Gå til innhold

Nå går de spennende bilene på strøm. Men nullmålet er fortsatt langt unna


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Simen1 said:

Tilbake til overskriften i artikkelen: Nullutslippsmålet er et godt stykke unna. Selv med om elbilandelen av salget hadde blitt 100% ville det tatt ca 20 år å konvertere tilnærmet hele bilparken til elektrisk. Nå er vi bare på 60% og det bør selvsagt øke mot 100%, men vi skal være klar over at det uansett vil ta ca 20 år før de ca 2,5 millioner fossilbilene på veiene er utrangerte.

Nullutslippsmålet er at alle nye personbiler og "pizzabiler" skal være elektriske fra 2025. Ikke at alle biler skal være elektriske, det ville medført en massiv skroting av fullt brukbare kjøretøy og en enorm økning i utslipp som følge.

Quote

Nullutslippsmålene for lette og tunge kjøretøy – dagdrømmer eller realiteter?

NTP har målsetning om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippsbiler fra 2025. Det er også ambisiøse mål for reduksjon av utslipp fra tunge kjøretøy.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6RCURCGB skrev (16 timer siden):

Jeg mener vi ikke kan underminere mva. loven ytterligere. Halv. mva. på leasing er en innskjerping fra null mva.

At bedrifter kan trekke fra mva. på det de kjøper må beholdes slik det er mener jeg.

At bedrifter trekker fra MVA på innkjøpte produksjonsmidler er eigentlig bare en regneskapsmessig forenkling.

Alt dei selger belastes med MVA. Og i den prisen dei tar ligger bilkostnader.

 

Således blir faktisk el-bilen i bedriften belastet med MVA, da den utgjør en del av vareprisen ut. Mulig at man kunne føre 20% av batteribildelen til utgift i MVA oppgjøret og komme unna med skinnet i behold. Fornuft og formål skal jo normalt sett «trumfe» gennerelle avgiftsregler.

 

Og ja selv med MVA vil en kostnadsmessig komme langt bedre ut med batteri-bil, man sparer jo + 0,5 kr pr kilometer. Og logistikkmessig kan der være meget å hente på å ikke måtte innom en bensinstasjon, og å måtte føre og kontrolere så mange faktura i regneskapet.

 

Å påstå at MVA utgjør en ulempe ved bilvalg er i praksis hinsides.

 

At man gjærne drar litt private kostnader innom regnskapet i både små og store bedrifter er jo godt kjent, og alle gjør det i mer eller mindre grad.

Sparingen av dette som er MVA medfører at kostpris ved dette jukset blir 80% + at man gjærne har minst 50% marginalskatt. Summa sumarum blir en sparing på gode 60% ved å dra privatutgifter gjennom bedriftens regnskap.

 

Men som eiger må man praktisere dette med litt varsomhet, det smitter nemlig fort over på dei ansatte. Samme hvilken type bedrift eller etat. Det er jo delvis derfor man har intern revisjon.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (30 minutter siden):

Å fjerne elbilfordelene nå er en stor feil. Nordmenn går kronisk etter lommeboka når de kjøper bil.

Om det Du seier er tilfellet bør vertfall MVA innføres. Batteribil kommer betydlig bedre ut okke som.

Fordelen på batteribil med MVA innført er langt over 100 000,- pr bil.

 

Joda, mye vil ha mer og værtfall bedrifter:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/derfor-kan-hurtigruten-seile-med-internasjonalt-mannskap-i-norge-1.15107731

I artiklen er det nevnt lønskostnader, dog vil eg tro ganske mykje annet blir bunkret til fordelaktige priser. Bare MVA oppgjøret kan forandre seg betydlig.

Dog har vel artiklen sitt opphav i et par forbannede manskap / personer fra norge å gjøre (som ikke er stuerter). Og ja «Hurtigruten» er statstøttet og Hegnar (er vel i styret og på eigersiden) holder kloklig kjeft.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Tilbake til overskriften i artikkelen: Nullutslippsmålet er et godt stykke unna. Selv med om elbilandelen av salget hadde blitt 100% ville det tatt ca 20 år å konvertere tilnærmet hele bilparken til elektrisk. Nå er vi bare på 60% og det bør selvsagt øke mot 100%, men vi skal være klar over at det uansett vil ta ca 20 år før de ca 2,5 millioner fossilbilene på veiene er utrangerte.

Nå kan vi selvsagt håpe på høyere utskiftningstakt og ting tyder på at det er tilfellet siden bilbestanden øker samtidig som total årlig kjørelengde er stabil. Dvs. at bilene kjøres i gjennomsnitt tilsvarende mindre. Fra statistikken vet vi også at eldre biler kjøres mindre enn nyere biler, så fossilt drivstofforbruk er nødvendigvis på vei ned. Noe som også bekreftes av omsetningtall på drivstoff. Også er det jo en kjent sak at mange kombinerer elbil for daglig småkjøring med fossilbil for lengre turer. To biler per husstand har aldri vært så vanlig før som nå.

Jeg tror vi vil se en lavere gjennomsnittsalder på skrotede biler i Norge de neste 15 årene. Vi kommer nok ikke til å ha veldig mange fossilbiler på veiene i 2045. Det henger litt sammen med det du nevner om lavere omsetning av drivstoff. 

 

Det vil nok til enhver tid være behov for bensin og diesel, siden vi tar vare på historiske kjøretøy (veteranbiler). Men det kommer til å bli veldig dyrt å bruke dem, fordi kostnadene for å produsere bensin og diesel spres på så få brukere. Når andelen fossilbiler synker (som følge av en stadig større andel nybiler er elbiler), så vil det bli nedleggelser/ombygging av bensinstasjoner. Bensinstasjonkjedene sier tross alt allerede at de nesten ikke tjener penger på bensin og diesel pr liter, sammenlignet med kioskvarer. Det er mengden drivstoff de selger som gjør at det blir penger ut av det. Trolig blir det et skifte hvor ladestasjoner har majoriteten av plassene på stasjonene, samt at det står en eller to pumper på et hjørne uten tak (slik elbilladerne står i dag). Det er ikke mye de da tjener på den ene kunden i døgnet som fremdeles har bensinbil.  

 

Dersom det kommer forbud mot omsetning av nye bensin og dieselbiler i 2025, så skjer det nok ikke noen endringer over natten (utover hvilke biler man får kjøpe). Men det kan godt tenkes at det allerede fra 2035 blir dyrt å kjøpe drivstoff på de få gjenværende stasjonene. De lever da på de få 10+ år gamle bilene som fremdeles lever. Og gjennomsnittseieren av 10+ år gamle biler er ikke en rik person som har råd til å betale skjorta for bensin. Å videreselge den gamle bilen til noen som er enda fattigere blir lite aktuelt, siden de har enda mindre penger til overs for å kjøpe dyr bensin. Da er veien kort til å skrote den og kjøpe en 10+ år gammel elbil med vesentlig billigere drivstoff.

 

Bensinstasjonene får en "Oslo Taxi"-effekt, hvor de setter opp prisene som følge av mindre etterspørsel. Det fører igjen til enda lavere etterspørsel, så har du en ond sirkel du ikke kommer ut av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (44 minutter siden):

Nedkortet

 

Det vil nok til enhver tid være behov for bensin og diesel, siden vi tar vare på historiske kjøretøy (veteranbiler). Men det kommer til å bli veldig dyrt å bruke dem, fordi kostnadene for å produsere bensin og diesel spres på så få brukere.

Tja, det er mykje rart man skal lese før øra detter av.

Bare å glømme at drivstoff blir dyrere som følge av lavere produksjonsvolum værtfall før 2100.

 

Dine ønsketenkninger har lite eller intet å gjøre med gass, bensin og dieselproduksjon.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (6 minutter siden):

Tja, det er mykje rart man skal lese før øra detter av.

Bare å glømme at drivstoff blir dyrere som følge av lavere produksjonsvolum værtfall før 2100.

 

Dine ønsketenkninger har lite eller intet å gjøre med gass, bensin og dieselproduksjon.

Drivstoff er ikke drivstoff. Det er forskjell i kostnader på olje vi bruker til annet forbruk, bensin, autodiesel, diesel og andre drivstoff. Oljeprisen dikteres riktig nok av etterspørselen på verdensmarkedet, men når etterspørselen synker øker kostnadene pr enhet.

 

Det som virkelig er ønsketenkning, er å tro at etterspørselen etter drivstoff til personbiler vil gå noe som helst annet enn ned de neste 15 årene. Elbil er ikke noe bare vi i Norge sysler med ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i mye av det du skriver der @Dr. Bombay , men ikke alt.

Jeg tror også gjennomsnittsalderen på biler som skrotes blir lavere, men håper egentlig mer på at de selges ut av landet, til land med høy andel kullkraft. Polen er et glimrende eksempel. Fordi kullkraftdrevne elbiler ikke har den helt store klimagevinsten, mens fornyelse av fossilbilparken deres kan bidra positivt.

Antall bensinstasjoner vil nok synke, men husk at tungtransporten ligger mange år bak i elektrifisering, så det vil også bli en dreining mot vogntogdiesel. F.eks at personbil-pumpene rett ved inngangen legges ned til fordel for hurtigladere, mens diesel personbiler får tanke fra samme pumper som vogntog, mens bensin kanskje bare beholdes i form av en containerbasert løsning med liten tank-kapasitet og bare 1-2 pumper. Bensinstasjoner i byer og på "blindveier" i distriktene vil være mer utsatt for nedleggelser enn de langs hovedfartsårer. Gjennomsnittlig "omvei" for å finne en bensinstasjon blir stadig lengre og til slutt så upraktisk at folk ikke gidder å bruke fossilbil som hverdagsbil lengre.

Bensin og diesel vil nok bli dyrere, ikke fordi det er dyrt å produsere, men fordi distribusjon koster og det blir færre omsatte liter å fordele de kostnadene på. Men pga vogntog så vil nok bensinprisen øke mer og raskere enn diesel-prisen. Oslo-taxi-effekten tror jeg også på. Bensin risikerer fra ca 2035 å bli et spesialprodukt for veteranbilister, som man handler omtrent som man handler propan i dag.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (15 minutter siden):

Drivstoff er ikke drivstoff. Det er forskjell i kostnader på olje vi bruker til annet forbruk, bensin, autodiesel, diesel og andre drivstoff. Oljeprisen dikteres riktig nok av etterspørselen på verdensmarkedet, men når etterspørselen synker øker kostnadene pr enhet.

 

Det som virkelig er ønsketenkning, er å tro at etterspørselen etter drivstoff til personbiler vil gå noe som helst annet enn ned de neste 15 årene. Elbil er ikke noe bare vi i Norge sysler med ... 

Så feil som det kan bli. Teori hindrer da ikke verklegheita fra å eksistere.

 

Når etterspørslen er god blir det lønsomhet i skifer og oljesand. Mineraloljeprodukter er heller ikke en ferskvare i ordets betydning.

 

Den 3´de verden vil ha mykje olje og gass fremover, og dei ønsker å tjene penger på dette i lang tid fremover. Det er jo nesten rasistisk å tenke noe annet, så selvsagt er det.

Og Du som kaller deg «Dr Bombay» kunne da sannelig være klar over dette.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Jeg kikket innom biltema.no og ser at motorolje koster fra 40 kr/liter og selges i dunker i håndterbar størrelse opp til 10 liter.

Til sammenligning, råoljeprisen ligger på 42$/fat nå, som tilsvarer i underkant av litt over 2 kr/liter. Med andre ord er det ikke råoljeprisen som dominerer utsalgsprisen. Raffinering koster jo en del + noen avgifter osv, men distribusjon fra raffineriet til butikklokalene til Biltema tar nok en stor del av kaka fra utsalgsprisen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Enig i mye av det du skriver der @Dr. Bombay , men ikke alt.

Jeg tror også gjennomsnittsalderen på biler som skrotes blir lavere, men håper egentlig mer på at de selges ut av landet, til land med høy andel kullkraft. Polen er et glimrende eksempel. Fordi kullkraftdrevne elbiler ikke har den helt store klimagevinsten, mens fornyelse av fossilbilparken deres kan bidra positivt.

Antall bensinstasjoner vil nok synke, men husk at tungtransporten ligger mange år bak i elektrifisering, så det vil også bli en dreining mot vogntogdiesel. F.eks at personbil-pumpene rett ved inngangen legges ned til fordel for hurtigladere, mens diesel personbiler får tanke fra samme pumper som vogntog, mens bensin kanskje bare beholdes i form av en containerbasert løsning med liten tank-kapasitet og bare 1-2 pumper. Bensinstasjoner i byer og på "blindveier" i distriktene vil være mer utsatt for nedleggelser enn de langs hovedfartsårer.

Bensin og diesel vil nok bli dyrt, ikke fordi det er dyrt å produsere, men fordi distribusjon koster og det blir færre omsatte liter å fordele de kostnadene på. Men pga vogntog så vil nok bensinprisen øke mer og raskere enn diesel-prisen. Oslo-taxi-effekten tror jeg også på. Bensin risikerer fra ca 2035 å bli et spesialprodukt for veteranbilister, som man handler omtrent som man handler propan i dag.

Det er værtfall en sannhet med modifikasjoner. China har 500 000 batteribusser.

 

Likeledes ser vi at foreksempel «høgtliggende» gruver elektrifiseres, for å gå med energioverskot på selve frakten.

 

Bønder og forskjellige aktører har i dag eigne «olje-tanker» fordi svært ofte lønner seg. Ja gjærne conteinertanker, men det forandrer ikke prisen negativt. Bensinstasjoner er pålagde å ha nedgrevne tanker (når dei har et vist volum) og det koster dei dyrt i forhold. 

Lenke til kommentar

Det er over 5 år til alle nye biler skal være utslippsfrie, om man absolutt må ha en dieselbil, er det fremdeles mange gode år igjen for det. Økonomisk vil det mindre og mindre attraktivt da fossilbilene etter all sannsynlighet kommer til å bli enda hardere avgiftbelagt enn i dag og produksjonskostnadene for elbilene går ned, samt høyere drift- og vedlikeholdskostander for fossilbiler. Økonomisk vil det være en no-brainer å kjøpe utslippsfri nybil nærmere 2025 enn fossilbil. Utvalget av attraktive elbiler vil bli bra i godt tid før 2025 også. Skjønner ikke at man er så bekymret for å forby salg av nye fossilbiler etter 2025, da den gruppen som ikke ønsker elbiler er marginal. Om de "elbilskeptiske" fremdeles nekter å konvertere til utslippsfri transport finnes det et stort marked for brukte biler, så de bør ikke være bekymret....

Et annet moment er økningen i veitrafikken som et problem for å nå klimamålene. "Vi må klare å begrense veksten i antall biler – det er allmenn politisk enighet om at vi må vri transportmønsteret bort fra privatbilen. Dette har man snakket om i flere tiår. Forplilktelsene gjennom den internasjonale klimaavtalen gjør at vi også må gjøre noe med dette."

Nå som salget av elbiler øker vil utslippene fra personbilene gå ned, innen 2025 vil denne trenden bli mye tydeligere og utslippene fra privatbilismen vil over relativt kort tid etter 2025 nærme seg null (ref det vil da økonomisk være en no-brainer å kjøpe og kjøre en elbil). Privatbilismen vil da ikke lenger være et problem for å nå klimamålene så skjønner ikke bekymringen politikerne har til privatbilen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (3 minutter siden):

Når bør de fjernes da? Vi har allerede en fullstendig umoralsk beskattning av privatbiler, blir det mer moralsk av å forlenge ordningen?

Ja, vi har allerede en umoralsk beskatning av biler. Vi bør fjerne all særskatt på biler, ikke øke skatten på elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg kikket innom biltema.no og ser at motorolje koster fra 40 kr/liter og selges i dunker i håndterbar størrelse opp til 10 liter.

Til sammenligning, råoljeprisen ligger på 42$/fat nå, som tilsvarer i underkant av 2 kr/liter. Med andre ord er det ikke råoljeprisen som dominerer utsalgsprisen. Raffinering koster jo en del + noen avgifter osv, men distribusjon fra raffineriet til butikklokalene til Biltema tar nok en stor del av kaka fra utsalgsprisen.

Om $ er 9,19 mot NOK blir $ 42 ca 386,- norske Kroner

Et fat er ca 159 liter, ref:

https://no.wikipedia.org/wiki/Fat_(mål)

386 / 159 = 2,43 => Altså er råoljeprisen 2,43 kroner pr liter.

Det kan tenkes man kan si destilater koster ca 3,- kroner literen (4,- er værtfall alt for høgt uansett type tror eg)

 

Kva så med skip som går på bunkers (tungolje) som er billigere en råolje.

No er det krav om dobbeltskrog for oljetanker i dei fleste havner, krav til rensing av balast vatn er vel også på plass. Og kansje vi ser krav til skrubbere (vask av eksosutslepp) komme, men det er langt derfra til å få dei til å ikke gå på billig urenset bunkersolje.

Selv turistskip bruker dette, og det er vel med nød og neppe man får dei til å gå over til betre rensede destilater når dei ligg ved kai.

 

Om så skip hadde fått gratis batterier ville strømprisen vært så høg i forhold at ingen ville gjort dette. Og lastekapasiteten med dagens batterier ville gått ned med 28% (og da er eg snill med beregningene) for store båter som til dømes går i rute mellom Singapor og Rotterdam.

Men joda, rotorsegl og forskjellig er i kjømda og hjelper på.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 said:

Ikke før 2025.

2020 ble sagt å være året da batterier skulle være billige nok. Det har fortsatt ikke skjedd. En batteribil er fortsatt 50-100 % dyrere enn en vanlig bil med tilsvarende størrelse. Så nå er 2025 det nye året, hvorfor akkurat det året? Det kan fort være vi trenger vesentlige subsidier i enda 10-15 år for at dette skal gå mot 100 % andel.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...