Gå til innhold

Testet 17 «autopiloter» – Tesla slått av annen amerikaner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (2 timer siden):

Nødbrems og lane keep assist deaktiveres og over 144km/t (gjelder iallefall på Hardware 2.5. finner ikke info om det er forskjell på Hardware 3.0 som er i bilene i dag)

Tesla kunne sikkert fått det til å funke i 300km/t om de ønsker (kansje på nye Roadster?) Men når dette bare er ett "problem" på en vei i Tyskland så er det vel ikke prioritert.

På banekjøring vil man jo ha alt slikt avslått.

Bmw sitt system virker til toppfart.

slår seg ikke av

Lenke til kommentar
Merko skrev (1 time siden):

Neida, bare gi meg en Model så kan jeg gjøre jobben din som vanlig. Blir interessant å se autopilot og nødbrems i 215+km/t. 

 

BMW i3 har ikke radar.

 

Er du helt blåst? Selvom noen bulker døra på teslaen på et kjøpesenter så betyr det ikke at bilen er mindre sikker. 🤣


Du kan jo bare finne en statistikk som viser at tesla er sikrere enn andre biler i samme prisklasse? Må jo være enkelt

Lenke til kommentar
14 minutes ago, oophus said:

Kan du forklare begrensningen som gjør det logisk å skru det av uansett fart? 

Feilberegning? Systemet får mye mindre tid på seg til å bedømme situasjonen jo raskere man kjører.

Tolker bilen noe feil i 260km\t og låser hjulene i ett halvt sekund kan det jo være katastrofalt.

Er vel bedre at de bruker resurser på å gjøre systemet trygt i de hastighetene bilen faktisk brukes i?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Om man har ekstrutstyrs pakken Driving Assistant Plus som koster 23 tusen ekstra..

Som standard får man bare system som funker opp til 80km\t..

(vet dog ikke om det gjelder alle biler, jeg så bare på prislisten til X3/X4 2020 model)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Om man har ekstrutstyret Driving Assistant Plus som vel koster en 23 tusen ekstra..

Som standard får man bare system som funker opp til 80km\t..

(vet dog ikke om det gjelder alle biler, jeg så bare på prislisten på X3/X4 2020 model)

Det er billigere enn teslas selvkjøring og bruker nok dyrere sensorer for å klare dette i 210km/h. Og om du ikke ønsker dette kan du la være å kjøpe det.

Lenke til kommentar
Merko skrev (54 minutter siden):

Autopilot er inkludert hos Tesla. 

FSD er vel ikke det samme som dette systemet? Uansett så gir jo fsd pakka mer enn kun "selvkjøring på vei". 

Er ikke selvkjøring på vei godt nok?

selvkjøring på parkeringspass er vel også med?

rygging med henger opsjon?

kjøring inn i garasje?

Hva er med i denne fsd pakka?

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Hva er med i denne fsd pakka?

Fullverdige selvkjørende egenskaper

Navigere på Autopilot: automatisk kjøring fra av- og påkjøring til motorvei, inkludert trafikkmaskiner og forbikjøring av biler.

Automatisk filbytte: fil endres automatisk når du kjører på motorveien.

Autopark: både parallelle og perpendikulære steder.

Summon: parker og hent kjøretøyet automatisk.

Gjenkjenn og responder på trafikklys og stoppskilt.

Kommende:

Automatisk kjøring i bygater.

Forbedret Summon — den parkerte bilen vil finne deg på en parkeringsplass.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (3 minutter siden):

Fullverdige selvkjørende egenskaper

Navigere på Autopilot: automatisk kjøring fra av- og påkjøring til motorvei, inkludert trafikkmaskiner og forbikjøring av biler.

Automatisk filbytte: fil endres automatisk når du kjører på motorveien.

Autopark: både parallelle og perpendikulære steder.

Summon: parker og hent kjøretøyet automatisk.

Gjenkjenn og responder på trafikklys og stoppskilt.

Kommende:

Automatisk kjøring i bygater.

Forbedret Summon — den parkerte bilen vil finne deg på en parkeringsplass.

Rygging med og uten tilhenger? Når kommer det?

vinter kjøring på snø og is?

Forbikjøring på tofelts vei?

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Rygging med og uten tilhenger? Når kommer det? 

Hæ? Rygging uten tilhenger på autopilot? Hvorfor I alle dager vil du det?

Trestein skrev (2 minutter siden):

vinter kjøring på snø og is?

FSD kan vel kjøre på "snø og is" når det er klart vil jeg anta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

Hæ? Rygging uten tilhenger på autopilot? Hvorfor I alle dager vil du det?

FSD kan vel kjøre på "snø og is" når det er klart vil jeg anta. 

Hva er FSD? Har jo liten hensikt om den ikke kan rygge.

Da er det bare et assist system for all fremtid? 

Ford regner at den største utfordringen med selvkjørende biler er varierende friksjon.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Hva er FSD? Har jo liten hensikt om den ikke kan rygge.

Da er det bare et assist system for all fremtid? 

Du har jo misforstått helt. Ikke rart de fleste innleggene dine ikke henger på greip. Du kan fint parkere og lukeparkere med Teslas autopilot, hvor den rygger. Så da kan den visst det 😊

Om du ikke vet hva FSD er enda så får du søke opp selv, Selvom jeg gav deg en liste rett over hva teslas fsd inneholder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (3 minutter siden):

Du har jo misforstått helt. Ikke rart de fleste innleggene dine ikke henger på greip. Du kan fint parkere og lukeparkere med Teslas autopilot, hvor den rygger. Så da kan den visst det 😊

Om du ikke vet hva FSD er enda så får du søke opp selv, Selvom jeg gav deg en liste rett over hva teslas fsd inneholder. 

Hvilket nivå av autonomi skal den klare? 
 

Har sett videoer av biler med autopilot og føreren må ta over for å rygge. 
 

Har du noen eksempler på at en tesla møter en annen bil på en smal vei og teslaen rygger tilbake på autopilot?

Det bør være mulig meg jeg har aldri sett noen som har det på tape

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Feilberegning? Systemet får mye mindre tid på seg til å bedømme situasjonen jo raskere man kjører.

Tolker bilen noe feil i 260km\t og låser hjulene i ett halvt sekund kan det jo være katastrofalt.

Er vel bedre at de bruker resurser på å gjøre systemet trygt i de hastighetene bilen faktisk brukes i?

Mener du at et autonomt system med radar og CMOS sensorer aldri vil klare å løse denne situasjonen? Hvor lang tid tenker du det tar for systemet å kalkulere dybde? 

Samt hvilket system hadde vært designet slik at man låste dekkene i 260km/t? Hva med å bare senke farten på en normal måte når dybdeinformasjonen viser at det står noe i veien i den fila man kjøres i? 

Dette er ikke noe som tar lang tid å utvikle Complexity. Dette er noe de har fra før av. Alle biler med radarer og kameraer har systemer for å kalkulere ut dybdeinformasjon fra sensorene sine. Og alle av dem gjør dette selv om systemene ikke er påslått. Det å legge til restriksjoner på watt-pedalen i øyeblikk der systemet ser hindre som biler lengre fremme i samme fil burda da ikke være et problem. Heller ikke det å bremse sakte men sikkert i slike situasjoner. Disse situasjonene må være de enkleste å løse angående autonomi, som jo er grunnen til at ACC var en av de første funksjonene vi fikk for nettopp autonome funksjoner ute i bilverdenen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...