Spania. Men det er ulike regler for hvor i Norge du reiser fra.

  • Alle reisende til Spania må fulle ut et innreiseskjema – uavhengig hvor man reiser fra, alder eller om man er i transitt.

Spanske helsemyndigheter definerer Norge som et land med høyt smittetrykk, men har gjort unntak for flere fylker de anser som trygge. Listen oppdateres hver syvende dag og er tilgjengelig på nettsidene til Helse- og omsorgsdepartementet.

Reiser du fra Innlandet, Møre og Romsdal, Nordland, Troms og Finnmark, Trøndelag, Vestfold og Telemark, Vestland eller Viken, slipper du rett inn uten ekstra tiltak.

Reiser du fra Oslo, må du imidlertid forholde deg til noen regler. Du må ha et grønt verifiserbart coronasertifikat eller et verifiserbart dokument som viser at du:

  • Er vaksinert mot coronaviruset, med vaksiner godkjent i EU.
  • har gjennomgått covid-19,
  • eller har testet negativt innen 48 timer før avreise.

Barn under tolv år er unntatt kravet om coronasertifikat.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/1/2021 at 1:29 AM, DaniNichi said:

 

Sjeldent jeg er enig med Benbjo, men dette skrev jeg også om tidligere i tråden der du Theo343 avfeide det.

Kan ikke du heller forklare hvorfor viruset ikke skal mutere hos vaksinerte ?

Er jo selvsagt at det vil bli / er enn realitet, og viruset vil da få egenskaper utifra det.

 

Selv om det kan tenkes at kan skje, så er det nok mer sannsynlig at mutasjonen burde skje i de uvaksinerte som tross alt lettere er bærere av viruset. Men, vi får vel se sluttrapportene for Covid-19 før en finner ut om vaksinen er så god som påstått. Tipper også at det vil være vanskelig å ha helt entydige undersøkelser, men vi får se hvor gode de blir.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...