Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Thobjo skrev (2 timer siden):

Hva er rating på kjernene dine? CPPC

Tenker du på verdiene man kan få ved å benytte ClockTuner 2.0 for Ryzen ?

Har det ikke installert, googlet det og virket som man må endre et par ting i bios for å bruke programmet

Lasta det ned, og kjørte det uten å endre instillingene i biosen, usikker på om det påvirker resultatene.

image.png.09513a3412ee587627c48d30d8a84b3b.png

Usikker på hva dette egentlig skal bety

Endret av FortvilaFaenskap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, BadCat said:

Forklar meg heller hvordan jeg er helt sikker på å aldri få den dritten på systemet.

Da lar du være å aktivere det i bios. Det er  ; disablet by default

 

Forklar meg hvorfor det er dritt. Du har jo ikke testet det selv, du vet jo heller ikkje hva det er tydeligvis :p

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FortvilaFaenskap skrev (15 timer siden):

Tenker du på verdiene man kan få ved å benytte ClockTuner 2.0 for Ryzen ?

Har det ikke installert, googlet det og virket som man må endre et par ting i bios for å bruke programmet

Lasta det ned, og kjørte det uten å endre instillingene i biosen, usikker på om det påvirker resultatene.

image.png.09513a3412ee587627c48d30d8a84b3b.png

Usikker på hva dette egentlig skal bety

Hvor høy kvaliteten på kjernene er. C02 med 177 er best, C07 med 136 er dårligst. Det kan f.eks bety at C02 greier 4.9GHz på 1.3V, mens C07 bare greier 4.6GHz på 1.3V.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
23 hours ago, FortvilaFaenskap said:

Tenker du på verdiene man kan få ved å benytte ClockTuner 2.0 for Ryzen ?

Har det ikke installert, googlet det og virket som man må endre et par ting i bios for å bruke programmet

Lasta det ned, og kjørte det uten å endre instillingene i biosen, usikker på om det påvirker resultatene.

image.png.09513a3412ee587627c48d30d8a84b3b.png

Usikker på hva dette egentlig skal bety

Som Cowboystrekk svarte er dette kvalitet eller rating for hver enkelt kjerne og kan si endel om hva en har å gå på ved ved overklokk og undervolt. 

PBO Curve med offset kan jo kjøres individuelt per kjerne for å kompensere rundt dette. 

Kjapt observert topper 5950x ut på 212 i rating på sine 2 beste, 5900x på 177 og 5800x på 150.

Ved flere ccx har alltid den ene ett noe lavere nivå, f.eks din ccx2

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Noen som har link til en grei guide å følge over overklokking? Har jo blitt nokså mer komplisert virker det som. Har ikke drevet noe med det på 10+ år egentlig.

Testet med PBO og curve optimizer på all core -10 i helgen, og fikk i Cinebench R23 29005 multi og 1599 singel på 5950X på Asus Dark Hero.

Spilte litt Cyberpunk, da med SMT av, så lå den på 4,6 til 4,7 GHz virket det som. 4,8GHz ved port royal (12410 med 3080 på 2,04GHz)

CPU ligger på 78 grader (MSI Afterburner), og GPU på 66

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Noen som har link til en grei guide å følge over overklokking? Har jo blitt nokså mer komplisert virker det som. Har ikke drevet noe med det på 10+ år egentlig.

Testet med PBO og curve optimizer på all core -10 i helgen, og fikk i Cinebench R23 29005 multi og 1599 singel på 5950X på Asus Dark Hero.

Spilte litt Cyberpunk, da med SMT av, så lå den på 4,6 til 4,7 GHz virket det som. 4,8GHz ved port royal (12410 med 3080 på 2,04GHz)

CPU ligger på 78 grader (MSI Afterburner), og GPU på 66

Er målet maks ytelse eller mer kompromiss mellom maks ytelse og varme\støy? Om målet er maks ytelse kjør PBO og kjør lavere og lavere på CO til det krasjer. Så kan du prøve å se hvilke kjerner som er aktive under single core-scenarioer, hos meg rullerer det mellom de 4 beste, de 2 dårligste ser jeg aldri er aktive i SC. Så kan du evt prøve å øker UV på de beste kjernene og se om de holder høyere frekvens i multicore. 

Lenke til kommentar

Måle er å ha stille PC med grei ytelse.

Cyberpunk drar bra på både CPU og GPU. Selv om det ikke ga noe ytelses forbedring å gå fra 5900X til 5950X i det, så kjører den kjøligere da færre av kjernene er full belastet. Det spillet rører ikke "Hyper Threading" trådene, så det er slått av. Er egentlig fornøyd nok slik det kjører nå på rett over 70fps med god grafikk i 3440x1440.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (4 timer siden):

Noen som har link til en grei guide å følge over overklokking? Har jo blitt nokså mer komplisert virker det som. Har ikke drevet noe med det på 10+ år egentlig.

Testet med PBO og curve optimizer på all core -10 i helgen, og fikk i Cinebench R23 29005 multi og 1599 singel på 5950X på Asus Dark Hero.

Spilte litt Cyberpunk, da med SMT av, så lå den på 4,6 til 4,7 GHz virket det som. 4,8GHz ved port royal (12410 med 3080 på 2,04GHz)

CPU ligger på 78 grader (MSI Afterburner), og GPU på 66

 

Brukte denne youtuben som guide, 

 

Synes han forklarte ting veldig bra, men du kan sikkert hoppe til 3:34 da han egentlig starter

Thobjo skrev (20 timer siden):

Som Cowboystrekk svarte er dette kvalitet eller rating for hver enkelt kjerne og kan si endel om hva en har å gå på ved ved overklokk og undervolt. 

PBO Curve med offset kan jo kjøres individuelt per kjerne for å kompensere rundt dette. 

Kjapt observert topper 5950x ut på 212 i rating på sine 2 beste, 5900x på 177 og 5800x på 150.

Ved flere ccx har alltid den ene ett noe lavere nivå, f.eks din ccx2

så om 177 er maks man kan få på 5900x så er det ikke så ille. CCX1 gjennomsnittet er jo veldig nærme det.

Eller er scoren relativ ? at du alltid vil oppnå 177 på den beste coren og man ønsker tall så nærme som mulig til det ?

Har nå kjøpt -30 all core curve optimizer og +50 mhz core boost i flere dager nå med stock PBO powerlimits.

PCen har nesten vært på hele tiden. Ingen error eller kræsj  i spill, OCCT, Prime95 og generell nett surfing eller mens pcen er idle.

I spill hopper prosessoren mellom 4,975 og 5,000 og temperaturene ligger rundt 55-65 grader. Nå er jeg ganske GPU bottlenecked da jeg fremdeles bruker min gamle 1070 TI (Ikke lyst til å betale disse sinnsyke prisene for 3080/3070)

Endret av FortvilaFaenskap
Lenke til kommentar

CTR 2.0 RC5 synes jeg fungerer overraskende bra. Den hjelper meg til å kjøre en helt stillegående maskin når jeg bruker P1 profilen til kontorarbeid, surfing, ørten applikasjoner og filmtitting osv og gir grei nok ytelse for meg.
Når jeg aktiverer P2 profilen for spilling (ikke alle spill) blie den ikke spesielt varm da heller med god undervolting. Selvfølgelig ikke optimalt tunet men veldig kjekt verktøy må jeg si.

CTR er et verktøy jeg kommer til å leke meg mer med fremover. Kombinert med undervolting på 3090 er det som å kjøre en lowpower laptop på pulten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...