Gå til innhold

Testet 17 «autopiloter» – Tesla slått av annen amerikaner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Merko skrev (1 time siden):

Autopilot er inkludert hos Tesla. 

FSD er vel ikke det samme som dette systemet? Uansett så gir jo fsd pakka mer enn kun "selvkjøring på vei". 

Det er ikke noe forskjell mellom AP og FSD. Eneste forskjellen er hva mer man har skrudd på hos FSD. Utregningene for å finne dybde fra sensorene er dem samme. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Helt feil. FSD er helt omskrevet. 

Hva mener du er "omskrevet"? Jeg snakker om måten å få dybdeinformasjon fra sensorene på. Det er ikke spesielt mange metoder å bruke her, så dette blir ikke omskrevet. Det som Tesla kommer til å inkludere er DOJO opplegget, der de skal jobbe med video fremfor stillbilder for AI Pixel Recognition. Samtidig så gir nok "Reverse Smart Summon" funksjonen ei pekepinn på hva de også skriver om for å støtte. Lokalt-basert lagret kart som stykkvis gir hjelp. Dette er en "halvveis" løsning fra det Waymo og Mobileye gjør som lagrer alt og bygger hele kart. 

Forskjellen vil altså være at mens Mobileye, Waymo, GM etc har "World-coordinates" som hos flere av dem har utgangspunkt i en 2x2 km grid, så vil Tesla i større grad utnytte "lokal-coordinates" som bilen må finne selv, før det kan utnyttes. Dog har man f.eks lagret data med avstander mellom to stolper med video-data fra flere hold for å komme frem til en god løsning, så har man et utgangspunkt for 0,0,0 punktet i koordinatsystemet. Derifra kan Tesla ha redundancy fra dette punktet til man "kobler" seg på neste punkt ved neste problemområde. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus said:

Mener du at et autonomt system med radar og CMOS sensorer aldri vil klare å løse denne situasjonen? Hvor lang tid tenker du det tar for systemet å kalkulere dybde? 

Samt hvilket system hadde vært designet slik at man låste dekkene i 260km/t? Hva med å bare senke farten på en normal måte når dybdeinformasjonen viser at det står noe i veien i den fila man kjøres i? 

Dette er ikke noe som tar lang tid å utvikle Complexity. Dette er noe de har fra før av. Alle biler med radarer og kameraer har systemer for å kalkulere ut dybdeinformasjon fra sensorene sine. Og alle av dem gjør dette selv om systemene ikke er påslått. Det å legge til restriksjoner på watt-pedalen i øyeblikk der systemet ser hindre som biler lengre fremme i samme fil burda da ikke være et problem. Heller ikke det å bremse sakte men sikkert i slike situasjoner. Disse situasjonene må være de enkleste å løse angående autonomi, som jo er grunnen til at ACC var en av de første funksjonene vi fikk for nettopp autonome funksjoner ute i bilverdenen. 

Hva er best - at alle nyere Tesla har dette systemet aktivert til 144km\t (fartsgrensen i Norge er vel maks 120km\t)
Eller at 1/3 av nyere BMW'er på veien har dette systemet aktivert til 210km\t og resten til bare 80km\t? 

Er jo åpenbart så dyrt med komponenter som funker i så høy hastighet at BMW må ta seg ekstra betalt for det.

Kjører man i over 144km\t så er det ikke sikkert man ønsker at bilen skal å blande seg inn i filskiftinga di. Man kjører såppas hardt da at man ønsker full kontroll på dette selv. Unntaket er kansje Autobahn men skjønner godt at de ikke utvikler bilene med kjøring på Autobahn i tankene. De aller fleste biler vil aldri oppleve Autobahn i sin levetid.

Regner ikke med at noe system finner på å bråbremse i 260km\t men kan bli ganske forstyrrende om den begynner å prøve å ta over styringen din i den hastigheten for at man ligger litt langt ut i en fil.

Det som jeg synes er skremmende (men dog langt fra like farlig) er at en del biler deaktiverer slike funksjonen når man kjører veldig sakte. Det var det jo stor sak om på Tv2 hjelper deg nylig da en Kia kjørt i rompa på en annen bil i ett lyskryss uten å aktivere noe nødbrems. Fungerte vist ikke under 10km\t.

 

 

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Hva er best - at alle nyere Tesla har dette systemet aktivert til 144km\t (fartsgrensen i Norge er vel maks 120km\t)
Eller at 1/3 av nyere BMW'er på veien har dette systemet aktivert til 210km\t og resten til bare 80km\t? 

Er jo åpenbart så dyrt med komponenter som funker i så høy hastighet at BMW må ta seg ekstra betalt for det.

Kjører man i over 144km\t så er det ikke sikkert man ønsker at bilen skal å blande seg inn i filskiftinga di. Man kjører såppas hardt da at man ønsker full kontroll på dette selv. Unntaket er kansje Autobahn men skjønner godt at de ikke utvikler bilene med kjøring på Autobahn i tankene. De aller fleste biler vil aldri oppleve Autobahn i sin levetid.

Regner ikke med at noe system finner på å bråbremse i 260km\t men kan bli ganske forstyrrende om den begynner å prøve å ta over styringen din i den hastigheten for at man ligger litt langt ut i en fil.

Det som jeg synes er skremmende (men dog langt fra like farlig) er at en del biler deaktiverer slike funksjonen når man kjører veldig sakte. Det var det jo stor sak om på Tv2 hjelper deg nylig da en Kia kjørt i rompa på en annen bil i ett lyskryss uten å aktivere noe nødbrems. Fungerte vist ikke under 10km\t.

Hva som er best forklares gjennom å se videoen. Når man først har slik teknologi tilgjengelig, så må de designes for å passe en "worst case scenario". Det inkluderer folk som har fått et illebefinende med hjerteinnfarkt, samt folk som har sovnet bak rattet - spesielt når bilen selv ikke har sjåfør-monitorering som ser dette enkelt selv. 

Selv om Radaren til Tesla ikke har god oppløsning, så betyr ikke det at raderen fungerer annerledes rundt hastigheten til radiobølgene. De har da den farten de har den, og en gammel eller en ny radar har samme utgangs/inngangs hastighet fra/til radaren. Forskjellen er bare hvor mye de detekterer og gjerne vidvinkelen deres. 

Det å altså ha en sjanse for å se noe i høy fart er selvfølgelig mye bedre enn å ha 0 sjanse. 10% bedre enn 1% osv, og alt er bedre en 0% selv om Tesla har systemene gående uansett. I videoen vi ser så er jo bilen veldig klar på at kollisjonen vil komme, så det er jo ikke noe spørsmål om systemet kan fungere i denne farten eller ikke. Spørsmålet er hvorfor Tesla har implementert systemet slik at bilen kunne deise inn i en bil i samme fil på motorveiene, selv om bilen hadde høy sikkerhet i at kollisjonen ville forekomme. 

Når bilens alarmer går av i mange sekunder, så er det nok bedre at den blander seg inn enn at den gjør det. Spesielt når alarmen om å ta hendene på rattet har vært der lenge. Det du ikke vil at skal skje vil jo ikke skje om du aktivt kjører bilen. Da vet jo bilen at du faktisk aktivt kjører bilen. I denne videoen så er det jo ikke det? Det er en registrert pådrag fra watt-pedalen, og det er det. 

Complexity skrev (1 time siden):

Det som jeg synes er skremmende (men dog langt fra like farlig) er at en del biler deaktiverer slike funksjonen når man kjører veldig sakte. Det var det jo stor sak om på Tv2 hjelper deg nylig da en Kia kjørt i rompa på en annen bil i ett lyskryss uten å aktivere noe nødbrems. Fungerte vist ikke under 10km\t.

Ja, samme kritikk burde havne der også når man først har teknologien tilgjengelig for at det skal fungere. Dog jeg regner med at Kia utnytter de samme type billige sensorer som Tesla, og de er generelt dårlig på å finne bevegelse i lave hastigheter (minner om Smart Summon som kjører seg selv inn i garasjer, andre biler osv i lave hastigheter).

Godt mulig dette blir et krav for høyere Euro NCAP score på sikt, dog mulighens først med Lidar for de som har dette, og etterhvert de litt nyere og bedre radarene som dukker opp nå. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Er vel bare flott de oppgraderer det, så kansje de får det til å virke opp til 260km/t.

Hva skal det da klages på?

Det er vel ikke noe å klage på at de følger etter og gjør bilen tryggere i hastigheter det man virkelig trenger gode sikkerhetsystemer. Å bli påkjørt bakfra av en bil som kommer i 180km/h når du stopper i en kø på autobahn er verre enn en bil som treffer deg i 7km i timen fordi stoppen er avslått i krypehastighet

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Trestein said:

Det er vel ikke noe å klage på at de følger etter og gjør bilen tryggere i hastigheter det man virkelig trenger gode sikkerhetsystemer. Å bli påkjørt bakfra av en bil som kommer i 180km/h når du stopper i en kø på autobahn er verre enn en bil som treffer deg i 7km i timen fordi stoppen er avslått i krypehastighet

Da var vi tilbake på Autobahn igjen...

La nå bare tyskerne få være best der. Bryr meg mest om hvor bra bilen min fungerer i Norge jeg.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Da var vi tilbake på Autobahn igjen...

La nå bare tyskerne få være best der. Bryr meg mest om hvor bra bilen min fungerer i Norge jeg.

Tyskland er et rimelig stort bilmarked 

Tror det er viktig for mange. I frankrike og andre land er det ikke helt uvanlig at folk kjører litt over fartsgrense på motorveier.

Dessuten er det nok noen nordmenn som tar seg en tur nedover kontinentet. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Trestein said:

Tyskland er et rimelig stort bilmarked 

Tror det er viktig for mange. I frankrike og andre land er det ikke helt uvanlig at folk kjører litt over fartsgrense på motorveier.

Dessuten er det nok noen nordmenn som tar seg en tur nedover kontinentet. 

Max fartsgrense i Frankrike er 130km/t.

Litt over er da kansje 140?

Surt å ha BMW da som bare har sikkerhet opp til 80km/t som standard.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus said:

Hvilke radarer mener du ikke virker i 260km/t? Er du klar over hastigheten radiobølger har? 

All data må analyseres.

Er ikke slik at radaren er supersmart og bare forteller bilen at det står en blå 1978 Opel kadett 213 meter borti der også begynner bilen å bremse.

Radaren svarer bare med ett ekko som bilen må finne ut hva kan være før den tar avgjørelser.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

All data må analyseres.

Er ikke slik at radaren er supersmart og bare forteller bilen at det står en 1978 blå Opel kadett 213 meter borti der også begynner bilen å bremse.

Radaren svarer bare med ett ekko som bilen må finne ut hva kan være før den tar avgjørelser.

Dataene ble analysert og bilen hadde rett hele veien til kollisjonen i videoen vi snakker om. 

Når man pinger et objekt og tiden det tar mellom hver gang skrumper, så vet man altså noe. Hva vet man da? 

Lenke til kommentar
Just now, oophus said:

Dataene ble analysert og bilen hadde rett hele veien til kollisjonen i videoen vi snakker om. 

Når man pinger et objekt og tiden det tar mellom hver gang skrumper, så vet man altså noe. Hva vet man da? 

Man vet at det er ett objekt i veien. Enten en bli, en stein, en snydunge etc (dog vet nok bilen om det er vinter eller ikke og ikke og tar sine avgjørelser basert på sansynlighet)

Jo raskere man kjører jo kortere tid har bilen til å reagere på "pingene". Tesla har valgt 144km\t som max på hva de annser at deres system klarer (akkurat nå, kan jo plutselig bli mere i en oppdatering en dag om de optimaliserer koden)

Nå skal jo Tesla komme med en ny radar som sikkert fikser dette "problemet".
Er jo værre at f.eks 2019 Porche Macan ikke engang har nødbrems som standard..

Eller at BMW sitt system bare går til 80km\t om du ikke punger ut. Selv jeg opplever jo ett par 90 soner innimellom her i Nord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Man vet at det er ett objekt i veien. Enten en bli, en stein, en snydunge etc (dog vet nok bilen om det er vinter eller ikke og ikke og tar sine avgjørelser basert på sansynlighet)

Systemet tar selvfølgelig egen hastighet inn i kalkulasjonene. Samt om det har falt ned ei kampestein eller det står en bil stille, så burde resultatet være den samme? Hvorfor mener du at systemet ikke skal brukes i høy fart selv om det fint fungerer i høy fart? 

Complexity skrev (3 minutter siden):

o raskere man kjører jo kortere tid har bilen til å reagere på "pingene". Tesla har valgt 144km\t som max på hva de annser at deres system klarer (akkurat nå, kan jo plutselig bli mere i en oppdatering en dag om de optimaliserer koden)

Tesla har ikke valgt å skru av systemet etter 144km/t! SE PÅ VIDEOEN! Bilen man kolliderer med er gjenkjent lenge før kollisjonen er et faktum, og alarmer gikk av i alle retninger for å få sjåføren til å ta over. Altså fungerer radar selv i høye hastigheter. Men man får selvfølgelig mindre antall "pings" i sekundet til samme objekt, slik at sikkerheten i "solven" er lavere, men den er aldri så lav at Teslaen her ikke så hva som foregikk. 

Complexity skrev (6 minutter siden):

Nå skal jo Tesla komme med en ny radar som sikkert fikser dette "problemet".
Er jo værre at f.eks 2019 Porche Macan ikke engang har nødbrems som standard..

Hvilket problem? Videoen beviser jo at Teslaen så kollisjonen lenge før den kom. 

 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Bare for å hjelpe søringene litt, en snydunge betyr altså IKKE en unge som må snyte seg, men en snøhaug. 😏

Trodde et øyeblikk du snakket om "søringa" som faktisk er fra sør, aka Stavanger etc, og da kunne jo snyd-unga bety snørr-unger... 😄

Litt lengre nord, så brukes vel gjerne snø-dunge vel så mye som sny-dunge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...