Gå til innhold

BMW lager ny elbilplattform


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, G3F198A1 said:

i3 var en revolusjonerende bil. Teamet bak var klare på at dette bare var starten. Større biler skulle følge. Alarmen gikk hos dinosaurene, og når salget av i3 ikke helt gikk i taket, så fikk man sparket ut teamet bak denne el-satsingen. Nå er BMW mange år bak i utvikling, noe de vil svi for fremover...

Enig, i3 er fremdeles refereansen i mine øyne når det gjelder bybiler. Jeg er ikke enig i denne analysen ang. hvordan BMW ligger an ift. konkurrentene dog. Det er på ingen måte slik at man må ha en dedikert el-bil platform for å lage gode elektriske biler. Fossilbiler og hybrider vil fortsette å dominere markedet i lang tid. Så å investere i en dedikert el-bil platform er ikke nødvendigvis lønnsomt.

Mottagelsen og salget ix3 får vil gi en pekepinn om hvordan BMW ligger an. De fleste BMW entusiastene kjører fremdeles fossilbil og i3 er jo ikke en typisk BMW når det gjelder kjøreegenskaper. Hvis ix3 er veldig BMW aktig så entusiastene kjenner seg igjen tror jeg ix3 kan selge veldig bra.

Lenke til kommentar
G3F198A1 skrev (2 timer siden):

i3 var en revolusjonerende bil. Teamet bak var klare på at dette bare var starten. Større biler skulle følge. Alarmen gikk hos dinosaurene, og når salget av i3 ikke helt gikk i taket, så fikk man sparket ut teamet bak denne el-satsingen. Nå er BMW mange år bak i utvikling, noe de vil svi for fremover...

Jeg følger din tankegang et godt stykke på vei. BMW har produksjonslinjer basert på stor fleksibilitet (kunder har stor frihet til å spesifisere) og et stort antall modeller og varianter. Få modeller produseres i stort antall. BMW, Nissan, Tesla og flere opplevde at gjennomslaget for elbiler gikk langsommere enn forventet og fremtidig marked var svært usikkert og BMW valgte derfor heller å tilby sine modeller med alle forskjellige driftslinjer. Nå ser de (heldigvis) at elbiler er i ferd med å bli en foretrukket teknologi i markedet og dermed er det grunnlag å satse på dedikert elbilplattform.

Altså heller enn å forklare BMW's linje med dinosaurer i ledelsen, så er utviklingen styrt av sunn fornuft!

Lenke til kommentar
14 minutes ago, 6RCURCGB said:

Hvis ix3 er veldig BMW aktig så entusiastene kjenner seg igjen tror jeg ix3 kan selge veldig bra.

Den er jo ikke spesielt kjapp i forhold til konkurrenter, mer på nivå med Kia eniro, selv med sine 286 hk. Dynamikk, balanse og følt kvalitet blir nok denne bilen sine største fordeler. Vekten kommer trolig inn på ca 45/55 foran/bak. Det er sjanse for at dette blir en av de beste 2wd bilene kanskje noensinne pga avansert traction control og vektbalanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Den er jo ikke spesielt kjapp i forhold til konkurrenter, mer på nivå med Kia eniro, selv med sine 286 hk. Dynamikk, balanse og følt kvalitet blir nok denne bilen sine største fordeler. Vekten kommer trolig inn på ca 45/55 foran/bak. Det er sjanse for at dette blir en av de beste 2wd bilene kanskje noensinne pga avansert traction control og vektbalanse.

De følger nok normale lanseringsmetoder. Man må ha plass og tid for å lansere versjoner opp til M, M-sport og M-performance topplinjer til slutt tipper jeg. 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (25 minutter siden):

Mottagelsen og salget ix3 får vil gi en pekepinn om hvordan BMW ligger an. De fleste BMW entusiastene kjører fremdeles fossilbil og i3 er jo ikke en typisk BMW når det gjelder kjøreegenskaper. Hvis ix3 er veldig BMW aktig så entusiastene kjenner seg igjen tror jeg ix3 kan selge veldig bra.

 

i3 har alt for dårlige kjøreegenskaper på vestlandsveier. ix3 er visstnok bedre en x3m pga lav tyngdepunkt og god vektfodeling. Det blir spennende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, kremt said:

Den er jo ikke spesielt kjapp i forhold til konkurrenter, mer på nivå med Kia eniro, selv med sine 286 hk. Dynamikk, balanse og følt kvalitet blir nok denne bilen sine største fordeler. Vekten kommer trolig inn på ca 45/55 foran/bak. Det er sjanse for at dette blir en av de beste 2wd bilene kanskje noensinne pga avansert traction control og vektbalanse.

Svært hurtig akselerasjon betyr lite for de fleste. Styrefølelse, chassisbalanse og støydemping må ix3 levere på hvis den skal slå an blant entusiastene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ix3 er en "complience" bil i prinsippet. BMW trengte en "ny" el-bil i markedet og man dyttet elmotor og batteri i x3. Den mangler det vesentlige i Norge, 4 hjulsdrift. Bilen er sikkert grei, men markedet ser slett ikke ut til å begeistres. Den er testet og kjøreegenskapene begeistrer ikke. Kvaliteten er grei nok ellers. Det er bare å sammenligne mottagelsen av id3 og id4 mot ix3. Som natt og dag...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Intel og AMD kommer sikkert også med nye prosessorer i 2025. Hvem setter seg ned nå for å vente på de?

Poenget er at det er meningsløst tidlig å begynne å friste med framtidige produkter. Tviler på at noen kommer til å sette seg ned og vente på en bil som kommer om 5 år. Kom heller trekkende med dette om 3-4 års tid.

Den viktigste meldingen her er egentlig: Det skjer ingenting hos BMW på "evigheter" så bare glem det merket inntil videre.

Ix3 er vel snart i salg. Tror den kommer til å konkurrere mot id4 og enyac. Ser ikke vekk fra at den kommer til å selge endel.

Det ser ut som om at man slipper skjerm full av fingeravtrykk på denne. 
 

Gunstig priset også i forhold til hybrid og diesel med samme utstyr. Ladehastighet blir trolig brukbar. I 4 kommer vel også. Hvorfor man må vente 5 år for en annen plattform er vel ikke helt nødvendig. Bilene er helt ok. Kommer nok snart med 4 hjuls trekk også.

En annen fordel med bmw er at bilen er lik de andre. Man skal være trenet for å skille en hybrid x3 fra denne. 

Lenke til kommentar

Ja, dette er helt klart "spill for galleriet". BMW har de siste årene solgt så bra med fossilbiler (med større og større nyrer, etter ønske fra asiater) at de har trodd at de kunne klare seg uten en ekte elbil. i4 har vært en slags designjippo med alle slags merkelige elementer som "salongfølelse" og merkelige materialvalg. Har vært veldig godt fornøyd med kvaliteten og utseendet på BMW i mange år, men de nye bilene faller ikke i min (europeiske) smak. Gigantiske nyrer i fronten blir for spesielt. Men andre kan foretrekke noe annet. Det blir nok en Audi e-tron når BMWen skal byttes inn i elbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G3F198A1 skrev (1 time siden):

ix3 er en "complience" bil i prinsippet. BMW trengte en "ny" el-bil i markedet og man dyttet elmotor og batteri i x3. Den mangler det vesentlige i Norge, 4 hjulsdrift. Bilen er sikkert grei, men markedet ser slett ikke ut til å begeistres. Den er testet og kjøreegenskapene begeistrer ikke. Kvaliteten er grei nok ellers. Det er bare å sammenligne mottagelsen av id3 og id4 mot ix3. Som natt og dag...

Sier du ja. Det såkalte "markedet" (hva nå enn du legger i det) ser ut til å elske bilen. Leser du litt over det du skrev, så ser du en ganske uniform påstand fra biltesterne om at iX3 trolig er den beste versjonen av X3 (subjektive påstander fra testerne). Det sier ganske mye.

Er BMW i3 en complience car i dine øyne også, siden den er designet med tanke på å dytte en motorsykkelmotor i bagasjerommet?

BMW driter nok langt i hva en fjellgeit som ikke burde ha hatt førerkort trenger av støttehjul for å komme seg opp en brøytet vei til fjellet.

Lenke til kommentar
Heiti skrev (4 timer siden):

Har troa på dette. Anmeldelsene av iX3 er veldig positive, det sies at den er bedre en ICE varianten. Bytter ut min i3s om den kommer med firhjulstrekk.

Kanskje det blir muligheter for en elektrisk stasjonsvogn i fremtiden?

Da ser det ut til at du blir kjørende i3s en god stund. Sies jo at iX3 IKKE kommer med 4WD. Selvsagt kan det være noe de sier for å ikke stagge salget til den som kommer nå, men ikke akkurat det jeg ville satset på. Mulig i4 kommer med 4WD da, men kanskje ikke den bilen du så etter?

Forøvrig synes jeg iX3 er en helt OK elbil-versjon av fossilvarianten, og for egen del er ikke 4WD noe veldig etterspurt. Ville klart meg veldig godt med denne, siden den har drift på bakhjulene sliok en BMW og en elbil skal ha når det bare er drift på 2 hjul.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er viktig å sette seg inn i ting før man kommenterer.

:-)

BMW har mer kompetanse enn de fleste andre på elbil, siden de har et tiår med kompetanse på området.

Generasjon 5 (som BMW kaller denne pakken) kombinerer motor, girkasse og konverter i en og samme kompakte pakke.

Resultatet er en veldig energieffekt kombinasjon, men et moderat størrelse på batteriet.

Ser man på konkurrentene som både er tyngre har større batteri og derav har et betydelig høyere energiforbruk begynner ting å falle på plass.

IX3 er en bil jeg også har slaktet, men når bl.a Thomas fra Autogefuhl kan si at dette er en av de beste bilene han har kjørt i 2020 og er svært imponert, tror jeg dette er en smart og gjennomført elbil. Tiltross for at bilen har et fossilchassi (som andre premium elbiler også har (minus i-pace)) og mangel på 4x4, tror jeg resultatet til BMW er smart og gjennomført, fortsettelsen bør bli ennå bedre.

Fristende å kommentere på elbil plattform også, det et hensiktsmessig å se på salgstallene når vi snakker om dette.

Husk at vi bor i Norge, som har et kunstig høyt elbilnivå ifht alle andre nasjoner.

Vi er spydspissen på en ny industrirevolusjon, til syvende å sist er det snakk om å tilpasse seg tiden, men gjøre dette til rett tid.

Ikke for tidlig, ikke for sent, for Norges del, så ser 2025 ut som håpløst tregt, men i den store sammenheng er biler som i-pace feil bil på feil tidspunkt, Hvertfall for en produsent med begrensede ressurser som lever av å selge X antall biler.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, mobile-review said:

Generasjon 5 (som BMW kaller denne pakken) kombinerer motor, girkasse og konverter i en og samme kompakte pakke.

 

Som jo Tesla har gjort siden 2012.

Så er vel ikke så imponerende at BMW gjør det, er mere skuffende at ikke andre produsenter gjør det.

Lucid Air har vel og utviklet en motor med girkasse og inverter. Veier bare 75Kg og leverer 600+ hestekrefter.

(Heter vel forøvrig bare reduksjonsgir)

Endret av Complexity
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Da ser det ut til at du blir kjørende i3s en god stund. Sies jo at iX3 IKKE kommer med 4WD. Selvsagt kan det være noe de sier for å ikke stagge salget til den som kommer nå, men ikke akkurat det jeg ville satset på. Mulig i4 kommer med 4WD da, men kanskje ikke den bilen du så etter?

i4 appelerer ikke veldig til meg. Egentlig kunne jeg tenkt meg en elektrisk 5-serie stasjonsvogn. Tenker at det kommer firhjulstrekk om 2-3år. Vil hovedsakelig ha 4x4 for jeg vil ha mer effekt. ix3 har like rask 0-100 tid som min i3s, og det skulle helst vært ett sekund bedre.

 

 

mobile-review skrev (43 minutter siden):

IX3 er en bil jeg også har slaktet, men når bl.a Thomas fra Autogefuhl kan si at dette er en av de beste bilene han har kjørt i 2020 og er svært imponert, tror jeg dette er en smart og gjennomført elbil. Tiltross for at bilen har et fossilchassi (som andre premium elbiler også har (minus i-pace)) og mangel på 4x4, tror jeg resultatet til BMW er smart og gjennomført, fortsettelsen bør bli ennå bedre.

Thomas virker som en meget kompetent anmelder, men det må sies at han er svak for tyske merker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...