Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Gjest 32bbe...bb8
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Möjligt att jag brukte fel begrepp. Min förståelse är att en hel del av det som de 3 personerna sier i en 3 timmars lång video har blivit motbevisat av andra med hjälp av studier som backar opp det de sier.

Det er jo interessant. Kan du linke til oss disse motbevisene? 

 

Anonymous poster hash: 32bbe...bb8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (13 minutter siden):

Målet er vel at koronasertifikatet skal fases ut når alle har fått tilbud om vaksine. I Danmark har de sagt at det skal fjernes i august.

Så får vi se hva som skjer i Norge. Jeg har mine bange anelser om at det har kommet for å bli.

Om selve passet fjernes er ikke sikkert, det er jo egentlig bare en enklere og bedre digital løsning på vaksinekortet vi allerede har hatt i bruk i hundre år. Sånn sett håper jeg virkelig at dette ikke blir borte, det vil være poengløst.

Det som vil fjernes er den faktiske bruken av det innenlands, og dette føler jeg meg helt sikker på at vil bli borte når man anser epidemien som over. Vi kommer til å ha så høy vaksinasjonsgrad i Norge at "alle" snart er vaksinert, så det vil ikke være noe poeng og bare ressurskrevende for arrangører å ha krav om dette. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Oslo fortsetter gjenåpningen: Opphever skjenkeforbudet mandag
https://www.vg.no/nyheter/i/0KeJaM/oslo-fortsetter-gjenaapningen-opphever-skjenkeforbudet-mandag

Sitat

Byrådet i hovedstaden opphever de lokale reglene om skjenking og hjemmekontor fra og med mandag 5. juli. Det melder Oslo kommune i en pressemelding.

– Gjenåpningen av Oslo fortsetter å gå veldig bra. Selv med masse liv i byen, økt mobilitet og færre regler, fortsetter antallet smittede og innlagte å synke, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

For øyeblikket er det kun fire pasienter innlagt med Covid-19 på sykehusene i Oslo og på Ahus.

– Det er en stor lettelse, og som planlagt kan vi da gå videre med gjenåpningen av Oslo fra mandag. Også for skjenking og hjemmekontor vil det fra mandag være nasjonale regler som gjelder i Oslo.

Sitat

Fra og med neste uke blir altså listen over lokale tiltak i hovedstaden kortet ytterligere ned. Følgende lokale tiltak videreføres:

  • Krav om bruk av munnbind i kollektivtransporten og i taxi videreføres.
  • Anbefalingen om å unngå unødvendige reiser med kollektivtransport videreføres.
  • Regelen om smitteverntiltak på byggeplasser videreføres.
Sitat

– Bruk av hjemmekontor har vært helt avgjørende for å få ned mobiliteten og minske kontakt. Når smitten er så lav som nå, er det ikke lenger riktig med et påbud om hjemmekontor. Det betyr at folk kan begynne å være mer fysiske tilstede på arbeidsplassene, sier Johansen.

– Så må både arbeidsgivere og ansatte huske at det fremdeles gjelder klare råd for å forebygge smitte på arbeidsplassene og en anbefaling om å unngå unødvendige reiser med kollektivtransport. For de fleste virksomheter vil en kombinasjon av hjemmekontor og tilstedeværelse være fornuftig en god stund til.

Oslo nærmer seg veldig nasjonale tiltak nå. Ikke mange gjenværende lokale restriksjoner fra og med mandag. At påbudet om hjemmekontor oppheves betyr at jeg over sommeren kan være tilbake på kontoret, det gleder jeg meg skikkelig til!

Kun fire innlagte fra/i Oslo. Det er ikke så mange ukene siden Oslo kommune hadde 2/3 av alle innlagte i Norge, og at tallet var over 30.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Den podcasten som ble diskutert over her, med Malone & co, Gunnar Tjomlid har skrevet en ganske lang bloggpost (skriver han noen gang kort ...) med kritikk av den.

https://tjomlid.com/2021/06/22/weinstein-malone-og-kirsch-vil-redde-verden-men-ender-opp-med-a-gjore-sine-lyttere-dummere/

Jeg vet navnet Tjomlid er en rød klut på mange, men han er hvertfall veldig grundig i det han skriver. Alt av påstander og kritikk er linket med kilder, så det er lett å ettergå. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
36 minutes ago, fredrik2 said:

Möjligt att jag brukte fel begrepp. Min förståelse är att en hel del av det som de 3 personerna sier i en 3 timmars lång video har blivit motbevisat av andra med hjälp av studier som backar opp det de sier.

Jeg mente ikke den videoen spesielt. Kun at man også skal være like skeptisk til debunking i disse dager :)
 

29 minutes ago, Evil-Duck said:

Usikker på om det er samme video eller om dette som ble postet her er en ny en, men her er vertfall en av påstandene deres om mRNA vaksinene som ble fact checket og "debunket"

https://www.reuters.com/article/factcheck-vaccine-cytotoxic-idUSL2N2O01XP

Flott 1 av mange ting debunket. Viktig å være faktaorientert i alle sammenhenger :)

PS.
Jeg forsvarer på ingen måte innholdet i videoen men jeg er opptatt av at man viser en like voksen og faktaorientert holdning begge veier.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 32bbe...bb8
Evil-Duck skrev (19 minutter siden):

Usikker på om det er samme video eller om dette som ble postet her er en ny en, men her er vertfall en av påstandene deres om mRNA vaksinene som ble fact checket og "debunket"

https://www.reuters.com/article/factcheck-vaccine-cytotoxic-idUSL2N2O01XP

Takk for link. Håper at det meste stemmer ut i fra det jeg leser, men det kan stilles spørsmål også til denne faktasjekken. 

Legger merke til at de tar feil på ett av holdepunktene når det gjelder spredning av piggproteinet. Det ser vi allerede i dag som eksempelvis menstruelle forstyrrelser der hvor piggproteinet legger seg i eggstokkene.

Sitat factcheck: 

Research shows that spike proteins (here) remain stuck to the cell surface around the injection site and do not travel to other parts of the body via the bloodstream, they added. The 1% of the vaccine that does reach the bloodstream is destroyed by liver enzymes.

Dessverre så stemmer nok ikke dette, i og med at resultatene Steve Kirsch har publisert samsvarer med det som skjer i den virkelige verden. Ett stort antall kvinner rapporterer disse problemene. Da kan man lure på andre konklusjoner de kommer i denne faktasjekken.  

Anonymous poster hash: 32bbe...bb8

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Guest 32bbe...bb8 said:

Dessverre så stemmer nok ikke dette, i og med at resultatene Steve Kirsch har publisert samsvarer med det som skjer i den virkelige verden. Ett stort antall kvinner rapporterer disse problemene. Da kan man lure på andre konklusjoner de kommer i denne faktasjekken.  

Anonymous poster hash: 32bbe...bb8

Intressant, kan du länka till några studier som viser det du sier? Hvis det ikke finns kan du väl i alla fall presisera vad ett "stort antall kvinner" är?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (2 timer siden):

Så det at en representant fra kommunen uttrykker bekymring for at 2000 - ikke navngitte - innbyggere prioriterer ferie fremfor vaksinering er altså å henge ut kommunen?

I Russland førte en lignende situasjon til at de ville tvinge arbeidere i en rekke jobber til å ta vaksinen. Hvis ikke mistet arbeiderne jobben. Ved anklager om at dette var tvang, var svaret "de kan jo bare skaffe seg en annen jobb!" Dette minner om den historiske kommentaren "hvis de ikke har brød, hvorfor spiser de ikke bare kaker!"

Lenke til kommentar
Budeia skrev (7 minutter siden):

I Russland førte en lignende situasjon til at de ville tvinge arbeidere i en rekke jobber til å ta vaksinen. Hvis ikke mistet arbeiderne jobben. Ved anklager om at dette var tvang, var svaret "de kan jo bare skaffe seg en annen jobb!" Dette minner om den historiske kommentaren "hvis de ikke har brød, hvorfor spiser de ikke bare kaker!"

Hvordan er dette et svar på mitt spørsmål om hvorfor du mener saken fra Lier er uthenging?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (1 minutt siden):

Hvordan er dette et svar på mitt spørsmål om hvorfor du mener saken fra Lier er uthenging?

Nei vel. Men har stått tidligere at antallet på dem som takket nei skulle være hemmelig. Det var en artikkel om hvor mange som hadde takket nei i Oslo. Så det er noe som har "oppstått" etterhvert, at de både teller og oppgir i media hvor mange som har takket nei. 

Lenke til kommentar
Gjest 32bbe...bb8
fredrik2 skrev (18 minutter siden):

Intressant, kan du länka till några studier som viser det du sier? Hvis det ikke finns kan du väl i alla fall presisera vad ett "stort antall kvinner" är?

Kan gjøre det enda enklere for deg. Du kan høre på Helsedirektør Nakestad som anerkjenner problemstillingen https://www.vgtv.no/video/220864/nakstad-om-mensforstyrrelser-etter-vaksinen?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row51_pos1.

Det finnes naturligvis ikke ett eksakt tall på dette enda. Siden det er individuell og personlig rapportering og vi er helt i starten relativt sett. Men heldigvis så går noen kvinner til lege og gir beskjed. Det er slik vi får vite dette. Hadde Pfizer gått igjennom en normal rutine-fase, så ville dette blitt avslørt FØR vi tar vaksinen. Disse problemene er en kontradiksjon på påstanden om at piggproteinet ikke beveger seg ned til eggstokkene.  

Anonymous poster hash: 32bbe...bb8

Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 minutt siden):

Nei vel. Men har stått tidligere at antallet på dem som takket nei skulle være hemmelig. Det var en artikkel om hvor mange som hadde takket nei i Oslo. Så det er noe som har "oppstått" etterhvert, at de både teller og oppgir i media hvor mange som har takket nei. 

Javel, har du kilde på det, at vaksinasjonsdekningen skulle være hemmelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Nei vel. Men har stått tidligere at antallet på dem som takket nei skulle være hemmelig. Det var en artikkel om hvor mange som hadde takket nei i Oslo. Så det er noe som har "oppstått" etterhvert, at de både teller og oppgir i media hvor mange som har takket nei. 

Dette er da bare statistikk, ikke "uthenging". Vi har hele tiden hatt tall på vaksinasjonsdekningen, og hadde vi ikke hatt det antar jeg du ville kritisert det også.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Vi har hele tiden hatt tall på vaksinasjonsdekningen, og hadde vi ikke hatt det antar jeg du ville kritisert det også.

Kan ikke umiddelbart anslå hvor mange som har takket nei, uten et nøyaktig antall på dem som bor i kommunen. For Norge som et hele kan en lettere finne ut hvor mange innbyggere det er. 

Lenke til kommentar
Gjest 32bbe...bb8 skrev (2 minutter siden):

Disse problemene er en kontradiksjon på påstanden om at piggproteinet ikke beveger seg ned til eggstokkene.  

Anonymous poster hash: 32bbe...bb8

Er de det? Uten å ha tilstrekkelig inngående kunnskap på feltet til å avgjøre hva "piggproteinet beveger seg ned til eggstokkene" vil klassifiseres som i medisinske termer, er vel den foreløpige forklaringen at endringene i menstruasjon trolig har sammenheng med en kraftig immunrespons...hvis det da er slik at dette er en bivirkning av vaksinene (man kartlegger fortsatt).

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Guest 32bbe...bb8 said:

Kan gjøre det enda enklere for deg. Du kan høre på Helsedirektør Nakestad som anerkjenner problemstillingen https://www.vgtv.no/video/220864/nakstad-om-mensforstyrrelser-etter-vaksinen?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row51_pos1.

Hade föredragit hvis du faktiskt svarade på det jag spurte. Jag har inte sagt att jag ikke annerkjenner problemstillingen. 

4 minutes ago, Guest 32bbe...bb8 said:

Det finnes naturligvis ikke ett eksakt tall på dette enda. Siden det er individuell og personlig rapportering og vi er helt i starten relativt sett.

Men du vet alltså att det är "ett stort antall". En gång till, vad är ett stort antal? Trenger ikke flera decimaler men är intressant hvis du menar 1 per 100 000 eller 1 per 1 000 for eksempel. 

4 minutes ago, Guest 32bbe...bb8 said:

heldigvis så går noen kvinner til lege og gir beskjed. Det er slik vi får vite dette. Hadde Pfizer gått igjennom en normal rutine-fase, så ville dette blitt avslørt FØR vi tar vaksinen.

Er rätt sikker på att Pfizer faktiskt har gått igenom normal testing. Man testar faktiskt normalt ikke en vaksine på milliontals människor innan man börjar bruke den. 

4 minutes ago, Guest 32bbe...bb8 said:

Disse problemene er en kontradiksjon på påstanden om at piggproteinet ikke beveger seg ned til eggstokkene.  

Anonymous poster hash: 32bbe...bb8

Har du en kilde på att orsaken till disse blödningerne er att piggproteinet har beveget sig ned til eggstokarna och att farligt många av dem har gjort det? Kan det ikke finnas noen annan orsak till disse blödningene?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 32bbe...bb8
:utakt skrev (41 minutter siden):

Den podcasten som ble diskutert over her, med Malone & co, Gunnar Tjomlid har skrevet en ganske lang bloggpost (skriver han noen gang kort ...) med kritikk av den.

https://tjomlid.com/2021/06/22/weinstein-malone-og-kirsch-vil-redde-verden-men-ender-opp-med-a-gjore-sine-lyttere-dummere/

Jeg vet navnet Tjomlid er en rød klut på mange, men han er hvertfall veldig grundig i det han skriver. Alt av påstander og kritikk er linket med kilder, så det er lett å ettergå. 

 

Takk for linken.

Dette var merkelige greier. Alt jeg leser en en person som prøver, etter beste evne, å snakke ned de som kommer med kontroversielle argumenter. Det slår meg også at det meste han kommer med, som fakta, overhode ikke ender med det. Heller synsing fra en annen vinkling. Jeg skal være enig i at noen av tallene, som blir presentert av Steve Kirsch, bør tas med skepsis og ikke fulle sannhet. Det er likevel rom for å lytte med skepsis selv om noen av argumentene kommer til kort. Den totale pakken er:. Vi har tatt snarveier pga av en global krise, og vi begynner nå å se fragment av uheldige konsekvenser basert på de valgene. Det er dette som er det udiskutable temaet. 

Anonymous poster hash: 32bbe...bb8

Lenke til kommentar
1 minute ago, Guest 32bbe...bb8 said:

Takk for linken.

Dette var merkelige greier. Alt jeg leser en en person som prøver, etter beste evne, å snakke ned de som kommer med kontroversielle argumenter. Det slår meg også at det meste han kommer med, som fakta, overhode ikke ender med det. Heller synsing fra en annen vinkling. Jeg skal være enig i at noen av tallene, som blir presentert av Steve Kirsch, bør tas med skepsis og ikke fulle sannhet. Det er likevel rom for å lytte med skepsis selv om noen av argumentene kommer til kort. Den totale pakken er:. Vi har tatt snarveier pga av en global krise, og vi begynner nå å se fragment av uheldige konsekvenser basert på de valgene. Det er dette som er det udiskutable temaet. 

Anonymous poster hash: 32bbe...bb8

Rart hur man kan se på samma tekst helt olika. Jag tycker att Tjomlid förklarade sig bra och jag tror han har kilder på allt det han sier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...