Gå til innhold

Testet 17 «autopiloter» – Tesla slått av annen amerikaner


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Trodde et øyeblikk du snakket om "søringa" som faktisk er fra sør, aka Stavanger etc, og da kunne jo snyd-unga bety snørr-unger... 😄

Litt lengre nord, så brukes vel gjerne snø-dunge vel så mye som sny-dunge...

Ja hvem har sagt at språk skal være lett...? 😏

Er vel gjerne derfor at man bør velge et av våre to skriftspråk (bokmål eller nynorsk) framfor å skrive på dialekt, sånn som facebook-folket gjør... 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, oophus said:

Systemet tar selvfølgelig egen hastighet inn i kalkulasjonene. Samt om det har falt ned ei kampestein eller det står en bil stille, så burde resultatet være den samme? Hvorfor mener du at systemet ikke skal brukes i høy fart selv om det fint fungerer i høy fart? 

Tesla har ikke valgt å skru av systemet etter 144km/t! SE PÅ VIDEOEN! Bilen man kolliderer med er gjenkjent lenge før kollisjonen er et faktum, og alarmer gikk av i alle retninger for å få sjåføren til å ta over. Altså fungerer radar selv i høye hastigheter. Men man får selvfølgelig mindre antall "pings" i sekundet til samme objekt, slik at sikkerheten i "solven" er lavere, men den er aldri så lav at Teslaen her ikke så hva som foregikk. 

Hvilket problem? Videoen beviser jo at Teslaen så kollisjonen lenge før den kom. 

 

Videoen viser jo bare at kamera så bilen? ikke at radaren fikk med seg noe?

Når Tesla sier at systemet deres bare funker til 144km\t så er det jo ikke så rart at det feiler i 217? Det at kamera så bilen viser jo at de kansje kunne fått det til å virke i høyere hastigheter. Vet ikke grunnen til at Tesla ha valgt akkurat 144km\t men det er nok en grunn til det.

Akkurat som at det sikkert er en grunn til at BMW har valgt 80km\t.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja hvem har sagt at språk skal være lett...? 😏

Er vel gjerne derfor at man bør velge et av våre to skriftspråk (bokmål eller nynorsk) framfor å skrive på dialekt, sånn som facebook-folket gjør... 😊

Hehe, tenkte faktisk ikke på at det kunne tolkes slikt. 

Her jeg bor sier man egentlig snedunge, men vet ikke om det ville vært så mye bedre enn snydunge.

Snø er vel ordet man burde bruke.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (44 minutter siden):

Hehe, tenkte faktisk ikke på at det kunne tolkes slikt. 

Her jeg bor sier man egentlig snedunge, men vet ikke om det ville vært så mye bedre enn snydunge.

Snø er vel ordet man burde bruke.

He he, dunge er heller ikke et ord som blir forstått sør for Trøndelag... 😏 Men nok om det. Back to topic.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Videoen viser jo bare at kamera så bilen? ikke at radaren fikk med seg noe?

Radaren er best for ACC, og det er den man legger lengre opp i prioritet her. Det er derfor radaren er i front siden pixel analyse er betydelig tregere enn radar. 

Complexity skrev (1 time siden):

Når Tesla sier at systemet deres bare funker til 144km\t så er det jo ikke så rart at det feiler i 217?

Det feiler jo ikke! Det er designet slik. Se videoen! 

Complexity skrev (1 time siden):

Det at kamera så bilen viser jo at de kansje kunne fått det til å virke i høyere hastigheter. Vet ikke grunnen til at Tesla ha valgt akkurat 144km\t men det er nok en grunn til det.

Det er ingen begrensninger for sikkerhetsfunksjonene, og det er de som er aktivt. 144km/t begrensningen handler om at det ikke er mulig å skru på AP/FSD over den hastigheten, men sikkerhetssystemene er jo påslått og aktivt uansett hastighet. Det ser du jo i videoen... 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, oophus said:

sikkerhetssystemene er jo påslått og aktivt uansett hastighet. Det ser du jo i videoen... 

I videoen hvor bilen dundrer i en annen bil?

Er du helt sikker på at det er påslått? Virker jo litt som det ikke er det.

Selv om bilen hylte å pep så gjorde den jo ingenting? Er forsjell på advarsel og faktisk bremsing.

Bilen ser jo ting med kamera selv om den har fått beskjed om at den ikke skal reagere på det.

Man kan vel forøvrig deaktivere alt manuelt og om ønskelig.

DQxKMNnVAAAKE9F.jpg_large.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

I videoen hvor bilen dundrer i en annen bil?

Er du helt sikker på at det er påslått? Virker jo litt som det ikke er det.

I artikkelen som er linket i tråden, så er det også en video der hacket data viser sensor-informasjon. Da ser man at bounding-boksen til bilen forut er generert lenge før kollisjonen er et faktum. 

Det man også ser er at watt-pedalen er aktivt slik at bilen hele tiden aksellerer. Det man må spekulere i er om ALKS for AP er skrudd av, mens "Emergency Lane Departure Avoidance" er på siden bilen klarer å holde seg i fila. *  Det man også vet er at sjåføren gjentatte ganger fikk advarsler fra "forward collision warning" systemet om kollisjon forrut. 

Så systemet var jo påslått og fungerte. Bilen er sett og advarsler ble gitt. Spørsmålet er hvorfor bilen ikke tar over og fjerner akselerasjonen og bremser ned, når sjåføren ikke reagerer etter advarslene? Tesla har jo AEB systemet. Personlig syns jeg det er merkelig at AEB systemet ikke får høyere prioritet for at bilen skal få blande seg inn, i en slik situasjon der advarsler blir ignorert. 

Men alt dette tegner altså behovet for bedre fører monitorering. 

* Oppdatering viser at AP var på hele tiden, med fungerende ALKS. Ingen styrte bilen. 

Complexity skrev (1 time siden):

Selv om bilen hylte å pep så gjorde den jo ingenting? Er forsjell på advarsel og faktisk bremsing.

Hvorfor mener du bilen hyler og piper, om den ikke hyler og piper for noe? 

Uansett har det kommet en oppdatering:image.png.172d2c517d3fa693b9346cc37b4d6290.png

Autosteer fungerer altså i denne situasjonen, og akselerasjon er tvunget pga foten til sjåføren. Han har mest sannsynligvis sovnet eller fått et illebefinnende, og autosteer fungerer fortsatt. Bilen ser bilen forut, men grunnet watt-pedalen og "sjåførens" input, så gjør ikke Teslaen noe med det. Den bare roper ut advarsler om at sjåføren må ta over, før kollisjonen er et faktum. 
 


Her har noen testet etter den kollisjonen, og dette beviser at det er mulig å tvinge bilen opp i fart, mens bilen fremdeles har "autosteer" aktivt. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (3 timer siden):

Feiler eller ei, systemet er laget for 144, ikke 215. Skal de støtte høyere hastighet må de nok gjøre endringer på programvaren ja 

Nei, analysen er ikke annerledes, og ALKS fungerer jo som bevist? Bilen holder seg i fila med kontinuerlig advarsel om at sjåføren skal ta over rattet. 

Du kan ikke skru på AP over 144 km/t, men hvis du gjør det under, og holder gass-pedalen til man går over den grensen, så er Autosteer aktivt til man tar over rattet. Beviset ser du i posten over. 

Systemet har jo to hoved inputs. Styring og gass/brems. I dette tilfellet så hadde bilen kontroll over styringen, mens personen hadde "kontroll" over gasspedalen. Bilen er fullt klar over at kollisjonen vil komme, men bilens systemet er altså designet slik at den ikke skal justere watt-pedalens input om mennesket gir den en input. Rimelig merkelig avgjørelse å ta samt designe inn, mens alarmer tuter og går i mange sekunder. Logisk nok så burde en tenke seg at når alarmene går såpass lenge at man må gjøre noe med situasjonen? Det er rimelig trivielt å designe det slik at watt-pedalens inputs overstyres av bilens i en slik situasjon. 

Det er jo ikke noe annerledes enn ABS og antispinn som overstyrer vår innput. 

 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 timer siden):

Finnes det statistikk på hvor langt en tesla kjører mellom hver skade i forhold til Volvo Mercedes, eller BMW?

At den er sikrere enn en gjennomsnitts bil er jo greit.

Tenker du da på total vrak av bil, eller bare diverse tilfeldige hendelser på motorveien? 

Uansett, hadde vært interessant med en rapport ja 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (6 timer siden):

Tenker du da på total vrak av bil, eller bare diverse tilfeldige hendelser på motorveien? 

Uansett, hadde vært interessant med en rapport ja 

Uhell med personskade hadde vert ok.

Ser det finnes registreringer på dette i europa. Alder på fører land osv er med men ingen på spesifikke biler. Hadde vert artig å vite. Tror volvo registrerer slikt.

Lenke til kommentar
oophus skrev (49 minutter siden):

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/tror-mange-stoler-for-mye-pa-bilens-_autopilot_-1.15258319

Er vel snart ikke noe tvil om at fører monitorering må innføres, og at LKS samt ALKS må innunder nivå 3 uten tilfredsstillende og god nok monitorering. 

3 av 5 kræsj rett inn i veiarbeidet var Teslaer. Med tanke på at de utgjør 2% av bilparken så kan man driste seg til å si at de er en smule overrepresentert i kategorien dundre-inn-i-stillestående-objekter.

Heldigvis er det bare noen uker igjen til vi har 1 million robot-taxier på veiene.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (18 minutter siden):

3 av 5 kræsj rett inn i veiarbeidet var Teslaer. Med tanke på at de utgjør 2% av bilparken så kan man driste seg til å si at de er en smule overrepresentert i kategorien dundre-inn-i-stillestående-objekter.

Heldigvis er det bare noen uker igjen til vi har 1 million robot-taxier på veiene.

https://www.cnbc.com/2019/07/15/tesla-workers-in-ga4-tent-describe-pressure-to-make-model-3-goals.html

1 million robo-taxier fra et telt der folk er livredde for å si ifra at de ikke rakk å skru til mutterne. 
 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt informasjon om Mobileye teknologien hvor de utnytter dagens ADAS og kameraer for å lage HD-Kartet: 
https://s21.q4cdn.com/600692695/files/doc_presentations/2019/11/REM-Mapping-Revolution.pdf
 

  • 10kb per km. 
  • De brukte kun 24 timer på å mappe hele Japan's hovedveier. 
    • 320,000 skilt
    • 300,000 stolper
    • 250,000 fil-markeringer
    • 190,000 lagrede kurver for pathing. 
  • Grid med 10cm oppløsning

Begynner å hjelpe når man kan forvente dagsferske HD-Kart over såpass store avstandar som Japan's hovedveier. Synd de ikke skriver hvor mange biler som "harvester" informasjon der, mot ca 1,000,000 biler i EU og målet om det samme i NA for 2021. 

 

Lenke til kommentar

image.thumb.png.d9a47664bec24001a91e12cd82eac35e.png
Sånn, da har det altså blitt bekreftet av litt hacking av FSD Beta det jeg har påstått ei god stund allerede. Tesla driver å samler data for HD-Kart "lite". 

Det man ser her er infoen som tegnes lengre fremme, og er et bevis på at lyskryss lagres og utnyttes med informasjon rundt filer inn/ut for pathing, samt lys-stolpene som er markert - bilens ordre før man vet mer er altså å stoppe ved krysset.

Ved Autonomy Day hvor de snakket om deres fremgangsmetode, med FSD video som allerede utnyttet lagrede kart (uten å informere om dette) var altså 100% svindel mens de hentet penger for å ha 1 million robotaxier på veiene i 2020 med et "vision only" system. 

Helt siden Mobileye kuttet samarbeidet med Tesla, så har Tesla løpt etter Mobileye for å kopiere dem, og deres fremgangsmetoder. Se på forrige presentasjon, og hva Mobileye gjør, mot hva nå Tesla gjør (i det skjulte). Folk måtte altså hacke systemet for å få innsikt som normalt, og bevis dukker opp om lagrede kart. FSD-Beta er mest sannsynligvis der for å samle data for å bygge dette kartet, samtidig som YT'ere tenker at bilen "lærer av seg selv", noe som er håpløst og er bekreftet at de ikke gjør. Enhver forbedring er altså der grunnet problemområder lagres og utnyttes videre. Det Tesla gjør er en Mobileye "lite" versjon tydeligvis. 

Forsåvidt mer "bull" på dette, som jeg har skrevet før, da jeg hele tiden har sagt at "vision only" aldri vil fungere. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...