Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (4 timer siden):

Vurderer en natt på hotell i Oslo med familien. Hvordan er det nå, er det sånn at vi da vil få høre at vi er tullete? Eller er det helt innafor? Skal til sørlandet etterpå 😅

Fikk forøvrig dato for første dose i dag. 7 juli. Da er eg selvsagt på jobb 😔

Virker som halve Norge er i Oslo nå så tror nok det er ganske trygt.

 

Lenke til kommentar

Når vi har för fler människor som vil ta vaksinen än vad vi har vaksiner så spelar det faktiskt ingen roll nu hvis noen välger att ikke ta vaksinen når de får tillbud. 

Når alla som vill det har blivit vaksinerade om några månader så kommer det att göra en skillnad att några takkat nei men med tanke på den höga vaksinationsgraden i Norge så betyder det antagligen ikke så mycket då heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Enig, kan ikke legge skjul på at jeg helt sikkert hadde reist utenlands i år om helsa hadde holdt stand til det. Men slik det blir seende ut i år blir det verken utenlandstur eller innenlandstur :(

Kjedelig høre, du får spare opp til en sikkelig luksus tur til neste sommer 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle pubene fulle her i kveld! Kø utenfor overalt før innslippslutt kl 00. Hohoi, så kjekt! 🙂 Topp stemning og mange glade folk ute. Snart er normalen tilbake og vi kan fortsette livene våre igjen!

Lyden av åpne vinduer med allsang. Fulle folk på vei hjem med en potensiell partner i ene hånden og en kebab i andre. Latter og hyling. Politi og småprat mens fuglene kvitrer i trærne  Dette er livet!

Blir vel lockdown om noen uker. #staythefuckhome

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Det siste døgnet har 132 nye personer testet positivt på koronaviruset i Norge. Det er to flere enn samme dag i forrige uke.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 188 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 177, så trenden er stigende.

Totalt har 130.543 personer testet positivt på korona i Norge siden i fjor

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

De går nedover fra 39. 25-åringene er helt til slutt.

Ok takk for svar.

Da er flere jeg vet om som er mange år yngre enn meg vaksinert snart..Jeg er nærmere 39 enn alle dem og ikke fått noe innkalling..Kanskje det er litt random nå siden det er siste gruppe inntil videre..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Jotun skrev (15 timer siden):

Vurderer en natt på hotell i Oslo med familien. Hvordan er det nå, er det sånn at vi da vil få høre at vi er tullete? Eller er det helt innafor? Skal til sørlandet etterpå 😅

Fikk forøvrig dato for første dose i dag. 7 juli. Da er eg selvsagt på jobb 😔

Helt innafor. Rådet om unødvendige innenriksreiser ble fjerna i slutten av mai. Bare å komme hit. :) ikke trenger man munnbind for restaurant og shopping lengre 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (8 timer siden):

Ok takk for svar.

Da er flere jeg vet om som er mange år yngre enn meg vaksinert snart..Jeg er nærmere 39 enn alle dem og ikke fått noe innkalling..Kanskje det er litt random nå siden det er siste gruppe inntil videre..

Noen få bydeler (Gamle Oslo, Alna, Sagene og Bjerke) har såvidt begynt med innkalling til 39-25 ifølge kommunens sider, så tviler på at de har kommet så langt i den gruppa. Selv ikke Stovner har kommet til den siste gruppa. Alle over 18 skal få tilbud innen 25. juli.

Hvis jeg husker rett bor du i bydel St. Hanshaugen. Der holder de fortsatt på med 18-24 år (10a) og 40-44 år (10b).

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/koronavaksine/koronavaksine-i-bydel-st-hanshaugen/

Sitat

Hvem får tilbud om vaksine nå?

  • Gruppe 10a: Alder 18-24: 5232 mennesker. 2374 har fått minst en dose. = 45,4%

Deretter:

  • Gruppe 10b: Alder 40-44: 2745 mennesker. 405 har fått minst en dose. = 14,8%

(Årsaken til at mange i gruppe 10b er vaksinert er at de har fått vaksine i andre roller, for eksempel som kritisk helsepersonell.)

Hvem er neste gruppe som skal få vaksinetilbud?

  • Gruppe 11: Alder 25-39 år

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
nirolo skrev (12 timer siden):

Gode vaksinenyheter: Norge får til sammen 600.000 flere Moderna-vaksiner i juli og august!

Det er faktisk egentlig ikke en god nyhet. Da Høie annonserte at vi ville få 900.000 færre Pfizer-vaksiner, sa han at dette trolig ville kompenseres med ekstra leveranser av Moderna. At vi da bare får 592.000 er ikke bra, så det blir et "tap" på 308.000. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (43 minutter siden):

Noen få bydeler (Gamle Oslo, Alna, Sagene og Bjerke) har såvidt begynt med innkalling til 39-25 ifølge kommunens sider, så tviler på at de har kommet så langt i den gruppa. Selv ikke Stovner har kommet til den siste gruppa. Alle over 18 skal få tilbud innen 25. juli.

Hvis jeg husker rett bor du i bydel St. Hanshaugen. Der holder de fortsatt på med 18-24 år (10a) og 40-44 år (10b).

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/koronavaksine/koronavaksine-i-bydel-st-hanshaugen/

 

Sidene du viser til er ikke oppdatert. St. Hanshaugen bydel er ferdig med gruppe 10a og nesten ferdig med 10b nå og har så vidt begynt innkalling av gruppe 11. Noen i gruppene er selvsagt ikke vaksinert enda, men litt etterslep er det jo alltid.

Lenke til kommentar
ok67 skrev (26 minutter siden):

Men mykje betre med eit tap på 300' enn 900'

Absolutt, bare ikke så god kompensasjon som jeg hadde trodd og håpet på i hvert fall. Får håpe på flere gode nyheter fremover, det er fullt mulig det kommer nyheter om enda flere doser nå som flere fabrikker går for fullt i Europa :) 

Prøver å komme med noe informativt i hver post, så here goes:

Fire av fem tar Norgesferie
https://opinion.no/2021/06/fire-av-fem-tar-norgesferie/

Sitat

Denne uken sier 81 prosent at de antar at sommerferien kun blir i Norge i år.

Norsk koronamonitor fra Opinion har gjennom pandemien spurt 22.500 nordmenn om de antar at sommerferien kun blir i Norge i år.

Denne uken sier 81 prosent av befolkningen at sommerferien kun blir i Norge. Kun 8 prosent sier nei til dette. Resten vet ikke eller svarer ikke relevant. Andelen som kun blir i Norge, har falt med 4 prosentpoeng fra forrige uke.

- Det at grensene til Europa åpnes opp har skapt mer usikkerhet rundt folks ferieplaner. Likevel tar det store flertallet Norgesferie, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.

Nordmenns sommerferieplaner har endret seg lite det siste halvåret. Årets ferie ligner også på i fjor. I gjennomsnitt sier 83 prosent i juni at det kun blir Norgeferie, mot 86 prosent på samme tid i fjor.

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land frem til 10. august 2021, men det er gjort unntak for land og regioner i Norden og Europa med lav smittespredning, hvor reiserådet også oppheves 5. juli. 

Sitat

Ja til vaksinepass

Norsk koronamonitor har også spurt 11.500 nordmenn om de synes at de fullvaksinerte bør få et vaksinepass eller koronasertifikat med fordeler, slik som å reise karantenefritt, gå på kino, sportsarrangement eller utesteder.

I juni sier mer enn seks av ti nordmenn ja (64 %). En av fem sier nei (21 %). Resten svarer vet ikke. Andelen som sier ja er stabil over tid, men har økt svakt siste tre månedene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...