Gå til innhold

Testet 17 «autopiloter» – Tesla slått av annen amerikaner


Anbefalte innlegg

Merko skrev (6 minutter siden):

Tesla er som vanlig på god vei her. Dette er hva kameraet i bilen kan detectere. 

Ingen andre har dette. 

BLINDED

DARK

EYES_CLOSED

EYES_DOWN

EYES_NOMINAL

EYES_UP

HEAD_DOWN

HEAD_TRUNC

LOOKING_LEFT

LOOKING_RIGHT

PHONE_USE

SUNGLASSES_EYES_LIKELY_NOMINAL

SUNGLASSES_LIKELY_EYES_DOWN

Sikker?

https://www-nrd.nhtsa.dot.gov/pdf/esv/esv19/Other/Print 07.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko skrev (1 time siden):

Tesla er som vanlig på god vei her. Dette er hva kameraet i bilen kan detectere. 

Ingen andre har dette. 

BLINDED

DARK

EYES_CLOSED

EYES_DOWN

EYES_NOMINAL

EYES_UP

HEAD_DOWN

HEAD_TRUNC

LOOKING_LEFT

LOOKING_RIGHT

PHONE_USE

SUNGLASSES_EYES_LIKELY_NOMINAL

SUNGLASSES_LIKELY_EYES_DOWN

Stemmer, også ser man videoer som dette: 
 

Tesla kan se om sjåføren har øynene lukket bak brillerene, men ikke om det faktisk sitter noen der?  

Hva er det de andre har da, siden du så hardnakket kan påstå av ingen andre har noe av dette? Da regner jeg med du har god oversikt. 
 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (20 minutter siden):

Med mye om og men og usikkerheter. Det er nok betydelig bedre å ha en dedikert sensor for akkurat dette formålet, fremfor det å prøve å løse problemet med et kamera som var tiltenkt noe annet. 

Jepp, aner ikke om kameraet skal brukes til autopilot eller noe sånt, eller om det bare er for opptak til feks robot taxi. Tiden vil vise 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (36 minutter siden):

Er bilen ute i produksjon? Er den tilgjengelig i Norge? 

Vw er i produksjon ja. 
 

Artikkelen beskriver hvordan vw gjennkjenner førerens oppmerksomhet. Om øynene er lukket, hode er snudd vekk fra kjøreretning, om vinkelen er normal.

Det som du påstod at kun tesla har lenger opp har vw hatt i mange år. Vil tippe st du finner det hos de fleste andre også. Ting tyder på det. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (3 minutter siden):

Hvilken bil da? Vil se hvordan det ser ut i interiøret. 

Tesla også hatt I mange år 😊

Satt på med en 2016 vw transporter for 2 timer siden. Den har dette installert.

Den har også nødbrems, den slår seg dessverre ikke automatisk av når den ser at bilen kommer til å krasje. Ser ikke helt fordelen med det. 

Hvor kameraet er på de ulike vw bilene aner jeg ikke. Eieren av bilen ante ikke at han hadde verken nødbrems eller at bilen oppdaget at han var trøtt. Sikkert et lite kamera i daschbord

Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

Really? Første bilen jeg vet om som nødbremser i 215+ kmt. Trodde ikke bilen gikk så kjapt en gang 🤣

Har jeg påstått det? Bilen har nødbrems og bremser selv om den ser at det er uungåelig. Tror ikke han har prøvd det i 200. Systemet er nok tilpasset bilen.

Lager man en bil som kan kjøre 200på auto pilot må den handle det. Tror bmw sin ix3 har autopilot som virker opp til max hastighet. 
 

Gamle teslaer har vel begrenset rekkevidde på radar vil jeg tro.

Kjører man 250 rekker vel radaren kun 2sek. Det var vel omtrent 2 sek før kollisjon alarmen gikk på teslaen som krasjet i video. Har man 1 sek reaksjonstid klarer man å redusere hastighet 36km/t på ett sek med full brems. (Man har ikke nubbekjangs å stoppe, man treffer hindring i 215)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Autopilot funker vel bare opp til 150km/t.

Man må slå det av for å kjøre fortere.

Spørsmålet er jo om Tesla sin "lane assist" kan være aktivt. På flere biler så er dette systemet underliggende mer komplette ALKS systemer, og er på hele tiden - på samme måte som nødbrems. 

Emergency Lane Departure Avoidance 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Autopilot funker vel bare opp til 150km/t.

Man må slå det av for å kjøre fortere.

Ja jeg tror radaren har 170m rekkevidde på disse. 150km/h er ca 42m/s. Da har man 4 sek sikt vil akkurat klare å stoppe.

Vel og merke om friksjon er høy.

Det finnes biler med mulighet for å kjøre fortere. 300m rekkevidde gir helt andre muligheter. Vil tippe at endel dyre biler har slike. Både id3 og bmw ix3 kan kjøre raskete enn 150 med assist systemer på

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er jo om Tesla sin "lane assist" kan være aktivt. På flere biler så er dette systemet underliggende mer komplette ALKS systemer, og er på hele tiden - på samme måte som nødbrems. 

Emergency Lane Departure Avoidance 

På video ser det ut som om line assist er på. Ellers må man si at føreren kjører midt i feltet i en sving. Rar prioritering uansett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...