Gå til innhold

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, BadCat said:

Du har ikke tilfeldigvis NiceHash på systemet?

Nope, ikke på denne

11 minutes ago, N o r e n g said:

Det der tilsier jo at shutdown.exe har blitt kjørt. Tviler på at det er noe AMD-greier.

Eneste gangene jeg opplevde plutselig reboot med Ryzen 5900X var da jeg kjørte manuell overklokk, og var på kanten stabilitetsmessig.

Jeg og syntes det er fryktelig merkelig, prøvd en windows reinstall nå så får vi se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FortvilaFaenskap skrev (34 minutter siden):

Trodde de fleste hovedkort gjør det automatisk når de oppdager nytt maskinvare. Gjorde i hvert fall det når jeg byttet ram.

Tok hovedkortet automagisk en clear CMOS da du byttet RAM? Synes jeg virker rart. Forstår at om du har justert innstillinger for RAM manuelt/DOCP så blir det satt tilbake, men hele BIOS ble nullstilt?

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (1 time siden):

Tok hovedkortet automagisk en clear CMOS da du byttet RAM? Synes jeg virker rart. Forstår at om du har justert innstillinger for RAM manuelt/DOCP så blir det satt tilbake, men hele BIOS ble nullstilt?

 

Booted opp fikk beskjed at maskinvare var endret og ved å trykke enter ville den gå til bios samt nullstille alt av innstillinger.

 

Veldig lik den meldingen jeg får etter å ha brukt Clear Cmos knappen.

 

MSI unify x570 hovedkort foresten

Endret av FortvilaFaenskap
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (22 timer siden):

Minnekontrolleren må jobbe hardere, og termingsmotstander kan ha mer å si ja.

5900X og 5950X hjelper ikke om du skal over 1900 FCLK. Det ideelle virker å være 5600X eller 5800X på B550 eller B450.

Jeg mistenker ASUS og MSI hadde klart å "fikse" FCLK-problemene om AMD hadde åpnet for justering av signalparametre, men siden alt styres av AGESA virker det å være fullstendig lotto.

Gode poeng. Fordeler med agesaer er at alle hk blir 'like gode' på f.eks minnestøtte. På Intel er minnestøtte lunken på budsjettkort, mens den er episk på toppkort, mens et budsjett Z490-kort kanskje makser ut minnet på 4133 greier toppkorta 4800. Med Amd og agesaer kan et billig B550-kort støtte like kjapt minne som et dyrt X570-kort. Konklusjonen er vell at for ytelsa vinner du mer på å gå premium hos Intel, spesielt pre rocket lake, mens du kan få samme ytelse på et hk til 1200 som et til 5000 på Amd om man ikke trenger de ekstra funksjonene 5k-kortet gir. 

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (22 minutter siden):

image.thumb.png.3f1c47ab9c9eed752f8322e39d40de39.pngDa er den tilbake, har omtrent clean windows install...

EDIT;  Finner en drøss med reddit tråder osv med lignende problemer; 

Det jeg syntes er mest merkelig er jo at jeg ikke har noen som helst "kræsj" i event viewer...

 

De gangene jeg har kræsjet med Ryzen 5000 har det vært en rød "WHEA error" som har dukket opp i alle fall.

Sikker på at det ikke er noe drit fra ROG Armory crate?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...