Gå til innhold

BMW lager ny elbilplattform


Anbefalte innlegg

Kjetil Sandal skrev (11 timer siden):

de må bare forstå at og satse på rekkevidde under 400 km er helt bortkastet. det er 1000km som bør være målet for folk flest. først da vil elbil kunne overta alt i verden.  hvorfor skal man lade hver dag??? en gang i uken bør holde for folk flest og ellers bør bilen kunne kobles til huset for og ta strømtopper ved matlaging oppvarming mm. og en bør kunne bruke bilen som "powerbank" på hytten eller camping mm. 

om har en rekkevidde på 400km som du nevner, og utnytter 90% av den kapasiteten så gir det deg 360km rekkevidde. Det gir deg da 18 720 km/år.  Med 1000km og 10 igjen på batteriet får du 46 800km/år. 

Kjenner du velig mange som har større behov en dette? om du lader to ganger per uke så ligger du ganske langt over gjennomsnittlig kjørelengde.

Når det er sagt, så er det å sette bilen på lading en like stor anstrengelse som å gå på do. Tar meg kanskje ti sekunder.

 

 

Complexity skrev (9 timer siden):

Firehjulsdrift gir flere fordeler utover fremkommelighet da. Man får mere ytelse på glatte underlag, man kan regenerere mere, og i visse tilfeller (som feks hos Tesla) får man raskere oppvarming av batteri siden motorene benyttes til oppvarming.

Det siste har lite betydning i feks california, men er jo en del land som har det kaldt til tider.


Veldig fint om en trør på litt og det er vått. Kan jo legge en del penger i gode dekk, så kan de legge en god del mer effekt på bakhjulene. Har vinter en gang i tiåret der jeg bor, men er sikkert fint med firehjulstrekk til det også. 

 

 

Dr. Bombay skrev (7 timer siden):

Å snakke om ytelse på våt vei blir fullstendig irrelevant for vanlige folk. Selv biler med 6 000 HK (nei, det var ikke en 0 for mye der) har mer enn nok grep på bakhjulene. De forbrukerversjonene av AWD man får på vanlige personbiler er ikke noe annet enn støttehjul som kompenserer for manglende ferdigheter. Er det et problem at man spinner hver vinter med en moderne bil, så er et kjørekurs billigere og bedre enn å kun kjøpe de bilene som har AWD.


Dette er et utrolig teit utsagn. Biler med 6000hk og gatedekk da, eller? 


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Heiti said:

Når det er sagt, så er det å sette bilen på lading en like stor anstrengelse som å gå på do. Tar meg kanskje ti sekunder.

Ti sekunder? Så mye?

Når ladepluggen henger ned fra garasjehimlingen ca 30 cm fra ladeporten når bilen er parkert så er det heller 3 sekunder

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (43 minutter siden):

Ti sekunder? Så mye?

Når ladepluggen henger ned fra garasjehimlingen ca 30 cm fra ladeporten når bilen er parkert så er det heller 3 sekunder

Motorsykkel står foran bilen. Må ut førerdøra, rundt bilen og så frem til fordekket for å hente ladekabelen. Litt tungvint sånn som det er nå, men begynner på nytt hus til våren som er mer tilrettelagt for å spare meg for de syv sekundene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Heiti skrev (På 6.11.2020 den 19.50):

Dette er et utrolig teit utsagn. Biler med 6000hk og gatedekk da, eller? 

Du tror et gatedekk er gatedekk også eller? Selvfølgelig kjører man på ulike dekk tilpasset behovene. Det er så åpenbart at det er rart du ikke forstår det. Eller tror du en Lamborghini med 600 hk kjører på samme dekk som en VW Polo?

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Dr. Bombay said:

Du tror et gatedekk er gatedekk også eller? Selvfølgelig kjører man på ulike dekk tilpasset behovene. Det er så åpenbart at det er rart du ikke forstår det. Eller tror du en Lamborghini med 600 hk kjører på samme dekk som en VW Polo?

Model 3 blir levert med Pilot Sport 4.

Det er vel samme dekk som nye Corvette Stingray blir levert med.

Model 3 har ikke noe fantastisk grep av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt teoretisk er maksimal traction avhengig av høyden og lengde plassering av tyngdepunkt.

Klarer man å få all vekt over bakhjula ved akselerasjon slik at forhjulet så vidt er nedi  oppnår man maksimal kraft på bakhjula. 
 

Husker vi regna på en motorsykkel på høyskolen. Med spesielle dekk kan man få friksjonskoefesient over 1. også lett slip kan gi høy friksjon selv om teorien sier at statisk er høyere enn dynamisk.

Poenget er at plassering av tyngdepunkt må generere samme moment om bakaksling som kraften fra dekkene klarer.

Grovt regnet klarer man 1g under optimale forhold. Det gir 0-100 på 2.6-8 sek

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Du tror et gatedekk er gatedekk også eller? Selvfølgelig kjører man på ulike dekk tilpasset behovene. Det er så åpenbart at det er rart du ikke forstår det. Eller tror du en Lamborghini med 600 hk kjører på samme dekk som en VW Polo?

Det virker vell heller som at du ikke har kontroll. Dekk blir fort et problem om du har en del krefter. 

 

 

Complexity skrev (1 time siden):

Model 3 blir levert med Pilot Sport 4.

Det er vel samme dekk som nye Corvette Stingray blir levert med.

Model 3 har ikke noe fantastisk grep av den grunn.

Hvordan er den på vått føre? Er det med 4wd?

Synes Model S har ganske greit grep med 4wd, men har ikke testa den med brukte dekk eller på vått føre. Hadde en BMW for noen år siden med rundt 700Nm, der hadde jeg alltid problem med grep når dekkene var kjørt mer en 1000km.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Heiti said:

 

Hvordan er den på vått føre? Er det med 4wd?

Synes Model S har ganske greit grep med 4wd, men har ikke testa den med brukte dekk eller på vått føre. Hadde en BMW for noen år siden med rundt 700Nm, der hadde jeg alltid problem med grep når dekkene var kjørt mer en 1000km.

Har med 4wd ja. 200hk motor fremme og 250hk motor bak så er en svak Tesla sådan.

Den har veldig bra grep på de fleste underlag takket være fantastisk traction control system, men er det vått ute eller asfalten er kald bruker man oppimot ett sekund ekstra til 100km/t som betyr at grepet ikke er perfekt, selv med helt nye dekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...