Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Snikpellik said:

Mente innkalles, ikke vaksineres :) Fiksa posten over nå. Når de innkaller så unge allerede til uka, så ligger de veldig langt fremme. Jeg er 30 år i Oslo og tror ikke jeg får innkalling like raskt som jeg ville gjort i Bergen.

Möjligt men kommunerna gör också inkallningen forskjellig så det är möjligt att man får inkallning 3 dagar innan i en kommune och kanske flera uker innan i en annan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Vilka oprioriterade små kommuner vaksinerar 25-39 åringar nu? 

Låter otroligt rart hvis kommuner som får klart färre doser än de prioriterade kommunerna skulle kommit lika långt eller längre än de som får fler doser?

Ønsker ikke å dele hvor jeg kommer fra her inne, men i hjemkommunen min har de nå i hvert fall begynt på 25-39 åringer - der har min søster i midten av 30-årene nå fått dose 1. Det er en kommune på Østlandet, men er ikke blitt prioritert :) 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Ønsker ikke å dele hvor jeg kommer fra her inne, men i hjemkommunen min har de nå i hvert fall begynt på 25-39 åringer - der har min søster i midten av 30-årene nå fått dose 1. Det er en kommune på Østlandet, men er ikke blitt prioritert :) 

Låter otroligt rart då alla kommuner sätter de vaksinerna de får. Hur gamla folk är i kommunen kan gi forskjeller innan man er ferdig men hvis man håller på med 25-39 åringar nu så borde man snart vara färdiga. 

Klart hur många som har fått korona och hur många som ikke vill ha vaksinen kan också spela roll men tvivlar på att det gör en så stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Mens andre småkommuner også vaksinerer 25-39 åringer. Store forskjeller i landet. Ikke alle store kommuner har kommet like langt heller, som for eksempel Trondheim. Er fra en småkommune selv, men der har de kommet lengre enn her jeg bor i Oslo!

Jeg bor og i en "småkommune", som jeg trodde hang katastrofalt etter, men når en ser til andre småkommuner rundt om i landet så innser jo jeg nå at min til sammenligning er lysår foran mange andre. Jeg mener det er forferdelig at hvor en har valg å bosette seg skal ha så enormt betydning for når du skal få en vaksine som gir deg friheter tilbake. Ikke, smittetrykk, ikke tettbodhet men antall syke og gamle i kommunen din. For Engerdal sin del ser jeg at jeg må moderere meg litt siden de ble ferdig med gruppe 4 forge uke, så nå skal gruppe 5,6 og 7 vaksineres, mens nabokommunene Os og Tolge holder på med gruppe 8 og en annen nabokommune Røros har henholdsvis begynt å vaksinere gruppe 9. Om en ikke syns dette er feilslått vaksinestrategi så tror jeg en går litt inn for det. Valget om å droppe vaksinetildelinger på antall grupper i hver kommune til totalbefolkning i hver kommune mener vertfall jeg var en av de mer dumme avgjørelsene som har skapt disse ulikhetene, FHI toppene trodde og tross alt at alle risikogruppene var ferdigvaksinerte for 3 uker siden :) . Men men, jeg er jo snart fullvaksinert så for vel bare være lykkelig og glad for at jeg bosatte meg i en kommune med litt friskere og yngre befolkning enn Engerdal.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Låter otroligt rart då alla kommuner sätter de vaksinerna de får. Hur gamla folk är i kommunen kan gi forskjeller innan man er ferdig men hvis man håller på med 25-39 åringar nu så borde man snart vara färdiga. 

Klart hur många som har fått korona och hur många som ikke vill ha vaksinen kan också spela roll men tvivlar på att det gör en så stor forskjell. 

Det er vel litt samme som Ullensaker for å ta et eksempel, de vaksinerer fire grupper samtidig. Så de er i gang med 30-åringer, samtidig som de fortsetter vaksineringen i gruppe 8, 9 og 10. Vet ikke hvorfor det er sånne forskjeller og ting gjøres på så ulike måter fra kommune til kommune, men det er nå sånn. Kanskje ikke regjeringens prioriteringsrekkefølge er rigid nok. Vanskelig å bli helt klok på forskjellene og årsakene rundt om i landet, for det handler ikke bare om aldersfordeling men i tillegg også organisering internt ser det ut som. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (8 minutter siden):

Er faren størst i disse småkommunene? Eller er det bedre å bruke vaksinene i de større kommunene;)

Det er ikke poenget mitt heller. Poenget mitt er at vi har helt meningsløse forskjeller mellom kommunene som ikke har noe som helst å gjøre med smittetrykk eller andre faktorer å gjøre. Det har alt å gjøre med hvor stor andel av befolkningen i kommunene som er gamle og syke. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Ønsker ikke å dele hvor jeg kommer fra her inne, men i hjemkommunen min har de nå i hvert fall begynt på 25-39 åringer - der har min søster i midten av 30-årene nå fått dose 1. Det er en kommune på Østlandet, men er ikke blitt prioritert :) 

Hehe, hvorfor ikke? Alle her inne har ett ip nr.

Men okay, skal ikke si mere om det.

Min søster er i karantene, venter på svar. Hun har en dose.

De reiser på ferie neste helg, spør du meg burde de være hjemme.

Men vaksine, og de tro de kan gjøre hva de vil.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Evil-Duck said:

Det er ikke poenget mitt heller. Poenget mitt er at vi har helt meningsløse forskjeller mellom kommunene som ikke har noe som helst å gjøre med smittetrykk eller andre faktorer å gjøre. Det har alt å gjøre med hvor stor andel av befolkningen i kommunene som er gamle og syke. 

Men, er ikke de gamle og syke vaksinert nå i alle kommunene;)

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (11 minutter siden):

Antar att de införde ändringen att gå fra antal i grupperna till antal voksna för att att det visade sig att de stora kommunerna med mycket smitte kom efter i antal vaksinerade annars. 

At dette var agendaen bak det forstår nok de fleste ja, men det gjør likevel ikke løsningen særlig gjennomtenkt, da burde en heller laget til ett opplegg med kommuner over X antall innbyggere fikk denne tildelingen istedenfor at en ender opp med dagens situasjon hvor en har små nabokommuner, gjerne med like stor andel arbeidspendling frem å tilbake mellom seg, med vidt forskjellig vaksineringsfremgang. Slik situasjonen er rundt hvor jeg bor vertfall. 

 

Kjetil Lura skrev (1 minutt siden):

Men, er ikke de gamle og syke vaksinert nå i alle kommunene;)

Nei, det er de ikke om du ser på det jeg faktisk har skrevet. 

Lenke til kommentar

76 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/76-nye-registrerte-smittetilfeller-i-norge.nJySBTUzo

Sitat

Søndag ble det registrert 76 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 112 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 188.

Lørdag ble det registrert 132, og fredag ble det registrert 141.

Det registreres som oftest færre smittetilfeller i helger og på helligdager enn i ukedagene.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat. 21 kommuner har stigende trend. Totalt er det bekreftet 130.619 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

Laveste tall siden søndag 11. oktober 2020.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (2 minutter siden):

Har du bevis på det, vil lese det

Eller en link til den infoen? Var jo de som skulle være først i køen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86ry2d/nye-fhi-beregninger-flere-maa-vente-til-september-paa-vaksine 

Her sier de at 50 kommuner fortsatt holder på å vaksinere  risikogruppene. jeg er selv i gruppe 4 og er ikke ferdigvaksinert enda :) 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (5 minutter siden):

Har du bevis på det, vil lese det

Eller en link til den infoen? Var jo de som skulle være først i køen

Flere titalls kommuner vaksinerer fortsatt risikogrupper. Det er også bare å se i FHIs ukerapport. Her fra forrige uke, tall per 20. juni:

Sitat

Blant personer med høy risiko for alvorlig forløp, som for eksempel pasienter med immunsvikt, transplanterte eller i aktiv kreftbehandling, var 82 % i alderen 18–64 år vaksinert med 1. dose og 64 % med 2. dose. Blant personer med moderat risiko for alvorlig forløp i samme aldergruppe var 72 % vaksinert med 1.dose og 40 % med 2.dose.

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-24-14.06---20.06.pdf

Det er ikke så lenge til man er i mål, prosentandelen som blir vaksinert i risikogruppene blir kanskje noe lavere enn øvrig siden ikke alle med risiko anbefales å ta vaksinen av helsemessige årsaker, men det mangler altså fortsatt litt før man kan si at risikogruppene er ferdige.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...