Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, William_S said:

På tross av noen utbrudd her og der holder smittetallene seg nokså lave. Norge kan faktisk ende opp med verdens beste vaksinedekning. Oppslutningen rundt vaksineprogrammet er skyhøyt. I flere land sliter man nok å komme over 60-70 prosent 

Og enda bra er det. Jeg er glad jeg er fullvaksinert slik man ser folk oppfører seg nå.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Er så lei av alle pessimistene. Hver gang folk gleder seg over friheten og koser seg, kommer det noen og sier at dette kommer til å gå til helvete.

Var ute og koste meg i hele går sammen med mange venner. Det var tusenvis ute i sola og hadde det helt topp. Fantastisk å se.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Fibonacci said:

Er så lei av alle pessimistene. Hver gang folk gleder seg over friheten og koser seg, kommer det noen og sier at dette kommer til å gå til helvete.

Vet du hva. Du må nesten selv ta ansvar for eget fatalistisk tankesett på vegne av andre. Hvis noen sier 1 til deg så skrur du det opp til 9. Dette problemet ligger hos deg og ditt perspektiv.

Det er meningsløst å skulle projisere dine egne negative tanker på andre.

Ellers forstår jeg som alle andre at folk er lei (drittlei selv). Men man trenger ikke klikke i vinkel fordi noen tilfeldigvis ber deg holde avstand i sommer. Man har også selv litt ansvar for egen psykisk helse oppe i dette også så man ikke reagerer slik du gjør her.

Endret av Theo343
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kroat skrev (Akkurat nå):

Det er det, folk holder ikke ut lengere, får psykiske problemer av det hele.

Jeg tror folk har holdt ut kjempebra og nå nyter mindre restriksjoner og sommer. Heldigvis kombineres dette med massiv vaksinering som forhåpentligvis forhindrer større utbrudd til høsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Fibonacci said:

Holder avstand til pessimister og koser meg sammen med optimister! Så nå skal jeg ut. Snakkes! 😎

Dette blir bare veldig barnlig oppførsel. Projiseringen din fungerer dårlig og man er ikke pessimist fordi man kommenterer uklok oppførsel. Men noen takler kanskje hverdagen best med å stikke hodet i sanden, fingerne i øret og dure på med "lalalal".

Jeg koser meg også sammen med optimister og sammen har vi klokelig valgt å utsette utenlandsreise en stund til.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Om 8-12 uker har alle fått første dose og svært mange flere også blitt fullvaksinerte.

Det man ikke ønsker nå er flere mutasjoner og vi har ikke gode data på Delta, Delta+ og vaksinene ennå.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Vi har en del data på Delta og vaksinene.

Det som kan ødelegge festen er om det kommer f.eks Epsilon, og vaksinene har dårlig effekt mot den. Da kan det være rett tilbake i lockdown for verden.

Vi ser at man bla. i Israel stadig opplever smitte selv med Pfizer. Smitte i seg selv trenger ikke utgjøre noe risiko men data rundt sykdomsforløp ol. har jeg ikke sett mye til selv om jeg etterspurte det. Det man kaller Delta+ er allerede i omløp og har blitt omtalt i nyhetene denne uken.

Og som jeg nevner kan økt reiseaktivitet og uforsiktig omgang fremover føre til større smittespredning og øke risiko for ytterligere mutasjoner (aka epsilon og videre). Samt bringe dette hjem til Norge. Dette skrev jeg allerede.

Dette er ingen pessimisme kun enkel logikk.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Theo343 said:

Vi ser at man bla. i Israel stadig opplever smitte selv med Pfizer. Smitte i seg selv trenger ikke utgjøre noe risiko men data rundt sykdomsforløp ol. har jeg ikke sett mye til selv om jeg etterspurte det. Det man kaller Delta+ er allerede i omløp og har blitt omtalt i nyhetene denne uken.

Israel har 57% fullvaksinerte. Jeg er ganske sikker på at Norge kan være over 70% i oktober.  Det utgjør en betydelig forskjell.

(Israel har ganske ung befolkning, og vaksinerer ikke de under 18.)

13 minutes ago, Theo343 said:

Og som jeg nevner kan økt reiseaktivitet og uforsiktig omgang fremover føre til større smittespredning og øke risiko for ytterliger mutasjoner (aka epsilon og videre). Dette skrev jeg allerede.

Det er svært usannsynlig at det er smitten i Norge som kommer til å generere nye mutasjoner. Det er på et så lavt nivå. Nye varianter vil trolig komme fra land som India og Brasil.

Så klart, vi bør fortsatt være så forsiktig at smitten holdes på et lavt nivå, selv om antall dødsfall og sykehusinnleggelser stuper, men dette blir enklere og enklere.

Men det er ingen grunn for at vi skal holde oss i lockdown i solidaritet med de uvaksinerte delene av verden...

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...