Jump to content

G3F198A1

Medlemmer
  • Content Count

    78
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

245 :)

Recent Profile Visitors

469 profile views
  1. En hubmotor på hjulet er en liten ulempe, men å plassere et relativt tungt batteri der i tillegg? Det må være skikkelig ille....
  2. Uhyre tåpelig å plassere batteriet i forhjulet. Elmotoren har en viss tyngde, batteriet langt mer og i sum blir denne vekten utrolig ubehagelig å ha i forhjulet. Glem det.
  3. Det er litt suspekt det "balletaket" franske og italienske biler har på denne kåringen. Rimer dårlig med fransk bilindistris store tilbakegang internasjonalt.
  4. Brannsjefen hadde samme synspunktene. Brannapparatene burde være brukt, ikke mobilkameraet...
  5. Enig, i tillegg har de som så brannen starte et stort ansvar. Istedet for å filme, burde man plukket et brannslukkingsapparat fra veggen. Antagelig ville et brannslukkingsapparat eller to stoppet denne brannen i fødselsen. Også vektere som kom kjapt til, var passive tilskuere. Mobil er blitt en hemsko ved ulykker. Det virker som refleksten å dokumentere med mobilen, lammer sunn fornuft...
  6. Tja, revolusjonerende? Kanskje for 8-9 år siden i forbindelse med elbiler. Men, så kom BMW med sin I3. Denne "nye" plattformen er jo akkurat som å se lanseringen til BMW i3 i 2013. En drive module, som inneholder batteri, motor osv. osv. og en life module plassert på denne...
  7. Et utall komiteer med allverdens ekspertise og byråkrater har ansvaret for misfosteret NH90 Kravene var, "det må inn, og det må inn, og DET må ihvertfall inn". Hva det resulterer i vet man fra historien. Et overkomplisert misfoster, som egner for ingenting til slutt. Man får aldri alt i en pakke. Og, pakken blir alltid for komplisert når flere land, ørten komiteer spesifiserer sine "minstekrav"...
  8. Smurning og ski er det avgjør skirenn på topp nivå. Det betyr langt mer enn folk flest forstår. Det eneste fornuftige er å nullstille dette, slik man gjør på rulleskirenn, der alle går med samme materiale. Når det gjelder skirenn på toppnivå, burde man forby skismurning totalt. All skismurning er mer eller mindre skadelig. Full åpenhet om rubbing og underlag. Trenger man feste, kan man bruke felleski godkjent av FIS. Alle får mulighet for å bruke samme type. Bare slik får man reell konkurranse om å gå på ski, og ikke størst mulig apparat for snike til seg fordeler...
  9. Synd at dette selskapert er "too big to fail". Det gjør at 737Max kommer i luften igjen i løpet av måneder. Hele designet er feil, med enorme motore på et skrog som ikke er designet for det. Det visste Boeing selv, men skjøv problemene under teppet og presset på for å møte konkurransen fra Airbus. MCAS ble slengt på for å bøte et "lite" problem i en ende av manøvrerings skalaen, men taushetsbelagt fordi annet kunne utløse simulatortrening. Dette flyet fortjener ikke å komme i drift igjen, men igjen, det gjør det, fordi USA er verdens mektigste land, og Boeing har nok tyngde...
  10. Fremtiden: Køer, elbiler i kø på vei, eller ved lading. Mens bilen gjør "sitt" i køen eller ved ladestasjonen, spiller man dataspill. Jo større skjerm, jo bedre....
  11. Blir dette vanlig på sjøen, er det bare å belage seg på eksponesiell økning av redningsoppdrag. Litt mer vind og sjø, og så er rekkevidden borte. Alternativet er en reservetank og en 100hesters påhengsmotor som reserve, bare for sikkerhets skyld. Så kanskje man bare skulle droppe batteriet?
  12. Veier skaper mer kø og mer trafikk :https://www.tu.no/artikler/bedre-veier-gir-alltid-mer-ko/223850 Shttps://www.tu.no/brandstory/nti/brandstory-dette-er-fremtiden-i-planlegging-av-stillas/466823?utm_source=brandstory&utm_medium=frontpage&utm_campaign=NTIådårlig løsning Hjelpe meg! Vi snakker her om grisgrendte Nord-Norge, og stamveier mellom relativt små tettsteder, og ikke veier fra Sandvika til Oslo...
  13. Jernbane er slett ikke løsningen for Nord-Norge. Bruk heller penger på veier. Jernbane er rigid og det skal lite til å stoppe trafikk. Transport på vei blir utslippsfri om noen år, så det argumentet er også borte. Veier gir større fleksibilitet, og vil gi transportløsninger for langt flere. Det er utopi at godstransport går via bane. Det gjør den ikke, fordi omlastinger osv., osv. gjør alt både dyrere og mer komplisert. Så igjen, la Nord-Norge få en skikkelig veipakke istedet for sofaromantikken en jernbane representerer...
  14. Alle vil ha strøm, men for en del naturvernere er alt annet bedre enn den fornybare kraften man bygger ut. Er det vannkraft så "hvorfor ikke satse på vindkraft?" . Er det vindkraft, så skal man satse på å "effektivisere vannkraft". Man gjør da begge deler. Personlig forstår jeg overhodet ikke engasjemantet. Det gjelder å holde fokus. Det viktigste er å sikre oss fornybar kraft. Vindkraft er en bra kilde. Greit nok at for noen er det en visuell forurensning. Men, akkurat det er jo subjektivt og uansett, når tiden er inne, kan det fjernes uten spor i naturen. Det etterlater ingen rester som forurenser...
  15. Det mener nok Frølich som var med på å "kuppe" BMW tilbake i 2014 og skviset ut teamet bak BMW i3. I3 var første steg i en stor satsing på el biler, som fossilgjengen innad i BMW klarte å torpedere. Nå går det en nemesis i det hele, BMW er blitt en El bil sinke, resultatene faller og adm. direktør Krueger som ble frontmann da, går mot sparken....
×
×
  • Create New...