Gå til innhold

Testet 17 «autopiloter» – Tesla slått av annen amerikaner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oophus skrev (På 12.11.2020 den 18.16):

Tja, hva skjer om Tesla bytter radar? Da må jo hele flåten fra 2016 få ny radar også i tur og orden. Litt av et dilemma han har klart å sette seg i. 

Hva skjer med fjorårets PC når det kommer ny PC med oppdatert hardware? Vil ikke programmer som lages etter dette fungere på eldre PCer?

Nå er dere på villspor som vanlig. Tesla forbedrer ting underveis, men det betyr ikke at den gamle radaren ikke vil kunne brukes.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (På 13.11.2020 den 14.09):

Det skjer veldig ofte at Tesla krasjer inn i hindringer på vei og det er vel omtrent alltid fordi sjåfør stoler for mye på autopilot og ikke følger med.

Nei, det skjer ikke veldig ofte. Faktisk er det sjeldnere ulykker med autopilot på enn av.  

Pc Lynet skrev (På 13.11.2020 den 14.25):

Det at det er veiarbeid tyder på at det er autopiloten sin skyld. Tesla sin autpilot er veldig dårlig til å gjenkjenne ukjente ting. Hadde Tesla hatt lidar ville den iallefall sett hindringen foran og nødbremset.

Nei:

https://arstechnica.com/cars/2020/08/new-cars-can-stay-in-their-lane-but-might-not-stop-for-parked-cars/

Lidar gjør ingen forskjell her.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Hva skjer med fjorårets PC når det kommer ny PC med oppdatert hardware? Vil ikke programmer som lages etter dette fungere på eldre PCer?

Nå er dere på villspor som vanlig. Tesla forbedrer ting underveis, men det betyr ikke at den gamle radaren ikke vil kunne brukes.

Det er mange eksempler på at hardware er flaskehalsen for nytt software. 
Du får heller ikke gratis ny PC om den gamle PC'en ikke kan kjøre nytt software. 

En gammel rader vil selvfølgelig kunne brukes, men det betyr at Tesla må støtte både gammel radar-type og ny. Det blir et problem når biler solgt i 2016 kommer med lovnaden om full FSD, selv om dette ikke løses før nærmere 2030+. Altså må alle eldre produkter inn for å få gratis oppgraderinger, kun fordi EM har tøyset seg bort med lovnader det er vanskelig å holde. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (7 minutter siden):

Det er mange eksempler på at hardware er flaskehalsen for nytt software. 
Du får heller ikke gratis ny PC om den gamle PC'en ikke kan kjøre nytt software. 

En gammel rader vil selvfølgelig kunne brukes, men det betyr at Tesla må støtte både gammel radar-type og ny. Det blir et problem når biler solgt i 2016 kommer med lovnaden om full FSD, selv om dette ikke løses før nærmere 2030+. Altså må alle eldre produkter inn for å få gratis oppgraderinger, kun fordi EM har tøyset seg bort med lovnader det er vanskelig å holde. 

Det er ingenting som tilsier at noen radar må byttes på gamle biler. Hvis det skjer så får vi heller diskutere det da. Denne ville diktningen og spekuleringen deres har ingenting for seg.  

oophus skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig utgjør flere type sensorer en forskjell. 

Nei, ikke når problemet ikke er sensoren, men måten de er designet for å oppføre seg. Vi ser jo med FSD-beta at man fint kan oppdage alle mulige slags objekter uten Lidar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 13.11.2020 den 13.56):

Hva har en artikkel om en krasj der bilen ikke er på Autopilot, og der føreren selv gasser på, med saken å gjøre?  

Trestein skrev (På 13.11.2020 den 14.27):

https://www.google.no/amp/s/jalopnik.com/this-video-of-a-terrifying-high-speed-tesla-wreck-is-a-1845655448/amp
 

Problemet er jo at den slår seg av noen sekunder før krasjen . ingen nødbrems eller noe fungerer. Bilen vet at den kommer til å krasje.

Bare så folk ikke lar seg lure av manipuleringen din: "Noen" sekunder her er faktisk 40 sekunder. Det vil si at bilen er kjørt manuelt i 40 sekunder før den krasjer.  

Trestein skrev (På 14.11.2020 den 1.24):

Den handler om autopiloter og hva de ulike merkene klarer og at tesla var nummer 2

Det er faktisk relevant å vite forskjellen på level 1 2 og 3 når du deltar i en diskusjon om emnet

Å bare si at tesla er best i alt som har med autonomi å gjøre gir liten kunnskap og vitner kun om tro

Tesla er jo best på det tekniske som faktisk har med autonomi å gjøre. Super Cruise vant på førerhåndtering, ikke på selve det å holde bilen på veien, osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Merko skrev (19 minutter siden):

Ah så du bytter ut bilene helt tilfeldig slik at de skal backe opp innleggene dine, I see. 

Du kan fortsatt ikke kjøpe fsd beta på 60k modellen. Vanlig fsd følger heller ikke med. Kun vanlig autopilot 

Så kunder som har betalt for det vil aldri få fsd? Beta er jo bare software versjonen før fsd kommer.

Eller er FSD beta noe helt annet enn fsd?
 

Vil kunder som ikke har betalt for fsd få fsd beta? Trodde fsd beta var siste versjon av fsd software , og at fsd kommer før nyttår? Har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
hekomo skrev (22 minutter siden):

Hva har en artikkel om en krasj der bilen ikke er på Autopilot, og der føreren selv gasser på, med saken å gjøre?  

Bare så folk ikke lar seg lure av manipuleringen din: "Noen" sekunder her er faktisk 40 sekunder. Det vil si at bilen er kjørt manuelt i 40 sekunder før den krasjer.  

Tesla er jo best på det tekniske som faktisk har med autonomi å gjøre. Super Cruise vant på førerhåndtering, ikke på selve det å holde bilen på veien, osv.

Alle kan jo se video. Vil ikke kalle det manipulering. Den viser akkurat hva bilen gjør
 

Poenget er at den automatisk kobler ut bilens antikollisjons systemer når den skjønner at føreren er sovnet eller ukonsentrert. Hva man kaller et slikt system vil jeg ikke si her.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Så kunder som har betalt for det vil aldri få fsd?

Vanskelig spørsmål. Alle sin kjøper FSD skal i utgangspunktet få det når alt a regler er på plass, men det er jo opp til myndigheter i forskjellige regioner. FSD består av flere funksjoner, noe er allerede ute for alle (tror jeg). 

Trestein skrev (1 time siden):

Eller er FSD beta noe helt annet enn fsd?

Beta er jo en form for testversjon hvor man mæ forvente mye feil, derfor det kun er et fåtall mennesker som har tilgang. Skulle de ha gitt ut nåværende beta til alle, så tror jeg kanskje det hadde oppstått ulykker mtp alle idiotene I trafikken, det er ingen tjent med. 

Trestein skrev (1 time siden):

Vil kunder som ikke har betalt for fsd få fsd beta?

Nop, kun de som har betalt som potensielt kan få beta. Meg bekjent kan man kjøpe fsd så "angre kjøpet" timer eller dager senere for test, men tror ikke man får instant tilgang til beta. Det rulles jo normalt sett ut i puljer, men vet jo aldri hva tesla gjør. 

Trestein skrev (1 time siden):

Trodde fsd beta var siste versjon av fsd software , og at fsd kommer før nyttår? Har jeg misforstått?

 Beta et normalt sett det som er før en fullverdig versjon, men er ikke dermed sagt at alle får beta. Man har NDA beta, lukket beta, åpen beta (normalt sett). Aner ikke hvilken standard tesla kjører. 

Om fsd kommer før nyttår har jeg ingen info om. Vanskelig å se hvor langt fremme de er hos tesla i forhold til versjonen som er ute hos, men tipper det er et godt stykke. Så lenge de ikke gir den ut før den er "feilfri", uavhengig av lovnader så er jeg fornøyd. Safety first. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 timer siden):

Så lenge de ikke gir den ut før den er "feilfri", uavhengig av lovnader så er jeg fornøyd. Safety first. 

Så du mener at dagens autopilot system er feilfritt(Ref bilen som krasjet denne uken) Eller mener du nesten feilfritt?

Hvor lenge har tesla jobbet med fsd for å ha kommet så langt som de er?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Så du mener at dagens autopilot system er feilfritt(Ref bilen som krasjet denne uken) Eller mener du nesten feilfritt?

Slike systemer blir nok aldri 100% feilfri, men dagens er tilnærmet. Må huske på at "autopiloten" til tesla er en avansert cruise control hvor fører må heletiden være oppmerksom, noe ikke føreren I ulykken du sikter til var. 

Trestein skrev (10 minutter siden):

Hvor lenge har tesla jobbet med fsd for å ha kommet så langt som de er?

Ingen anelse faktisk. Vet bare at det er en helt ny "rewrite" I forhold til dagens autopilot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 timer siden):

Det er ingenting som tilsier at noen radar må byttes på gamle biler. Hvis det skjer så får vi heller diskutere det da. Denne ville diktningen og spekuleringen deres har ingenting for seg.  

Så du mener at EM og Tesla kaster bort penger nå som de skal ha nye radarer? Selvfølgelig blir disse forbedret med bedre teknologi som tiden går, som med alt annet. 


Jeg trudde vi diskuterte noe du var klar over, men hvis du ikke er klar over at Tesla skal bytte ut sine radarer, så her er link:
https://electrek.co/2020/10/22/tesla-4d-radar-twice-range-self-driving/

hekomo skrev (5 timer siden):
oophus skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig utgjør flere type sensorer en forskjell. 

Nei, ikke når problemet ikke er sensoren, men måten de er designet for å oppføre seg. Vi ser jo med FSD-beta at man fint kan oppdage alle mulige slags objekter uten Lidar.

Hva mener du problemet er? Hvordan er sensorene designet for "å oppføre seg"? 

Det vi ser med FSD-Beta er at de på ingen måte er i nærheten av noe som fortjener å kalle seg "FSD". Vi ser også at det eneste merket som har fått godkjent LV3 autonomi har og bruker teknologi Tesla ikke har. Vi vet også at EU er i ferd med å innføre samme krav som Japan nå har innført. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 timer siden):
Trestein skrev (På 13.11.2020 den 13.56):

Hva har en artikkel om en krasj der bilen ikke er på Autopilot, og der føreren selv gasser på, med saken å gjøre?  

Fyren sover åpenbart, og har foten på gasspedalen, der han har sovnet mens bilen kjørte med AP på. AP skrur seg som regel av før en kollisjon da den ikke aner hva den skal gjøre, så selv om AP var av akkurat i kollisjonsøyeblikket så er dette et godt eksempel på hva som trengs for å tillate ALKS ved nivå 2+ førerassists og autonomi. Bilen ser jo at den vil kollidere, men siden wattpedalen har ei fot på seg, så velger den å bare skru av alt som heter sikkerhetsfunksjoner. Hvor blir det av nødbremsingen? 

Tråden handler om "Autopiloter". 

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Så du mener at EM og Tesla kaster bort penger nå som de skal ha nye radarer? Selvfølgelig blir disse forbedret med bedre teknologi som tiden går, som med alt annet. 


Jeg trudde vi diskuterte noe du var klar over, men hvis du ikke er klar over at Tesla skal bytte ut sine radarer, så her er link:
https://electrek.co/2020/10/22/tesla-4d-radar-twice-range-self-driving/

Hva mener du problemet er? Hvordan er sensorene designet for "å oppføre seg"? 

Det vi ser med FSD-Beta er at de på ingen måte er i nærheten av noe som fortjener å kalle seg "FSD". Vi ser også at det eneste merket som har fått godkjent LV3 autonomi har og bruker teknologi Tesla ikke har. Vi vet også at EU er i ferd med å innføre samme krav som Japan nå har innført. 

Rart de ikke lager sine egne radarer. Må være billiger. Dagens koster jo nærmere 30000kr.

Problemet er vel at de har alt for liten vinker de «ser»i og lav oppløsing. 170m er ikke veldig langt heller nå man kjører på autobahn.

Litt rart at tesla monterer på utstyr som nesten garantert er utdatert når resten virker.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 timer siden):

Tesla er jo best på det tekniske som faktisk har med autonomi å gjøre. Super Cruise vant på førerhåndtering, ikke på selve det å holde bilen på veien, osv.

Super Cruise er betydelig bedre der HD-Kart er aktivt. Der det ikke er det, så er Super Cruise like dårlig som FSD. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...